Full version: Vilda gröna blad
Christa
Jag har massor med fina maskrosor i trädgården och ingen färdig sallat. Tänkte jag kunde äta maskrosbladen. Har dock läst att de har en medicinsk effekt och då kanske man inte bör äta för mycket.

Det finns ju också en massa andra gröna blad i naturen nu. Är det någon som vet vad man vågar sätta i sig större mängder av eller om det finns någon bra sida om sådant på nätet?

Gröna blad innehåller ju mycket hälsosamma ämnen så därför vill jag gärna kunna äta mycket denna vår.

Speciellt maskrosorna är lite akut eftersom de står i vägen för mitt vårbruk.

Jag har tuggat i mig en del som de är men magen svullnade. Dock har jag dålig matsmältning så det behöver inte betyda att de inte är bra att äta. Jag brukar finfördela grönt så magen tål det bättre så om jag bara kan känna mig säker på att det är ok att äta en större mängd maskrosblad så kommer jag att köra dem i mixer eller något.
Red Top
När du äter maskrosblad, ska du välja de nya späda bladen. Inte de som finns kvar från i fjol. smile.gif

Goglade lite på ätliga vilda växter(det finns litteratur i ämnet oxå)och hittade bl annat dessa artiklar.

Maskrossallad

Med smak för det vilda

Maskrosblad tre gånger bättre än sallat
Aqvakul
I Italien är de mycket glada för att samla in en massa vildväxande grönt, som de anser är smakmässigt överlägset det odlade.


Allmänt så är det väl det späda, friska man vill åt. Det är heller absolut inte fel att förvälla eller syra. Näringsämnena försvinner inte utan blir snarare lättare för kroppen att ta upp.
noora
Jag har en bok som heter "Kan man äta sånt" (Inger Ingmansson), köpt på bokrea för ett antal år sedan. Den kan jag rekommendera smile.gif Kolla på biblioteket om du inte hittar den i bokhandeln.

mojan
Jag tror att maskrosblad är lätt urindrivande. Vill minnas att man i Frankrike kallar maskros "pis en lit" (reservation för felstavning) , vilket skulle betyda "kissa i sängen".
Det finns säkert någon som vet mera.
aanderss
nässlor kan man äta
Pia mitt i Skåne
Och kirskål är jättegott...
ängsvädd
Våtarv/nate lär vara supernyttigt och gott - ska testa i år.

Jag har också hört att maskrosblad är urindrivande så stora mängder verkar inte så lämpligt. Hur det är med blommor o rot vet jag ej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon