Full version: Copyright
Sidor: 1, 2
Myosotis
Någon har snott mina bilder här på forumet eller på min hemsida och lämnat in som egna bidrag i ICAs påskäggtävling. Har försökt läsa lite om copyright på polisens hemsida men blir inte riktigt klok på vad jag ska söka på. Vad har man för rättigheter? Vad ska jag göra? Jag har naturligtvis kontaktat ICA.
Aqvakul
inte bara fräckt, utan ganska dumt också...
Myosotis
Ja jag blir båda arg och ledsen i alla fall.
anne-li i olofstorp
Jag tyckte väl att det var bekanta ägg med i tävlingen under andra namn
Fy 17 va ruttet!
Gossen Ruda
Skittråkigt men tyvärr inte ovanligt, en del tror att internet är laglöst land. Saken har varit uppe i ett tågforum och där har även länkats till någon organisation som kan hjälpa till eller åtminstone visar vad som gäller. Jag har ställt en fråga där, återkommer med besked.
Myosotis
Tack! smiley_small_hug.gif
ingrids
Lite osäker men tror att man kan ha behövt skriva copyright och sitt namn, eller ange på hemsidan eller nåt för att kunna driva framgångsrikt att det är stöld. Fräckhet är tyvärr inte alltid påvisbart som olagligt.
Ciczi
Det man kan göra är att sabba bilden för andra genom att tagga den med sitt nick stort och tydligt. Det är tyvärr inte helt "failsafe" eftersom det är lätt att manipulera bilder med ett simpelt datorprogram.

Trist, myosotis. Hoppas att det löser sig.

Ciczi
susanneedgren
Fy så fräckt!

Stå på dig!
Motti
Men det var väl ganska omoget !och va ska den personen få ut av det ?inte klokt vad dummheter en del håller på med slap.gif Hoppas det ordnar upp sig.All sin da !ta åt sig äran för vad någon annan gjort , löjligt !
Cathis
Nä men Myosotis vad trist. Hoppas dom blir borttagna från tävlingen iaf.
Håller tummarna att det går bra smiley_small_hug.gif
Ciczi
provade att anmäla det bidraget som liknar det du vann med (inte det i bruna färger) men det går inte just nu... Jag har dock anmält det andra som någon snott för dig Myosotis....

Ciczi
Myosotis
Tack!

CITAT (Ciczi @ 07-04-2009, 22:16) *
Det man kan göra är att sabba bilden för andra genom att tagga den med sitt nick stort och tydligt. Det är tyvärr inte helt "failsafe" eftersom det är lätt att manipulera bilder med ett simpelt datorprogram.

Bilderna på hemsidan märks automatiskt (om jag vill det), men om de har snott från tråden där jag visade bilder ifjol så var det ju innan jag skaffade hemsidan. Det är ju lätt för vem som helst att hitta hit via google. Jag vet inte hur man märker bilder.
Sussie F-Flower
FYYY!!! vad simpelt!!!!!!!!!!!!! Har du upptäckt det nu? Ikväll?

Stå på dig, säger jag med.
kompiskram.gif kompiskram.gif
anne-li i olofstorp
Jag har anmäl de jagsåg. finns det fler än två???
Irene_L
Jag hittade ditt ägg med sädesärlan på sidan 12!
(I avd flest röster)
Ciczi
CITAT (Myosotis @ 07-04-2009, 22:25) *
Tack!
Bilderna på hemsidan märks automatiskt (om jag vill det), men om de har snott från tråden där jag visade bilder ifjol så var det ju innan jag skaffade hemsidan. Det är ju lätt för vem som helst att hitta hit via google. Jag vet inte hur man märker bilder.



I ett bildredigeringsprogram skapar du en .gif fil med transperent bakgrund och sedan tar du den bilden du vill märka och väljer att kopiera .gif filen och sedan klistra in på den bilden du vill märka....

Du kan t.ex kolla i mina album (trädgård 2009) för att ta ett exempel. På krokusbilden har jag gjort precis så som jag beskrev ovan.
Själv använder jag GIMP som är ett "fritt" program (open source) men det finns även till Windows. Behöver du hjälp med det programmet hjälper jag dig gärna. PM:a så löser vi det...

Ciczi

p.s Kollade på din hemsida. Jag tycker att du ska göra märkningen på bilderna på hemsidan större. Det är så lätt att plocka bort den märkningen och "stjäla" bilden.
Myosotis
CITAT (Irene_L @ 07-04-2009, 22:29) *
Jag hittade ditt ägg med sädesärlan på sidan 12!
(I avd flest röster)

Ja där var det! blink.gif -cry-.gif Det är INTE jag som har skickat in det ägget. Då finns det tre stulna.
Irene_L
Nu har jag anmält det bidraget också! ranting.gif
Myosotis
Tack Ciczi, jag är för trött för att fatta just nu, men jag ska försöka lära mig i morgon. Jag pm:ar dig om jag behöver hjälp.
Ciczi
CITAT (Myosotis @ 07-04-2009, 22:36) *
Tack Ciczi, jag är för trött för att fatta just nu, men jag ska försöka lära mig i morgon. Jag pm:ar dig om jag behöver hjälp.


Du är välkommen! wub.gif

Ciczi

Förresten hur ser ägget med sädesärlan ut... jag vill ju inte anmäla fel bild...

//Ciczi
Sussie F-Flower
CITAT (Ciczi @ 07-04-2009, 22:24) *
provade att anmäla det bidraget som liknar det du vann med (inte det i bruna färger) men det går inte just nu... Jag har dock anmält det andra som någon snott för dig Myosotis....

Ciczi



Jag fattar inte...
Har du, Ciczi, anmält Myosotis ägg utan att Myosotis visste om det? (Ett ägg?)
Ciczi
CITAT (Sussie F-Flower @ 07-04-2009, 22:39) *
Jag fattar inte...
Har du, Ciczi, anmält Myosotis ägg utan att Myosotis visste om det? (Ett ägg?)


nej,,, jag rapporterade bidraget efter att jag sett det i denna tråden,,,
Myosotis
CITAT (Sussie F-Flower @ 07-04-2009, 22:39) *
Jag fattar inte...
Har du, Ciczi, anmält Myosotis ägg utan att Myosotis visste om det? (Ett ägg?)

Nej, nej, hon har anmält det som någon har stulit från mig som liknar det jag vann med.
Gossen Ruda
Man behöver INTE skriva ut nånting om copyright, det står i lagen vad som gäller om upphovsrätt. Jag har ännu inte fått något svar men det kommer.
Sussie F-Flower
CITAT (Ciczi @ 07-04-2009, 22:40) *
nej,,, jag rapporterade bidraget efter att jag sett det i denna tråden,,,



Jahaaa... biggrin.gif Va bra! tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2009, 22:42) *
Man behöver INTE skriva ut nånting om copyright, det står i lagen vad som gäller om upphovsrätt. Jag har ännu inte fått något svar men det kommer.

sweatingbullets.gif Det var skönt att höra. Jag hade väl för mig att man har rätt till sina bilder.
Ciczi
Myosotis

hur många bilder skickade du in till tävlingen... Skickade du bara det du vann med? För iså fall har jag hittat ett till förutom de tre nämnda tidigare...

Ciczi
Gossen Ruda
Svar har inkommit. Du kan vända dig till Bildombudsmannen Staffan Teste på denna länk http://www.bildombudsmannen.se/

Annars finns även Bildleverantörernas förening, BLF, som har koll på lagen och dess tillämpning.
Red Top
CITAT (Ciczi @ 07-04-2009, 22:44) *
Myosotis

hur många bilder skickade du in till tävlingen... Skickade du bara det du vann med? För iså fall har jag hittat ett till förutom de tre nämnda tidigare...

Ciczi

Jag är inte Myosotis, men kan svara ändå.
Det här ägget deltar Myosotis med fr o m idag!
Myosotis
Jag har skickat in två. Det här vann jag med [attachment=32878:vinn.jpg]

och sen skickade jag in det här. [attachment=32879:3kl.jpg] (Man får skicka in så många man vill.)

De här har jag inte skickat in:

[attachment=32880:glad_p_sk.jpg] [attachment=32881:p_sk__gg.jpg] [attachment=32882:_gg.jpg]

CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2009, 22:47) *
Svar har inkommit. Du kan vända dig till Bildombudsmannen Staffan Teste på denna länk http://www.bildombudsmannen.se/

Annars finns även Bildleverantörernas förening, BLF, som har koll på lagen och dess tillämpning.

Tack så jättemycket för hjälpen!!
Aqvakul
[attachment=32883:sorbiskt.jpg]

Det här ägget kallas "sorbiskt ägg". Är det ditt?
Ciczi
ok bra!

Då vet jag vilka ägg du har skickat in Myosotis!

Ciczi
pejori
CITAT (Myosotis @ 07-04-2009, 22:54) *
Jag har skickat in två. Det här vann jag med [attachment=32878:vinn.jpg]

och sen skickade jag in det här. [attachment=32879:3kl.jpg] (Man får skicka in så många man vill.)

De här har jag inte skickat in:

[attachment=32880:glad_p_sk.jpg] [attachment=32881:p_sk__gg.jpg] [attachment=32882:_gg.jpg]


Tack så jättemycket för hjälpen!!


Verkar som dom stulna äggen anmäldes till tävlingen igår!!!!
Endast sädesärlan anmäldes till tävlingen före det svarta, men det har skett under samma dag...
kolla under "senast inskickade, så ser du att stölden verkar ha skett igår... naughty.gif whistling.gif

Skriv till ICA och klaga....
Red Top
CITAT (Aqvakul @ 07-04-2009, 22:58) *
[attachment=32883:sorbiskt.jpg]

Det här ägget kallas "sorbiskt ägg". Är det ditt?

Det verkar som vår nya medlem från i går(som numera är "gäst" roar sig på Myosotis bekostnad. Lååågt thumbdown.gif
susanneedgren
Det bästa vi kan göra nu är väl att rösta på Myosotis "riktiga" bild så att den som snott dom andra inte vinner.
pejori
Saxat från ica:
ICA förbehåller sig rätten att radera material som rättighetsinnehavaren inte har godkänt, som inte har skickats in med det som samtycke som krävts eller som på annat vis är stötande eller olagligt. Kontakta oss omedelbart på redaktionen@ica.se om du får kännedom om inskickat material som strider mot de villkor som anges här.
Biggan_
Alltså detta är ju bara så fräckt och oförskämt så man baxnar! ranting.gif ranting.gif rtfm.gif thumbdown.gif nono.gif
Stackars dej Myosotis som blir utsatt för detta! trostar.gif
Jag har också anmält dom tre bidragen som är stulna och jag hoppas att du får upprättelse för det som hänt!

Tack pejan för maillänken! Jag skall skriva dit också!
Red Top
Det här mejlade jag förut. Ni kan ju kopiera valda delar, så slipper ni fixa alla länkar.

CITAT (Red Top @ 07-04-2009, 22:21) *
"Dessa bidrag i påskäggstävlingen är stulna från min väninnas hemsida!
http://sorbiska.zoomin.se/index.html

http://kampanj.ica.se/egg/se/image_archive/694_sc.jpg

http://kampanj.ica.se/egg/se/image_archive/749_sc.jpg

Oförskämt av den som gjort det. Det ligger mycket arbete bakom dessa vackra ägg, som är gjorda i en speciell vaxbatikteknik med gamla sorbiska anor!

Var snälla och ta genast bort dem ur tävlingen!

Min väninna deltar själv i tävlingen med andra bilder av sina ägg, noggrant utvalda för just den här tävlingen.

Vänliga hälsningar
Birgitta"



Ps
Jag hittade ett ägg till, som är stulet från den sidan
http://kampanj.ica.se/egg/se/index.php?vid...&sort=votes
pejori
Här är mitt "klagobrev" till ICA. naughty.gif
Har snott lite jag med. giggle.gif

Hej

Jag vill bara göra er uppmärksamma på, att visa av de bilder som deltar i påsktävlingen är stulna.

Det gäller

http://kampanj.ica.se/egg/se/image_archive/694_sc.jpg

http://kampanj.ica.se/egg/se/image_archive/749_sc.jpg

http://kampanj.ica.se/egg/se/index.php?vid...&sort=votes



Min väninna deltar själv i tävlingen med andra bilder av sina ägg, noggrant utvalda för just den här tävlingen.

Adressen till hemsidan bilderna är stulna på är:



[i]http://sorbiska.zoomin.se/index.html

MVH Eva Berglund

[/i]


Biggan_
CITAT (pejori @ 07-04-2009, 23:42) *
Här är mitt "klagobrev" till ICA. naughty.gif
Har snott lite jag med. giggle.gif

Hej

Jag vill bara göra er uppmärksamma på, att visa av de bilder som deltar i påsktävlingen är stulna.

Det gäller

http://kampanj.ica.se/egg/se/image_archive/694_sc.jpg

http://kampanj.ica.se/egg/se/image_archive/749_sc.jpg

http://kampanj.ica.se/egg/se/index.php?vid...&sort=votes



Min väninna deltar själv i tävlingen med andra bilder av sina ägg, noggrant utvalda för just den här tävlingen.

Adressen till hemsidan bilderna är stulna på är:



[i]http://sorbiska.zoomin.se/index.html

MVH Eva Berglund

[/i]


Ungefär så skrev jag också! Fast jag skrev under med mitt namn! giggle.gif
pejori
CITAT (Biggan_ @ 07-04-2009, 23:46) *
Ungefär så skrev jag också! Fast jag skrev under med mitt namn! giggle.gif



rotfl.gif rotfl.gif Är det den personen jag misstänker, som stal bilderna, så ska det bli kul att se om hon blir dagens vinnare eller blir diskad. naughty.gif giggle.gif
Biggan_
CITAT (pejori @ 07-04-2009, 23:48) *
rotfl.gif rotfl.gif Är det den personen jag misstänker, som stal bilderna, så ska det bli kul att se om hon blir dagens vinnare eller blir diskad. naughty.gif giggle.gif

Precis!
Red Top
Vi kan ju alltid hoppas : naughty.gif rotfl.gif
DragonLady
Röst 300 tummenupp.gif


Det var ju det ja sa att det var nåt lurt med att de anskrämliga äggen vann de andra dagarna.. det verkar som om någon är ute för o djävlas med Myosotis ranting.gif otroligt att vissa folk inte har ett eget liv utan måste snålåka på andras bekostnad..
blomkronan
Men... vad händer???? Varför stjäl man ett ägg... vinstsumman förstås!

Men när ett vinnande ägg har vunnit.... borde man förstå att det det inte går att stjäla... ett liknande!!! utan att bli.... diskvalviliserad!!!! (hur stavas det?)

Vi var ju en hel del... som rösta på ditt bidrag första gången... och självklart skulle reagera.... duh.gif om ett ägg skulle dyka upp utan din tillåtelse....

confused.gif hur är folk funtade!!!????
ängsvädd
Nu ligger myosotis nya ägg redan 2:a smile.gif

326 röster - tror jag det var tummenupp.gif
Pia L
Är inte det här en tävling för hela Sverige?? Hur man man "misstänka" vem som stulit bilderna? Är det någon i trådarna som har antytt att hon eller han skulle göra det??
Även om det är fult gjort att stäla bilder så får myosotis sträcka lite på sig, någon eller några tycker uppenbarligen väldigt mycket om äggen och tror sig ju kunna vinna med bidragen flirting.gif

g.gif hmm....jag vet, det är fel läge att skämta om det, men det var faktiskt MIN första tanke när jag läste tråden, men naturligtvis förstår jag besvikelsen också att ha blivit bestulen på äran för ett fint arbete
Aqvakul
Jag gillar inte heller att det antyds vem som skulle ha stulit äggbilderna för egen räkning. Har de anmälts till tävlingen i avsikt att vinna, så finns det ju en avsändare som ICA kan plocka fram. Vidhåller att tilltaget är osmakligt, men också väldigt dumt. För att vinna något så måste man avslöja sig - Hur smart är det?
Irene_L
Nu är bilderna på de stulna bilderna borta...sköönt! Vem som stulit dom tycker inte jag vi ska spekulera i. Då kan en oskyldig bli utpekad eller känna sig utpekad. Vi får lämna detta till ICA ......tycker jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon