Tobb
Som vanligt när jag behöver få tips på allehanda saker är det ju självklart odlaforumet jag vänder mig till.

Jag håller på att fundera på egenkryddade snapsar.

Några exempel så ni vet i vilken klass ni kan föreslå smile.gif På någon fest drack (ev bara luktade) jag på:

Olika snaps, som kryddats med:

Korv och makaroner
Konstgräs(?)
Salmiak
ett grässtrå
gelebåtar

etc, detta är ungefär den nivå på kreativitet som ni får röra er på smile.gif

Hoppas ni kommer på flertalet inovativa smaker smile.gif
Meriona
Det enda av det där som var ens drickbart är väl salmiak - ouzo. MUMS! Det andra hade jag hällt på komposten.... sick.gif
Tobb
tanken med sin egen snaps man ska göra är inte helt att ge den mest kulinariska upplevelsen, utan mer att komma med något roligt och nyskapande. För att få lite tips whist.gif frågar jag er.
Meriona
Jo jag förstår det ädla i det hela, men varför göra drycker som bara är äckliga? Varför inte äta korv MED snaps, varför ska man blanda ihop allt i en mixer?
Nä. fy för detta moderna jippo, var och en råvara för sig! UNDANTAGET spriten och slödricken, de ska blandas för guds skull! laugh.gif
Tobb
Det var en spritflaska som någon hade stoppat ner två korvar i, och sedan hällt på lite okokta makaroner biggrin.gif
Meriona
Ja dessa personer måste varit män och de lär inte ha haft nåt kvinnligt sällskap heller. BLÄÄÄÄ! w00t.gif
Red Top
Vad sägs om polkagrissnaps?
Eller prästost?
Tobb
Prästostsnapsen var lite kul smile.gif

Och jo, det var män som hade snapsen... om det finns någon kvinna i hans liv vet jag inte. Men håller med om att det låter lite som att köra blodpudding i brödrosten wink.gif (ungkarl)
skånepåg
Du kan ju göra på maskrosblommor, jag funderade om det förra sommaren men orkade inte plocka så mycket maskrosor tongue.gif
skogstroll
mnja jag har ju gjort chilisnaps i alla fall (gott för mig som älskar chili men inte för så många andra haha). Kul tråd, jag ska se mig om och se vad jag har... kanske en tallsnaps? Björksnaps vet jag är supergott (från de små musöronen som kommer på våren).... och enbärssnapps... man tager vad man haver...
Eva i Höga
Rolig tråd, hoppas det kommer kul förslag här. Gillar inte snaps (förutom Nyköping och Ouzo) men kan den smaksättas med nåt gott vill man gärna delta i skålandet på festerna. Känns som en gammal tradition som man vill föra vidare - om det inte går till överdrift med drickandet förstås.
Tobb
Vad rekomenderar ni att man använder för sprit som grund vid kryddningar?

Häromdagen fyllde jag en 700ml flaska full med körsbär för att sedan hälla på renat och toppade med en vaniljstång. Så får den dra halvår/år.
Funderade faktiskt på att stoppa ner en chili i denna...? Igår när vi festade var det en som berättade att en kompis till honom hade fyllt en flaska med chilifrukter av den starkare(!) sorten, tydligen brännde det en kvart efter han hade provat, från munnen ner till magen.

Men ska tänka på när musöronen kommer fram, maskrosorna börjar blomma och tall(tarr?) som är städsegröna.
Red Top
Dricker inte snaps sjäv, men varje år gör jag svartvinbärssnaps. Proppar en flaska full med solmogna svarta vinbär, häller över vodka. Kul present, tycker de som får den. smile.gif

Gulröd snaps får man om man lägger i blommor av Johannesört.

Röd/rosa snaps blir det av hallon, men det smakar inte mkt hallon. smile.gif

Krossade kumminfrö blir friskt och gott.

Kardemumma; intressant.
Eva i Höga
Jag gjorde snaps på johannesört en gång för längesen. Den var vacker i färgen men smakade ... blää!
Kajsa i Arvika
Sambon föreslår vicks blå halstabletter.. läggs i hela i Brännvin special..
Meriona
Nämen....huvva! Ja kanske blir man frisk av det ändå? Har han provat själv? unsure.gif
Kajsa i Arvika
giggle.gif han säger att det smakade bra men när jag frågade hurpass mycket han druckit INNAN han smakade så mindes han inte... g.gif

Viol tabletter är ett annat förslag.. har testat själv, inte illa alls.. tummenupp.gif
Meriona
Ja viol har jag också smakat och gillar det. Påminner lite om Ouzo. wub.gif
Ahlgrens bilar däremot blir alldeles för sött....

KURT
CITAT (Meriona @ 03-04-2009, 20:02) *
Jo jag förstår det ädla i det hela, men varför göra drycker som bara är äckliga? Varför inte äta korv MED snaps, varför ska man blanda ihop allt i en mixer?
Nä. fy för detta moderna jippo, var och en råvara för sig! UNDANTAGET spriten och slödricken, de ska blandas för guds skull! laugh.gif



Hur kan du veta att det är äckligt utan att ha smakat???? En av världens bästa restauranger serverar ju t ex glass smaksatt med ägg och bacon.
. Salmiakvodka finns ju att köpa b l a Koskenkorva tillverkar den, och det är ju lätt att göra själv.
Meriona
Nej det kan jag såklart inte veta, men jag har ändå ingen lust att pröva när det vänder sig i magen redan innan. Jag äter inte sniglar eller ostron heller, har inte prövat och kommer inte gör det heller om jag inte hamnar på en öde ö och måste för att överleva. sleep.gif
Husihelvete
Vi ska testa att göra pelargonsnaps så fort Marias planta av Dr Westerlund har blivit yvig nog och kan avvara lite blad.
Wilmer
Jahadu, dessa har jag gjort själv;

Hallon, mosa gärna, MUMS!!
Blåbär, sådär
Jordgubb, mums
Lingon, mums
Slånbär, mums
gelehallon, för sött
turkisk peppar, mums
kantarell och dill, spännande till skaldjur
körsbär, ok

så har jag nya förslag;
surströmming
mynta
citronmeliss
citron
apelsin
ingefära

Jag använder vodka av något slag. Beroende på vad som inhandlats tax-free rolleyes.gif
Aqvakul
Jag tar samma som han till höger...
Meriona
Ujujdå. Tycker det ser ut som de blandat ut med mineralvatten! Men vad är det i den tredje pavan tro? Olivolja? sick.gif
Motti
Mormor min hade en bror som brukade krydda Brännvin tex med Malört Johannisört och Pors,inget gott precis men det kanske var tanken så han slappp dela med sig giggle.gif Blir i alla fall väldigt bitter smak av det.Undrar hur det skulle bli att smaksätta med lagerblad eller kryddpeppar rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon