ariana
Känner mig just nu väldigt stolt har gjort ett surdegsbröd som jag gjorde för länge sedan, o det lyckades o vilka dofter i huset.önskar ja kunde skicka lite dofter till er,
Härligt att slippa använda jäst, men det tar ju tid första gången.
vad bakar ni för bröd, rolleyes.gif ohmy.gif biggrin.gif
är väl fel sida ja skriver på
jag kan tyvärr inte odla mitt mjöl
men det finns ju obesprutat att köpa som tur är blink.gif
Ingrid på Västkusten
Jag är så lycklig jag är så lycklig för efter många år av bakande så flyttade jag ner till Södra Sverige åsså där kunde man köpa så fint bröd så jag slutade att baka. Nu efter ett antal år i träda så skulle jag köra igång igen - och med dinkelmjöl dessutom och det vart inte så bra. Så fick jag Riddarbageriets bok i näven med hanses speciella infallsvinklar å recept och nu är det ljuvligare än nånsin :-)))
Min enda sorg är att jag inte får tag i kamut - mrn det kanske löser sig med en vacker dag. Jag kan inte heller odla min kamut men jag skulle bra gärna vilja......ja - jag hålelr på att 'beta' mig igenom Riddarbageriets recept - mm- något speciellt ja det där med kryddade bröd med ost och chilipeppar - um - mums - urp jaaaa.........

Hälsar Ingrid ( sugen sugen sugen)
Almdalen
Baka bröd, klassas inte det som slöseri med kvinnokraft!!!!
Det finns så mycket annat roligt att göra.
biggrin.gif laugh.gif wink.gif
Eva i Skåne
CITAT (Almdalen @ 06-10-2003, 22:27)
Baka bröd, klassas inte det som slöseri med kvinnokraft!!!!

Min man bakar bröd ibland tongue.gif .
estet
Tyvärr så bakar jag inte matbrödet själv. Men jag blev lite småsugen efter att ha sett "Mat" i kväll...
Om det bakas så är det min sambo som bakar här också, och då blir fikabröd! biggrin.gif
kerstin z5-6
Har också slutat för länge sen ...
men ibland får man ett ryck -då är det roligt att baka ...en gång vart 5 år sådär ohmy.gif
Kristina i Skåne
Just nu är jag inne i en period där det har blivit mycket bakat, testar nya recept varje gång. Men jag är nog en typisk periodare, sen kan det gå ett halvår till nästa gång...
ariana
Det här brödet smaka härligt i morse sen det mognat över natten
bara grovt rågmjöl o vatten en tesked houng o att baka i lerform
visst det tar några dar, men det är värt det.
Min mor sa alltid de blir inget hem om man inte bakar där
Vi har haft cykelsemester med degen jäsande i en plastpåse i
cykelkorgen, stekt vid brasan när vi kommit fram på kvällen,
o det ger en sån hemkänsla, och det är kul exprimentera med
kryddor som du säger Ingrid
att baka är inte spild kvinnokraft det är en gåva vi kan alla,
män
o kvinnor kan njuta av detta skapande
rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif
Alexandra
Surdeg - hur gör ni? Testade en gång att göra själv, men den jäste och möglade ganska fort sad.gif
Hälsningar
Alexandra
Ingrid på Västkusten
Finns ett ljuvligt recept i Riddarbageriet som jag tar mig fräckheten att skriva av - köp boken - den är as-bra - hanses bakningsteknik gör så att Du tillverkar 1000 ggr bättre brööd än innan och jagvar väldans kaxig när jag köpte boken :-))

Vete sur
2 dl vatten 2,5 dl vete mixas til slät deg. Plastas in och låt stå två dygn,
Dygn 3 tillsätt 1 dl vatten och 1,5 dl vetemjöl. Mixa låt stå ett dygn.
Dygn 4 tillsätt samma igen. låt stå ett dygn,

Använd stenmalet eklogiskt mjöl, ställ den överblivna degen i kylen. Dagen innan man skall baka så matar man igång den igen med vatten och mjöl. Surdeg håller länge i kyl men kan bli dålig på en dag i rumstemp.
Använd stooora kärl.

Samma förfrande med råg sur förutom att dte är 1 dl mjöl istället dag 3 & 4
Kajsa
Bakar bara på vintern när trädgården vilar. Men gott blir det,
men annars är jag lagom huslig, mat & bak blir mycket "måsten"
Det finns så mycket goda bröd att köpa. rolleyes.gif
Wargen
Just för tillfället har jag fastnat för ett köpebröd med olivolja och oregano. Doftar som i Grekland när man sätter en skiva i rosten! wub.gif
Annars gör jag ett snabb-bröd som bara jäser en gång och som är dundergott! smile.gif
Ett paket jäst smulas i en bunke.
Tillsätt ca 1/2 msk salt och låt salt och jäst smälta ihop.
Tillsätt en msk malda brödkryddor eller annan kryddning, t.ex. hackad lök och dill.
Tillsätt 2 msk olivolja.
Tillsätt 5 dl ljummet vatten.
Tillsätt ca 10-14 dl vetemjöl, ev ca 1 dl grahamsmjöl om man vill ha lite mer fibrigt. Man får prova sig fram så degen blir lagom "hälla-ut-på-plåten-lös"
Rör ihop allt, degen skall vara ganska lös.(som sagt)
Låt jäsa under duk i ca 30-40 minuter.
Smörj en plåt med smör el. marg. sätt ugnen på ca 200-225 grader.
(Jag brukar sätta den på 225 och sänka till 200 när jag sätter in brödet.)
Häll den färdigjästa degen på plåten, forma den och strö på vallmofrön eller sesamfrön och ev. havssalt.
Sätt in i ugnen och när brödet är färdigt kan du knacka på botten, det ska låta lite "ihåligt" när det är klart.
Håller inte så länge men brukar ta slut direkt för det är jättegott!
Receptet fick jag av min kompis Kristina för ca 25 år sedan, bakar nästan aldrig något annat eftersom jag är en ganska lat person mellan varven... laugh.gif
Mariann
Periodare wub.gif med låååångt mellan perioderna. Bakar scones med graham i för det går fort.
ariana
Visst är jag också lat ibland, och baka på sommaren blir inte mycket
nu har vi långt till affären så vill jag ha färst bröd
skall pröva ditt bröd någon dag vargen kul med lite nytt rolleyes.gif
Ingrid har ju skrivit om surdegsbröd jag tar grovt rågmjöl istället

om din deg mögla berodde nog på att det behöver
vara varmt att jäsningen kommer igång det skall smaka ock lukta surt och bubbla lite
det gör det efter tre dar om du tillsatt lite råg o ljummet vatten varje dag
förvara lite i kylskåpet till nästa gång
jag kände en kvinna som var fantastisk på detta med bak
Hon lämna kvar lite i degbunken varje gång hon baka
lät det stå till nästa dag med duk över
hällde i lite ljummet vatten o mjöl i två dar
så blev ett nytt bröd igen dag tre
skulle man inte hinna med baka den dagen
in i kylskåpet med degen
det går ju med vilken deg som helst om man blir avbruten
att nästa dag ta fram o värma lite
jag har ofta gjort som denna kvinnan o det förenklar ju om man ändå bakar två gånger i veckan rolleyes.gif
Hannele
Det är väldigt avkopplande att baka, jag knådar alltid för hand i en 10 liters plastspann.

Finskt surbröd
1:a dagen
10 g jäst
5 dl ljummet vatten
ca 4 dl grovt rågmjöl
(1-2 msk kummin)

Blanda till en tunn gröt, låt stå och "surna" 2-3 dygn i rumstemperatur.
Jag gör ny surdeg varje gång, sparar inte.

3:e dagen
40 g jäst
5 dl vatten
ca 1 kg rågmjöl
2½ msk salt

Blanda surdegen med vatten, mjöl och salt.
Knåda degen väl på bakbordet och jäs ca 1 timme.
Baka ut två runda limpor, dofta över mjöl, låt jäsa.
Grädda i ca 200 gr i ca 50 min.
Ina
Katarinas jättelimpa

3-4 dl Axa’s grynblandning
6 dl vatten
1 dl mörk sirap
2 msk salt

6 dl vatten
1 paket jäst (eller en påse torrjäst)
vetemjöl till ”lös och degig” konsistens

Koka gröt av de fyra första ingredienserna. Häll gröten i degbunken. Häll i den andra mängden vatten. Känn efter med fingret om temperaturen är lagom för att smula i jästen. Det brukar vara lagom för torrjäst, använder du vanlig jäst kan du behöva vänta en stund. När jästen har lösts upp, häll i vetemjöl till lagom degig konsistens. OBS! Degen skall inte knådas på bakbord så den behöver inte släppa kanterna i bunken - den skall snarare vara "hällbar"... Veva i 10 minuter. Jäs till dubbel storlek. Häll degen i en smord och mjölad långpanna. Jäs till dubbel storlek igen. Grädda i 175-200 grader i ca 30 minuter.

Efter gräddningen kan man dela brödet i "limpor" och frysa in om man inte är storkonsument av bröd. Man kan ju naturligtvis grädda i mindre formar också... Det stora brödet är extra trevlig om man skall ha fest t ex och klart praktiskt när man som jag har växande "ungherrar" hemma! Det går åt smörgås!! biggrin.gif
ariana
kul det här får prövas låter gott praktist o lätt

roligt med ditt finska bröd, först vill jag säja jag älskar finska brödet
hitta en i borås sist helg var gott,
mitt första minne av detta bröd jag var 21 år första gången i Finland
inte van vid så grovt bröd, oj vad ja tugga trodde aldrig jag skulle få ner detta det var såpass torrt o svårtuggat därför , men innan vi reste hem så blev det flera av dessa kakor i bagaget sådana med hål på mitten,
Också den sommarsoppan som de gjorde, den har jag alltid gjort, också mina barn gör den, kallas ängamat här, men gott var det supergott tongue.gif tongue.gif rolleyes.gif unsure.gif
Nina A
Hannele!!!!!

jag måste bara tacka så ödmjukt för receptet på finskt surbröd!
som andra generations finne så är just surbröd för mig förknippat med semester och besök hos mormor...

biggrin.gif och nu kan jag få en sådan doft i mitt eget hem

tack!
/Nina
cissi i onsala
Jag är också periodare vad det gäller att baka. Däremot så bakar jag ofta scones, gärna på söndag morgonen eller en regning söndagkväll - med te och brasa.

Till soppa är nybakt underbart, men gör jag soppan själv fuskar jag och bakar påsbröd, det är så smidigt och funkar precis lagom i min vispbunke.

Men ibland när andan faller på bakar jag annat bröd, har dock aldrig prövat surdegsbröd - inte där man gör surdegen själv. Däremot eget vörtbröd. Grötbröd gillar barnen och kuvertbröd.
Alexandra
Hannele, jag kollade precis bak-länke. Ja ska prova att baka Rieska - har du provat att baka barkbrödet???? biggrin.gif
Hälsningar
Alexandra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon