Full version: Äppelplockare
Bettson
Ibland undrar man över sig själv. Är det jag som inte är klok eller har folk blivit fräckare.
Vi har en trädgård med mycket äpplen. Allt kan vi inte ta till vara och vi ger gärna bort äpplen.
Jag har dock bara en liten idé. Jag gillar inte när folk kliver in i min trädgård och plockar själva utan att be om lov. Jag blir fullkomligt ursinnig när man hittar främmande människor i trädgården med kassar i högst hugg. Ni ska inte tro att de plockar fallfrukt heller utan ruskar ner de bästa äpplena från träden, dom äpplen som skall vinterförvaras och vi brukar plocka nästan med silkesvantar.
Man varje höst ser man arga insändare i lokalblaskan om giriga trädgårdsägare som inte kan dela med sig. Har till och med sett en korkad insändare där man begär att villaägare skall plocka äpplena och sätta ut i korgar med tillhörande skylt "Varsågod och ta". Inte orkar jag som har så dålig rygg plocka äpplen åt friska människor heller.
Ringer någon på dörren och ber att få plocka äpplen så blir de vänligt bemötta och ett varsågod. Jag talar också om att jag vill att de alltid ringer på dörren när de vill plocka. Alltså inte fri lejd alla evigheter framöver.
Är det jag som är knäpp eller har begreppet folkvett försvunnit?
jennypenny
Jag håller fullständigt med dig. Det är klart att man ska fråga om lov. Själva har vi också fler äpplen än vad vi själva gör åt, och jag delar gärna med mig om någon skulle fråga. Men jag skulle bli jäkligt förbannad om jag hittade främmande människor i min trädgård. Hota med att ringa polisen om du ser dem plocka äpplen igen utan lov.
Charlotte V
Håller fullständigt med om det där med folkvettet - det är utrotat. Men... man fångar fler flugor med socker än med ättika!

Undrar om insändarna verkligen är arga?! Är de inte bara korkat formulerade? Skriv ett svar och förklara hur du/trädgårdsägaren känner det. Skriv hur ni vill att andra agerar istället och förklara hur ledsen man blir när andra beter sig illa.

Kanske en vänligt formulerad liten skylt på grinden?

Charlotte
KURT
Kamera med blixt (men inte nödvändigtvis med film!) brukar vara mycket effektivt, räcker inte det så får man väl göra en formell polisanmälan. Då kan det ju vara bra att ha fotobevis, förutom vad som stjäls så är det ju uppenbar risk att träden skadas och framförallt har man ju inte rätt att gå in på annans tomt.
Charlotte V
Dum fråga från en som själv aldrig skulle våga gå in på annans tomt... har du staket/häck med grind och så, eller är det lätt att bara gå rakt in? Man blir ju faschinerad att folk är så modiga (om man nu kan uttrycka sig så, ni förstår säkert hur jag menar).

En bekant till mig rusade ut när en utländsk familj plockade frukt i hans trädgård och de hävdade med bestämdhet att de hade något som kallades "allemansrätt" på sin sida! Nästan lite tok-roligt.

Charlotte
KURT
CITAT (Charlotte V @ 01-10-2003, 10:37)
Dum fråga från en som själv aldrig skulle våga gå in på annans tomt... har du staket/häck med grind och så, eller är det lätt att bara gå rakt in? Man blir ju faschinerad att folk är så modiga (om man nu kan uttrycka sig så, ni förstår säkert hur jag menar).

En bekant till mig rusade ut när en utländsk familj plockade frukt i hans trädgård och de hävdade med bestämdhet att de hade något som kallades "allemansrätt" på sin sida! Nästan lite tok-roligt.

Charlotte

Det görs nog lite för mycket reklam för svensk allemansrätt, det kan lätt missförstås. Man tror att det ingår fri jakt, fri plockning av görnsaker och frukt osv. Men de som plockar äpplen vid denna tid på året lär ju inte vara turister och även som turist så har man ju skylldighet att känna till lagar i resp. land. Annars så tror jag inte att staket eller ännu mindre häckar hindrar någon som plockar andras frukt i påse!
Wargen
Fick bara en tokig idé...det var någon som skrev om såpa på basilika eller nå´t... wink.gif Du kanske kan spraya äpplena med såpalösning. Om tjuven inte sköljer äpplet innan bettet så lär väl dina äpplen få vara ifred framöver. Av den tjuven iallafall. Att dela med sig är självklart för mig, men jag skulle bli vansinnig om någon gick in på mitt "revir" utan lov. Då kommer vargen fram. rolleyes.gif
Alpiner i Halmstad
Visst har man som grabb pallat äpple. Men nu tror jag att aktiviteten har fått en förskjuten åldersfördelning. Grabbarna sitter numera vid datorerna och kollar Odla Nu.
Skall man vara riktigt elak så tror jag att man också måste skriva upplysningsskylten på flera språk.
Eftersom aktiviteten ofta sker i skymningen kan man lätt belysa problemet med en stark bygglampa med fotorelä. Lampan tänder när någon rör sig innom ca. 20 m. En komplett lampa kostar bara lite över hundralappen. Man kan också söka av och skrämma bort fyrfotadjur från trädgården om man kopplar till en ljudkälla.
Vi har nu löst problemet med att ta bort alla fruktbärande träd.
Nu är det bara kvaterets bollsparkande grabbar som gör korta besök trädgården.
M.v.h. Bernt
Adri-Anne
Här är det körsbärsträden som inte får vara ifred. Det ena trädet är fullständigt förstört efter att barnen i hela klasar klättrat och och brutit av grenarna. Själva får vi aldrig smaka, för när bären skulle vara mogna är dom för länge sedan nedskakade, eller uppätna. Det är inte nog med att körsbärsträden är förstörda, dom går in i trädgården och kliver på möblerna, när dom skall upp i träden, med påföljden att med dom grova kängor som barnen går med idag och körsbärskärnor och kvistar som dom har rivit ned och som ligger på möblerna, rivs målningen av möblerna.
Det hjälper inte säga ifrån, dom bryr sig inte. En dag stod till och med en mamma med sin unge och plockade körsbären. Jag har gång på gång sagt till dom " Vänta tills bären är mogna, så skall vi hämta en stege och ni skall få. Men icke. I fjol blev jag så förbaskad så jag satte trädgårdsslangen på dom, då var det jag som var satkärring naturligtvis.
Christoffer
Det värsta med den här typen av brott är att om man anmäler en äppelplockartjuv, och om han nu skulle åka fast, vilket inte är troligt, då polisen har andra saker för sig, så skulle han på sin allra högsta höjd bli åtalad för snatteri. När jag var liten tyckte jag att det var roligt att palla äpplen, men vi ringde alltid på först. Fick vi inte då, så pallade vi några, något som jag i dagens läge aldrig skulle göra, då jag vet hur pass underbart det är att odla och att skydda det man odlat från folk som förstör. Här i trakten har tex någon eller några varit framme och plockat de fina blommorna i rabatten, det tycker jag är hemskt. Det som ska vara framme för allas trevnad och inte i någons vas eller nåt.
Åsa K, zon 1
Hi hi laugh.gif

Här finns massor av lösningar, allt från såpa till det förträffliga i att ha en lampa som tänds när någon kommer på "besök". Jag ha själv en s.k. rörelsevakt vid ytterdörren, funkar förträffligt laugh.gif

Har ni hört talas om julgransodlaren som sprayade sina julgranar med latrin?

Nåväl när de här granarna kom in i stugvärmen så luktade det förfärligt, hi hi laugh.gif

I en rabatt kanske man kunde lägga ut "plast-ormar" och varför inte hänga en skjuten mås i körsbärsträdet, den avskräcker iallafall de flygande marodörerna och kanske de tvåbenta tycker att det är äckligt också. Eller varför inte en påkörd upphittad hare sad.gif

Det finns massor av sätt att avskräcka "obehörigt" besök.
MadeleineB
Ja, visst är det sanslöst! Själv har jag aldrig förut funderat så mycket på det här, jag har inte tyckt att det gör så mycket om några barn plockar ett äpple eller två...

Men det är inte så det är längre, har jag förstått nu. Några vänner till mig har råkat ut för:
- en familj körde fram med bil till tomtgränsen (vid en liten väg, ute på landet), stannade och klev ur, tog fram hinkar och kassar och började plocka vilt från deras hallonhäck. Trots att mina vänner var hemma och till och med ute i trädgården!

Frun i huset gick fram och frågade vad de sysslade med. "Vi plockar hallon" fick hon till svar! Helt oberört!

Hon förklarade att det var hennes hallon, att buskarna stod inne på tomten och att inget hängde ut över allmän väg, varför det inte var OK för vem som helst att plocka hallonen.

Familjen som plockade suckade och stönade, men till slut gav de sig av i alla fall...fast som sagt högst motvilligt.

- En sommarsöndag ser några andra goda vänner, som bor i en närförort till Stockholm, att det plötsligt kryllar av folk i deras trädgård, som är ganska stor (ett hus från början av 1900-talet i ett område där tomterna redan med den tidens mått var stora).

Alla dessa människor gick hukande omkring, mina vänner förstod inte vad de höll på med, utan gick ut för att se vad som stod på.

De plockade vinbergssnäckor, för att sälja till restauranger. De hade med sig kassar och andra kärl för att plocka i och hade rest dit antingen kollektivt eller med fordon som de i så fall parkerat en bit bort, för inga sågs till.

I det här fallet (men inte i det förra!) blev det problem med språkförståelsen, men de här människorna var helt och fullt övertygade om att de enligt allemansrätten hade rätt att plocka sniglarna.

De förstod inte det här med tomt och trädgård...

- Några tidigare grannar till mig hade planterat verkligt vackert, både i rabatter och i krukor som stod rätt långt in på tomten.

En söndagsmorgon var alla krukorna borta, en del låg trasiga i diket och några stod utställda på granntomter, däribland en kruka på vår tomt. I det fallet antog vi att det var ungdomar som "roat" sig efter en fest, eftersom några grannar hade hört dem under natten.

De som blivit av med växterna fick tillbaka det mesta, fast en liten del hade blivit förstört.

Men sedan gick det bara några veckor, så var krukorna borta igen. Och dessutom var blommorna uppgrävda ur rabatterna! Någon annan granne hade undrat över en bil som stod litet konstigt utanför tomten, men kört iväg när han gick ut för att se efter vad det var frågan om (han gick litet långsamt pga en höftskada).

Vad säger ni om sån't?

Det är ju sådant man läst om i England, det där med att hämta en hel trädgård. Bekvämt och billigt för all del...men man undrar ju hur människor är skapta???

Så nu har jag modifierat det där med att plocka ett äpple eller två...det här är ju ren stöld och vandalisering!!!

Visst kan man unna andra människor att plocka av ens frukt, särskilt om man har mer än man kan använda. Det vore väl inte så trevligt att låta frukten ruttna på träden när det finns andra som skulle vilja ha...

MEN det är väl alldeles självklart att man ska ha rätt att bestämma vilka som ska få plocka, och när och hur?!?!

Givetvis måste man ringa på och fråga innan man går in och plockar!

Jag har sett en del som ställt ut frukt i korgar och skrivit "Varsågod och ta". Det är trevligt, men inte på något sätt självklart att man ska göra jobbet åt vem som helst.

Om inget är utställt, så får man fråga. Om fruktägaren inte vill att man ska plocka, så är det GIVETVIS HANS BESLUT! Bara att respektera, även om han inte plockar frukten själv.

Så är det bara!

Hälsningar
MadeleineB
MadeleineB
Något tips om vad man kan göra gav jag visst aldrig?

Spraya såpalösning är kanske modellen, men egentligen vill man väl stoppa dem på ett tidigare stadium? Och inte förstöra frukten för sig själv heller?

Lampa med rörelsevakt är säkert bra. Vakthund? Upphängda skjutna fåglar eller döda harar fungerar kanske, men ska man behöva se eländet själv hela tiden?

Svårt tycker jag. Man blir så mordisk när man hör talas om den ena fräckheten värre än den andra, från tjuvplockarnas sida...

Hälsningar igen från
MadeleineB
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller äppelstöld: Det allra fräckaste tycker jag när folk stjäl äpplen från unga äppelträd som inte har så mycket frukt. Det är inte kul när ens äppelträd får sina första frukter och man går där och tittar på dem och bara längtar tills de ska mogna och man ska få smaka de första äpplen och så är de bara borta en vacker dag utan att man fått chans att smaka dem.
Betty
Jag törs knappt tänka på hur jag skulle reagera om jag fick såna trädgårdsbesök...
Här uppe i zon 6 är vi inte så bortskämda med egen frukt så om någon kom olovandes och plockade så vet jag inte vad jag skulle ta mej till... mad.gif
Bettson
Att ungar pallar äpplen det har de gjort i alla tider. Dom gör det inte för äpplenas skull utan för spänningens. Det är ju roligt att se hur långt man kan gå och hur förbannad husägaren är. Vuxna tycker inte det är så märkvärdigt att ungar pallar äpplen. Sedan tar tydligen ungarna med sig den åsikten i vuxen ålder.

Ungdomarna har jag inga besvär med. Jag gick ut lite lugnt och frågade om äpplena smakade bra. Talade om att de fick gärna ta med att de inte fick gå in i trädgården utan attt ringa på dörren och be om lov. Spänningen var borta. Alltså pallar områdets ungdomar inte mina äpplen utan gör det hos någon som blir arg.

De som är besvärliga är medelålders och pensionärer. De har känt tidigare ägaren säger dom och för det skall de få plocka äpplen i eviga tider. Riktigt otrevliga kan folk vara.

Tomten är tydligt markerad. Inga som helst misstag kan göras. Egentligen behövde jag nog bara lite morliskt stöd. Skönt att höra att det är flera än jag som skulle bli förbannade.
Posse
CITAT
Förbjuden frukt smakar bäst.


Så lyder visst ett gammalt ordspråk.

Äppelpallning förmodar jag härstammar från den tid då klassklyftorna faktiskt var ännu större än idag. Det känns ganska lätt att förstå för fattiga barn och ungdomar som på legalt sätt otroligt sällan kunde få tag på något verkligt gott att äta på så måste andras frukt- och bärträd varit otroligt frestande.

Nuförtiden är det förhoppningvis ganska få som är så fattiga att de inte har råd att äta sig mätta på köpta äpplen. Men ändå finns det nog en slags klassklyfta. Många av oss trädgårdsägare är nog ganska bortskämda med att få egna äpplen övernog. Nedanför ett av mina äppelträd är marken nästan helt täckt av nedfallna äpplen på en radie av ett par meter, frukt som jag aldrig kommer att ta reda på, men som för vissa andra människor kanske skulle varit mycket åtråvärda, trots att de flesta av frukterna har olika slags smärre skador.

Jag önskar att det faktiskt funnes äpplen som mindre lyckligt lottade människor kunde plocka, åberopandes Allemansrätten. Men de som finns ute i naturen, är väl tyvärr bara surkart.
rosettei
rolleyes.gif
Körsbärträdet brukar alla plocka ur, de närmar sig försiktig och säger åh vad fint körsbärsträd du har sen slutar de aldrig att äta.

Ett år hängde jag upp en skylt, Trädet är gift-besprutat mot den äckliga körsbärslarven med giftet............ Hängde med en tom brun flaska.
Bären ätes på egen risk..

Annars har vi aldrig haft problem och det kanske för att vi ofta har stora hundar hemma som min dotter tar hand om. Man vet på en gång om nån befinner sig i närheten av huset.

Visst kan barnen plocka från äppelträdet, men lite tråkigt när de tar en tugga slänger äpplet på marken och tar ett nytt från trädet.

Att skylla på den svenska allemansrätten låter..............knasigt
i andra länder finns väl privat mark så nog borde en vuxen människa veta vad som gäller.
*Felix matte*
Spontant känner jag bara tacksamhet över att inte äga några fruktträd.
Inte visste jag att det finns folk som går in i andras trädgårdar och tar för sig ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Hot och ilska tror inte jag gör någon nytta.
Däremot sansat samtal där man talar om att detta faktiskt är Privat trädgård och likaså frukt.

Tror inte alls att där finns vuxna människor som inte kan göra skillnad på Allemansrätt och Privata tomter men så klart tar man till det ifall man ertappas laugh.gif
Micke
Det är när man läser sådant här som man blir glad av att bo i det "konservativa" Finland, här skulle ingen (utom pallande ungar, men det är en annan sak) drömma om att gå in i någon annans trädgård utan lov - än så länge...

Micke
Vars första och enda äpple i år pallades av någon osnuten unge... tongue.gif
Cilla
CITAT
Många av oss trädgårdsägare är nog ganska bortskämda med att få egna äpplen övernog.


Ja, det här är verkligen sant Posse. Vi som har fruktträd lever i ett paradisiskt överflöd. Jag minns hur jag kände innan jag hade egna fruktträd och hörde hur tomtägare KLAGADE på den myckna frukten och inte hade vett att NJUTA av överflödet.

Men mycket av detta handlar ju om att vi har en press om att använda och göra allt möjligt med frukten. Det anses fult att låta den ligga på marken, berika myllan, sprida sin himmelska doft, bli mat åt allehanda djur både i komposten och utanför...

Jag tycker om hösten. Blir glad åt alla trädägare som mosar, syltar, pressar och gör vin av sin frukt. Älskar synen av ett träd som släppt äpplena, plommonen eller päronen på marken till gagn för både jorden, djuren och för förökningen av nya små plantor genom frösådderna.

Jag tycker numera till och med om att klafsa omkring under träden när frukten legat till sig ett tag. Det är härligt att se hur många djur som ätit av den långt innan den hamnat i jorden. Och kanske blir den kärna som jag trampar ned ett nytt träd...
Nuttan
CITAT (Posse @ 01-10-2003, 19:55)
Nuförtiden är det förhoppningvis ganska få som är så fattiga att de inte har råd att äta sig mätta på köpta äpplen. Men ändå finns det nog en slags klassklyfta.

Stämer absolut. Vi blev kallade kapitalister när vi sa till. Lätt att ta till för dom antar jag, men jag råkar känna till att de har det bättre ställt än vi, men de identifierar sig med ´de fattiga´. Tror att man kan ta till argument som stöder sina handlingar liksom. Värst är när de bryter av grenar eller tar sig andra friheter.
Ewa L
Varje gång jag läser om hur en del av mina vänner här på Odla.nu trakasseras på olika sätt blir jag återigen medveten om — och tacksam för — att jag bor i en idyll. Jag med mitt hetsiga temperament skulle antagligen göra mig skyldig till övervåld.

Har bott här i mer än 3 år nu och aldrig haft något av de bedrövliga problem ni tycks ha.
Nyfikna, elaka grannar. (Bara nyfikna, snälla... )
Förstörda rabatter och krukor. Stulen frukt.

Jag känner med er alla samtidigt som jag är otroligt tacksam så länge mitt paradis får vara orört.
Min dotter har till och med cykeln stående på framsidan — olåst — av lättja. Men kvar står den, morgon efter morgon. rolleyes.gif wub.gif
Adri-Anne
CITAT (Nuttan @ 02-10-2003, 01:09)
CITAT (Posse @ 01-10-2003, 19:55)


Nuförtiden är det förhoppningvis ganska få som är så fattiga att de inte har råd att äta sig mätta på köpta äpplen. Men ändå finns det nog en slags klassklyfta.

Stämer absolut. Vi blev kallade kapitalister när vi sa till. Lätt att ta till för dom antar jag, men jag råkar känna till att de har det bättre ställt än vi, men de identifierar sig med ´de fattiga´. Tror att man kan ta till argument som stöder sina handlingar liksom. Värst är när de bryter av grenar eller tar sig andra friheter.

Jag tycker att vanlig hyfs kan man kräva av både fattig och rik.
Det är ju inte den frukt dom äter som vi missunnar dom, i stället är det all den förstörelse som dom åstadkommer som ställer til ilska.
När man har haft både uppgrävda och stulna buskar, söndertrampad stenpartimur, stulna blommor, pumpor, förstörda bärbuskar och nedrivna äpplen, och inga böner eller vänliga ord hjälper, blir det till slut en uppdämd ilska som får en att se rött. På sjuttitalet försvann allt som heter hyfs, idag får dom vuxna snällt vänta till barnen har harangerat färdigt innan dom vuxna får komma till tals och då får det gå fort för barnet tål inte att andras en sin egen röst skall höras.
Jag vet att redan på Caesars tid sade dom att "Nu är ungdomen för jäklig"
Tur att dom inte ser hur det är nu, då hade dom krupit ned i sina gravar igen ögonaböj. Jag har färskt i minnet ett program på TV om hur ungdomarna härjar på Kos. Blev jag chockad över deras uppförande, blir jag ännu mera chockad över deras föräldrar. Hur kan man tillåta att dom skickar iväg dessa småglin utan uppsikt. Finns det inga föräldrar längre? Har dom helt och hållet avsagt sig föräldraansvaret?
En gång läste jag ett inlägg i en tidning, om en mamma och hennes dotter.
Och där stod det så här. " Vi är som två väninnor"
Väninnor skall vara väninnor och mamma skall vara mamma. Men idag skall ju fyrtioåringar se ut som om dom just har klämt ur sista finnen och då blir det inte enkelt med en brådmogen tonåring.
Wargen
Ojoj, man blir ju mörkrädd när man läser om folks illdåd! Jag bor ganska långt från vägen, uppe i skogen, så det är inte så många som hittar hit, men nu funderar jag på att måla en skylt och sätta vid grinden. wink.gif
"Varning! Lösgående Warg på gården!" tongue.gif Fast risken är väl att jag blir skjuten av en tjuvjägare..... mad.gif
Adri-Anne
biggrin.gif biggrin.gif Det är bäst att du aktar dig. Vargarna lever farligt i dessa dagar. biggrin.gif biggrin.gif
Nanna
Man blir ju grymt irreterad på människor som inte kan respektera andras ägor. När jag bodde i hus hade vi ett stort körsbärsträd på gården. Vi reste bort i några dagar... När vi kom tillbaka var nederdelen på träden helt TOMT. Det var inte pippina som ätit!! Inte ett körsbär fick jag själv, om jag inte skulle börja klättra upp i det stora trädet....
Bettson
Idag kom en dam i femtioårsåldern som var på väg till bussen och frågade om hon fick ta frukt. Svarade att det fick hon så hjärtans gärna. Jag talade som vanligt om att vi inte tyckte om att hitta människor i trädgården och att hon därför skulle ta med sig en kasse och ringa på dörren innan plockningen, så att vi visste att hon var där.
Sedan fick jag tidernas utskällning för att vi lät vår frukt förfaras. Damen i fråga "for illa av att se eleändet". Hon ville därför plocka all frukt för " hon tålde inte att se sådan vårslöshet". Bla, bla, bla, osv.

Där fick man så man teg. Kom mig inte för att svara en gång.

Det ligger inte för mig att vara otrevlig mot folk men lusten att uttrycka sådana saker som brukar uttryckas i seriemagasin med konstiga tecken rann plötsligt på mig.

Nu skall jag plocka vinterfrukten i morgon sedan skall alla äpplen skakas ner från träden och köras ut i skogen så man slipper otrevliga kärringar.
Så det kan bli...
Diana
CITAT (Åsa K @ zon 1,01-10-2003, 13:23)
Hi hi laugh.gif

Här finns massor av lösningar, allt från såpa till det förträffliga i att ha en lampa som tänds när någon kommer på "besök". Jag ha själv en s.k. rörelsevakt vid ytterdörren, funkar förträffligt laugh.gif

Har ni hört talas om julgransodlaren som sprayade sina julgranar med latrin?

Nåväl när de här granarna kom in i stugvärmen så luktade det förfärligt, hi hi laugh.gif

I en rabatt kanske man kunde lägga ut "plast-ormar" och varför inte hänga en skjuten mås i körsbärsträdet, den avskräcker iallafall de flygande marodörerna och kanske de tvåbenta tycker att det är äckligt också. Eller varför inte en påkörd upphittad hare sad.gif

Det finns massor av sätt att avskräcka "obehörigt" besök.

biggrin.gif laugh.gif Oj oj vad jag skrattade när jag läste detta! Underbara förslag!! Latrinen är en höjdare! Tänk om man var en fluga på gäggen i den familjens hem biggrin.gif
Diana
CITAT (Bettson @ 04-10-2003, 20:31)
Idag kom en dam i femtioårsåldern som var på väg till bussen och frågade om hon fick ta frukt. Svarade att det fick hon så hjärtans gärna. Jag talade som vanligt om att vi inte tyckte om att hitta människor i trädgården och att hon därför skulle ta med sig en kasse och ringa på dörren innan plockningen, så att vi visste att hon var där.
Sedan fick jag tidernas utskällning för att vi lät vår frukt förfaras. Damen i fråga "for illa av att se eleändet". Hon ville därför plocka all frukt för " hon tålde inte att se sådan vårslöshet". Bla, bla, bla, osv.

Där fick man så man teg. Kom mig inte för att svara en gång.

Det ligger inte för mig att vara otrevlig mot folk men lusten att uttrycka sådana saker som brukar uttryckas i seriemagasin med konstiga tecken rann plötsligt på mig.

Nu skall jag plocka vinterfrukten i morgon sedan skall alla äpplen skakas ner från träden och köras ut i skogen så man slipper otrevliga kärringar.
Så det kan bli...

Nu har jag läst igenom alla mail innom detta ämne och jag är helt STUM av förvåning att folk betér sig på detta viset! blink.gif Det är ju otroligt! Och så gnäller dom på dagens ungdom ?????? Gnäll på gårdagens ungdom istället, för det är DOM som fött dagens ungdom! Med andra ord Dom själva! Som någon skrev här. finns det inge föräldrar längre? Man kan ju undra....
sad.gif som jag skrev, jag är stum! ohmy.gif
e_sedell
CITAT (Posse @ 01-10-2003, 19:55)
Jag önskar att det faktiskt funnes äpplen som mindre lyckligt lottade människor kunde plocka, åberopandes Allemansrätten. Men de som finns ute i naturen, är väl tyvärr bara surkart.

Det är någon komun som ska sätta en allé med äppleträd, jag kommer inte ihåg vilken komun eller vad äpplena hette. De hade beställt 14-16 träd där jag jobbade fram till förra veckan.
Behn zon 4
Hej jag vill lägga till ytterligare ett sätt som funkar bra som jag lärde mig av en som ville ha sina björnbör som han odlade utaför sin trägård i fred. han kasstade ut potatis mjöl på buskarna och satte ut en skyllt där det stod att läsa OBS BESPRUTADE det borde funka även på äpplen.
MadeleineB
Hej!
Potatismjölet var RIKTIGT bra tycker jag...säkert effektivt, de flesta borde tänka "man kan ju aldrig veta". Och inte gör det någon skada heller! Fungerade det som avskräckare?

Jag håller verkligen med den som blev stum, jag tror det var Diana. Man blir verkligen stum av häpnad!!!

Och det är ju inte "pallarna" som ganska oskyldigt (för det mesta) tar ett eller två äpplen och äter upp dem....

Som jag skrev förut, var det så jag alltid tänkte, ända tills jag insåg att det inte är pallning det handlar om, utan STORA kvantiteter frukt!

Men den som bad att få plocka och välvilligt blev erbjuden att göra det...och sedan skällde ut den vänliga person som lät henne plocka...jag tycker nästan att det är hon som tar priset! Vilken osannolik oförskämdhet!

Jag hade inte heller kommit mig för med att svara, man blir ju totalt överrumplad i sådana situationer! Förväntar sig snarare ett TACK, eller vad tycker ni?

Hälsningar
MadeleineB
Cilla
Potatismjöltipset var så roligt att jag nästan önskade att någon försökte palla frukt här så att jag fick anledning att hälla ut lite...

Jag är väl förskonad hittills. Barnen pallar mina skuggmoreller, men det är OK så länge de inte bryter grenar. Något år satte jag en pall utanför staketet så att de skulle nå upp utan att bryta kvistar.

De flesta trädgårdar jag kommer till som trädvårdare har motsatta problemet. De hittar inte några som vill plocka av frukten när de själva inte hinner. För den som vill starta en liten affärsrörelse som plockar frukt och tar den till musteri/safteri eller som mustar och saftar själv finns det massor av jobb.
njelger
jag antar att min plan med fruktträd på framsidan är nerlagd...på baksidan kanske det går bättre. ej synliga från gatan. iofs är det ju inget problem på några år...jag hade nog annars satsat på kamera.
Ingrid på Västkusten
Ja jag måste erkänna att jag hålelr med!

Mitt Exp Fältens sviskon står ju väldans långt ner invid vägen -hmm.....men potatismjölstipsets hjälp kommer man nog LÅNGT"!

Hehehehe!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon