Pius
Finns det brickor, fat, lådor i storleken runt 60 x 90 cm tror ni?

Min lille katt Sangi skvätter ut så mycket vatten från vattenautomaten som katterna har så vattnet rinner genom golvet ner i källaren.

Tänkte att om det finns någon stor bricka så skulle man kunna ha både hyllan och automaten på brickan. (Vattenautomaten står alltså på nedersta delen av en bokhylla.)

Läs gärna mina senaste inläggen i min blogg, där står mer om denna plaskande katt. happy.gif Pius och Go på Gotland

Pius
mojan
Är en vanlig långpanna för ugn för liten?
Pius
CITAT (mojan @ 29-04-2009, 13:37) *
Är en vanlig långpanna för ugn för liten?


Hm ja jag misstänker det. Han är ganska bra på att paddla ut vattnet så det måste vara en större bricka.

Har fått förslag på diskmaskinsunderlägg, men där är ena sidan utan kant så då rinner vattnet ut på golvet i alla fall. Men det kanske finns andra modeller.

Annars får gubben min lägga in en bit plastmatta i den delen av hallen, det håller åtminstone för vatten.

Pius
linda84
jadu de där va ju inget angenämt bekymmer... har inte ikea några stora låga plast lådor som skulle kunna passa?? typ sån man kan ha å skjuta in under sängen kanske dom är ju ganska stora? Å typ 15 cm höga kanter på iofs men de va det enda jag kunde komma på. eller kanske ett lock att lägga upp å ner på?? exempelvis detta http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90110301 då får du ju en liten kant runt om

Jag hade en katt en gång som va så fruktansvärt rädd av sig å hon välte alltid ut vatten skålen (var på hon så klart blev ännu mer vettskrämd) så jag köpte en sån där flaska som man har till kaniner å den lärde hon sig kvickt att använda ådom kan dom ju inte drälla omkring med heller.

väldigt tjusig kisse för övrigt wink.gif. har ett liknande busfrö hemma oxå han är dock ingen vattenmarodör wink.gif
Pius
Tack för tips!

Nej det är verkligen inte roligt när vattnet rinner genom golvet. Annars vore det inget större problem att moppa då och då, bara vattnet håller sig kvar på golvet.

Funderar på om det går att lacka laminatgolv så inte vattnet kan rinna igenom, nån som vet?

Det här gäller bara en liten bit av hallen så i värsta fall kanske det går att lägga dit en bit plastmatta och sen ha silikonfog längst med väggen så det blir omöjligt för vattnet att rinna igenom.

Ja detta lilla monster, han kan då hitta på. En bit av sovrumstapeten har han också slitit ner, en ganska ful tapet så jag förstår honom. giggle.gif

Pius
netaave
Kan du inte beställa en plåtbricka med anpassad strl och kant av en plåtslagare?
Jag har sådana vi hittat på skroten till mina sådder när dom ska bäras ut och in. smile.gif
linda84
Det där med att lacka är nog svårt, jag jobbar själv i färgaffär å vet av erfarenhet att laminat golv är svåra att lacka på. Å även om man lyckas så är det få lacker som klarar att ha vatten liggandes på sig i *pölar*. Det brukar tränga igenom ändå tyvärr. Möjligtvis någon form utav båtlack men den blir så himla hård så om det rör sig i golvet spricker nog den
ingrids
Men, sådana här genomskinliga spillskydd som man ställer under diskmaskin och kyl och frys nu förtiden, skulle inte det kunna funka. Bör ju finnas i just de måtten.
Pius
CITAT (ingrids @ 29-04-2009, 15:00) *
Men, sådana här genomskinliga spillskydd som man ställer under diskmaskin och kyl och frys nu förtiden, skulle inte det kunna funka. Bör ju finnas i just de måtten.


Ja det tipset har jag fått från katter.nu men sen kom de på att det lutar ju för att vattnet ska rinna ut så man ser att det läcker ut vatten.

Nä det slutar nog med att husse får lägga in en bit plastgolv just i det hörnet av hallen. För vattenautomaten vill jag ha kvar och förresten så skvätter han säkert ut vatten från en vanlig bytta också.

Pius
Katten maja
Vilken liten buse men han var söt rotfl.gif


Hoppas du hittar någon lösning på vattenproblemet smile.gif
Eva-Helene
Om du snickrar ihop en träram och sätter fast endera kraftig vaxduk eller sådan där plast som används till båtkapell? Alltså klipper till en bit vaxduk/plast så att den är rejält större än ramen och viker upp kanter, skjuter fast mot ramen med häftpistol...om du förstår hur jag menar...
Myosotis
Vad smart! tummenupp.gif Det låter som en billig och bra lösning!
MariaS
Har också haft en katt som gillade vattenlekar. Han var dessutom så skicklig, att han satte på kranen i handfatet för att kunna fiska i vattenstrålen direkt!

Vi löste problemet med en sån där plastback man hade i garderober förr, fast de kan ju vara svåra att få tag i förstås... och mina används numera för att driva blommor i istället...

Annars var väl Eva-Helenes förslag bra. Då kan du skräddarsy både storlek och djup...

Björken
Kan du inte flytta in vattnet till katterna i badrummet eller något annat utrymme där du har golv som inte släpper genom vatten?
Pius
CITAT (Björken @ 29-04-2009, 20:44) *
Kan du inte flytta in vattnet till katterna i badrummet eller något annat utrymme där du har golv som inte släpper genom vatten?


Ja se badrummet eller vad man ska kalla det, är i källaren och på toaletterna är det också laminatgolv och ingen ström på något ställe, så det går icke, tyvärr.

Men nu funderar även katternas snickrande husse, så jag hoppas han kommer på något innan han får börja fuktsanera. wacko.gif

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon