Full version: Trä i damm
GME
Hej smile.gif

Jag har lite små planer för undervatten miljön i min damm, stenar i mängder i lämpliga röss och formationer, men jag skulle också vilja ha en rot eller stam i dammen.

Som fd akvarist är detta inget konstigt men då i de miljöerna användes mangroverot från något träsk söderöver, detta är ju inte ekonomiskt lösbart allternativ i dammen.

Så vad jag funderade på var om jag kunde knata ut i kärret en bit härifrån och hitta något lämpligt.
Frågan e ju vad som händer när den kommer i dammvattnet, tänker på sjukdommar m.m, kommer ju inte att kunna koka en sådan pjäs.

Är det någon som provat ?

Allternativet skulle vara att bygga en "stam" av något annat lämpligt material som sedan målas och behandlas så inga gifter följer med ut men det känns inte lika tilltalande.
MayaLisa
du kan väl drypa in den i sprit ...hihi...(obs! skämt) /Maya
GME
rotfl.gif
Nauti
Det går bra men då måste du hitta träbitar som är riktigt gamla och har legat länge. Sedan skall det helst inte vara från barrträd, då det avger något giftigt ämne som kan var skadligt för fiskarna och andra djur.
GME
Tackar för upplysningen smile.gif
Hade ingen aning om att barr träd utsöndrar onyttigheter hm...

Tanken var just att hitta en gammal rot eller stamm av lövträ här i kärret intill, dags att gå på jakt wink.gif
ankiironninge
spännande!!

Hur har det gått?? confused.gif
GME
nja nä inget napp ännu eller så e jag för kräsen laugh.gif
embees
Jag har faktiskt lagt i några mangroverötter som ändå skulle kastas. De ruttnar ju inte. Rätt fräckt faktiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon