Full version: Lagra vindkraft
ängsvädd
Hörde nyss på nyheterna att man i Tyskland ska lagra energi från vindkraft i form av vätgas. Vätgasen utvinns ur vatten och blandas med biogas innan den eldas.

På detta sätt kan man lagra energi från vindkraftverken för att sedan använda när det behövs.

Det låter fantastiskt tycker jag - metoden är ännu oprövad men ska testas i Tyskland.
Aqvakul
Kan man hitta metoder att på ett effektivt sätt lagra elektisk energi så har vi tagit ett stort steg framåt när det gäller att använda sol och vind. Vätgas är också möjlig att använda för att driva bilar.
Gossen Ruda
Det är nog lite oekonomiskt att lagra energi i form av vätgas. Att tillverka gasen går väl så där men när den sen skall omvandlas till ny energi blir det en hel del förluster. Bränsleceller är väl en teknik som ännu inte har slagit igeom.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2009, 07:52) *
Det är nog lite oekonomiskt att lagra energi i form av vätgas. Att tillverka gasen går väl så där men när den sen skall omvandlas till ny energi blir det en hel del förluster. Bränsleceller är väl en teknik som ännu inte har slagit igeom.

Nej, här finns en del att utveckla...
Tobb
Jag känner att det är bra att kunna lagra energi på något sätt, visserligen ett steg på vägen men att sedan släppa ut vattenånga som också är en växthusgas är ju lite onödigt. Sedan vet jag inget om verkningsgraden, dock är ju verkningsgraden bättre än om man inte behöver energin och har stannat vindsnurran!
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2009, 07:52) *
Det är nog lite oekonomiskt att lagra energi i form av vätgas. Att tillverka gasen går väl så där men när den sen skall omvandlas till ny energi blir det en hel del förluster. Bränsleceller är väl en teknik som ännu inte har slagit igeom.

Är det inte så att vätgas är väldigt skrymmande,för att få hanterbara volymer måste man komprimera gasen hårt och att just den biten är så energikrävande att utbytet inte blir särskilt stort?
Eller är jag ute och cyklar nu?
Gita
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 22-04-2009, 09:10) *
Är det inte så att vätgas är väldigt skrymmande,för att få hanterbara volymer måste man komprimera gasen hårt och att just den biten är så energikrävande att utbytet inte blir särskilt stort?
Eller är jag ute och cyklar nu?
Gita


Något ditåt men jag är dålig på detaljerna. Det har dessutom lägre energiinnehåll per viktenhet än t.ex. naturgas. Sen är molekylerna så små att allt måste vara mycket tätt men ändå blir det läckage. Största nackdelen är väl att det först måste förbrännas för att sen via värmen återanvändas och där kommer alltid stora förluster.

Tillägg: Visst är det bättre än att låta snurrorna gå på tomgång men det borde lösas på ett bättre sätt. Kanske att alltid använda vindelen och dra ner på andra energikällor.
Solstorm
Jag erkänner att jag är riktigt hjärnsläppsdum när det gäller elektricitet, men skulle det vara rimligt att ha en vindleka modell större enbart för uppvärmning till växthus. wacko.gifMöjligt är det säkert men skulle det kosta en förmögenhet?
Ralf
CITAT (Solstorm @ 22-04-2009, 10:27) *
Jag erkänner att jag är riktigt hjärnsläppsdum när det gäller elektricitet, men skulle det vara rimligt att ha en vindleka modell större enbart för uppvärmning till växthus. wacko.gifMöjligt är det säkert men skulle det kosta en förmögenhet?

Oavsett vad du ska energin till har du alltid problemet med att du behöver energi när det inte blåser.... och när det blåser kanske det är 25 grader varmt. '


jag minns en man som bodde på ö utanför han pumpade upp vatten med vindens kraft o sen när han behövde el lät han vattnet rinna ut genom generator...
men alla omvandlingar ger energiförluster...



Nej Ersätt kärnkraften med elkraft!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon