Full version: Påslös dammsugare
Pius
Är det nån här som har en påslös dammsugare och kan berätta om den, för- respektive nackdelar?

Det är ett evinnerligt dammsugande med 4 långhåriga katter i olika färger och påsarna räcker inte länge så därför funderar jag på hur de utan påse fungerar.

Pius
Meriona
Jag har ingen aning, men hur gör man när man tömmer? Flyger inte allt omkring igen då? unsure.gif Jag behöver själv snart köpa en ny, så det ska bli kul att höra vad du får för svar!
blomkronan
Påslösa- dammsugare är fullkomligt värdelösa... thumbdown.gif

Påsen är som ett filter till motorn... utan påse kommer motorn att bli igensatt direkt...

Du måste tömma "påsen" efter varje dammsugning för att få behålla någelunda bra sug i damsugaren.

Vi har slutat sälja påslösa dammsugare på mitt jobb... av 10 sålda kom 8 tillbaka inom kort tid... Det var den som fick Bäst i test!!!!! i råd och rön...

Vill du ha en bra damsugare ska du välja Miele den har en 6 liters påse, om du väljer den största modellen, deras påsar har 5 lager (syntetpåse) och skyddar motorn otroligt mycket, om du köper original påsar förstås. (Miele Orginalpåsar är dessutom armerade, dom spricker inte)

övriga märken har påsar på 3-4 liter och har 3 lager (syntetpåse)
Meriona
Jaha det ante mig nästan....
Är de tystgående de där du rekommenderar, blomkronan? För mina husdjur HATAR dammsugaren, så jag vill köpa en som är så tyst det bara går.
Klura
Det är värdelöst utan påse om man har djur.
Jag köpte en Electrolux i 1500 kronorsklassen för några år sedan med Hepafilter.
Mycket man dammsuger upp fastnar i filtret och trasslar till sig.
Tex så kan du inte dammsuga upp ett godispapper utan måste först städa manuellt o sen dammsuga.
Näe, aldrig jag köper en "påslösing" igen.
Myosotis
CITAT (Meriona @ 05-04-2009, 11:47) *
Är de tystgående de där du rekommenderar, blomkronan? För mina husdjur HATAR dammsugaren, så jag vill köpa en som är så tyst det bara går.

Det tror jag nästan inte du kan gå på, för det är högfrekventa ljud de reagerar på så vitt jag vet, gäller i alla fall katter. Så även en dammsugare du upplever som tyst kan göra ont i öronen på dem. Tror jag alltså.
Mariette
Gör inte om mitt misstag!

Tänkte som du, med två håriga hundar. Man lägger en halv förmögenhet på påsar så naturligtvis var ju lösningen en påslös dammsugare.

Efter varje gång jag dammsugit fick jag blåsa rent filtret med kompressorn och så vill man ju inte ha det. Nu har jag köpt en ny vanlig dammsugare MED påse och den påslösa står i garaget. sad.gif

pejori
CITAT (Mariette @ 05-04-2009, 12:01) *
Gör inte om mitt misstag!

Tänkte som du, med två håriga hundar. Man lägger en halv förmögenhet på påsar så naturligtvis var ju lösningen en påslös dammsugare.

Efter varje gång jag dammsugit fick jag blåsa rent filtret med kompressorn och så vill man ju inte ha det. Nu har jag köpt en ny vanlig dammsugare MED påse och den påslösa står i garaget. sad.gif


Förmögenheten skriver jag under på. tummenupp.gif
Bra att tråden kom upp, då jag funderade starkt på att byta ut min miele mot en påslös.. crying.gif
Med tanke på svaren, så behåller jag nog min Miele ett par år till och byter till en nyare modell när den ger upp. blush.gif
Är sypernöjd med Miele, men tänkte "spara" lite på att slippa dom svindyra påsarna. w00t.gif
blomkronan
Miele har två serier 4000 serien och 5000 serien.
4000 serien är en mindre damsugare på 2000 w motor - med 4 liters påse
5000 serien är den större med 2200 w motor - med 6 liters påse

Jag tycker själv att 5000 serie damsugaren är för stor... det ska vara lätt att ta fram damsugaren smile.gif

Båda är tystgående jämfört med andra damsugare. Electrolux har en "Ultra Silencer" som är tyst, men Mielen är lika tyst biggrin.gif

Mielen behöver man inte köra på högsta sugget... för den har "för bra" sug.

Jag hade en kvinna som kom tillbaka till butiken efter att ha köpt en Miele och sa...

Jag måste få klaga på min nyköpta Miele damsugare...
confused.gif klaga tänkte jag... på va då???
- Jag kan inte dammsuga den suger sig fast i golvet... den är för bra!!!!
- Men sänk hastigheten då... sa jag
- Det ska man väll inte behöva.... sa hon grinnigt och gick iväg skit sur!!! giggle.gif

Dyra påsar... nej det är dom inte, Mieles påse skyddar dammsugaren så ni kan ha en damsugare i säkert 20-25 år om ni sköter den. Dom andra påsarna som är "billiga" skyddar inte motorn så du kan räkna med att köpa ny damsugare många gånger under dom 20-25 åren en miele håller.

Dammsugar skötsel:
Motorn är det viktigaste du har på en dammsugare... eller hur!
1. Dammsug ALDRIG byggdamm, det går igenom vilken påse som helst och lägger sig i motorn, luftfuktigheten gör dammet till "cement" och dödar dammsugaren.
2. Vatten tål inte motorn heller...
3 Bytt motor filter vid behov eller var 4:e påsbyte
4 Går en påse sönder... kan det vara kört, men försök att göra rent så gått det går, du kanske har tur och den har inte tagit så mycket skada.

HEPA filter... dom kan vara dyra att byta till Mielen kostar den runt 400 kr, men ett hepa filter är inte till för damsugaren den är till för dig... den stoppar pollen och kvalster att komma ut i rummet igen... Men hur mycke pollen och kvalster har vi i våra hem!!! inte behöver vi hepafilter, det är ju OMÖJLIGT att dammsuga upp allt i hemmet. Så om man vill så behöver man inte byta det filtret... smile.gif jag skakar bara av mitt lite då och då.





Lady Hamilton
Min påslösa dammsugare är det bästa jag har tummenupp.gif Med den kan jag suga upp vad som hellst. Eftersom jag håller på mycket med jord inomhus och även har fåglar så blir det mycket skräp. Min dammsugare går även mycket bra att använda till att städa bilen, behöver inte bry mig om stenar eller annat skräp bara att suga upp. När jag storstädar mattorna är den helt oslagbar, då använder jag mig av det motordrivan munstycket som följde med. När jag är "klar" för dagen så är det bara att tömma, skölja ur å den är klar att användas igen. Ja som kanske vissa redan gissat......jag har en VATTENdammsugare yahoo.gif
Men till den normala städningen så använder jag mig av en Electrolux ULTRA Silencer även den har jag haft i flera år och skulle aldrig byta den mot någon annan blush.gif
Ralf
Jag har en påslös Electrolux TW1 som jag är supernöjd med.
Pius
Här var det då blandade svar. confused.gif

Jag ställde samma fråga på ett annat forum och där var det flest positiva svar.

Jag har redan en Ultra Silencer, och det kan jag då säga att tyst är den inte, den dånar lika bra som de andra jag har. Annars är den bra, lätt att ha i handen när jag dammsuger trappen. Men påsen är i minsta laget och dyr i inköp.

Det var därför tanken på en påslös kom upp.

Sen har jag en Bosch. Den suger lika bra men är tung och otymplig.

I källaren finns det byggdammsugare, rejäla doningar som dammsuger allt som kommer i dess väg. De har ju jättepåsar men är alldeles för stora att använda i vanliga rum.

Pius
Aqvakul
När jag köpte vår Ultra silencer i somras så hade jag varit inne på en påslös, men läste en del tester som inte var så positiva. Om man kör Ultra silencern på något under maxeffekt (den suger enormt så det är inget problem) så är den tystare än allt annat jag provat.
Chamomille
Vi har en centraldammsugare. Med påse. Då försvinner allt puttedamm ut om man kopplar en slang från dammsugaren ut genom väggen. Jättebra. Dessutom låter den inget eftersom maskinen sitter i källaren smile.gif
Skruttis
Har två Electrolux Ultra Silencer. Tycker de är kanonbra! Både tystgående och smidiga att hantera.
Lady Hamilton
Jag har den erfarenheten att om jag använder mig av ett "twinner munstycke" så låter dammsugaren mera. Men det kan jag ju inte belasta tillverkaren för. Om jag däremot använder original munstycket så hörs det knappt att den är i gång. Men jag kan tillägga att jag är EXTREMT noggran med mina dammsugare, jag håller dem rena o byter filter ofta
stennie
Vi har en Dyson, det var sambon som insisterade på att det var den bästa dammsugaren som fanns. Det är en Engelsk dammsugare och sambon är engelsman.....Så här i efterhand måste jag erkänna att han hade rätt, visst man ska helst tömma den efter varje gång men den har en otrolig sugförmåga och med två enormt lurviga husdjur (sambon ej inräknad giggle.gif ) så är det nog den bästa dammsugaren jag någonsin haft...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon