linda84
I alla fall så bor han i min trädgård. Så jag får väl kalla honom för min lilla maskot eller nåt. Inte särskilt söt men ja kan ju inte låta bli å låta honom vara kvar. Hunden ville nog hemskt gärna leka me honom men de fick hon inte.



många av er tycker säkert bara den är äcklig. Å inte tycker ja den är söt men rätt cool va han där han kröp fram
Aqvakul
Paddor äter insekter. Det är bra. Försök inte ta i den. Det är inte bra vare sig för dig eller för paddan.
Fågelvägen
Grattis linda84! Visst är den fin. Stillsam insektätare och tystlåten för det mesta. Paddor flyttar ogärna, så den har tydligen tänkt bo i din trädgård. Kan bli 13 år gammal har jag läst - om den klarar biltrafiken, gräsklipparen och hunden. Gillar lös jord och rabarberblad, där den kan backa in om den blir störd.
Irene_L
Jag har också ett sånt "husdjur". Han höll på att skrämma slag på mig när jag skulle ta jord i en öppnad påse. När jag skulle ta jord så hoppade han fram. giggle.gif
[attachment=34524:padda.JPG]
Meriona
Vad mysigt du gjort för den Irene! wub.gif laugh.gif
anne-li i olofstorp
Men för 17!!!!! Pussa på honom!!!! Det är säkert prinsen vet ja!!!!!! naughty.gif
caledonia
haha va häftig!! en sådan har dock skrämt livet ur mig en gång i tiden när jag var på min mosters sommargård och en satt utanför utedasset biggrin.gif
Myosotis
CITAT (linda84 @ 11-05-2009, 18:47) *
...Inte särskilt söt...

Jag tycker paddor är söta.
MariaS
Gulleplumpen! wub.gif Jag har faktiskt flera stycken här, varav en envisas med att fylla hela dammen med romgirlanger varje vår. Då kan jag tala om att de inte är tysta minsann. De sitter och "sjunger" hela kvällarna biggrin.gif Men det låter faktiskt riktigt vackert tycker jag!
pianja
Jag tycker också om paddor. De är charmiga. Paddor, ödlor och grodor äter sånt som jag inte vill ha hemma. Så jag håller mig väl med dem. Men ja, paddor har skrämt mig med. Dyker upp på konstiga ställen och är i det närmaste osynliga. Känns lite läskiga mot handen när man förväntar sig en jordklump eller nåt.
linda84
han kom ju fram efter att vi röjt å grejat bland slyn å körsbärs träd så nu är ja lite orolig att ja har sabbat hans favvo ställe sad.gif. jag tycker han ska bo hos mig så ja hoppas han stannar kvar även om vi röjer å grejar. å de va faktiskt rena turen att inte pappa körde över honom me åk gräsklipparen för de hade lätt kunnat bli en tråkig historia sad.gif
MariaS
CITAT (linda84 @ 11-05-2009, 21:00) *
han kom ju fram efter att vi röjt å grejat bland slyn å körsbärs träd så nu är ja lite orolig att ja har sabbat hans favvo ställe sad.gif. jag tycker han ska bo hos mig så ja hoppas han stannar kvar även om vi röjer å grejar. å de va faktiskt rena turen att inte pappa körde över honom me åk gräsklipparen för de hade lätt kunnat bli en tråkig historia sad.gif

Näe, du får bygga ett litet bo år honom istället.

Ta ett gammalt tegelrör eller cementrör som du klär med mossa runt. Lägg sen upp lite grästorvor och annat "gottigt" runt om så han får det fuktigt och riktigt mysigt.
ängsvädd
CITAT (linda84 @ 11-05-2009, 21:00) *
han kom ju fram efter att vi röjt å grejat bland slyn å körsbärs träd så nu är ja lite orolig att ja har sabbat hans favvo ställe sad.gif. jag tycker han ska bo hos mig så ja hoppas han stannar kvar även om vi röjer å grejar. å de va faktiskt rena turen att inte pappa körde över honom me åk gräsklipparen för de hade lätt kunnat bli en tråkig historia sad.gif

De gillar lövhögar, rishögar, komposter mm.

Jag har en liten damm som det just nu ligger grod- och eller paddrom i så snart blir det yngel smile.gif

Jag är så glad över mina "husdjur" biggrin.gif

Grattis säger jag till dig och vill du att den ska kunna fortplanta sig kan du göra en liten damm smile.gif
MariaS
Paddans rom är som långa långa strängar med svarta pärlor kors och tvärs mellan vattenväxterna. Har man en gång sett dessa "girlanger" vet man direkt att "paddafia" varit i farten wub.gif
linda84
min "granne" som ja köpt huset av har faktistk grävt en stor damm ungefär 100 meter från mitt hus men de kanske är för långt för honom att springa efter honor (eller om de är en hona springa efter vatten). så jakanske får fixa honom (eller henne) ett litet kryp in. om han (undrar varför ja hakat upp mig på att det är en han) nu inte redan har nån stans å krypa in bland stenar å mossa å grejer vilket ja har gott om precis där han kom ifrån
MariaS
Han/hon har nog säkert planer på en käresta i grannens damm ska du se. Paddor kan röra sig flera hundra meter på ingen tid alls! Fast paddor leker lite senare än våra grodor. Det ska vara runt +15 grader i vattnet, innan de lägger sina romgirlanger.
Fågelvägen
Jag hade alldeles fel om hur gamla paddor kan bli - 36 år i naturen, 50 i fångenskap! paddfakta
Men jag kan inte längre hitta en hemsida där det fanns olika grodors och paddors ljud. Man kunde bestämma grodarten med hjälp av fina bilder och sångprover flirting.gif på nätet. Saknar sidan!

Visste ni vad som händer med de torra platta överkörda paddorna? Kråkor lägger dem i blöt i hästarnas vattenskålar. Äckliga blöta slamsor, säkert lättare för kråkorna att svälja men knappast hälsosamma för hästar. Ett sorgligt öde för våra vänner paddorna.
linda84
oj jösses .. .de va inte illa. Då ska ja ta hand om paddan så han/hon vill stanna hos mig.

vist har den rätt fräcka ögon ... ja tittade länge på den häromdan innan den kravlade sig iväg igen.

men fy så sorgligt de är när man ser dom överkörda sad.gif. Här i närheten där jag bor så har man faktiskt gjort två "grod tunnlar" under vägen för at grodorna ska kunna ta ig fram utan risk för att bli platta. Ganska gulligt tycker jag smile.gif å jag vill på stå att det funkar för där dom finns ser jag aldrig några platta grodor eller paddor på vägen så dumma är dom ju inte eftersom dom tar tunneln wink.gif
smuleborg
Vi har flera, många. Vi ser dem som fastighetsskötare. En av dem, Ulla, gillar att krypa ner i en kruka vid husväggen, man ser gropen när hon inte är där. Jag tycker att de är söta.
Lavin
paddor är verkligen helsköna, men de kan skrämmas ordentligt när de hoppar upp ur högar. Jag brukar lägga in alla jag hittar i ett nässelbuskage, det brukar bli så på hösten när det gått och lagt sig i alla projekt man har haft framme, sandhögar med presenning över = grodlyx.

Av nån bisarr anledning ska de alla ut och ställa sig på byvägen tidiga vårkvällar. När kvällen kommer stelnar de till och blir lätt byte för volvo cross country. Vi brukar gå och plocka dom på kvällsan och lägga närmare brand-dammen, men de ska minsann ut på den varma asfalten och spana varje kväll. #suck#

jag har två grodor i keramik och mässing som väktare på stolparna in till rosgången. De gör ett gott jobb!
Motti
Jag gillar också Paddor tummenupp.gif dom är mysiga på något sätt .Man kanske skulle ta och kyssa en och se vad som händer whistling.gif I den gammla trädgården i det förra huset hade vi en Padda som kom upp på altanen varje kväll på sommaren precis som den ville hälsa på oss innan nattjakten började vi döpte den till "Paddis",tyvär gick Paddis till de sälla jaktmarkerna -cry-.gif blev påkörd och tillplattad av en bil fear.gif Men vi har paddisar här också och få bilar.
hallonrosa
Fin padda, trevligt att läsa alla historier!
gunvor
en liten varning till dom som har hund - låt inte hunden umgås med paddan! En av våra kom en gång med en padda i munnen - ett ben hängde ut i varje mungipa! Hon spottade ut så småningom men ngn timma senare satte hon sig ner, vände ut o in på ögonen och föll ner på golvet. Ringde vet och fick veta att paddgiftet kan vara lite farligt, hunden fick liga på golvet med en varm filt och vi höll koll på slemhinnorna - bleka slemhinnor i munnen = till veterinär! Det klarade sig utan vet. besök!
Wilmer
Även jag har haft en sällskaplig padda i trädgården. Den kröp upp på trappen på kvällen (så det var för värmen!?) vilket kunde vara lite besvärligt. Han låg ju där man svingade upp dörren allt som oftast. Så det var bara att smyga upp dörren och kika så att paddis inte blev mos. Men jisses vad skraj jag blev när jag rensade i krukor och rabatter, ibland trode jag han var kvarglömda höstlöv och grabbade tag i stackarn giggle.gif Nu har jag flyttat så jag vet itne vad som blivit av honom.
Azur
CITAT (Wilmer @ 18-05-2009, 09:07) *
Den kröp upp på trappen på kvällen (så det var för värmen!?)

För nattfjärilarna som lockats till förstubelysningen!
Wilmer
Fast hos mig är det alltid svart.. Så då misstog stackarn sig rolleyes.gif
Meriona
Han kanske ville in till de mysiga marsvinen? laugh.gif Han kanske föredrar pälsiga honor....
LindaLunda
CITAT (Irene_L @ 11-05-2009, 19:44) *
Jag har också ett sånt "husdjur". Han höll på att skrämma slag på mig när jag skulle ta jord i en öppnad påse. När jag skulle ta jord så hoppade han fram. giggle.gif
[attachment=34524:padda.JPG]


SÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖT!
Men vem var det som hittade orm i sin jordpåse häromåret??? Var det på AoT`?
Då vill jag hellre ha paddor i påsen....
Tänk att sticka ner handen i en påse för att grabba tag i jord och grabba tag i en orm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag GILLAR paddor!!
Linda
Öng heter groda/padda på Thailändska... med ett nästan helt tyst ö.... för intresseklubben!
Linda
Wilmer
Det där med orm har jag också hört, så det kan nog vara någon som figurerar både här o där. Föredrar då helt klart paddan. Jag lämnade en öppen påse ute i trädgården i går slap.gif här finns både orm och i allafall grodor. Grodor finns det faktiskt hurmånga som helst, lite jobbigt att undvika dem när man går runt i gräset. Och i källaren..
Lars-Olof Arvids
Paddor har ibland svårt att förstå var det är lämpligt att hålla till. På grusvägen här ser man nästan alltid paddor på kvällarna. Det är ju lättgånget, nära till stranden och gott om insekter och annat smått och gott. Även om det inte är så mycket trafik här, hittar jag ofta överkörda paddor på vägen. Att bygga en grodtunnel här är nog inte realistiskt, men på ett par ställen där grodor och paddor leker nära trafikerade vägar har man faktiskt gjort det.

Olle
skogstroll
CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-05-2009, 20:21) *
Men för 17!!!!! Pussa på honom!!!! Det är säkert prinsen vet ja!!!!!! naughty.gif


'nej nej pussa inte... de kan utsöndra ett gift så det ser ut som man gjort läppförstoring...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon