Full version: Djävla tjyvar
Sidor: 1, 2
Solstorm
Jag bor mitt ute i spenaten med egen väg till fastigheten och ingen förbipasserande trafik nära huset. För ett par veckor sedan kom det in tjuvar i mitt hus när jag var hemma ute på tomten. Jag hängde ut tvätt och var ute och krafsade i jorden. De lämnade inga spår efter sig så jag upptäckte det inte direkt. Först upptäckte jag att min handväska saknades, sedan ett smyckskrin med bla ärvda smycken som inte går att ersätta. I går upptäcktes att dottern presentkort hon fick när hon fyllde år också var borta.

Eftersom en man försökt svindla min son på hans bil (en hel i historia i sig) så innebär det att han är utan bil för tillfället, så han har lånat min bil ett tag. I natt blev den stulen.

Fy fan vad eländigt allt känns just nu. Jag ska greja nytt körkort, nytt pass, nytt bankomatkort (till det behöver jag legitimation som jag inte har) ny mobil mm mm. Ta reda på värdet av smyckena som försvann. Härja med bil, sådant som jag avskyr. För att kunna göra det så behöver jag en bil på dagtid, då jobbar sambon så då skulle inte han kunna ta sig till jobbet.

Från att ha haft det lugnt och fridfullt i min ensamhet ute på landet så vågar jag inte ens hänga tvätt eller gå till brevlådan (ca 100m) utan att låsa dörren. Men så kan man ju inte leva!

Jag kan ju lugnt säga att om jag fick tag i tjuvarna så var det inte spam (potenshöjande piller) de skulle få i alla fall, snarare en slö skridsko.

Just nu så har jag lust att bli kriminell och rikta in mig på att stjäla ifrån tjuvar.
ingrids
Fy så tråkigt!
Aqvakul
Fy vad jobbigt det låter! Nej, man kan inte springa och låsa hela tiden. Vi får hoppas att det var en engångshändelse...
Sköt om er! trostar.gif kompiskram.gif
Biggan_
trostar.gif
Man kan inte lämna en dörr olåst utan att riskera att bli bestulen! Det är ju inte klokt. Förr kunde man i princip gå hemifrån utan att låsa eller ställa cykeln olåst vid affären utan att den var borta när man kom ut. Det är frustrerande att bli utsatt för stöld och så jobbigt att ordna upp allt efteråt!
ängsvädd
Stackars dig - vad fräcka de är!

Man kanske måste ha larm även om man bor på landet? Larm med kamera!
Aqvakul
Jag har blivit oerhört mycket mer försiktig än jag var för 25 år sen. Samtidigt så kan man inte bygga upp sitt liv kring säkerhet och kontroll. Då blir det inte mycket liv kvar.
Solstorm
Funderar på hur det fungerar med övervakningskamera. Kopplar man kameror till en video eller hur gör man? Jag skulle behöva två kameror, en till ytterdörren och en till altandörren . Fast man får väl dölja dem väl så att inte de också stjäls. Går videon på långsam hastighet och man snabbspolar när man tittar genom dem? Är det någon som har en aning om vad sådant kan kosta?

Fast egentligen så skulle man ju ha kamera till garaget och kamera till bilarna osv.
Huggorm
Dagens övervakninskameror kopplar man nog till datorn. Men du får ju ha något slags rörelsevakt också, så du bara spelar in när någon är i närheten. Annars kommer det bli enorma mängder data. Eller så får du gå igenom materialet varje dag och kasta om inget har hänt
Monica M zon 4
Usch och fy vad trist. Att dom är så fräcka att dom går in och stjäl fast man är hemma! Vi låser alltid ytterdörren och sätter ut en skylt att vi är i trädgården när vi är på baksidan.
Huggorm
En granne hade påhälsning i sitt förråd. Dom rände ett järnspett genom plåtdörrarna och kom åt låset genom hålet. Sedan stal dom hans fyrhjuling, dom bogserade bort den med bil. Allt medan han och hans fru sov i bostadshuset alldeles intill

Att bli av med sina grejer är väll en sak, det är känslan av att dom kränkt en som är det värsta. Känslan av att man inte ens i sitt eget hus är säker.
MariaS
kram2.gif fy sjutton vad jobbigt! Man känner sig så kränkt efteråt och hemmet känns inte riktigt eget längre.

Vi hade påhälsning vi med för några år sedan. Vi bor också mitt i spenaten...

Efter det så skaffade vi larm via Securitas Arundio. Komplett med brandvarnare. Kostar i o för sig några kronor, men det är det ju värt, när man vet att de har koll. På en tioårsperiod blir det i alla fall billigare, än det de stal för oss.

Fungerar gör det också. Kattvakten lyckades få igång larmet ett år. Vi blev påringda från Securitas innan kattvakten hann ringa en gång!

Brandvarnaren fungerar också. Katterna hade lyckats få igång spisen med en tom stekpanna ovanpå. Då blev vi inte ens uppringda först, utan brandkåren stod redan på gården när vi blev informerade om larmet!

Tryggt!
Alba
Fy så jobbigt. Det är ju också en otrygghet att veta att någon varit inne och rotat bland dina grejer.
blomkronan
Det är inte klokt va dom är fräcka!!!! När du var hemma!!!!???? När man bor i "spenaten" ska man få vara i fred!!! Nu är frågan hur ska man tänka...

Dom som var så där fräcka... kommer dom tillbaka??? Nej g.gif dom förstår att du nu sätter in åtgärder... och så fräcka idioter är det inte många av... (som tur va) så chansen att du får påhälsning igen är mycket liten... får vi hoppas blush.gif .
Men sätt nu upp skyltar på att det är larmat med videoinspelning både nere vid grinden/vägen och dörren. Du kan skriva ut skyltar från nätet... kanske plasta in dom så dom ser "verkliga" ut, även om du inte har larm idag!! låt dom tro att du har det! Man kan även köpa atrapper billigt som ser ut som riktigakamrer smile.gif

usch det tar ju så mycket tid och kraft av en när man råkar ut för något sådant...
kompiskram.gif styrkekram till dig...

aanderss
oj vad jobbigt kram2.gif
*Ulrica*
Superläskit! Att tänka på att de varit inne i huset när man är hemma! -fear-.gif

Jag brukar ju gå ut med hundarna utan att låsa för jag bor ju också helt på vischan. Låser aldrig bilen hemma på gårdsplan. Får nog sluta med det nu....

Hoppas det var din beskärda del av elände för en lång tid framåt! trostar.gif

Vi ses imorgon!
Wilmer
Jag är kroniker, jag låser dörren hela tiden. Det är ett himlans låsande och upplåsande, men det blir en vana!
Ralf
Skitjobbigt o trist att folk gör sånt.
Här i Storsthlm har tjuvarna nu lärt sig att larm bara finns på bottenvåningen. Så dom går in på övervåning med stege...
eller så går dom in trots larm o räknar med att det tar tid innan polis/väktare kommer.
Gunilla T
Vi bor också väldigt avskilt med en egen liten väg som går ner till huset.

När vi flyttade hit satte vi upp en skylt vid avtagsvägen med namnet på gården och under den hängde vi upp en såndär "Varning för hunden" skylt.

Vi är nog de enda här ute som inte haft påhälsning av tjuvar.

En sak blev vi av med för några år sedan - skylten rotfl.gif - den hängde i kedjor som var hade sågats av men det kan man ju stå ut med, en ny kostade väl 50 kr!
Pius
CITAT (Wilmer @ 24-04-2009, 13:44) *
Jag är kroniker, jag låser dörren hela tiden. Det är ett himlans låsande och upplåsande, men det blir en vana!


Jag är likadan, jag låser källardörren om jag så bara är i växthuset några meter bort. Helst hade jag velat ha hund också, trots att jag bor i ett villakvarter.

Vi hade "besök" på tomten när vi satt och åt. En drogpåverkad person vinglade in och fick syn på vad han trodde var en systempåse full med något gotti gott. Min sambo rusade ut och personen försvann i ett huj. I påsen fanns inga kvarglömda flaskor utan det som blir när katter har varit på lådan rotfl.gif

Fast jag tänker också på vad som kunde ha hänt om du råkat på tjuvarna i huset.

Pius
Wilmer
Ja, usch och fy, det är nog det som är min fasa, därför låser jag även när jag bara går utanför dörren - vill inte riskera att tränga en påtänd knarkare som slunkit in medans jag vände ryggen till!
Myosotis
trostar.gif Jättetråkigt med inbrott. Vi hade ca. 15 - 20 inbrott här, en gång låg jag och sov och skrämde tydligen bort dem från ladan när jag gick förbi ladudörren till utedasset. Man blir rädd och arg och får en massa hämndtankar, jag känner verkligen igen allt det där. Ett tag vågade jag inte ens bo ensam här (det är också mitt ute i ingenstans och jag hade inte ens telefon på den tiden). Om det kan vara till någon tröst så går känslan av otrygghet över så småningom. Numera sover jag lugnt om nätterna, för nu var det så länge sedan det hände något. Jag låser alltid bilen. Huset låser jag när jag går längre bort än hundra meter eller så. Larm är bra att ha även om det inte har varit några påhälsningar sedan vi skaffade det, det avskräcker nog och det känns tryggt. De kommer verkligen snabbt.
ingrid fuxwall
Tycker det är hemskt - tycker synd om Er.

Har haft hund sedan 1980 och det är ju ett slags larm men håller med om att det är fruktansvärt, fast egentligen är det inte något man borde bli förvånad över - när det är så dåliga tider - menar att då frodas brott mer - tyvärr.

ingrid
Huggorm
CITAT (ingrid fuxwall @ 24-04-2009, 22:38) *
Tycker det är hemskt - tycker synd om Er.

Har haft hund sedan 1980 och det är ju ett slags larm men håller med om att det är fruktansvärt, fast egentligen är det inte något man borde bli förvånad över - när det är så dåliga tider - menar att då frodas brott mer - tyvärr.

ingrid

Varför skulle det begås fler brott för att det är sämre tider? De som gör inbrott är nog inte sådana som just blivit avskedade från jobbet, utan i förta hand knarkarpatrask som stjäl för att bekosta sitt missbruk. Samt utländska ligor, och de har knappast haft jobb i Sverige heller. Möjligen kan det vara svårare för hälarna att sälja stöldgodset i sämre tider så det krävs större kvantiteter, men det känns lite långsökt
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 24-04-2009, 22:45) *
Varför skulle det begås fler brott för att det är sämre tider? De som gör inbrott är nog inte sådana som just blivit avskedade från jobbet, utan i förta hand knarkarpatrask som stjäl för att bekosta sitt missbruk. Samt utländska ligor, och de har knappast haft jobb i Sverige heller. Möjligen kan det vara svårare för hälarna att sälja stöldgodset i sämre tider så det krävs större kvantiteter, men det känns lite långsökt

Oj så fel mitt inlägg tolkades.

Tror inte ett ögonblick att de som blivit avskedade från Saab åker runt i området och gör inbrott men har en känsla av att dåliga tider och ökad brottslighet ändå hör samman och att vi inte kan skylla allt på knarkpatrasket men jag har säkert fel så bortse från mina förflugna ord - du har givetvis rätt på något sätt
Österläge
Lustigt nog läste jag faktiskt i en tidning att det är mindre brottslighet i sämre tider! yes.gif Minns inte exakt vilka brott som minskade men tror det var rån o inbrott - logiken var typ att eftersom hederligt folk köper mindre, finns det mindre att stjäla... Ja det var ett stickspår.

Lider med dig Solstorm, måste vara så jobbigt! HAr inte råkat ut för något liknande än (peppar peppar) men är rätt nojjig, låser inte upp om jag inte vet (eller tror mig veta) vem som ringer på, kvällstid, osv...
ingrid fuxwall
CITAT (Österläge @ 24-04-2009, 23:07) *
Lustigt nog läste jag faktiskt i en tidning att det är mindre brottslighet i sämre tider! yes.gif Minns inte exakt vilka brott som minskade men tror det var rån o inbrott - logiken var typ att eftersom hederligt folk köper mindre, finns det mindre att stjäla... Ja det var ett stickspår.

Då har vi alltså läst olika tidningar och hört på olika radioprogram - sak samma, det är synd om Solstorm, ta väl hand om henne Ni som umgås med henne kompiskram.gif
caprifol
Usch, vad tråkigt Solstorm! Förutom allt som försvunnit och inte kan ersättas, som smycken etc, får man ju en himla massa extrajobb! Tänker med nostalgi och saknad på min barndoms norrbottensby. Där ställde vi kvasten för dörren när vi gick bort så att det skulle synas och för att ingen besökande skulle behöva gå in på gården i onödan...
Chamomille
Fy för f.n ranting.gif Har haft 2 inbrott när jag bodde i studentlägenhet. Usch. De hade tom snott smutskläderna i tvättkorgen wacko.gif trostar.gif
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 25-04-2009, 12:07) *
De hade tom snott smutskläderna i tvättkorgen

crazy.gif Det visar ju att de inte är riktigt kloka, förmodligen knarkpåverkade, vilket gör det ännu mindre önskvärt att överraska dem. Såna tokiga stölder är vanliga, här tog de t.ex. fjärrkontrollen en gång men glömde tv:n crazy.gif , sågade av sladden till stereon med metallsåg wacko.gif , sågade sönder ytterdörren med motorsåg och kröp in för att stjäla typ en gammal jacka och ett par skor med färgfläckar på duh.gif , hos grannarna hände det att de förstörde också, bajsade i ungarnas leksakslåda etc.
zaaritha
Har ni sett rubriken på TV.s textsida?
Tjuvar som antagligen drabbats av sjukdom--efter inbrott på gård!
Ralf
CITAT (zaaritha @ 25-04-2009, 18:24) *
Har ni sett rubriken på TV.s textsida?
Tjuvar som antagligen drabbats av sjukdom--efter inbrott på gård!

Skitsmart av dem. Gården var väl skyltad? Kanske utlänningar eller nån som ej trodde på skyltningen.
zaaritha
Hur som helst--de gjorde bort sej!
Huggorm
Vad var det för sjukdom dom fick, mul och klövsjuka eller galna kosjukan? Eller bara ringorm?
Anma
Ush, vet precis känslan på att bli bestulen! Att ha inbrott lär vara ännu värre, då har ju någon rotat i ens egna personliga saker. Huvva!
Motti
Det är ju som i Raskens !om ni kom i håg?Ida hade sparat koppartvåöringar i ett helt år för att kunna köpa ett tyg,Ida stog i åkern och hackade i potatislandet när en lösdrivare va inne och stal hennes kopparmynt ,tror det va fem kronot (på den tiden)en kattastrof på den tiden.I dag ha vi inga kopparmynt !jo femtioöringen.Stackars Ida,och dom som råkar ut för tjyvar och banditer confused.gif


Ordspråk :Allt mitt är ditt !och mitt ska du ge fan i
Solstorm
Handväskan har jag fått tillbaka, den hittades några mil härifrån. Mitt telefonnummer fanns i min kalender så upphittaren ringde mig. Fast väskan var ju länsad på sådant som var av värde förstås.

Det var en lite dyrare väska som har alla fack så som jag vill ha dem och jag tycker om den väskan. Ändå har jag inte använt den ännu sedan jag fick tillbaka den. Det känns läskigt, nästan som om tjuvarnas händer fortfarande finns kvar i väskan.
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 25-04-2009, 18:15) *
crazy.gif Det visar ju att de inte är riktigt kloka, förmodligen knarkpåverkade, vilket gör det ännu mindre önskvärt att överraska dem. Såna tokiga stölder är vanliga, här tog de t.ex. fjärrkontrollen en gång men glömde tv:n crazy.gif , sågade av sladden till stereon med metallsåg wacko.gif , sågade sönder ytterdörren med motorsåg och kröp in för att stjäla typ en gammal jacka och ett par skor med färgfläckar på duh.gif , hos grannarna hände det att de förstörde också, bajsade i ungarnas leksakslåda etc.

wacko.gif blink.gif
Gunilla T
För några år sedan tog polisen några busar här som höll på med inbrott. I busets ägo hittades en anteckningsbok där hela bostadsområdet var kartlagt och där kunde man bl.a. läsa vilka familjer som hade husvagn och i vilka hus det fanns hundar.

Chamomille
CITAT (Gunilla T @ 26-04-2009, 12:51) *
För några år sedan tog polisen några busar här som höll på med inbrott. I busets ägo hittades en anteckningsbok där hela bostadsområdet var kartlagt och där kunde man bl.a. läsa vilka familjer som hade husvagn och i vilka hus det fanns hundar.

Så hade vi här också. Polisen hittade kartor och info i en bil om vilka som hade hundar mm wacko.gif
Christa
Jag blir lite orolig när jag läser att många av er haft inbrott trots att ni bor mitt ute i spenaten. Vi letar efter hus på landet och har funderat en del på vilka lägen som har mindre risk för inbrott. Vi trodde det var större risk om man bor längs en allmän väg och mindre om man har enskild väg fram till huset.

Småvägar är i och för sig också allmänna men jag menar sådana vägar där man åker för att ta sig någonstans och inte in till några hus.

Jag har också föreställt mig att tjuvar är lata och inte vill gå så långt från sin bil.

Hur långt från allmän väg bor ni som haft inbrott?

Bor det flera längs samma väg innan man kommer fram till er?

Hur långt är det någon stad?

Det är vår livsdröm med ett hur på landet men jag har tjuvskräck. Är inte mörkrädd men onda människor är jag rädd för.

Ciczi
Fast på ställen med allmän insyn... dvs längs en trafikerad väg och inte enskild väg så kan inbrottstjyvar inte agera lika ostört. Bor man riktigt långt ut kan de ju jobba i fred om man säger så.

Jag har också blivit bestulen idag. När jag kom ut i trädgården i morse saknades några av mina knoppande tulpaner...

En skitsak i jämförselse med Solstorms men nog för att man ska bli ilsk och undra vad folk har i huvudet....

Ciczi
Myosotis
CITAT (Christa @ 26-04-2009, 13:42) *
Hur långt från allmän väg bor ni som haft inbrott?
Bor det flera längs samma väg innan man kommer fram till er?
Hur långt är det någon stad?

Jag bor intill en enskild grusväg där det normalt kommer kanske 5 - 10 bilar om dagen. Inga grannar inom hörhåll, bara två sommarstugor. Närmaste fasta granne på samma väg 1km åt ena hållet, 2½ km åt andra. 2 mil till kommunens huvudort, en knapp mil till närmaste affär. Grannsamverkan finns.
Om du letar hus tycker jag att du ska titta lite på området rent allmänt. Förr var här mer liv, sen planterades kohagarna med gran, folk flyttade iväg och det var mest sommarstugor kvar, och då är det fritt fram för tjuvarna. Nu har det i och för sig vänt lite, en barnfamilj som har flyttat hit osv., men ändå känns det rätt så dött. Ibland när man är ute och kör ser man områden som verkar mycket mer levande, nyrenoverade hus, hästar, barn osv. Där tror jag inte att det är lika lätt för tjuvarna. På riktiga hästgårdar är det oftast någon hemma. Sen gäller det att ha god kontakt till grannarna, hålla koll på skumma bilar osv. Man ska inte räkna med att polisen bryr sig, ofta kommer de inte ens ut när det varit inbrott.

CITAT (Ciczi @ 26-04-2009, 13:58) *
Jag har också blivit bestulen idag. När jag kom ut i trädgården i morse saknades några av mina knoppande tulpaner...

En skitsak i jämförselse...

trostar.gif En skitsak? Kanske, men egentligen så mycket sjukare. Att knarkare är desperata och stjäl vad som helst för att få pengar har jag lättare att förstå än att någon "vanlig" människa med smak för vackra tulpaner går och snor blommor i någons trädgård. ranting.gif
Ciczi
Jo klart att det är sjukt att sno någons tulpaner i trädgården.

Ciczi
Egorina
Tjuvarna blir bara fräckare och fräckare! Kommer ihåg när jag var i tonåren på 70-talet - ytterdörren var aldrig låst varken dag eller natt. Bilen stod alltid på gårdsplanen olåst med nycklarna i, när man parkerade i stan lämnades dörrarna olåsta och nycklarna i. Finns väl ingen som ens tänker tanken idag att man kunde göra så, tiderna har nog minnsann förändrats. Staden jag bodde i var inte stor, idag bor jag på landet men också här låser man nog om sig idag - gäller både hus och bil. Fyrhjulingar har stulits på löpande band i min hemstad, en hittades i en källare i St Petersburg!!
Ciczi
var på besök i småland i en liten by (villasamhälle utanför huvudort). när alla gästerna hade kommit så gjorde jag som jag brukar. Vi skulle vara i trädgården på insidan och alltså låste jag dörren mot gatan. Då fick jag så klart frågan vad jag gjorde. Mitt svar var att så gör vi alltid hos mina föräldrar som bor i storstans utkant. De jag var gäster hos bara skrattade och menade att det behövs inte här hos oss.... Hemma hos mina föräldrar skulle man inte våga ignorera att låsa dörren.

Så olika det kan vara...

Ciczi
Myosotis
Undrar om det är bättre just i Småland eller om det är en slump att jag också har en liknande erfarenhet därifrån. Var på besök på en gård och vi började prata om sånt, de hade aldrig gjort dåliga erfarenheter och lät alltid plånboken ligga i den olåsta bilen på gårdsplanen. fear.gif
skogstroll
ruggigt, själv har jag inte så mkt stöldbegärligt som tur är, fast TV'n villl jag ha kvar. Bor också i den så kallade Spenaten. Förhoppningsvis kanske någon granne kan se ev skumma figurer och slamra lite eller nåt, men skulle det inte vara så kan man inte räkna med att några väktare eller poliser skulle hinna fram även om de var snabba och/eller intresserade. Lite skummisar har det varit i krokarna unsure.gif
netaave
Vi bor ju i ett villasamhälle utanför en tätort med grannar runt om, men har ändå blivit försiktigare.
Läser i tidningen om smygarstölder, och det får man väl kalla det solstorm råkat ut för.
Jag hade tidigare alltid handväskan i hallen, men nu tar jag in den i datarummet innanför köket.
Vi har också börjat låsa dörren när vi sitter på altanen eller är på baksidan.
Har också en gris som står lite skymd på en blombänk på altanen, när man går förbi så grymtar den högljutt, då hör man om nån går på altanen, den orsakade nästan hjärtinfarkt hos grannfrun en dag biggrin.gif och den går o stänga av som tur är, men är vi på baksidan brukar vi sätta på den.
Myosotis
laugh.gif en gris som grymtar, det skulle man haft!
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 27-04-2009, 15:16) *
laugh.gif en gris som grymtar, det skulle man haft!

Absolut, var köper man detta underverk? g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon