Tirres
Sitter på en ny arbetsplats, som jag fått veta inte är så "schysst" De är inte anslutna till kollektivavtal, och jag förhandlar helst min lön själv ändå. Det är bara jag som har mina arbetsuppgifter där jag jobbar. Om jag tex skulle få problem att de vägrar mig sjukskrivning trots att jag har intyg eller om de försöker ge mig lönen inkl. semesterersättning (vilket ju inte är tilltåtet i lag på månadslön) kan facket göra nåt då? När arbetsplatsen inte är ansluten? Eller är det bättre att själv anlita advokat?

Till problemet hör väl också att jag inte tycker det finns nåt fack som passar mig. Jag jobbar som assistent och Unionen som jag var med i förut tycker jag är heeeelt värdelösa. Den gången jag behövde få tag på de var det omöjligt. Så nu är jag med i alfakassan, men de har väl inget fack?

Nån som är bra på sånt här och kan hjälpa mig?
Solstorm
Sjukskrivning är ju lagstiftat om, det gäller ju alla inte bara fackanslutna, och det gäller ju samma med semesterlönen.

villa-sandberg
Jag har just blivit uppsagd pga arbetsbrist och som en glad överraskning såg jag att Unionen hade en inkomstförsäkring inbakad i medlemspriset. Trodde det var ett extra tillägg man fick välja själv men i min inkomstklass var den inkluderad. Nu har jag ännu inte kommit så långt så att jag börjat stämpla och verkligen fått se att den funkar men jag har ialfl fått ansökningshandlingar! Med tanke på att jag slipper pendling o uteluncher mm så kommer jag inte att förlora allt för mycket i inkomst! smile.gif

Så ibland är facket bra att ha...
Alba
En del fackförbund tex Kommunal har hemförsäkring som ingår.
Du bör ju titta på vad du får för pengarna i fackavgiften i det förbund du tillhör.

Den hjälp jag hoppades på när jag bråkade med försäkringskassan om arbetsskada fick jag se mig i stjärnorna om.
De ansåg att jag borde kontaktat dem på ett tidigare stadium........det var alltså fel att fösöka själv.
Du verkar kunna fixa det själv så fortsätt som du börjat var det svar jag fick. Det var HTF...numera Unionen.

Behöver jag tillägga att jag sa upp mitt medlemsskap.
netaave
Jag lämnade kommunal därför att jag inte tyckte jag fick nån hjälp alls, har aldrig ångrat detta.
Förhandlar nu min lön direkt med arbetsgivaren och det har bara varit positivt hitills.
Det jag riskerar är ju om jag blir arbetslös, men har inte så många år kvar till pension o jobbat i kommunen sen jag var 18 så jag tror inte den risken är så stor.
Anma
CITAT (netaave @ 06-05-2009, 14:05) *
Jag lämnade kommunal därför att jag inte tyckte jag fick nån hjälp alls, har aldrig ångrat detta.
Förhandlar nu min lön direkt med arbetsgivaren och det har bara varit positivt hitills.
Det jag riskerar är ju om jag blir arbetslös, men har inte så många år kvar till pension o jobbat i kommunen sen jag var 18 så jag tror inte den risken är så stor.

Netaave, du kan ju vara med i A-kassan ändå.
Tirres
CITAT (Solstorm @ 06-05-2009, 11:25) *
Sjukskrivning är ju lagstiftat om, det gäller ju alla inte bara fackanslutna, och det gäller ju samma med semesterlönen.


Ja jag vet, men det finns ju arbetsgivare som inte följer lagen. Om man måste bråka med en sån kan man väl lika gärna göra det med egen advokat menar jag.
Pia L
Vad säger lagen egentligen om sjukskrivningar??
Eniro tillåter bara 3 sjukdagar per kvartal, är dom sjuka mer så krävs sjukintyg från första dagen.....det har gått så långt att en del vårdcentraler i Sundsvallsdistiktet vägrar att ta emot patienter som arbetar på Eniro om det gäller förstadagsintyg.
hur fungerar det på andra arbetsplatser?
Alba
CITAT (Tirres @ 06-05-2009, 14:43) *
Ja jag vet, men det finns ju arbetsgivare som inte följer lagen. Om man måste bråka med en sån kan man väl lika gärna göra det med egen advokat menar jag.



En advokat........vad kostar den hjälpen?..........det är min tanke.
Huggorm
CITAT (Alba @ 06-05-2009, 14:52) *
En advokat........vad kostar den hjälpen?..........det är min tanke.

Vad kostar en fackanslutning, under tex. en tioårsperiod?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon