Full version: Så tuktas chefer!
Annki
Måste berätta en solskenshistoria! laugh.gif

Chefens orkidé fick en keiki i somras - dvs en ny liten planta växte ut i toppen av en utblommad blomstängel. Den fick blad, luftrötter och nyligen var vi på väg att klippa av "navelsträngen" och sätta keikin i en egen kruka. Men då hände det! Mitt i bebisplantan kom en blomstängel!! Nu har dessutom moderplantan fått en ny blomstängel.

Chefen, som inte gärna erkänner att han tittar på sin orkidé , har nu avslöjat att han är ganska stolt över detta underverk. (Som han så klart kan tacka sin sekreterare för!) Han har aldrig vattnat en blomma i hela sitt liv. Och han är inte heller på solskenshumör alla dagar. Men nu har sekreteraren kommit på hur hon ska tukta honom. Varje gång han höjer rösten och kör med henne säger hon: "Om du inte är snäll, klipper jag av orkidén". Då blir han snäll som ett lamm! wub.gif
Inga från Närke
Hej Annki

Bra att du har en hållhake på chefen det har inte jag.

Ville pynta på kontoren och entreén, även i konferensrummet med växter.
Chefen sa: "Då får du vattna dem själv, JAG GÖR DET INTE, vi behöver inget sådant."
Köpte 5 stycken gröna växter.
Jag var sjuk i över 2 veckor, när jag kom tillbaka var en av 5 blommor döda.
Karlar bryr sig inte, i allafall inte min chef. Av 6 st på staben och 25 på verkstaden är jag enda kvinnan så det är inte lätt att hävda sig.

Vill även sätta upp ekodämpare i kök och konferensrummet, men det är onödigt får jag till svar. Men alla tycker att lokalerna är jobbiga.
Har tänkt ut att jag ska göra iordning stora frigolitskivor med något tyg över och sätta upp när han inte är där och några tavlor om jag kan fynda på något loppis. När det väl kommer på plats så säger han bara hmhmhm sedan är det OK. Är nog mest snål tror jag.

Har någon några tips hur/vad man kan limma tyg med på frigolit så är jag tacksam.

Fick köpa några adventsstakar i allafall det var ju ett stort framsteg.
Louise i Göteborg
Jag är inte akustikkunnig men detta är vad jag snappat upp i samarbete med sådana och avser bara kontorsmiljöer etc. Fikarumet alltså inte verkstaden.
Ljud skall dämpas där dom uppstår eller så nära källan som möjligt. Eko av steg dämpas bäst av en matta! Detta är sällan praktiskt möjligt. Däremot kan man limma/spika fast absorbentskivor under bordsskivorna ! Detta är inget skämt, jag har sett (hört) resultatet i en restaurang.
Eko (lång efterklangstid) undviks genom att ta bort "ljudspeglar" dvs släta hårda ytor placerade så att ljudet speglas tillbaka på den som talar.
För detta ändamål fungerar löst hängande textilier lika bra som frigolitskivor.

Häng upp lite gardiner/draperier. Loppistavlor och annat pynt stör också de släta ytorna. Var beredd på underhållet ohmy.gif ingen annan än du lär tvätta dessa gardiner och pyntet samlar damm vilket väl är ett stort skäl till det manliga motståndet.
Ann-Christin Lindberg zon II
Ett gammalt, säkert tips från 70-talets källarrockband: Sätt upp tomma äggfack på väggarna! Splittrar upp ljudet mycket bra! Kan målas i önskade färger/förses med glitter och blink i juletid/påskfjädrar vid påsk eller användas au naturel! biggrin.gif
Anna (hon med Gandalf)
Hejsan
För några år sedan var ett par av mina vänner jättestolta över den "moderna konst" tongue.gif de hängt på sina väggar. Det var blå "formar" till apelsinlådor. Väldigt snygga i sig själva - om man gillar blått. Kolla efter det - borde fungera lika bra som äggkartonger fast behöver inte målas.
Anna
Inga från Närke
Tack snälla ni för tipsen.

Frigolitskivorna hade jag tänkt klistra på eller klä över med någon neutral gardin. Har en affär här som säljer gardiner per kilo, är det då lätt så kan man få mycket för pengarna. Brukar ligga på 90:-/kg. Där fanns ett beige tyg med tulpaner på som jag tyckte skulle passa.
Vi har gardiner vid fönstren och rätt så tunga färgglada så det är svårt med draperier och så samlar de damm. Eftersom jag själv är lite känslig för damm tänkte jag att iden om frigolit/tyg var bra det kan man damsuga av ibland. Långa draperier är svårare. Har även tänkt att fynda någon matta som passar att sätta upp på väggen istället för att lägga på golvet.
Matta passar ej eftersom det är verkstadskontor och snöiga/oljiga skor, för tyvärr är det MYCKET svårt att torka av sig på mattan innanför dörren.
Äggkartonger har jag funderat på och så spraymåla dem men få tag i så mycket är svårt. Har ni fler tips eller någon mer har tips tar jag emot det med tacksamhet.
Tack än en gång.
Gunvor Nilsson
Hej Inga!
Jag föreslår att du stiftar fast tyget på frigoliten (eller porösa skivor) med häftpistol, då kan du pilla bort stiften när det är dags att tvätta tyget.
Annars finns ju fristående skärmar att köpa - såna som avskärmar i kontorslandskap.
Louise i Göteborg
Frigolit med spänt tyg har fortfarande ett ganska hård och plan yta och ger därför inte särskilt mycket dämpning. Tveklöst bättre än en målad vägg men hoppas inte för mkt. Äggkartonger, med eller utan glitter, är bättre rolleyes.gif
Fristående skärmar är jättebra om dom verkligen är absorberande (alla är inte det) Dessa skärmar "förvirrar" ju dessutom ljudspeglingarna.
Nej matta på golvet är sällan möjligt i offentliga lokaler. Men gissa varför det nästan alltid är textilmatta i hotellkorridorer!

Lycka till, vad du än gör blir det säkert bättre och trivsammare än det är. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon