lacke
hej, jag grävde för 5 år sedan en damm på ca 300 kubikmeter. har sedan dess haft abbore samt öring i den (väldigt trevligt med öringar som hoppar och leker) allt har fungerat bra tidigare år, fiskarna har alltid överlevt vintern utan hål i isen. har inte haft någon pump heller. Men dammen är ca 3m djup nästan överallt. I sommras satte jag dessutom i ca 400 signalkräftor (sjön som dammen rinner ut i ca 1 km bort är redan proppfull med signalkräftor, så har inte skadat något bestånd med flodkräftor). det dök också upp en väldig massa växter i dammen i sommras

Men denna vår verkar det som allt har dött, har varken sett abbore, öring eller kräftor

mina frågor är: Vad har hänt?
Hur blir jag av med växterna?
Kan man ha musslor tillsammans med kräftor?
KURT
Rinner det vatten genom dammen? Jag antar att det har varit en längre tid med is i vinter jämfört med tidigare vintrar, det + mera växtlighet än tidigare + ev mindre vatten som rinner igenom kan ju ge syrebrist. Öring är nog också mera känslig för syrebrist än många andra fiskar.

Om dammen finns i ett vattensystem (förbindelse med andra vattendrag), så får man nog inte plantera ut något alls utan tillstånd TROR jag.
lacke
det rinner ganska mkt vatten genom dammen på sommarhalvåret, dock inget på vintern
Azur
Gissningsvis syrebrist under vintern.

Japp, det krävs tillstånd för att utplantera nånting alls i dammar som har utlopp.
KURT
Kräftor är allätare, så de bör på sikt minska mängden växter, men de äter ju fiskrom också!
Gunilla T
Fiskarna har dött av syrebrist - du har med stor sannolikhet också döda grodor och paddor i dammen. Allt liv dör om isen lägger sig och det inte finns någon syrepump.

Är det en naturlig damm som du grävt upp eller har du dammduk i botten?

Har man fått in vilda vattenväxter i dammen kan det vara besvärligt eftersom de oftast är väldigt kraftigväxande och sprider sig snabbt...har du ingen dammduk går det väl bra att rensa bort men om du har duk blir det värre.
lacke
det är en naturlig damm som har grävts djupare, det ligger gummiduk mot kanterna för att hindra erosion. har haft problem med vårflod tidigare år.

har nu varit ute å fiskat i 2 timmar å jag fick faktiskt 1 liten abbore, så allt har inte dött =)


det finns inget annat man kan göra åt växterna?, är enda alternativet att "manuellt" rensa bort dom?

nån som vet om musslor går bra ihop med kräftor?
Gunilla T
Nej, det finns inget annat sätt än att rensa bort växter för hand.
lacke
ok, då har jag att göra imorn. Är säkert 3 kubik med växtlighet
GME
Gräskarp ?
urban-usling
Du får nog rensa dammen manuellt, för ett mudderverk skulle nog kosta en hel del att ta ut för en privatperson. Om du känner någon med svetskunskap så kan du be den göra en refsa (en bred kratta) som du kan dra bort gräset med från en båt. Det kan även vara fel ph-värde. Det finns ph-mätare på apoteket för runt en 50-lapp. Men ja skulle satsa en slant på att det har blivit syrebrist. Jag använde mig av Nitella, en bottenlevande växt som producerar rikligt med syre. Det finns på Blocket såg jag..


Lycka till!
Jan Lindgren
Hej!
Det enklaste sättet är att tömma dammen och ta dit en grävskopa. Vill man hålla en acceptabel tillväxt på kräftor bör man tömma och rensa dammen regelbundet.
Det är en myt att man måste ha luftpumpar för att få fiskar att överleva i en damm. Det är också en myt att man måste ha hål i isen för att släppa ut metan. Naturen fungerar inte så. Vem går ut i naturen och gör hål i alla isar så att fisken överlever.
Nitella är en trevlig snabbväxande alg. Man brukar kunna få en bit av någon dammägare. Nackdelen är att har man få kräftor så kan nitellan växa väl mycket. Jag har varit tvungen att använda en kratta för att få bort den där vi badar. Ett bra sätt att få bort näring ur dammen. Troligen så har allöven höjt kvävehalten i min damm så att nitellan exploderat.
MVH
Jan Lindgren
varghem
har en 3 kubiks damm och aldrig haft i någon luftpump. alla fiskar har överlevt dom 7 åren dom har varit i, och dom flesta vintrarna har isen lagt sig på hela ytan.
lavendelgården
Säkert syrebrist. Musslor går utmärkt ihop med kräftor. Kräftorna kan dyka upp nästa år, så misströsta inte.
Luftpump behövs inte i en så stor damm. Ett par karpar kan hålla växtligheten nere. Rensa så mycket du orkar nu före vintern.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon