Full version: Lera som dammtätning
LillK
Finns någon som har erfarenhet av damm som är utgrävt i pinnmo med stora stenar och där botten mellan stenarna är gjuten med betong.
Pga froströrelser bildas sprickor så jag får täta dessa varje vår och en fundering är om lera av lämplig konstistens skulle kunna vara ett alternativ. Vid ev sprickbildningar borde leran följa med vattnet ut och självtäta (hoppas jag).
Lerlagret skulle ju också bli en naturligare botten i dammen för växter.
lassegotland
Hej
jag har en gjuten damm som jag hade lite problem med att den inte höll tätt
jag fick ett tips av en golvläggare, att använda tätskikts massa.
min vän golvläggaren sa bara till mig att citat dra tätskikt i skiten så blir det pott tätt. smiley_small_hug.gif

jag har använt det i 3 år och det funkar jätte bra, du får väl lägga en två tre lager, men ta det lungt och låt varje lager torka ett dyngn och ha det täkt.

Nu ska jag säga att jag har min damm är helt gjuten.

ha det Lasse Gotland

Damm 1 Min damm
uno
Inte sällan bottnade man förr grävda brunnar med blålera.
GME
Snygga damm bilder smile.gif
LillK
Tackar för upplysningarna!
Tätskikt har jag tidigare använt mig av men troligen för tunt skikt, jag har kvar och skall lägga på flera lager över sprickorna.
Blålera skall jag kanske ta upp ur sjön och ytterligare förstärka med, blir förmodligen tätningsmedel som självläker om sprickor uppstår igen, dessutom bra för växtligheten.
Den som lever får se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon