Full version: Naturens färger
Gossen Ruda
Fast kanske inte det dom flesta tänker på i första hand. En regnbåge över Landvettersjön i lördags. Några blad singlar förbi i vinden. På söndagsmorronen var det rimfrost i gräset, hösten är här. Förra helgen badade jag några gånger, 17 grader i vattnet. Nu fick det vara, bara 15 grader.

Berith
Åh så läckert! ohmy.gif

Här har vi också haft frost, det var 1,5 minus i morse.
Inte mycket att säga om det, vi vet ju vad som är på gång.
Betty
Fantastiskt vacker bild! Du är duktig på det där med att fota du Åke! wub.gif
yla
WOOW den va läcker ojoj de e inte helt lätt att få till regnbågen
mycket fint
Perilla
Härlig bild!
Undrar om 15 grader hindrade dig från att dyka efter guldet...
rosettei
Hur kan man fånga regnbågen
som du gjort på bild?
Adri-Anne
Du tar inte mot fotoelever?? rolleyes.gif
Underbar bild wub.gif
Gossen Ruda
Jag rodnar i alla regnbågens färger. För att ta såna bilder krävs det i stort sett bara att vara på rätt plats vid rätt tillfälle med rätt utrustning. Rätt utrustning är ett kraftigt tele, jag tror att jag hade fullt utdrag på zoomen, 280 mm. En regnbåge är en massa regndroppar utspridda på en linje så ju mer bilden komprimeras på längden desto bättre. Sen är det en fördel om solljuset inte har för mycket regn att ta sig igenom till rätt vinkel. Lokala regnskurar är toppen. Detta var min bästa regnbågsbild, jag har många sämre i arkivet. Möjligen klarar digitalkameran av saken bättre än vanlig film.

Övning ger färdighet. Jag har omkring 6000 diabilder och några tusen svartvita bilder sparade. Dom kasserade är nog lika många. Sen har det tillkommit några tusen digitala. Puh!
*Felix matte*
Fantastiskt fin bild!
Någonstans i mina gömmor borde finnas en bild på regnbågen (tagen med digital) men den var en "etta" i jämförelse med din "Femetta"
yla
CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2003, 18:32)
Jag rodnar i alla regnbågens färger. För att ta såna bilder krävs det i stort sett bara att vara på rätt plats vid rätt tillfälle med rätt utrustning. Rätt utrustning är ett kraftigt tele, jag tror att jag hade fullt utdrag på zoomen, 280 mm. En regnbåge är en massa regndroppar utspridda på en linje så ju mer bilden komprimeras på längden desto bättre. Sen är det en fördel om solljuset inte har för mycket regn att ta sig igenom till rätt vinkel. Lokala regnskurar är toppen. Detta var min bästa regnbågsbild, jag har många sämre i arkivet. Möjligen klarar digitalkameran av saken bättre än vanlig film.

Övning ger färdighet. Jag har omkring 6000 diabilder och några tusen svartvita bilder sparade. Dom kasserade är nog lika många. Sen har det tillkommit några tusen digitala. Puh!

det gläder mej att de finns nån som har nästan lika många bilder som jag
o få av dem är bra
men man kan inte kast bort dom heller wub.gif smile.gif laugh.gif
men vilka minnen dom ger då man tittar igenom dom eller hur smile.gif
Sylvia
CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2003, 18:32)
Övning ger färdighet. Jag har omkring 6000 diabilder och några tusen svartvita bilder sparade. Dom kasserade är nog lika många. Sen har det tillkommit några tusen digitala. Puh!

Då är du visst lika "knäppig" typ som jag och maken min, vi har ungefär 20.000 digitala bilder, mest på växter och natur. Till dess kommer flera tusen diabilder, för att inte tala on alla pappersbilder... men det är underbart att fota, vi är ute med kamerorna i alla väder, året runt...
Wargen
Jättefin bild! smile.gif Jag har en bild från en strand på Gotland med regnbåge över havet. Men den kunde jag inte hitta nu....är oxå en "samlare" av bilder. Nu undrar jag om det finns något som en dia-scanner??? Negativ-scanner vet jag finns, men dia? Har glömt! sad.gif Har lådvis med diabilder som vore kul att jobba med i datorn.... wink.gif Någon som vet?
Sylvia
Jodå, det finsn diascanner!! Jag har också en sådan. Men kvaliteten på färgerna brukar inte bli lika bra som de är på dian eller på en bild tagen med digikameran.
Wargen
Är en diascanner jättedyr? Färgåtergivningen borde man väl kunna fixa i Photoshop eller liknande? Har du provat?
Sylvia
Diascanner är inte särskilt dyr, kolla här: Scandinavian Photo
Det finns numera även kombiscannrar, d v s flatbäddscanner med diascanner inbyggd.
Jag har behandlat bilderna med Photoshop, men de blir sällan lika bra som en riktig digibild eller som den ursprungliga diabilden var. Färgerna blir annorlunda. Jag har Minolta Dimage Scan Dual 2, men jag antar att det finns nyare och bättre modeller.
Wargen
CITAT
kombiscannrar, d v s flatbäddscanner med diascanner inbyggd.
OK, tack för tipset. Ska kolla detta. Känns lite onödigt att köpa kombinerat eftersom min vanliga scanner är så ny....men en dia... wink.gif
Sylvia
Du kan ju alltid kika på dessa nyare scannrar:
Nikon
renate
tongue.gif Vilken fin bild,så stämningsfullt du är jätteduktig.Någonstans i mina "skokartongar"finns det bilder med regnbåge,det är så rolig med fotografi.Jag önskade att jag hade lite bättre kundskap.till våren kanske?då går jag i pension..........Kanske. När trädgårsjobbet är klar skall jag göra nya album.////Renate
Cilla
Härlig bild Åke! Ser fram emot varje bild du vill sätta in.
MadeleineB
JÄTTEFIN bild, Åke!

Jag (som verkligen är amatör på området) har försökt fota regnbågar, men aldrig med särskilt lyckat resultat.

Den här är fantastisk! Härligt att man kan få chansen att njuta av andras fina bilder så här! TACK!

Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon