Gossen Ruda
Läs mer om åtalet mot en Segway-förare/åkare i GP.
Aqvakul
Vore ju bra om man hade ordning på lagstiftningen innan man börjar åtala....
Piccante
Tycker det är fel att åtala en person bara för att få en prejudicerande dom i detta fallet. Om polis och vägverk tolkar lagen olika och inte är överens om klassningen så har han köpt den i god tro och dessutom varit ansvarsfull nog att faktiskt ta kontakt med vägverket. Han ska inte behöva bli lidande för att myndigheterna velar.
Azur
Tekniskt sett måste det väl vara en moped: två hjul, motordriven. Sätter man motor på en cykel blir ju den också moped.
andersen
Nu tror jag inte att det blir några stora problem med segway för det är en mycket dyr cykel..

Här hadde jag tänkt att klistra in en länk, men det gick inte för att jag möttes av dessa rader...Det är inte tillåtet att använda bilder med den filändelsen i forumet. Godkända format är: http://www.domain.com/bild.gif, ett ogiltigt format är: http://www.domain.com/bild.one.gif.


Tycker inte man skall åtala,sedan är det inte polis som skall tolka lagen,utan polis skall genom driva vad lagen säjer, och lagar skall vara så utformande att dom är tydliga, det vill säja polis skall ha tydliga regler när dom ingriper.
Gossen Ruda
Man får ibland en känsla av att i Sverige är allt förbjudet om det inte uttryckligt är tillåtet. Håller med Aqvakul att man borde fixa till lagstiftningen först.

Andersen, du har förmodligen tryckt på fel fel ikonknapp när du skulle lägga in länken. Håll muspekaren över ikonerna så får du upp en förklarande text. För länkar är det knappen med ett + och nån grön blaffa snett upp till vänster.
Ralf
Jurister är ju ibland ett folk för sig själva, jag har en kamrat som är jurist som på fullt allvar hävdar att juristerna kan säga vad som är rätt eller fel. Min replik var då att borde vi kunna avskaffa domstolarna. Jag fick inget svar på det. För övrigt finns det de som anser att juridik inte är en riktig vetenskap.

Detta fordon har man kunnat hyra i sthlm och en rörelsehindrad man i Borås har åkt med ett sådant här fordon en längre tid. I båda fallen har polisen muttrat med det har ej gått till åtal, bland annat för att man insett att det var ett tomrum mellan gällande lagstiftning och verkligheten.

Dock så verkar många jurister inte kunna se skillnaden mellan verkligheten och juridiken och då, som i detta fallet väljer att se till lagen istället för till verkligheten.

Tekniskt är det f.ö inte en moped utan en elcykel. Och pappersarbetet med att få denna grej godkänd pågår väl.
SannaLasso
Hur klassas en Permobil? Den här åkgrejen verkar vara ett liknande hjälpmedel, fast för stående... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon