Full version: Hägersäkra dammen
AliceW
För att inte mina nya fiskar ska bli hägermat, kommer jag att göra ett nytt skydd över dammen gjort av nät. Ska sitta på tre reglar, så att jag lätt kan plocka bort det. Inser att det inte finns några andra väger och undkomma denna målmedvetna fågel.
Men vad finns det för nät att köpa? Volleybolls- o tennisnät, eller finns det nån typ av nät man kan köpa i metervara? Har aldrig varit på jakt efter nät innan så jag har inte en susning.
//Alice
pebblelake
köp ett fisknät så kan du rensa ur hägrarna ur nätet varje dag rolleyes.gif problemet borta naughty.gif
Skämt åsido ta kontakt med ett företag som säljer fiskenät det fins alla modeller även sådana dom inte fastnar i.
MariaS
Det funkar om man spänner fiskelina lite kors och tvärs också. Och för att vara säker på att inget annat än hägrar ska fastna där, så trär man på några gamla uttjänta CD-skivor också.

Sen kan ju grannarna undra vad du har för käckt CD-ställ i trädgården giggle.gif
Huggorm
Sånt där blått nät som man brukar ha över hönsgårdar för att skydda mot rovfåglar kanske? Har också sett folk ha det runt fruktträd för att få behålla sin frukt. Vet inte vart man köper det dock.
ingrids
Jag vet inte om det är sant men hörde att en hägerstaty kan skrämma bort andra hägrar - roligare än nät om någon vet mer om hur bra det funkar.
MayaLisa
Å, det är inte någe vidare kul att plocka bort småfåglar ur nätet sad.gif
KURT
CITAT (ingrids @ 22-04-2009, 19:57) *
Jag vet inte om det är sant men hörde att en hägerstaty kan skrämma bort andra hägrar - roligare än nät om någon vet mer om hur bra det funkar.


Den informationen har tyvärr bara nått fram till försäljarna, hägrarna har tydligen ännu inte upplysts:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=56720
AliceW
CITAT (MayaLisa @ 22-04-2009, 21:40) *
Å, det är inte någe vidare kul att plocka bort småfåglar ur nätet sad.gif


Det nätet jag har idag (som är för litet, dock), har så pass kraftiga trådar att inga småfåglar kan fastna. Sen vill man ju (trots allt!) inte skada hägern heller. Läste i ett inlägg att hägern fastnade i trådar dom spänt över dammen. Och häger i plast verkar inte heller funka. Den försvarar ju inte sitt revir, direkt... giggle.gif
ingrids
Ah, det som verkar vara för bra för att vara sant är ju ofta det. Borde ju ha gissat att den informationen redan låg på odla ...
GME
Granngården har nät av lite styvare tråd i olika maskstorlekar att välja på, det är svart vilket gör att det på lite avstånd inte syns lika mycket (metervara).
Hägerskrämma funkar dock kostar dessa nästan en tusing och det finns historier (skröna kanske) om att häger hanen i tron om att det är en tjej polare, har radat upp dammens fisk bestånd framför atrappen för att impa på denna *suck*.
Grannen min har en iallafall och för honom har det funkat hittills
AliceW
Det är knappt man törs gå på toa längre när nätet är borttaget från dammen. Hägern går ner på vårt koloniområde, fastän det är fullt med folk och skällande hundar. Tog några bilder idag när den spanade på våra fiskar från grannens hustak. Den kom inte in till oss idag, men nu vet jag att nätet måste ligga på året runt. *suck*



GME
Så vitt jag vet finns det bara en lösning på att bli av med en sådan här gangster som lärt sig att fiska i dammar och som vant sig vid människan och det är avskjutning, allternativet är att man skyddar det man e rädd om med nät linor m.m.
Ni kollonister i området får väll diskutera frågan och se vilken väg ni vill gå.
KURT
Att få tillstånd till skyddsjakt på en relativt ovanlig skyddad fågel, är nog inte så lätt. Har man större kommersiella intressen, och först har försökt alla andra metoder att skydda sig, så kan man nog få det. Men knappast för en privat damm där man inte har kommersiella intressen.
GME
Jo, medger att det finns problem med detta tyvärr.

Kom på att jag någonstans sett en rörelsevakt kopplad med en sprinkler, hade vart något kanske.
Lär ju funka på våra kära rådjur också hehe.
Risken e la att man själv kommer ivägen doh wink.gif

Någon som provat en sådan makapär ?
DragonLady
Om jag inte hade haft Mäster Katt som tar störande skator så hade jag nog provat med en sådan här makapär yes.gif

http://www.motavack.se/art-1.asp?id=19&iPageID=9


Djurskrämma m vatten
Jet-spray skrämma med rörelsedetektor!
Upptäcker och skrämmer skadedjur från
trädgårdar och dammar utan att skada dem.


Effektiv mot katter, hundar, fåglar, ekorrar
och andra oönskade djur.


Lätt att använda - med standardkoppling för vattenslang .
Beroende på vattentrycket räcker vattenstrålen
upp till ca 10 meter. Vattnets spridningsvinkel kan
justeras. Sprayar vatten i 5 sekunder/gång.
Efter den tiden gör skrämman en paus på 5 sekunder
och om den på nytt känner av rörelse börjar
den spraya vatten i 5 sekunder osv.


Batteridriven rörelsedetektor som känner djuret
och sprayar vatten på dem.
Drivs med ett standard 9 Volts batteri (medföljer ej),
batteriet räcker ca 3-4 månader.


Inställbar rörelseavkänning 0 - 10 meter.
Täcker ett område i form av en tårtbit upp
till 10 meter lång och med en vinkel om 98°.
Maximalt ca 200 kvadratmeter. Pris: 595,00 (Inkl moms)

AliceW
CITAT (DragonLady @ 02-05-2009, 19:13) *
Om jag inte hade haft Mäster Katt som tar störande skator så hade jag nog provat med en sådan här makapär yes.gif

http://www.motavack.se/art-1.asp?id=19&iPageID=9
Djurskrämma m vatten
Jet-spray skrämma med rörelsedetektor!
Upptäcker och skrämmer skadedjur från
trädgårdar och dammar utan att skada dem.


Effektiv mot katter, hundar, fåglar, ekorrar
och andra oönskade djur.


Lätt att använda - med standardkoppling för vattenslang .
Beroende på vattentrycket räcker vattenstrålen
upp till ca 10 meter. Vattnets spridningsvinkel kan
justeras. Sprayar vatten i 5 sekunder/gång.
Efter den tiden gör skrämman en paus på 5 sekunder
och om den på nytt känner av rörelse börjar
den spraya vatten i 5 sekunder osv.


Batteridriven rörelsedetektor som känner djuret
och sprayar vatten på dem.
Drivs med ett standard 9 Volts batteri (medföljer ej),
batteriet räcker ca 3-4 månader.


Inställbar rörelseavkänning 0 - 10 meter.
Täcker ett område i form av en tårtbit upp
till 10 meter lång och med en vinkel om 98°.
Maximalt ca 200 kvadratmeter. Pris: 595,00 (Inkl moms)





Någon som har erfarenhet av denna produkt?
GME
presis en sådan jag hade set, tack för länken den ska jag spara ut ifall att wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon