Tirres
Sitter på en ny arbetsplats, som jag fått veta inte är så "schysst" De är inte anslutna till kollektivavtal, och jag förhandlar helst min lön själv ändå. Det är bara jag som har mina arbetsuppgifter där jag jobbar. Om jag tex skulle få problem att de vägrar mig sjukskrivning trots att jag har intyg eller om de försöker ge mig lönen inkl. semesterersättning (vilket ju inte är tilltåtet i lag på månadslön) kan facket göra nåt då? När arbetsplatsen inte är ansluten? Eller är det bättre att själv anlita advokat?

Till problemet hör väl också att jag inte tycker det finns nåt fack som passar mig. Jag jobbar som assistent och Unionen som jag var med i förut tycker jag är heeeelt värdelösa. Den gången jag behövde få tag på de var det omöjligt. Så nu är jag med i alfakassan, men de har väl inget fack?

Nån som är bra på sånt här och kan hjälpa mig?
Solstorm
Sjukskrivning är ju lagstiftat om, det gäller ju alla inte bara fackanslutna, och det gäller ju samma med semesterlönen.

villa-sandberg
Jag har just blivit uppsagd pga arbetsbrist och som en glad överraskning såg jag att Unionen hade en inkomstförsäkring inbakad i medlemspriset. Trodde det var ett extra tillägg man fick välja själv men i min inkomstklass var den inkluderad. Nu har jag ännu inte kommit så långt så att jag börjat stämpla och verkligen fått se att den funkar men jag har ialfl fått ansökningshandlingar! Med tanke på att jag slipper pendling o uteluncher mm så kommer jag inte att förlora allt för mycket i inkomst! smile.gif

Så ibland är facket bra att ha...
Alba
En del fackförbund tex Kommunal har hemförsäkring som ingår.
Du bör ju titta på vad du får för pengarna i fackavgiften i det förbund du tillhör.

Den hjälp jag hoppades på när jag bråkade med försäkringskassan om arbetsskada fick jag se mig i stjärnorna om.
De ansåg att jag borde kontaktat dem på ett tidigare stadium........det var alltså fel att fösöka själv.