Full version: Hörde jag rätt?
Virgo
Glodde på UR TV och satte kaffet i vrångstrupen.

Det handlade om nån indisk religiös handling, nämligen renrakning av hårsvallet.
Håret säljs till Europa o USA, inget fel med det.
En del hår används att göra kappor av, inget fel med det heller
Och sen!!!! Blunda nu o sluta läsa!!

En del hår användes till smakförstärkare i kaffe!!!!!!!!!!!!!!!! wink.gif wacko.gif

Hörde jag rätt????
Ti bee
ohmy.gif sad.gif sad.gif sad.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif
Inte undra på att man blir lite underlig om man dricker för många kaffe då!
Jag brukar må illa när de har för mycket smakförstärkare i kinesmat. I kaffe - där trodde jag att det räckte med 101 olika gifter! ohmy.gif
Hår i maten är bland det äckligaste jag vet..... sad.gif i kaffet?? Äckligt äckligt äckligt sad.gif sad.gif
KURT
CITAT (Virgo @ 16-10-2003, 00:46)
Glodde på UR TV och satte kaffet i vrångstrupen.

Det handlade om nån indisk religiös handling, nämligen renrakning av hårsvallet.
Håret säljs till Europa o USA, inget fel med det.
En del hår används att göra kappor av, inget fel med det heller
Och sen!!!! Blunda nu o sluta läsa!!

En del hår användes till smakförstärkare i kaffe!!!!!!!!!!!!!!!! wink.gif wacko.gif

Hörde jag rätt????

Jag har visserligen inte sett islaget, men hår i sig (keratin) smakar ju inget alls (prova!). Möjligtvis om man skulle värma det , men det är ju knappast en behaglig smak.

Däremot kanske man kan göra det omvända, d v s tvätta sitt hår med kaffe!
Wargen
CITAT
En del hår användes till smakförstärkare i kaffe!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu går skam på torra land! Om det är sant så är det ju bara FÖR MYCKET! Jag har väl tänkt att sluta dricka kaffe för jag vet att det inte är så hälsosamt, men detta....skulle i såfall bli grejen som får mig att sluta definitivt! Även om det används så blir det väl stört omöjligt att få kaffebolagen att erkänna, för det skulle nog innebära ett rejält ekonomiskt ras för dem.... sleep.gif Om många mailar till bolagen och frågar kanske de känner sig tvingade att förklara sig.... wink.gif
evarina
hehe, tur att man inte dricker kaffe dådå! tongue.gif
/Eva
Wargen
Nu har jag hunnit lugna ner mig lite huh.gif Om man mal kaffebönor och slutar med färdigmalet borde man klara sig, eller hur? wink.gif
kryddan
Skulle tro det ja rolleyes.gif - tror ingen pular ner hår i kaffebönorna laugh.gif
Posse
Drogbruk är nog sällan ofarligt.... wink.gif
Virgo
CITAT (Posse @ 17-10-2003, 13:33)
Drogbruk är nog sällan ofarligt....  ;)

människohår är ingen drog, eller? unsure.gif
Posse
CITAT (Virgo @ 17-10-2003, 13:37)
CITAT (Posse @ 17-10-2003, 13:33)
Drogbruk är nog sällan ofarligt....  wink.gif

människohår är ingen drog, eller? unsure.gif

Åhhh... jag tyckte precis tråden handlade om kaffe...
Virgo
visst människohår som smakförstärkare i kaffe handlar denna tråd om.
Kaffe är väl ingen drog. Det är väl coffeinet i kaffet som är drogen, eller?

finns även i :

Kaffee (0,7 till 2,5%), Svartte (1 till 4,5%), Maté (0,3 till 1,5%), Guarana (4 till 8%), Kolanötter (ca. 1,5%), Kakaokärnor (ca. 0,2%).
Posse
CITAT (Virgo @ 17-10-2003, 14:01)
Kaffe är väl ingen drog. Det är väl coffeinet i kaffet som är drogen, eller?

Hårklyveri....? wink.gif

De kaffesörplare jag träffat på - och i vissa fall blivit mobbad av - verkar aldeles bestämt vara beroende av drogen. rolleyes.gif
digitalkarin
Inte konstigt då, att kaffe är så äckligt!

*fniss* tongue.gif
Virgo
CITAT (Posse @ 17-10-2003, 14:58)
CITAT (Virgo @ 17-10-2003, 14:01)
Kaffe är väl ingen drog. Det är väl coffeinet i kaffet som är drogen, eller?

Hårklyveri....? wink.gif

De kaffesörplare jag träffat på - och i vissa fall blivit mobbad av - verkar aldeles bestämt vara beroende av drogen. rolleyes.gif

Hej,
Konstigt. Det finns mer coffein i te än i kaffe. Så tedrickarna måste ju vara mer beroende av coffein än kaffedrickarna. Eller det kanske är nåt annat beroendeframkallande.

sad.gif
Saiai
Jag läste nånstans att koffein är inte särskilt giftigt i normala doser....
Men kanske de andra hundratalet dödligt farliga gifterna i kaffe är värre.....dom som inte finns i te... ;-)
Min övertygelse är att allt som en del inte kan tänka sig att vara utan är beroendeframkallande...
Själv är jag sms-beroende......;-)
Och lite hår i kaffe, hur farligt är det i jämförelse med miljögifter, blåsyra och cyanid........
Om det nu inte bara är en skröna förståss.......
Posse
CITAT (Virgo @ 17-10-2003, 23:35)
CITAT (Posse @ 17-10-2003, 14:58)
CITAT (Virgo @ 17-10-2003, 14:01)
Kaffe är väl ingen drog. Det är väl coffeinet i kaffet som är drogen, eller?

Hårklyveri....? wink.gif

De kaffesörplare jag träffat på - och i vissa fall blivit mobbad av - verkar aldeles bestämt vara beroende av drogen. rolleyes.gif

Hej,
Konstigt. Det finns mer coffein i te än i kaffe. Så tedrickarna måste ju vara mer beroende av coffein än kaffedrickarna. Eller det kanske är nåt annat beroendeframkallande.

sad.gif

Ibland känns det som en oskriven regel att ALLA ska vara kaffepimplare... eller åtminstone tedito. Så icke jag.

Men det är bäst att först som sist erkänna... det brukar slinka ner en kopp choklad var luciamorgon. rolleyes.gif tongue.gif
Saiai
Skönt att se att det finns fler som inte är beroende av gifter.... wub.gif
Men konstigt tycker jag att dom som älskar kaffe är mer rädd för att det ska finnas rester av människohår i det, än att det faktiskt finns många för kroppen nedbrytande ämnen......????

Jag är beroende av frihet......att välja, och välja bort, att själv få bestämma över min kropp och inte tvärtom..... Sen tycker jag inte alls om kaffe, men det är ju en annan sak.....
Betty
CITAT
Ibland känns det som en oskriven regel att ALLA ska vara kaffepimplare... eller åtminstone tedito.

Det där fick mej att tänka på min ex.sambo. Han drack varken te eller kaffe. När vi var på besök hos min syster en gång och hon höll på att duka kaffebordet så frågade hon honom lite skämtsamt: "Och när ska du bli vuxen och börja dricka kaffe då?" Han svarade: "Jag behöver inte dricka kaffe för att bevisa att jag är vuxen!"
...det tyckte jag var rätt kul... rolleyes.gif
Lena N
CITAT (Betty @ 18-10-2003, 14:03)
Det där fick mej att tänka på min ex.sambo. Han drack varken te eller kaffe. När vi var på besök hos min syster en gång och hon höll på att duka kaffebordet så frågade hon honom lite skämtsamt: "Och när ska du bli vuxen och börja dricka kaffe då?" Han svarade: "Jag behöver inte dricka kaffe för att bevisa att jag är vuxen!"
...det tyckte jag var rätt kul... rolleyes.gif

Var det första gången du hörde det var det antagligen kul. blink.gif Men att år efter år bli betraktad som kufisk "avvikare" är faktisk INTE KUL. Varför denna strävan efter att alla ska vara lika och göra lika? huh.gif
Ti bee
En i omgivningen brukar säga "Spädbarnsfasoner" när man tar mjölk i kaffet, kan också bli lite träligt att höra i längden. sleep.gif
Personligen så tycker jag om olikheter, speciellt kontraster! Det ena behövs för att lyfta fram det andra och så vidare.
Ingrid på Västkusten
Jag har helt nyligen slutat dricka kaffe - då antar alla att man automatiskt dricker te istället.
Iofs - det gör jag - men inte svart te. Har sina baksidor det hrä med vanor och föreställningar,

Hälsar ingrid ( www.dadamo.com)
Saiai
Mina fastrar har accepterat att jag inte dricker kaffe... De bjuder mig sockerdricka till kakan när jag hälsar på....;-)
Att kaffedrickare förlöjligar en när man inte dricker kaffe, kanske hör ihop med deras dåliga samvete....?
Mina fastrar som dricker kaffe annars, tar själva en dricka när jag kommer....
mördarsnigeln
CITAT (Virgo @ 15-10-2003, 23:46) *
Glodde på UR TV och satte kaffet i vrångstrupen.

Det handlade om nån indisk religiös handling, nämligen renrakning av hårsvallet.
Håret säljs till Europa o USA, inget fel med det.
En del hår används att göra kappor av, inget fel med det heller
Och sen!!!! Blunda nu o sluta läsa!!

En del hår användes till smakförstärkare i kaffe!!!!!!!!!!!!!!!! wink.gif wacko.gif

Hörde jag rätt????

Jag såg också programmet (det är ett tag sedan nu). Kvinnornas långa hår var mest värdefullt, eftersom man kan använda det till peruker och löshår. Männens hår var för kort för sådana användningsområden, och anvädes i stället bland annat till att göra smaförstärkare av. Dock inte till kaffe, utan till choklad.
Mums.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (mördarsnigeln @ 16-01-2013, 14:49) *
Jag såg också programmet (det är ett tag sedan nu). Kvinnornas långa hår var mest värdefullt, eftersom man kan använda det till peruker och löshår. Männens hår var för kort för sådana användningsområden, och anvädes i stället bland annat till att göra smaförstärkare av. Dock inte till kaffe, utan till choklad.
Mums.


Mördarsnigel registrerade du dig extra för det här?
*Stintan*
Hallå här är ett typexempel på varför gamla inaktiva trådar bör låsas efter en viss tid. sad.gif
Varför blir man medlem på ett forum för att dra upp en gammal tråd ingen skrivit i sedan 2003? blink.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 16-01-2013, 15:08) *
Hallå här är ett typexempel på varför gamla inaktiva trådar bör låsas efter en viss tid. sad.gif
Varför blir man medlem på ett forum för att dra upp en gammal tråd ingen skrivit i sedan 2003? blink.gif


tummenupp.gif tummenupp.gif
skånepåg
Finns många olika smakförstärkare wink.gif
andersen
CITAT (*Stintan* @ 16-01-2013, 15:08) *
Hallå här är ett typexempel på varför gamla inaktiva trådar bör låsas efter en viss tid. sad.gif
Varför blir man medlem på ett forum för att dra upp en gammal tråd ingen skrivit i sedan 2003? blink.gif


Fast jag tycker att tråden är intressant, och vad gör det att den kommer upp igen? vem vet det kanske finns något nytt ang hår i kaffe.
gnon49
Ja det var träligt att läsa tråden o upptäcka att den var antik. En tråd som varit inaktiv en längre tid borde låsas. Vilket arbete att hitta dessa gamla inlägg för den nyregistrerade. Grattis, eller inte kanske.
Huggorm
CITAT (mördarsnigeln @ 16-01-2013, 14:49) *
Jag såg också programmet (det är ett tag sedan nu). Kvinnornas långa hår var mest värdefullt, eftersom man kan använda det till peruker och löshår. Männens hår var för kort för sådana användningsområden, och anvädes i stället bland annat till att göra smaförstärkare av. Dock inte till kaffe, utan till choklad.
Mums.

Usch, det där om choklad var inte vad jag ville läsa när jag suttit och skrattat åt kaffedrickare
mördarsnigeln
CITAT (*Stintan* @ 16-01-2013, 15:08) *
Hallå här är ett typexempel på varför gamla inaktiva trådar bör låsas efter en viss tid. sad.gif
Varför blir man medlem på ett forum för att dra upp en gammal tråd ingen skrivit i sedan 2003? blink.gif

Ja, det är ju förskräckligt! Gamla trådar skall ingen få väcka till liv! Tillsätt en haverikommission!
Motti
Det bäst med kaffe är att det är en social dryck och för människor ihop smile.gifmånga har fått nya vänner på grund av en kopp KAFFE !Som X frisör så tycker väl inte jag att hår är äckligt men i kaffe sick.gif fast det man inte vet har man inte ont av .Men skulle det vara så att hår används som smakförstärkare så måste det va ett bra dåligt och billigt kaffe .
Piccante
När används smakförstärkare i kaffe över huvudtaget?
kerstinbern
Grundfrågan var om TS hade hört rätt? Och eftersom det inte kommit någon som helst referens så kan vi nog utgå från att det hela bara bygger på något missförstånd.
tomas99
CITAT (*Stintan* @ 16-01-2013, 15:08) *
Hallå här är ett typexempel på varför gamla inaktiva trådar bör låsas efter en viss tid. sad.gif
Varför blir man medlem på ett forum för att dra upp en gammal tråd ingen skrivit i sedan 2003? blink.gif


Är du seriös? förstår inte din ilska mot äldre trådar.
Gossen Ruda
Trots att det är mitt i vintern tror jag att jag har hittat några hjortron. Dags att göra sylt?
tomas99
CITAT (Gossen Ruda @ 18-01-2013, 09:59) *
Trots att det är mitt i vintern tror jag att jag har hittat några hjortron. Dags att göra sylt?

Fel postat ? eller skall det vara hår i sylten?
Gossen Ruda
CITAT (tomas99 @ 18-01-2013, 10:02) *
Fel postat ? eller skall det vara hår i sylten?

Hemligt meddelande för de invigda.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 18-01-2013, 09:59) *
Trots att det är mitt i vintern tror jag att jag har hittat några hjortron. Dags att göra sylt?


giggle.gif

CITAT (tomas99 @ 18-01-2013, 07:41) *
Är du seriös? förstår inte din ilska mot äldre trådar.


Såklart att jag är seriös men jag är inte förvånad över att du inte förstår min reaktion. Ilska finns bara i din fantasi.
tomas99
CITAT (Gossen Ruda @ 18-01-2013, 10:04) *
Hemligt meddelande för de invigda.



Ta det med ett PM till dom invigda, det här är ett forum!
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 18-01-2013, 11:18) *
Ta det med ett PM till dom invigda, det här är ett forum!


Do är rolig du giggle.gif
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 18-01-2013, 10:04) *
Hemligt meddelande för de invigda.

Tog en stund men nu trillade poletten ner. naughty.gif
Biggan_
CITAT (gnon49 @ 18-01-2013, 14:30) *
Tog en stund men nu trillade poletten ner. naughty.gif

yes.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (gnon49 @ 18-01-2013, 14:30) *
Tog en stund men nu trillade poletten ner. naughty.gif


Bättre efter en stund än aldrig........
malcolm
Intressant spörsmål även om tråden är gammal, visste ni förresten att det fins gränsvärden för hur mycket råtthår det får finnas i vetemjöl...
andersen
CITAT (malcolm @ 18-01-2013, 19:46) *
Intressant spörsmål även om tråden är gammal, visste ni förresten att det fins gränsvärden för hur mycket råtthår det får finnas i vetemjöl...



Nu blir jag nyfiken, malcom hur mycket får det finnas?, tycker inte att det borde finnas något råtthår i vetemjöl.
gnon49
I barnmat hade man väl smakförstärkare i form av arsenik, bly o kadium. Kanske därför barnen är så rosiga om kinderna. Man gav väl hästar arsenik förr så dom såg frodiga ut. Skämt åsido, jag tror det är det osynliga är det farligaste. Särskilt för småbarn. Funderar på om jag skall skvätta lite barnmat runt om i huset för att bli av med mössen. crying.gif
malcolm
CITAT (andersen @ 18-01-2013, 20:15) *
Nu blir jag nyfiken, malcom hur mycket får det finnas?, tycker inte att det borde finnas något råtthår i vetemjöl.

Jag kommer inte ihåg var eller när jag läste detta men det är rätt länge sedan, liksom du tycker inte jag heller att det skall finnas råtthår och liknande i tex. mjöl men det är kanske omöjligt att undvika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon