Full version: Sorglig reklam
Sidor: 1, 2, 3
Chamomille
Usch va tråkigt. Jag får tårar i ögonen varenda gång jag ser den reklamen sad.gif
Red Top
Ja, den gör ont i magen. sad.gif
andersen
Är det den här reklamen ni menar? reklam
Chamomille
CITAT (Red Top @ 15-04-2009, 18:04) *
Ja, den gör ont i magen. sad.gif

Ja, verkligen.

CITAT (andersen @ 15-04-2009, 18:07) *
Är det den här reklamen ni menar? reklam

Japp.
Pia L
En av få lyckade reklamfilmer, meningen är att den ska beröra.....och det är ju just det den gör, sorglig visst, men den berör.
Chamomille
Ja, den berör verkligen mig i alla fall. Jag blir tårögd varje gång jag ser den sad.gif Nu kom den igen -cry-.gif .
Eva-Helene
Vi är många som vet hur det känns. Det är bra att mobbning uppmärksammas mer nuförtiden. Nu kan ju en skola t.o.m. bli åtalad (och dömd till skadestånd) om dom inte gör något åt mobbning. Skitbra!
Uggi
Den som en gång varit mobbad måste tycka att det är jobbigt att se reklamen samtidigt som det är bra att det tas på alvar.
I skolan likaväl som på jobbet. naughty.gif
Monarda
Det är nog så att vi som blir ledsna och berörda av den här filmsnutten inte "behöver" den egentligen medan dom som skulle behöva få en tankeställare förmodligen förblir oberörda.
Chamomille
Jo tack. Jag var mobbad och fick stenar kastade i huvudet. Så jag vet hur det kan vara.
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 15-04-2009, 19:40) *
Jo tack. Jag var mobbad och fick stenar kastade i huvudet. Så jag vet hur det kan vara.

-fear-.gif trostar.gif smiley_small_hug.gif
Wilmer
nono.gif INte mobba vår Chamomille kompiskram.gif . Dumma barn! Skönt att bli vuxen- om man slipper ifrån det.
Rose
CITAT (Uggi @ 15-04-2009, 19:34) *
I skolan likaväl som på jobbet.
Ja, mycket mobbning sker på arbetsplatser sad.gif
Chamomille
Tack ni. wub.gif Nu har jag nog växt till mig lite. Är det nån som ger sig på mig så får den en box på nosen. rolleyes.gif
Kram på er också. wub.gif
Motti
Jo nog blir man berörd men jag vill helst inte se den för det väcker jobbiga minnen crying.gif Jag blev mobbad i sju år i skolan och fick stryck så gott som varje dag eller blev jag psykiskt mobbad.Ingen vuxen eller lärare hade mod nog att ta tag i det ordentligt bara små lönlösa försök. Ja det är tur att man blev som man blev när man inte blev som man skulle ! brukar man ju säga.I dag är jag vuxen och gud nåde den som försöker sätta sig på mig nu,jag håller inte käfften längre och tar skit. rtfm.gif

Motti
Myosotis
smiley_small_hug.gif till dig också Motti och till alla andra som är/ har varit mobbade, det är nog vanligare än man tror. Upprörande när inte de vuxna sätter stopp. Barnen kanske inte ens märker det, jag hade en kille i min klass som jag senare förstod var mobbad av en del av mina klasskompisar, men då hade jag ingen aning om det, jag såg aldrig när de gjorde det. Jag var aldrig den som höll käften så jag hade säkert försvarat honom.

(Och allt det där var egentligen OT för jag har inte sett reklamen. Bojkottar all reklam så jag tänker inte klicka på länken. rolleyes.gif )
Meriona
Även Friends reklam med pojken som plockar upp elaka ord är väl hemskt sorglig?

Chamomille
CITAT (Motti @ 15-04-2009, 22:34) *
Jo nog blir man berörd men jag vill helst inte se den för det väcker jobbiga minnen crying.gif Jag blev mobbad i sju år i skolan och fick stryck så gott som varje dag eller blev jag psykiskt mobbad.Ingen vuxen eller lärare hade mod nog att ta tag i det ordentligt bara små lönlösa försök. Ja det är tur att man blev som man blev när man inte blev som man skulle ! brukar man ju säga.I dag är jag vuxen och gud nåde den som försöker sätta sig på mig nu,jag håller inte käfften längre och tar skit. rtfm.gif

Motti

sad.gif smiley_small_hug.gif Nej! Låt ingen sätta sig på dig!

Myosotis. Bojkotta inte den reklamen. Titta snälla....

CITAT (Meriona @ 16-04-2009, 08:18) *
Även Friends reklam med pojken som plockar upp elaka ord är väl hemskt sorglig?

Ja aa... sad.gif

CITAT (Monarda @ 15-04-2009, 19:40) *
Det är nog så att vi som blir ledsna och berörda av den här filmsnutten inte "behöver" den egentligen medan dom som skulle behöva få en tankeställare förmodligen förblir oberörda.

Det ligger nog någonting i det du skriver yes.gif Tyvärr.
Wilmer
CITAT (Meriona @ 16-04-2009, 08:18) *
Även Friends reklam med pojken som plockar upp elaka ord är väl hemskt sorglig?


crying.gif Jaa.
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 16-04-2009, 08:35) *
Myosotis. Bojkotta inte den reklamen. Titta snälla....

Okej. Om du ber så snällt. Men vad är det reklam för? Bara så jag vet innan.
Meriona
Bara för en organisation som försöker stötta barn som är utsatta för mobbing och motarbeta fenomenet som sådant. Egentligen inte så mycket reklam, mer samhällsinformation tycker jag....
Myosotis
CITAT (Monarda @ 15-04-2009, 19:40) *
Det är nog så att vi som blir ledsna och berörda av den här filmsnutten inte "behöver" den egentligen medan dom som skulle behöva få en tankeställare förmodligen förblir oberörda.

yes.gif Så är det nog. Ungefär som att besöka koncentrationsläger, de som blir illa berörda hade egentligen inte behövt åka dit och de som verkligen skulle behöva se åker antingen inte dit eller är så förhärdade att de inte tar till sig något av det de ser.
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 16-04-2009, 09:44) *
Okej. Om du ber så snällt. Men vad är det reklam för? Bara så jag vet innan.

Det är mot mobbing. Friends wub.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 16-04-2009, 09:48) *
Bara för en organisation som försöker stötta barn som är utsatta för mobbing och motarbeta fenomenet som sådant. Egentligen inte så mycket reklam, mer samhällsinformation tycker jag....

Jaha...

Nu har jag tittat och visst blir man illa berörd. Har ni tänkt på hennes kroppsspråk? Om folk inte ser en och springer in i en så blir man till slut osynlig och förväntar sig att folk ska springa in i en, vilket mobbarna genast uppfattar osv. osv. Hur kommer man ur den onda cirkeln?
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 16-04-2009, 09:54) *
Jaha...

Nu har jag tittat och visst blir man illa berörd. Har ni tänkt på hennes kroppsspråk? Om folk inte ser en och springer in i en så blir man till slut osynlig och förväntar sig att folk ska springa in i en, vilket mobbarna genast uppfattar osv. osv. Hur kommer man ur den onda cirkeln?

Alldeles rätt. Jag förväntade mig alltid att få glåpord eller en knuff i korridårerna. Hur man kommer ur det är en bra fråga. Jag fick nog en dag och klappade till en tjej som var på mig som f.n. Sen tog allt slut. Tack och lov efter 8 år. Kanske inte den bästa lösningen att slåss, men...
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 16-04-2009, 10:06) *
Alldeles rätt. Jag förväntade mig alltid att få glåpord eller en knuff i korridårerna. Hur man kommer ur det är en bra fråga. Jag fick nog en dag och klappade till en tjej som var på mig som f.n. Sen tog allt slut. Tack och lov efter 8 år. Kanske inte den bästa lösningen att slåss, men...

bravo.gif blomma.gif biggrin.gif Jättebra. Jo, jag tycker faktiskt att det finns situationer där det kan vara bra att klippa till någon.

Nu känner jag inte dig på riktigt men från dina inlägg har jag förstått att du är en trevlig och rolig person. De som mobbade dig var säkert bara avundsjuka för att de själva saknade positiva egenskaper.

smiley_small_hug.gif
Miro
Fast det kommer kanske fram till sådana som annars skulle "missat" tecknen på mobbing, eller tyckt att "det är väl inte så farligt". Dvs ökar medvetenheten för föräldrar till de som mobbas, för föräldrar till de som blir mobbade etc.

(Och det där med koncentrationsläger är intressant (men hemskt). Experiment visar att nästan alla kan formas till effektiva och grymma fångvaktare.)

Vill också skryta med min lillebror som är 7 år. Han har sagt ifrån mot andra barn när de säger elaka saker om en annan pojke som är rätt speciell... Min bror säger själv att den pojken är lite annorlunda men att han är snäll och "faktiskt min bästa kompis"... Fick lite tårar i ögonen av att höra om det... modigt
Myosotis
wub.gif Vilken underbar lillebror! bravo.gif Säg till honom att du tyckte det var fint sagt om du inte har gjort det.
jholma
Jag har svårt att förstå realismen i den här filmsnutten. Söt tjej som skapar sympati när man ser på filmen. Har det här med verkligheten att göra? Påminner mig mer om de här gråtande barnaänglarna som gamla tanter har på väggarna.

Nej mobbning är något helt annat. Oftast drabbar det de killar och tjejer som inte är söta eller tuffa. Ett utseende som inte är i tiden. Ett annorlunda sätt att prata eller att vara, töntiga kläder, fFula glasögon..... just to mention a few

Nej tack den här filmen är inget för mig i alla fall.

Ja tack till filmsnutt med mer realism men då är det väl inga som får tårar i ögonen.........................

Den här filmen gömmer problemet i en söt förpackning
Wilmer
Vi vuxna tycker hon är söt, men hon är säkert helt ute och ful i jämnårigas ögon jholma.
jholma
Filmen är inte realistisk och har inget med verkligheten att göra.

Berith
Hur skulle reklammakarna gjort för att få rätt tjej i filmen då...?

"Hej, vi söker en ful tjej för en reklamfilm om mobbing. Ja! Du är precis den vi söker."
jholma
Till exempel ja varför inte

Jag skulle satt på henne ett par fula glasögon, ful frisyr, töntiga kläder inte sjunga så bra men vem skulle känna sympati för henne då???

Tänk att det skall vara så svårt att känna sympati för någon då.

Nej tack jag vill inte ha med den här sortens reklam mot mobbning att göra. Föredrar verkligheten där jag kan göra någon nytta.

Berith
Men kan det inte vara så att just för att hon inte ser ut som ett typiskt mobboffer så vill dom få oss att tänka till en tredje eller fjärde gång? Det är inte alltid det syns vem som är mobbad utan man ska vara extra uppmärksam på en helt vanlig tjej, men kanske lite tystare än andra i den åldern? Till exempel...

Sen tror jag inte att alla som mobbas gör det för utseendets skull, det kan ju vara precis vad som helst. Fullt förståeligt av mobbaren, men helt obegripligt av offret.
jholma
Det får vi fråga reklammakarna om men jag köper inte det här för egen del.

Som sagt tavlor med gråtande barn.........................
Rose
CITAT (jholma @ 16-04-2009, 12:24) *
Jag har svårt att förstå realismen i den här filmsnutten. Söt tjej som skapar sympati när man ser på filmen. Har det här med verkligheten att göra? Påminner mig mer om de här gråtande barnaänglarna som gamla tanter har på väggarna.

Nej mobbning är något helt annat. Oftast drabbar det de killar och tjejer som inte är söta eller tuffa. Ett utseende som inte är i tiden. Ett annorlunda sätt att prata eller att vara, töntiga kläder, fFula glasögon..... just to mention a few

Nej tack den här filmen är inget för mig i alla fall.

Ja tack till filmsnutt med mer realism men då är det väl inga som får tårar i ögonen.........................

Den här filmen gömmer problemet i en söt förpackning
Tycker det låter som du är full av fördomar du. Alla barn som mobbas är inte fula. Jisses!
Meriona
CITAT (Rose @ 16-04-2009, 13:23) *
Tycker det låter som du är full av fördomar du. Alla barn som mobbas är inte fula. Jisses!



Precis! Faktiskt är det många barn som ingen förstår varför just de mobbas, de är söta, intelligenta, har rätt kläder, rätt föräldrar, beter sig inte annorlunda på något sätt, de har liksom bara blivit utvalda som hack-kyckling av en anledning som ingen förstår.
Min son t.ex. har mobbats av och till och han är det inte det minsta avvikande med, han har bara haft otur att råkat säga nåt vid fel tillfälle förmodligen, så att en mobbare valt ut honom och så har hjulet rullat på.
Pia L
Att den här tjejen inte är ful säger absolut ingenting om att hon inte skulle kunna vara ett mobboffer, var har du fått det ifrån jholma, att man måste vara ful för att bli mobbad?
Hon kan vara en tystlåten, blyg tjej, ha alkoholiserade föräldrar, få stryk hemma, komma från en annan ände av Sverige......det finns hur många orsaker som helst för en mobbare att utse ett mobboffer och det behöver absolut INTE vara att den är "ful".
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 16-04-2009, 10:16) *
bravo.gif blomma.gif biggrin.gif Jättebra. Jo, jag tycker faktiskt att det finns situationer där det kan vara bra att klippa till någon.

Nu känner jag inte dig på riktigt men från dina inlägg har jag förstått att du är en trevlig och rolig person. De som mobbade dig var säkert bara avundsjuka för att de själva saknade positiva egenskaper.

smiley_small_hug.gif

Jaa du. Jag vet inte vad de "led" av. Tråkigt var det ialla fall. smiley_small_hug.gif Jo, jag kanske är ett maskrosbarn på någe vis.
Chamomille
CITAT (jholma @ 16-04-2009, 12:30) *
Filmen är inte realistisk och har inget med verkligheten att göra.

Nähäru. Då är du nog ute och cyklar.

CITAT (jholma @ 16-04-2009, 12:36) *
Till exempel ja varför inte

Jag skulle satt på henne ett par fula glasögon, ful frisyr, töntiga kläder inte sjunga så bra men vem skulle känna sympati för henne då???

Tänk att det skall vara så svårt att känna sympati för någon då.

Nej tack jag vill inte ha med den här sortens reklam mot mobbning att göra. Föredrar verkligheten där jag kan göra någon nytta.

Det låter som du är en mobbare själv.

Och menar du att jag är ful då?
Netha
Den "filmen" har jag sett hundrafemtielvatusen ggr ... mår så dåligt av att se den att jag numera byter kanal.
Har barn som mobbats och sånt glömmer man aldrig.

Mobbingoffer går inte att identifiera vare sig utseende, klädsel eller uppförande.
Mobbad kan vem som helst bli, oavsett ursprung, utseende, ekonomi osv osv.....

I jobbigaste stunder vill man ta ett gevär och döda mobbarna ... men så gör man ju inte.
Platinum
Jag var också mobbad, är det bara jag som lyssnar på de sista orden och förtränger början? Finns ingen belöning och jag kräver ingenting bara att aldrig nånsin tvingas hålla käft.

Problemet är väl att de som ser mobbingen är rädd för mobbarna och inte vågar säga nått?
FixaIgenväxtTrädgård
Ser man fler av filmsnuttarna så fastnade jag mest i symboliken i "vuxenfilmen" där vuxna utsätts för dagens vardag för skolungdom. Jag fick tanken att låta vuxna som har barn som mobbar bli oförberett utsatta för sina barns mobbing, av vuxna, ett tillfälle. Därefter informeras och försöka åstadkomma lösning. Jag tror dock att många och kanske framförallt vuxna med makt skulle se det som alltför kränkande. Är respekt och värdighet något som endast vuxna har rätt till? Hur skulle vi vuxna behandla en vuxen som mobbar på det sätt som barn mobbar? Kan det vara en väg till lösningen?

Filmen med sjungande tjejen är unik eftersom den spelas av den utsatte själv, till skillnad från de tidigare filmerna. Så bluff är det verkligen inte trots att hennes utseende inte avviker.

Sara
Huggorm
Jholma satte fart på tråden, just så skall det se ut biggrin.gif

Jag tror det väldigt ofta är någonting med personligheten som gör folk till mobboffer. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men jag kan oftast se direkt att en person är mobbad, även om jag träffar personen helt ensam utan några plågoandar. En del har det från början, för andra växer det fram när mobbarna börjar arbeta med offren. Vill man bli av med mobbning måste man lära barnen, eller de vuxna offren för den delen, att reagera på ett sätt som inte uppmuntrar till mobbning. Det är förstås extremt svårt att lära ut hur det skall göras, eftersom det är olika från person till person och något man måste upptäcka själv. Att försöka omvända mobbarna är tyvärr ofta lönlöst, de kanske lägger av när det syns men problemet ligger kvar under ytan och sjuder.

Som så många andra hade jag en svår period någon gång i början av skolgången. Som nästan den ende från landet passade jag dåligt in i en skolklass av betongbarn. Att jag var lite annorlunda och inte trivdes med fotboll och andra lagsporter gjorde väll inte saken bättre. Men jag lärde mig handskas med problemen ganska tidigt, och blev i stället ett original som höll mig på min egen kant och gick min egen väg. En i den stora gemenskapen var jag aldrig, och är fortfarande inte, för det passar mig helt enkelt inte. Jag lärde mig styra folk till att börja acceptera mig för den jag var, och det funkar fortfarande.
Myosotis
CITAT (jholma @ 16-04-2009, 12:36) *
Jag skulle satt på henne ett par fula glasögon, ful frisyr, töntiga kläder inte sjunga så bra men vem skulle känna sympati för henne då???

Är det inte du som är verklighetsfrämmande? Det låter som Hollywood, att man ser allt om en person på utseendet. En karikatyr med "fula glasögon, ful frisyr, töntiga kläder" ser ju vem som helst varför hon är mobbad, och följdtanken är att hon får skylla sig själv.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 17-04-2009, 01:43) *
Jholma satte fart på tråden, just så skall det se ut biggrin.gif

thumbdown.gif


CITAT (Huggorm @ 17-04-2009, 01:43) *
Jag tror det väldigt ofta är någonting med personligheten som gör folk till mobboffer. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men jag kan oftast se direkt att en person är mobbad, även om jag träffar personen helt ensam utan några plågoandar. En del har det från början, för andra växer det fram när mobbarna börjar arbeta med offren. Vill man bli av med mobbning måste man lära barnen, eller de vuxna offren för den delen, att reagera på ett sätt som inte uppmuntrar till mobbning. Det är förstås extremt svårt att lära ut hur det skall göras, eftersom det är olika från person till person och något man måste upptäcka själv. Att försöka omvända mobbarna är tyvärr ofta lönlöst, de kanske lägger av när det syns men problemet ligger kvar under ytan och sjuder.

Det ligger mycket i det du säger här. Att försöka stärka de mobbades självförtroende och på så sätt ändra det underlägsna kroppsspråket skulle vara bra (men hur gör man det?). Däremot tycker jag det är MYCKET farligt att säga till någon som mobbas pga sina fula glasögon att ta av sig glasögonen! Man måste få ha på sig vilka glasögon man vill, det tycker jag är alldeles grundläggande. Och där måste de vuxna se till att försöka hindra mobbningen. Det kanske inte omvänder mobbarna, det håller jag med om, men bara för det kan man väl inte titta på!!
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 17-04-2009, 09:05) *
Det ligger mycket i det du säger här. Att försöka stärka de mobbades självförtroende och på så sätt ändra det underlägsna kroppsspråket skulle vara bra (men hur gör man det?). Däremot tycker jag det är MYCKET farligt att säga till någon som mobbas pga sina fula glasögon att ta av sig glasögonen! Man måste få ha på sig vilka glasögon man vill, det tycker jag är alldeles grundläggande. Och där måste de vuxna se till att försöka hindra mobbningen. Det kanske inte omvänder mobbarna, det håller jag med om, men bara för det kan man väl inte titta på!!

Självklart skall man inte säga åt någon att ta av sig glasögonen för att denne blir mobbad för dom! Dels för att man inte skall behöva ändra på en sådan sak, och dels för att mobbningen inte kommer sluta för det.

Problemet är att det inte är så lätt att få en mobbare att sluta. Man kan hindra den synliga mobbningen, men den osynliga kommer fortgå utan att läraren kommer att kunna sätta fingret på något konkret. Det enda man kan göra är att försöka få mobbarna att förstå sitt offers situation, för skall dom sluta så måste dom vilja det själv. Men att få ett mobbande barn att förstå något sådant kan vara hur lätt eller svårt som helst - barn är märkliga varelser som inte fungerar logiskt alla gånger.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 17-04-2009, 09:13) *
Det enda man kan göra är att försöka få mobbarna att förstå sitt offers situation, för skall dom sluta så måste dom vilja det själv.

Satt just och tänkte lite i samma banor; det finns ju sånt där vad heter det, att kriminella får träffa sina brottsoffer personligen och lära känna dem för att förhoppningsvis lära sig se det hela genom offrets ögon. Det lär vara en effektiv metod där förrövarna sedan ofta ärligt kan be om ursäkt. Tänk om man kunde sammanföra mobbare och mobbningsoffer på samma sätt? Skulle det kunna funka?
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 17-04-2009, 09:20) *
Satt just och tänkte lite i samma banor; det finns ju sånt där vad heter det, att kriminella får träffa sina brottsoffer personligen och lära känna dem för att förhoppningsvis lära sig se det hela genom offrets ögon. Det lär vara en effektiv metod där förrövarna sedan ofta ärligt kan be om ursäkt. Tänk om man kunde sammanföra mobbare och mobbningsoffer på samma sätt? Skulle det kunna funka?

Kanske, men dom är ju så att säga sammanförda ändå. Brottslingar och brottsoffer träffar normalt inte varandra utom under de minuter då brottet begås, och det är ofta minuter av kaos och adrenalin. Då blir det en helt annan sak när de träffas i lugn och ro efteråt. När det gäller mobbning blir det ju lite annorlunda.
Gunilla T
CITAT (Myosotis @ 17-04-2009, 09:20) *
Satt just och tänkte lite i samma banor; det finns ju sånt där vad heter det, att kriminella får träffa sina brottsoffer personligen och lära känna dem för att förhoppningsvis lära sig se det hela genom offrets ögon. Det lär vara en effektiv metod där förrövarna sedan ofta ärligt kan be om ursäkt. Tänk om man kunde sammanföra mobbare och mobbningsoffer på samma sätt? Skulle det kunna funka?


Medling...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon