Sidor: 1, 2
Annki
Nu börjar jag känna mig handikappad på allvar. Alla skickar så jättetjusiga foton på sina odlingar och jag får inte ens visa upp mina misslyckanden. Vad ska jag skaffa för digitalkamera om jag är nybörjare? Kan ni ge mig några aktuella tips? Är inte miljonär, så jag vill ha några "budget-tips". Tack, tack./ Annki
Virgo
Hej,

jag har en digitalkamera, den 2-3 år gammal och helt värdelös om man vill ta bra bilder.

Funderar oxå på att köpa en vettig kamera. Ett måste är optisk zoom och att man kan ta närbilder på några centimeter. och max 2500:-

Jag tror att mellandags rea är en bra tidpunkt att köpa sig en digitalkamera
yla
jaghar en olympus c-120 2.0megapixel
suverän o enkel att jobba med
o kostar sisådär 2500
innan dess hade jag en liten pencam som kostade 1000
den va inte så bra men de blev bilder o ibland blev dom bra
man va tvungen o tänka mer på ljus o sånt
kolla min hemsida så sr du bilderna
dom suddigare e från den billigare kameran laugh.gif
jag tror att jag fick min nya o bättre i maj i år
hoppas att du hittar en som du får glädje av
jag släpar med mej min alltid alltid
KURT
Senaste radioprogrammet av P1 konsument handlade om digitalkameror

http://www.sr.se/p1/P1konsument/

Man får bla veta varför det ofta är digital zoom, trots att det inte är speciellt praktiskt eller bra..
Katrina
Man kan också gå in på Cyberphoto och jämföra kameror.

Bra site, tycker jag! smile.gif
Eva Swahn
Senaste numret av Råd och Rön handlade bl.a. om digitalkameror.
Lars
Håller med Katarina, Cyberphoto har en bra site, dessutom är dom ofta billigare och mycket trevliga. Har köpt flera kameror därifrån, funkat utmärkt.

/Lars
Annki
Tack för alla bra tips! Cyberphoto var en klart gångbar sight. De andra råden är också precis vad man behöver när man inte riktigt vet vad det är man ska köpa. Nu för tiden räcker det ju inte med att kliva in i en butik och säga "Hej! Jag vill köpa en bil. Huvudsaken är att den rullar." Då blir man bara toklurad! Men ärligt talat struntar jag i "märken", finesser etc bara prylen åstadkommer det resultat jag eftersträvar. Knäppt? Kanske...
Hannele
Idag kan du köpa en bra liten digitalkamera
under 1000 kr i storlek 5x8+3 cm!!
Men tänk på att i priset alltid tillkommer
nödvändig programvara, extra minneskort, batterier, etc....

Annki, under tiden du funderar, kan du lämna in din vanliga film
och beställa bilderna på cd - kostar ca 70 kr per film.

hälsar
en som har en dyr och stor
som jag inte ids ta med utomlands...
Eva Swahn
Jag angav tidigare fel nummer av "Råd och Rön" där de har testat digitalkameror. Men i nr 3 för i år har de testat. Över 20 märken är testade. Resultaten presenteras i tabellform och blir i stort sett oläsbara när man kopierar texten, men här nedan kommer den kommenterade texten:


Ur Råd & Rön 03/02 Test digitalkameror
Tidigare tester finns i Råd & Rön 11/99 och 7/00.

DIGITALKAMEROR
De nya digitalkamerorna blir allt kraftfullare. Nästan fem megapixlar klarar värstingen i vårt test. Men bildkvaliteten kan fortfarande förbättras avsevärt. En del modeller har blivit ”multimedia-leksaker” som kan spela in korta videosnuttar och har inbyggd MP3-spelare.

Digitalkamerorna kommer inte upp i samma bildkvalitet som en 35 millimeters spegelreflexkamera. Ingen av de 22 testade modellerna får toppbetyg; det sammanvägda betyget ligger bara på 3 eller 3–4, av maximalt 5.

Upplösningen, alltså med vilken noggrannhet kameran lagrar en bild, fortsätter att öka för varje generation. Men antalet pixlar säger långt ifrån allt om en kameras kvalitet.
Minolta Dimage 7 har den högsta upplösningen, 4,9 megapixlar, men ger ändå inte de skarpaste bilderna. Casio QV-2900 UX ger de sämsta bilderna. Det beror inte bara på att den inte har mer än 2,1 megapixlar, för det har flera andra modeller också, men dessa ger ändå bättre bilder. Bildupplösningen i de testade kamerorna varierar från 2,1 miljoner pixlar till nästan 5 miljoner.

Hur stor upplösning som krävs har främst att göra med i vilken storlek man slutligen vill kunna visa sina bilder. En kamera med 5 miljoner pixlars upplösning ger valuta för pengarna först om man vill kunna skriva ut bilder i A4-format. För att lägga ut bilder på en hemsida räcker det med avsevärt lägre upplösning.

Alla modeller lagrar bilderna främst i JPEG-filformat, några även i TIFF-format. Minolta Dimage 7 har ett eget ”RAW”-format, som bara kan användas tillsammans med den levererade mjukvaran.

Det går alltid att i förväg ställa in med vilken upplösning en bild ska tas. Det har omedelbar betydelse för hur många bilder som ryms på kamerans minneskort. Vill man få plats med många bilder får man välja en lägre upplösning som tar mindre plats i minnet.

Olika minnen
Minnets storlek är naturligtvis också avgörande för hur många bilder som kameran kan lagra innan de måste tankas över till en dator. 8 eller 16 MB är vanligt. I tabellen anges vilken typ av minneskort respektive modell som levereras med, men det går även att köpa till extra kort som rymmer mer information.

Det är mycket lätt att överföra bilder från digitalkamerorna till en pc eller Macintosh, då alla modeller har en USB-koppling. Det har även de flesta datorer som säljs i dag. Det är en plug- and playfunktion, som gör att man inte behöver stänga av datorn när man ska koppla i eller ur kameran. Även överföringshastigheten är acceptabelt snabb.
Digitalkamerans bilder går naturligtvis att ta upp och beskåda på datorskärmen, det kan också vara roligt att kunna skicka bilder på webben, till exempel till kompisarna som är med på bilden.

På papper eller skärm
Men bilderna kan också skrivas ut och det är då digitalkameran början konkurrera på allvar med den konventionella småbildskameran. För att kvaliteten ska bli någorlunda bör man dock inte göra för stora bilder, så att upplösningen inte räcker till, och man bör ha ett speciellt fotopapper för ändamålet.

Vill man ha konventionella papperskopior sänder man bilderna till ett professionellt fotolabb. Fler och fler fotobutiker erbjuder framkallningsmöjligheter för digitala bilder.
Alla modeller har automatisk inställning av exponering, ljusstyrka och fokus, men de flesta kan även ställas in manuellt. Samtliga funktioner kan dock bara ställas in manuellt på ett fåtal modeller.

Några är mer lämpade för nybörjare än proffs, då de enbart har automatiska funktioner.
Att ställa in kameran manuellt ger oftast bäst resultat. Om motivet har få färger eller om ljusförhållandena liknar artificiellt inomhusljus eller blandat ljus, kan det lätt ställa till besvär för automatiken. Resultatet kan bli fel färger eller för mörka eller för ljusa bilder.
Det lönar sig att ägna tid åt manuella inställningar och många tagningar med olika inställningar för att hitta den bästa. Det här är ju samtidigt en av de stora poängerna med den digitala tekniken.
Det går inte åt någon film och bilderna går lätt att radera!

Vad säger tabellen?
Testet är utfört i Holland av den internationella testorganisationen ICRT.

Pris, cirka: Kommer från leverantörer. Det kan variera mycket i olika butiker och på nätet.
Betygen är viktade i det samlade totalbetyget: bildkvalitet 35 procent, videokvalitet 5, sökare 15, blixt 5, batteri 10 och hanterbarhet 30 procent.

Upplösning: Är maximalt antal pixlar, punkter, i bilden. Ju fler punkter desto detaljrikare bild.

Bildkvaliteten: Testad med kamerorna på automatisk inställning. Det är ett samlingsbetyg för en rad egenskaper som upplösning, färgåtergivning, vinjettering (mörka hörn) och förvrängning.

Videokvalitet: Fyra olika motiv har filmats med högsta kvalitet och har sedan spelats upp i tv. Upplösning, rörelsernas jämnhet, bildpunktsblockeringar med mera har bedömts.

Sökare: Skillnaden i höjd och bredd mellan det som visas i sökaren och monitorn, den lilla bildskärmen, och den färdiga bilden har utvärderats.

Batteri: Hur många bilder en batteriomgång klarar av.

Hanterbarhet: Utvärderades av fem personer, av vilka tre var vana att fotografera med vanliga kameror. Kvaliteten på mjukvaran för filöverföring och andra funktioner värderades också. Bruksanvisningar, sökarens kvalitet och åtkomlighet för glasögonbärare, bildöverföringshastighet, tid mellan tagning och lagring av bild, i- och urtagning av minneskort, inställning av upplösning, avtryckarens hanterbarhet, autofokusens automatiska och manuella inställningar, instruktion och byte av batteri samt kontrollen av återstående batterikraft.

Objektivets brännvidd: Ju lägre siffra, desto mer kommer med på bilden. Den högre siffran står för maximal zoom.

Objektivets ljusstyrka: Anger bländarens storlek.
Ju lägre siffra, desto bättre ljusstyrka. Vid största zoom krävs mycket ljus.

Bildminne: MB (megabyte) är medlevererad minneskapacitet. CFl är CompactFlash, SM är SmartMedia, MM är MultiMedia, MS är Sonys eget kort, CD-RW är rewriteable, det vill säga återlagringsbar.

Bildkapacitet: Antal bilder som kan lagras i minnet med högsta och lägsta bildupplösning. JPEG är ett vanligt format för komprimering av digitala bilder.

Vikt: Med batterier, bärrem och minne.

Bästa köpet för en nybörjare är enligt testarna Canon Powershot då den är mycket lättskött. Minolta Dimage 7 och Nikon Coolpix 995 är mest lämpade för vana fotografer som kan ha nytta av alla inställningsmöjligheter.
Eva Swahn
Här kommer mer text om digitalkameror från Råd och Rön från nr 7, 2000. Även om de testade kamerorna är föråldrade kan den kommenterade texten, som följer här nedan, vara lite lärorik för amatörer.

Ur Råd & Rön 7/00 Test
Test: digitala kameror

Ingen kamera för semestern
Tillverkarna fortsätter löpande att erbjuda köparna nya digitalkameror med högre och högre upplösning. Men trots det är bildkvaliteten fortfarande långt från de konventionella kamerornas.Och visst kan det vara roligt att fota med en digitalkamera, men det blir dyrt.

De testade kamerorna ligger mycket nära varandra på betygsskalan och det är svårt att utse någon klar vinnare. Det som möjligen kan vara avgörande är priset.
Den billigaste kameran, Olympus C21, 5000 kronor, får du för ungefär halva priset jämfört med exempelvis kamerorna från Fujifilm, 7800 kronor, eller Epson, 10800 kronor. Olympus C21 saknar i och för sig zoom men är bortsett från det väl jämförbar med de övriga kamerorna. En zoom är knappast värd så mycket pengar och bildutsnittet kan du själv bestämma i datorn. Annars borde det fortfarande gå att använda den beprövade tekniken att själv ta ett steg närmare motivet.

Det finns slående likheter mellan försäljningen av digitalkameror och tillverkningen och marknadsföringen av persondatorer. Så snart du för dyra pengar har köpt en dator av senaste snittet och hunnit vänja dig vid den, visar det sig att den har blivit gammal och att prestanda är för dåliga.

På samma sätt är det när det gäller de digitala kameror som säljs i affärerna. Antalet punkter, så kallade pixlar, som bygger upp den digitala bilden avgör också upplösningen och därmed kvaliteten på bilden. På samma sätt som datorernas minne och snabbhet ständigt ökar så fortsätter tillverkarnas jakt på de digitala kamerornas pixlar.

När vi testade digitalkameror i Råd & Rön nr 11/98 hade de en upplösning på under en miljon pixlar. Idag är de kamerorna i det närmaste antika. Nu har upplösningen mer än fördubblats till runt två miljoner pixlar och det råder ingen tvekan om att antalet bildpunkter kommer att fortsätta öka under de närmaste åren. Idag finns redan tekniken för att tillverka kameror med tio miljoner pixlars upplösning.

Kvaliteten på bilderna från de digitala kamerorna som amatören får i händerna idag går ännu så länge inte att jämföra med bilder från konventionella kameror. Upplösningen är alldeles för dålig.

Men att tekniken för bättre bildupplösning finns bevisas av att flera dagstidningar redan har gått över till digitalt foto. Priserna på dessa kameror är dock rena fantasisummor för den vanliga konsumenten.

Att de digitala kamerorna trots allt söker sig in i professionella sammanhang pekar ändå på att det finns klara fördelar med tekniken. Genom att hoppa över filmen och istället lagra bilderna digitalt på ett minneskort kommer man runt hela jobbet med att framkalla bilderna i laboratoriet.

Att plåta med en digitalkamera kan vara mycket roligt, och fotograferandet avdramatiseras radikalt. Med den digitala tekniken kan du nämligen ta hur många bilder du vill utan att det kostar film och framkallning. Resultatet ser du direkt på kamerans display, och du kan redan då bestämma dig för om bilden är värd att sparas eller inte. Det är helt enkelt bara att knäppa på och om bilden inte blir bra kan du radera den direkt.

De bilder du vill behålla lagras på ett litet minneskort som sitter i kameran. Korten kan vara av de tre typerna Smart Media, Compact Flash och Memory Stick. Det är tre konkurrerande system som inte skiljer sig nämnvärt åt i prestanda. Hur många bilder du kan lagra på ett kort beror på dels hur stor lagringskapacitet kortet har, dels vilken upplösning du väljer att lagra bilderna i. Om du väljer hög upplösning för att få bästa möjliga kvalitet på bilderna kan du ibland bara lagra en enda bild på minneskortet.
Det här är naturligtvis ett problem. Den som vill ha den digitala kameran med sig för att dokumentera semesterresan måste hitta något sätt att lagra alla bilderna. Extra minneskort kostar mellan 600 och 1000 kronor. Med den prisnivån blir det att ta med sig en bärbar dator på resan för att lagra sina bilder.

Samtliga kameror i testet levereras med dataprogram för att föra bilderna från kamerans minneskort till datorn. Väl i datorn kan du själv med hjälp av olika bildbehandlingsprogram göra det som med den konventionella fototekniken tidigare gjordes i labbet. Men kontrollera att kamera och program fungerar tillsammans med din dator.

I bildbehandlingsprogrammet är det i stort sett din kreativitet som sätter gränserna för vad som är möjligt. Du kan göra små ändringar i ljus, färg, eller kontrast och beskära bilderna, men du kan även retuschera och rita i bilden.

Med den digitala kameran i handen ökar alltså amatörfotografens möjligheter att behandla bilderna, samtidigt som den filmlösa kameran ger frihet att ”skjuta från höften”. När man inte behöver tänka på att varje exponering kostar pengar, ökar möjligheterna att chansa och pröva sig fram till ett lyckat resultat.

Men de digitala kamerorna är dyra. På tok för dyra i jämförelse med många konventionella småbildskameror som dessutom erbjuder bättre bildkvalitet.
Kostnaderna slutar heller inte i och med att själva kameran är inköpt. När bilden väl är tagen ska den överföras över till en dator och för att det hela ska gå smidigt och vara roligt krävs att datorn är tillräckligt modern och snabb.

Att bara titta på bilderna på en datorskärm är ju heller inte särskilt roligt. Nästa steg blir att överföra bilden från datorns hårddisk till papper. För att pappersbilden ska ha någorlunda samma standard som de bilder vi är vana vid från våra fotoalbum krävs alltså en färgskrivare av hög kvalitet. Vill man ha bästa möjliga resultat får man även räkna med att det rinner iväg slantar till inköp av speciellt papper som ger den rätta fotokänslan.

Så länge kamerorna är så pass dyra som idag, och även den fortsatta kedjan på väg till färdigt fotografi, så blir poängerna få för den som vill se digitalkameran som en ersättning för den vanliga kompaktkameran.

Än så länge får den vanliga semesterfotografen betala ett på tok för högt pris för bilder av alldeles för låg kvalitet. Men det är för den växande skara svenskar som bygger sina egna hemsidor på internet som den digitala kameran kan vara intressant. För den som vill uppdatera sin sida med bilder i regelbunden takt erbjuder digitalkameran sina fördelar. Med den i händerna tar det inte lång stund från det att motivet är utvalt till dess bilden ligger ute för beskådan på nätet. Med de bildformat som används på en hemsida och med dagens dataskärmar räcker kamerornas upplösning väl.

Å andra sidan kan den som är road av att jobba med sin hemsida, men som tycker att de tekniska prylarna redan gräver för djupa hål i plånboken, istället investera i en scanner. En billig scanner kostar en bråkdel av vad man idag får lägga ut för en digital kamera, och med scannerns hjälp kan man föra över bilderna från en konventionell papperskopia till datorn. På så sätt får man även bättre upplösning på bilderna än med den digitala kameran.

För den vanliga konsumenten, som inte har ett specialintresse för foto eller teknik, kan det helt enkelt vara bäst att ”vänta och se” inför köpet av en digitalkamera.
 
Vad säger tabellen?
Betyget är 1–5, varav 5 är bäst.

Testet är utfört i Tyskland av ICRT, International Consumer Research & Testing. Hanterbarheten är provad av Konsumentverkets Testlab.

Pris, cirka kommer från leverantörerna. Priserna kan variera mellan olika affärer.

Bildkvalitet är ett samlingsbetyg för en rad olika komponenter; upplösning, färgåtergivning och brus i bilden.

Sökare är betyget för hur bra det som syns i sökaren stämmer överens med den färdiga bilden. Här har man tittat både på beskärning och återgivning av färg och ljus.

Blixten har betygsatts utifrån funktionen för reducering av röda ögon, blixtens spridning och färgåtergivningen.

Hanterbarheten är bedömd utifrån följande egenskaper:

* Hur pass lättbegriplig bruksanvisningen är.
* Hur pass lätt det är att ställa in kameran och använda dess olika funktioner.
* Bildbehandlingen.
* Kamerans snabbhet vid fotografering, hur lång tid som går åt mellan varje exponering.
* Hur lätt eller svårt det är att byta batterier och lagringskort för bilder.

Objektivets brännvidd avgör hur mycket av motivet som kommer med på bilden. Ju lägre siffra, desto mer kommer med på bilden. Ju högre siffra, desto närmare kommer man motivet.

För kameror med zoom-möjlighet anges högsta respektive lägsta brännvidd. För de två kameror som har fast objektiv anges endast en siffra.

Objektivets ljusstyrka anger bländarens storlek. Ju lägre siffra desto bättre ljusstyrka. Att fotografera med zoom kräver mer ljus. I tabellen anges ljusstyrkan med minsta och största zoom.

Upplösning är maximalt antal pixlar (punkter) i bilden. Ju fler punkter desto detaljrikare bild.

Bildminne anger vilken typ av minneskort som kameran levereras med, samt vilken kapacitet detta har.

Kapaciteten anges i megabyte, MB. De tre konkurrerande systemen för minneskort är Compact Flash, Smart Media och MemoryStick. Olympys C-2500L kan använda både Compact Flash och Smart Media

Bildkapacitet talar om hur många bilder som ryms på ett minneskort, med högsta respektive lägsta upplösning. Den lägsta siffran gäller bilder med maximal upplösning.

Batterier anger vilken typ av batterier som följer med kameran. Kamerorna levereras antingen med speciella laddningsbara batteripaket eller med laddningsbara standardbatterier.


Råd & Rön rekommenderar
En digitalkamera är inget bra val som ersättning för den vanliga ”turistkameran”. Den är ännu mycket dyr och utvecklingen går fort. En kamera som säljs idag är sannolikt omodern om något år.

För den som är intresserad av att jobba med den egna hemsidan kan en digitalkamera vara ett bra verktyg.

Då är Olympus C21 ett bra val. Det är den billigaste kameran och saknar zoom, men i övrigt är prestanda väl jämförbar med de andra betydligt dyrare kamerorna i testet.
Cilla
När jag valde digitalkamera tyckte jag följande var viktigt:

- att det inte tar 1 sekund mellan trycket på knappen och att bilden tas. På vissa digitalkameror kan man i stort sett inte fota rörliga föremål pga detta. Testas i affären, detta står närapå aldrig i beskrivningarna.

- att det finns stor minneskapacitet så att man inte behöver ladda ur kameran så ofta (på en dagsresa i äppellundar vill jag kunna ta åtminstone 150 bilder). Extradiskett får inte vara alltför dyr. Minneskapaciteten som uppges är ofta för LÄGSTA kvalitet på bilderna. Fråga efter hur många med högsta kvalitet som kan tas, eller testa i affären.

- för tryck i min printer behöver jag bilder med ca 700 Kb (eller vad storleken på enheten nu är). För bilder jag placerar på nätet behöver de vara ca 250 Kb från början innan jag skalar ned dem. Alla originalbilder under 100 Kb tycker jag blir oanvändbara, och alla över 1000Kb är onödiga om man inte ska publicera sig i tidningar.

- att kameran klarar att gå med uppladdningsbara batterier. Min första kamera behövde mer spänning än man får med uppladdningsbara och därför ruinerade jag mig på batterier (samt blev en riktig miljöbov förstås).

- att inte öppningsmekanismen tar en massa tid. Ibland behöver jag kunna ta bilder snabbt, och vissa kameror tar för lång tid att få fotoklar.

Det blev en Olympus med zoom. Ca 3000 spänn.

Cilla
Eivor E på Väddö
Tack för de informativa texterna. Jag går också i tankar om en ny kamera, men tycker det är mycket svårt att välja mellan olika typer. Nu lutar det nog mest åt en "vanlig" med scanner som komplement.
Annki
Cilla! Kan du specificera modellen på din kamera? Den låter gångbar, och du verkar ha gått "den långa vägen", vilket jag hoppas slippa.

Tack Eva för för jättebra info! Jag behöver den verkligen eftersom jag inget kan. Men Eivor - att lägga vanliga foton i scannern gjorde jag för 6-7 år sedan. Det är inte min modell! Till "pappers/dia"-foton duger fortfarande min gamla Canon AV1 (antik - men bra! med macro, zoom etc). Den tar hiskligt bra bilder om man ger sig tid... men det är ingen partykamera! Då kör jag med en Minolta-smack. Dvs tryck först, tänk sedan! tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Och jag säger bara en sak - Microdrive!!!
Oavsett vilken kamera man köepr måste den kunna stöda minneskort typ II d v s Microdrive. På min nu ganska gamla Canon S10 - när man sätter på den så dyker det upp på displayen - 540 kort ;-) så mkt kan man ta i bra upplösning med den minsta microdriven. gissa om här knäpps ;-)

OIm man bara skall göra bilder för webben behöver man itne en så dyr kamera - minimiupplösning där är ju 2,2 milj pixlar och då kan man gott och väl köpa beg.

Hälsar Ingrid som också funderar på att köpa en ny kamera faktiskt. Och som dreglar över Nikon Coolpix 4500 givetvis ;-)
Gossen Ruda
Då tänker jag inte visa dig min nya kamera, Coolpix 5700!!! Den kommer att bli så kladdig. tongue.gif

Sen undrar jag om Eva S hade tillstånd från Råd & Rön för att lägga ut deras testresultat här?? Copyright-bestämmelserna gäller även för internet.
Virgo
hejsan

@ Cilla

>> Det blev en Olympus med zoom<<

Digital eller optisk? Zoom har väl alla digitalkameror numera.
yla

min olympys C-120 tar såna här bilder på natten utan blixt
men här är bilden förminskad
den har "bara" digital zoom så nästa kamera vill jag ha med optisk zoom
men jag är nöjd o glad ändå
Åsa
Jag har tidigare varit på G att köpa digitalkamera, men efter åtskilligt irrande i digitalkanmeradjungeln, blev jag till slut så virrig att jag så att säga gick vilse och gav upp. Kunde alltså helt enkelt inte bestämma mej!!! Men NU har jag bestämt mej (hoppas jag). jag har läst och läst, rådfrågat, jämfört, mailat, kollat bildexempel och ...kommit fram till en Olympus C4000Z. Den går visserligen på ca 5700, med tillbehör blir det ca 7000, men jag tror att jag får en kamera som jag både kan fota med som nybörjare och amatör, samtidigt som den har många manuella inställningsmöjligheter man kan använda och nyttja till riktigt proffsiga bilder, om man skulle vilja det. Att den tar bra närbilder, + att den inte blir "omodern" så fort, är nog det som styrt mest styrt mitt val. den har en super-macro på 2cm. Dock är den inte så "slimmad" som många, men eftersom jag är en person som alltid försöker se fördelarna framför nackdelarna, så tänker jag som så om det lite klumpiga formatet, att det gör att man är mer "försiktig" med den, hoppas det i allafall då jag och yngste sonen(15) ska dela på den. Tror också att man sparar in nån krona på att man verkligen komer att granska alla bilder man tagit och sen kan man ju skicka exakt de bilder man vill ha , till framkallning. Alltnog..jag har inte köpt den ännu , ska imorgon in på en fotoaffär och höra om de kan sälja till bättre pris än ngn på nätet. Lycka till !
Virgo
Hej Åsa,

Jag tror att du gjorde ett mycket bra val.

>> super-macro på 2cm <<

Då får vi se liljebaggarnas ägg och myror som vårdar bladlöss i närbild till våren!
Cilla
Någon frågade om min kamera. Utifrån de kriterier jag skrev om tidigare är jag inte säker på att jag skulle köpt samma kamera idag, men den jag har duger och den har dessutom hållit för ett antal regn och tapp i backen. Det är en Olympus C-1, optisk zoom 3 ggr, 1,3 megapixlar.

Ja just det ja. Det finns en digital zoom på kameran också, 2 ggr. Men mina tester i början gjorde att jag aldrig använder den. Ställs om med en knapp nånstans...

Cilla
*Felix matte*
Hej Cilla!
Ser ut som jag har likadan kamera som du.
Precis nu lärde jag mej var den digitala zoomen finns.
Jätteenkelt fast jag tror inte att jag kommer använda
den speciellt ofta.
´
Sätter in en färsk bild på min kamera.
Lena N
Jag köpte en Olympus C-2100 med 10x Optisk zoom tidigt i våras. Jag är jättenöjd och har tagit massor av bilder. Mest på trädgården, underlättar planering efter mörkrets inbrott och vintertid. tongue.gif

Men jag har aldrig fotograferat förut, så jag har fått lära allt från början. Jag har sökt en internetsida i stil med Odla, men för foto, när frågorna hopat sig. Dock har jag inte funnit någon. sad.gif

De fördelar jag uppskattar med en digitalkamera är att man får bilderna direkt utan framkallning. Man kan ta massor av bilder utan att tänka på kostnaderna - för att sedan välja de bästa. Och att man kan bearbeta bilderna i datorn. Ska försöka hinna lära grunderna i Photoshop i julhelgen. tongue.gif
yla
CITAT (Lena N @ 09-12-2002, 21:09)
Jag köpte en Olympus C-2100 med 10x Optisk zoom tidigt i våras. Jag är jättenöjd och har tagit massor av bilder. Mest på trädgården, underlättar planering efter mörkrets inbrott och vintertid. tongue.gif

Men jag har aldrig fotograferat förut, så jag har fått lära allt från början. Jag har sökt en internetsida i stil med Odla, men för foto, när frågorna hopat sig. Dock har jag inte funnit någon. sad.gif

De fördelar jag uppskattar med en digitalkamera är att man får bilderna direkt utan framkallning. Man kan ta massor av bilder utan att tänka på kostnaderna - för att sedan välja de bästa. Och att man kan bearbeta bilderna i datorn. Ska försöka hinna lära grunderna i Photoshop i julhelgen. tongue.gif

grattis Lena photoshop e bra
msn kan göra massor i de programmet rolleyes.gif biggrin.gif
Annki
Till Felix matte:

Du måste ha en superintelligent kamera som tar bilder på sig själv! En SÅN vill jag ha! wacko.gif
*Felix matte*
CITAT (Annki @ 10-12-2002, 09:44)
Till Felix matte:

Du måste ha en superintelligent kamera som tar bilder på sig själv! En SÅN vill jag ha!  :wacko:

[COLOR=blue] Det är inte svårt alls rolleyes.gif
Tryck på avtryckaren och snabba och ställ den på bordet rolleyes.gif
Tror det är därför bilden är lite oskarp wink.gif biggrin.gif
KURT
CITAT (Lena N @ 09-12-2002, 21:09)
Men jag har aldrig fotograferat förut, så jag har fått lära allt från början. Jag har sökt en internetsida i stil med Odla, men för foto, när frågorna hopat sig. Dock har jag inte funnit någon. sad.gif

Denna sida kanske kan vara till hjälp, jag vet själv inget om fotograferande men eftersom det finns ett aktivt forum så borde både nykomlingar och experter kunna få hjälp och tips.

http://www.fotosidan.se/

http://www.fotosidan.se/forum/index.php
Berith
Ojojoj Kurt! Ett forum till att fastna i - vilka bilder! wub.gif Hur mycket som helst att kolla igenom, och massor med tips om kameror!
ulfven
Vi köpte en Canon S40 för cirka ett år sedan (då ca 10 000kr) och den har varit mycket bra och kostar i form av den förbättrade uppföljaren Canon S45 ca 7500 kr, vilket inkluderar ett 32 Mb minneskort. (Vi skulle nog inte tyckt oss ha råd med en så pass dyr kamera om det inte varit för en mindre travvinst...) Vad du än väljer så får man leva med frustrationen att priset jämfört med upplösningen hittills förändras dramatiskt varje år...

Jag skulle vilja ge rådet att vänta med att köpa en kamera till man har råd med en som tar bilder i upplösning på ca 4 Megapixel (Mp) vilket ger riktigt bra bilder även om man givetvis gärna skulle ha en med 5 Mp. När man tex skickar in för digital "framkallning" hos tex Expert och får hem resultatet på riktigt fotopapper så syns skillnaden. Att få sina bilder printade den vägen kostar ca 5 kr per styck vilket oftast inte blir dyrare än normal framkallning eftersom vi skippar alla usla och misslyckade bilder som man tvingas betala för med "normal" 35 mm-framkallning.

En bild som tas med högsta upplösning dvs utnyttjar max av kamerans 4 Mp ger njutbara bilder upp till förstoring som motsvarar A4 och det ska man inte inbilla sig att man kan uppnå med enklare kameror med 2-3 Megapixel. Jag har sett bra bilder från en 3.3 Mp men där går nog gränsen även för vanliga papperkopior på 10 x 15 cm! Låt dig inte luras av att bilder från olika kameror inte skiljer sig nämnvärt när det skrivs ut från hemskrivare om det inte är så att du alltid kommer använda en enklare skrivare. Högre upplösta bilder blir givetvis inte bättre än vad skrivaren tillåter men man kan alltid välja andra och bättre utskrifter tex genom ett fotolabb om man vill. En fantastisk bild i för låg upplösning kommer aldrig kunna göras bättre och jag vet att i alla fall inte vill utsätta mig för det i onödan.

När det gäller minneskort till kameran så tycker jag att kameror som använder Compactflash I & II är att föredra eftersom de andra modellerna av minneskort lättare blir skadade tex vid byte eller transport i kameraväskan. Högre upplösta bilder tar givetvis mer utrymme för lagring på minneskort och att köpa till tex ett kort på 128 Mb är till dagens priser aldrig fel!

Jag har sett andra kameror med 4 Mp för ca 4500-5000 kr och en satsning i den prisklassen bör man nog göra om du vill ha ut riktigt bra bilder och om det inte enbart är aktuellt med att visa bilderna på "webben".

Mvh/Ulfven
Cilla
Just det, Agneta/Felix matte. Det är en sådan jag har.

Men jag kan inte skjuta snabbare än min kamera kan sluta sig, som du kan!:P

Cilla
Lena N
Tack Kurt för länkarna till fotosidan. Ska ägna mig åt den en kväll när jag har bättre tid. smile.gif
Inga från Närke
Fick erbjudande idag från Villaägarna att köpa en Canon Digital IXUS V3.3Mpix 2xZoom Optisk ink.16 MB för 5245:- inkl.moms.
Specifikationer

CCD pixlar 3.3 Megapixel
Effektiva pixlar 3.2 Megapixel (2048x1560)
Bildstorlek pixlar 2048x1536, 1600x1200, 1024x768 och 640x480
Minnestyp Compact Flash typ I
Minne 16MB ingår
Filmsekvens AVI (max 640x480)
LCD skärm 1.5 tum
Optisk sökare
Optisk zoom 2x (35-70mm)
Digital zoom 3x
Automatisk fokusering
Inbyggdblixt
Slutartid 15s - 1/1.500 sek
Självutlösare Ja
Batteri laddningsbart (NB-1LH)
Batteriladdare
Anslutningar USB, video-ut, skrivare CP-100/CP-10
Dimensioner (BxHxD) 87x57x26,7 mm
Vikt 180 gram (utan batteri)
Garanti 1 år
Systemkrav Windows 98 / ME / 2000 / XP
Mac OS 8.6 - 9.2, 10.1
Medföljande tillbehör USB-kabel, videokabel och programvara medföljer
Flash (minneskort)
Viking 64MB CompactFlash Typ I 31 310:-
PNY 128MB CompactFlash Card 5 445:-
Kameraväskor
Canon bärväska underwater plast f IXUS 1837:-
Tillb. Digitalkameror
Canon batteriladdare för digital IXUS 16 623:-
Canon batteri NB-1LH digital IXUS V V2 V3 300 330 496:-

Är detta ett bra köp ni som kan detta ?

Kolla sidan www.inwarehouse.se
*Felix matte*
Hej Inga!
Skickar länk till kamera i samma prisklass.
Jättebra bilder blir det.

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=44388
ulfven
Jag har ingen erfarenhet av Canon Ixus i digital form men vi köpte en vanlig Ixus för några år sedan och den gav vi redan efter ett år bort till en kompis som nu har den som fiskekamera... Optiken i kombination med APS var en katastrof och gav bilder som en barnkamera för 395 kr eller motsvarande. Just nu har vi dock två andra Canon kameror som vi är väldigt nöjda med så märket är ju inget fel på.

Om du väljer en Ixus V3 så verkar priset vara klart godkännt!

På tex http://www.cyberphoto.se/ kan du få hjälp med jämförande tester och en massa annat nyttigt. Kolla tex Minolta Dimâge F100 som verkar vettig och i liknande prisklass.

Mvh/Ulfven
Gossen Ruda
Här finns en länk till:

http://se.pricerunner.com/

För den engelskläsande:

http://www.dpreview.com/
Inga från Närke
Tack alla ni för tipsen sedan får jag se om jag blir något klokare för det.
Allt med pixlar och sådan begriper jag mig inte på men får läsa innantill och se om jag förstår.
Tack än en gång. /Inga
Berith
Idag har expressen betygsatt en radda kameror i olika prisklasser!
Virgo
Hej

Ja och den är precis värdelös tycker jag.
Men Expressens och Aftonbladets tester skrivs bara av okunniga och därför saknas en hel del viktiga data.

Bättre att studera facktidningar.
Berith
CITAT (Virgo @ 13-12-2002, 00:04)
Ja och den är precis värdelös tycker jag.
Men Expressens och Aftonbladets tester skrivs bara av okunniga och därför saknas en hel del viktiga data.

OK, då! Men jag sa faktiskt inte om jag blev fascinerad av deras test eller inte! blink.gif
Berith
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 08-12-2002, 20:28)
Hälsar Ingrid som också funderar på att köpa en ny kamera faktiskt. Och som dreglar över Nikon Coolpix 4500 givetvis ;-)

Letade info om era digitalkameror och hittade Ingrids dreglande över Nikon Coolpix 4500. Ingrid, berätta varför! ohmy.gif

Vi letar efter bästa kameran till vår familj, mest ena sonen och jag som vill ha. Han köpte en tubkikare i våras och vi har njutit av de mest fantastiska "bilder" i sommar. Fåglar, utsikter, blommor och insekter.... Och varje gång har vi sagt att det är synd att vi inte kunnat bevara dom bilderna.

Killen i affären där han köpte kikaren rekommenderar just Nikon Coolpix 4500 och jag försöker hitta info om den. Någon av er som har den och kan berätta något om den? Både fördelar och nackdelar mottages tacksamt!
Ingrid på Västkusten
Hej Berith,

Det vart ingen Nikon Coolpix 4500 då det vart en Canon EOS 300 istället. Orsaken till att vi dreglade över 4500 var att det är generationen efter de kameror vi båda har på jobbet som ger bra macro och är en bra mikroskopkamera etc, men sedan en digital systemkamera damp ner inom ekonomisk räckhåll så var det 'bara' att slå till och vi är HELNÖJDA och rekommendererar den till 1000%. Blomfoton alla foton, makro zoom, blombilder på nära håll etc. En digital systemkamera kan itne jämföras med de andra i kvalisort.

Och Nikon Coolpix 4500 kan inte jämföras med Canon EOS 300. Jag tror inte Ni blir besvikna även om det är en lite dyrare kamera. Är man van vid kvalisortkameror sedan gammelt så är den en höjdare t o m en gammel systemkamerasurpöl hemmavid ( jag säger inte vem) är helnöjd med inköpet!

www.cyberphoto.se

Läs recencionerna......jag tycker de har något av marknades bästa 'tyckare'

Hälsar ingrid
Hannele
Gôrtråkigt att bara ta mackrobilder... det finns bra böcker för närbilder.
Men att ta fina vyer, landskap, grupper av blommor, det är vasst!
Så här kan 4,3 miljoner pixlar återge, jag är nöjd med vår Fuji FinePix 4700zoom, den kan beskära
bilder direkt i kameran, man kan filma en 60 sek lång snutt, mm.

Köp extra minneskort och en omgång laddningsbara batterier i reserv.
Extra garanti är inte fel, det är dyrt att reparera en digitalkamera. Den tål ingen fukt!
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 30-11-2003, 20:44)
Extra garanti är inte fel, det är dyrt att reparera en digitalkamera. Den tål ingen fukt!

Vilken tur att jag inte vetat om att min digitala inte tål fukt tongue.gif
Den har nämligen varit med om tät dimma (bilder i album) regn och blötsnö
och än fungerar den perfekt. Har torkat av den så fort jag komit inomhus
Kanske beror det på att den har bara 1.3 miljoner pixlar laugh.gif wub.gif
Hannele
3 års extra försäkring kan vara värt att skaffa för programfels skull.
Min kamera fick 'hicka' och ville inte stänga luckan, det kostade 700 kr att laga.
Ingrid på Västkusten
Vår gamla fick hicka med och då fick vi en ny gratis av Canon.

För vidbilder är den helt syvve med LOL och jag som trodde ALLA blomdårar ville ta närbilder också LOL.

Köp inge extra minneskort köp en Microdrive istället ;-) så behöver man itne byta så ofta LOL

Hälsar ingrid
*Felix matte*
Min har aldrig fått hicka tongue.gif
men den gääääspar när det börjar bli dags för batteribyte
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Berith
Hmmmm.... unsure.gif Tycker inte det här är roligt längre! Jag vill kunna veta bestämt att jag väljer rätt. Eftersom vi inte har någon digitalkamera sen tidigare (bara testat andras) blir ju den kameran vi väljer bättre än den vi har nu. Typ.... blink.gif Vi hade ju ingen enorm erfarenhet av tubkikare heller innan vi blev rekommenderade den vi har nu och vi blev helnöjda, så antagligen blir det även den rekommenderade Nikon Coolpix 4500.

Kollade infon på cyberphoto.se och en bit ner på sidan kan man titta på bilder tagna med just den kameran. Inte så pjåkiga faktiskt!
Ti bee
Vi har 2 i serien Fuji Finepix och är jättenöjda! Vi var nöjda med den 1a och köpte en till lite mer avancerad sedan. Bra funktioner och finesser. Pålitlig. Tar fina bilder, även i extrem närbild. Ja, jag kommer inte på något att klaga på! wub.gif smile.gif
Rekommenderas varmt!
Betty
Råd&Rön har testat digitalkameror. http://www.radron.se/templates/test____3383.asp
Ta en titt på pricerunner.com
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/
CITAT
Hmmmm....  Tycker inte det här är roligt längre! Jag vill kunna veta bestämt att jag väljer rätt. Eftersom vi inte har någon digitalkamera sen tidigare (bara testat andras) blir ju den kameran vi väljer bättre än den vi har nu. Typ....
Jag tyckte att det var en förskräcklig djungel att välja digitalkamera - speciellt med tanke på att jag är totalt oteknisk och inte alls förstår mej på allt det där med pixlar, zoom och sånt... wacko.gif Jag köpte en Canon Digital IXUSv2 i våras och jag är jättenöjd med den. Vad du än gör - välj en kamera med uppladdningsbara batterier! (och köp gärna ett extra minneskort)
Berith
Såg att både Coolpix 4500 och 5700 fanns med R&Rs test men eftersom jag inte prenumererar så kunde jag inte läsa den. Nån annan som kan delge resultatet? unsure.gif

Förklarade nog lite dåligt förut.... Kameran ska alltså monteras på kikaren, och kan därför inte vara "vilkensomhelst". wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon