SysterJord
...för de kommer i mängd hos mig.. ;o) Men jag är så nyfiken på vad det är!

Sen har jag en akleja som är så vacker, men jag vet inte vilken sort det är...

Kan någon råda klarhet i min ovisshet?

Tackar! smile.gif
HelenN
Bild nummer 2 är ju Akleja....vilken Akleja det är har jag ingen aning om.
SysterJord
Tack för snabbt svar!

Jomen, jag vet att det är en akleja men jag undrar vad den heter... tongue.gif

Det är den övre bilden som jag tror är något slags högt ogräs.
MariaS
Kärt barn har många namn. I alla fall på ettan: Rallarros, mjölkört, midsommarblomster... OGRÄS!

Ett ögonblick så ska jag kila ut och titta efter på aklejan....











MariaS
Aquilegia vulgaris 'Nora Barlow'
SysterJord
Ah! Tackar för aklejan! thanks.gif

Men jag är fortfarande nyfiken på ogräset, såvitt jag kan se är det varken mjölkört/rallarros eller midsommarblomster... Den påminner om mjölkörten, en inte helt... tongue.gif
Ranunculus
Jag tror ettan är trädgårdsnattviol. Hesperis matronalis. Den doftar gott om aftonen.
Ulla
CillaM
Ja, en trädgårdsnattviol, Hesperis matronalis eller en Judaspenningar, Lunaria annua. Men absolut inte rallaros.
Monarda
Men inte är väl aklejan en Nora Barlow? Jag har en sån och den ser ut så här:


CillaM
Precis, jag tycker heller inte det ser ut att vara en Barlow
SysterJord
Åh, tack snälla Ranunculus!! Jag var tvungen att springa ut och lukta på den och du har rätt - den doftar underbart gott!
Vad roligt, nu ska jag omvärdera dess framtid - den har frösått sig som en galning på "fel" ställe, ska se om jag kan flytta på ett gäng och om de kan tänka sig och bo på ett mer lämpligt (enligt mig) ställe... tummenupp.gif

[quote name='Monarda' post='1039702' date='08-06-2009, 21:48']Men inte är väl aklejan en Nora Barlow? Jag har en sån och den ser ut så här:

Nä, så ser den ju inte ut... Får väl fråga på plantskolan där jag köpte den (borde gjort det på en gång, men jag tror jag var alldeles till mig av att ha lyckats köpa sista exemplaret av den vackra aklejan).
Peztis
Lite OT men Midsommarblomster är en Skogsnäva och inte samma som Rallarros/Mjölkört...

Aklejan är helt underbar! Kanske du kan skaka ned några fröer i ett kuvert till mig, SysterJord? När de kommer alltså... wink.gif
Biggan_
CITAT (MariaS @ 08-06-2009, 21:14) *
Aquilegia vulgaris 'Nora Barlow'



Nej, det är det inte. Så här ser min ut.

Biggan_
Undrar om det inte är Judas silverpenning den första?
Den brukar få silvriga runda frökapslar.
MariaS
Och så här ser min ut med bifogat växtkort! blink.gif
[attachment=36127:Dsc00229.jpg]
Biggan_
CITAT (MariaS @ 08-06-2009, 22:19) *
Och så här ser min ut med bifogat växtkort! blink.gif
[attachment=36127:Dsc00229.jpg]


Men blommorna på bilden i handen ser ut att vara nora barlow.
MariaS
CITAT (Biggan_ @ 08-06-2009, 22:37) *
Men blommorna på bilden i handen ser ut att vara nora barlow.

Ja det har du rätt i blink.gif 'Någon lura mig på moppo' crazy.gif
CillaM
Ja, fotot på etiketten är en Nora barlow men bilden på aklejan bredvid är inte en N. Barlow.
MariaS
duh.gif Har aldrig jämfört kort o bild duh.gif

HJÄLP! BEhöver ID-hjälp på min akleja! sos.gif help.gif
Biggan_
CITAT (MariaS @ 08-06-2009, 23:04) *
duh.gif Har aldrig jämfört kort o bild duh.gif

HJÄLP! BEhöver ID-hjälp på min akleja! sos.gif help.gif


Ser mer ut som denna, eller?
Akleja

Fast din ser mörkare ut än Syster Jords.
MariaS
Jamen det kan ju bero på att jag tog kortet nu ikväll efter 22,00! Men visst ser det ut som en sån!
Malin_MeL
Jag hoppas detta klaras upp, för den Aklejan var väldigt vacker! Jag vill oxå skaffa mej en sådan! Jag har en massa olika, men denna har jag aldrig sett.
MariaS
CITAT (Malin_MeL @ 08-06-2009, 23:20) *
Jag hoppas detta klaras upp, för den Aklejan var väldigt vacker! Jag vill oxå skaffa mej en sådan! Jag har en massa olika, men denna har jag aldrig sett.

Har snart massor med frön. Skicka PM, så sätter jag på kaffefiltret direkt!
SysterJord
Wow, vilken fart det blev i min tråd - vad kul!

Jag tror Biggan har löst mysteriet med aklejan! Jag googlade fram en massa bilder på "Winky Double Red-White", och det är helt klart en sådan jag har! bravo.gif

PM:a mig så ska jag se hur mycket frön jag lyckas skaka fram så småningom. Måste bara se till min egen självförsörjning först. tongue.gif

Se framgooglad bild på "Winky Double Red-White", visst är det en sådan både jag och MariaS har!

spacepingo
Hur frösår man akleja bäst? Jag har några "vanliga" som jag skulle vilja ha på fler platser i trädgården.
/Mimmi
MariaS
Du sår dem nästan bäst nu sent i höst. Ställ sedan sådden skyddat utomhus, men på ett sånt sätt att du kan ta in dem i slutet av februari nästa år.
spacepingo
Tack, jag ska prova det.

/Mimmi
wibemo
Stratifiering alltså att köldbehandla fröna för att dom ska gro är ett bra råd. Jag brukar frysa mina frön innan jag sår g.gif men man kan åxå ha sådden i kylskåp eller svalt utrymme
MariaS
CITAT (wibemo @ 12-06-2009, 12:19) *
Stratifiering alltså att köldbehandla fröna för att dom ska gro är ett bra råd. Jag brukar frysa mina frön innan jag sår g.gif men man kan åxå ha sådden i kylskåp eller svalt utrymme

Jo jag skulle vilja se det kylskåp som sväljer 12 såbrätt! giggle.gif Men visst finns det burkar med vermiculit och frön där med... whistling.gif
annkie1
Aquilegia vulgaris "william Guiness" Kanske ej säker



SysterJord
Aklejagåtan är löst: det ÄR en Winky Double Red-White. Tack ändå! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon