Full version: kräftdamm
johnnyfransson
Hej!

Vi skall anlägga en kräftdamm. Kan man ha regnbåge och aborre som fiskar där i? Eller äter de upp kräftorna. Äter aborrarna upp kräftynglen, eller regnbågarna, eller skall man bara ha kräftor?

Mvh Johnny och Lena
Azur
Abborre äter kräftyngel. Jag vet inte om regnbåge gör det.
KURT
Och kräftorna äter fiskägg och yngel, men planterar man in störr fiskar så går det nog bra. Kräftor behöver alltid skydd, när de ömsar skal kan de annars bli uppätna av andra kräftor. Därför brukar man ha i stenar eller tegelpannor eller något annat som de kan gömma sig under.. Och har dammen ett utlopp, så måste man ha tillstånd för alla utplanteringar, annars riskerar man att sprida sjukdomar i ett vattensystem.
Jan Lindgren
Hej!
Räkna med att alla rovfiskar gillar kräftor. De första fiskar jag fick in var gäddor. Gäddor som lever på kräftor smakar utmärkt. Sedan kom abborrarna. Tusenbröder. Jag trodde att gäddorna skulle leva på abborrar. De föredrog att fortsätta äta kräftor. Nu har jag i alla fall häger som förhoppningsvis äter lite abborrar.
MVh
Jan Lindgren
urban-usling
Hej,

Det finns många fiskarter som äter kräftor/kräftyngel.
Abborre, Gädda, Gös, Laxfiskar (Regnbåge, öring mm.) Är väl dem främsta som du kan tänkas plantera i. Men även Karp-fiskar kan äta kräftyngel.. Jag har använt mig av en växt som heter Nitella som jag fick av en kräftodlare som använde den. Den ger ett riktigt bra skydd till kräftorna men dom äter även växterna som växer som en grön matta på botten. Den ska även ge rikligt med syre läste jag.. Det finns en annons på blocket där någon säljer växten såg jag.


Lycka till!
Orkidétjuven
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/illegal...raftan-1.927262

viktigt att veta innan utplantering. Flodkräftan är akut utrotningshotad. Det beror till stor på att folk sätter ut illegala signalkräftor i sina vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon