Berith
Tänker på den där Jollonånting som spammar i Support mm!! rtfm.gif

H*n har ju varit medlem sen 4 juni, inläggen plockas bort men medlemsskapet finns kvar vilket medger nya irriterande spam.

Neej, bort med skiten! nono.gif
Aqvakul
Jo, man ska iaf få göra sig omaket att anmäla sig som medlem igen om man tänker fortsätta spamma....

Jag ansluter mig fortfarande till idén om en viss karenstid från att man blir medlem tills man får börja skriva inlägg.
smörblomma
CITAT (Berith @ 10-06-2009, 09:24) *
Tänker på den där Jollonånting som spammar i Support mm!! rtfm.gif

H*n har ju varit medlem sen 4 juni, inläggen plockas bort men medlemsskapet finns kvar vilket medger nya irriterande spam.

Neej, bort med skiten! nono.gif

Att du ids. Funderat på att skaffa dej ett liv utaför forumet?
blomkronan
CITAT (Aqvakul @ 10-06-2009, 09:34) *
Jo, man ska iaf få göra sig omaket att anmäla sig som medlem igen om man tänker fortsätta spamma....

Jag ansluter mig fortfarande till idén om en viss karenstid från att man blir medlem tills man får börja skriva inlägg.

Nej... varför då!!! Dom seriösa blir drabbade då pga "dumhuven". Det finns så många gäster som läser länge innan dom blir medlemmar och när dom blir medlem är det ju för dom vill säga något eller fråga något smile.gif
Vi kan väll leva med att det finns "dumhuven" även här... det finns ju överallt, det är ju bara att låtabli läsa dom trådarna!
Alba
Trots att jag har ett liv utanför forumet undrar jag också över varför inte medlemsskapet plockas bort direkt.
Då är det i alla fall liiite besvärligare om de måste rega sig igen.
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 10-06-2009, 09:34) *
Jag ansluter mig fortfarande till idén om en viss karenstid från att man blir medlem tills man får börja skriva inlägg.

Motargumentet mot det är ju att tex äppelträd brakar sönder, person surfar runt på nätet efter akut information och hittar ett bra forum på momangen där han vill ställa en fråga. Då vill han inte ha nån karenstid...
Aqvakul
CITAT (blomkronan @ 10-06-2009, 09:47) *
Nej... varför då!!! Dom seriösa blir drabbade då pga "dumhuven". Det finns så många gäster som läser länge innan dom blir medlemmar och när dom blir medlem är det ju för dom vill säga något eller fråga något smile.gif
Vi kan väll leva med att det finns "dumhuven" även här... det finns ju överallt, det är ju bara att låtabli läsa dom trådarna!


Det handlar inte om "dumhuven", utan om SPAM!
AnneMysan
Karenstid? Tror min var flera månader innan jag reggade mig. Läste mycket och förundrades över hur seriöst allting verkade.
Många frågor och ännu flera svar, i alla inläggen. För att inte tala om alla underbara bilder.
Såna här "Jollon" finns på alla sajter, och det bästa är ju att ignorera helt.
Alltså inte ens kommentera, OM man nu läser inläggen alltså.
Aqvakul
En karens på några timmar skulle iaf göra det klart besvärligare för alla masspammare.

Periodvis har forumet drunknat i en massa drogreklam, som tydligt framgått i rubriken.
Hur kul är det?
Gossen Ruda
Jag har ibland funderat på hur dessa som inte kan svenska lyckas regga sig här men förmodligen är reggningen på något sätt standardiserad. Kanske skulle man lägga till en fråga på svenska: Vilket räkneord kommer mellan fem och sju? Ganska svårt för en engelskspråkig pillermånglare att klara. laugh.gif
Berith
Läser kanske ett av flera hundra spam här, och inte för att jag vill veta vad jag kan köpa var.

Ruda nämnde ju det där med att kunna svenska för att regga sej, här kan man undra över engelskkunskaperna (kopierade texten från ett spam här för ett tag sen, bara för att det var kul språk):

"I need open tip bra uk and hackneyed whether or no money, 46c strapless bra is required for heel or again knock or haven. with film. Best bra about heap is the same as pepper or someone matter! Look no bra under unity under frank a search spoon or back. This website has information on term. The best 665 bra in dress or recreational house which contains all of the tobacco. For exercise in the attached erotic cupless bras is required for loss. The best minister. Girls in panties and bra the need for noodle, grape and fill! the need for client... Padded push-up strapless bra in the attached packet sometimes title above breath and herd you are entering into a preteen girls in bra and panties and this is the best resource on package, bowstring the need for bra sizing chart about big, bet it contain beach or reagent the need for bra and rebel also merchandise must be grotto or hangar and mineral and oven and dance whether or no womens plus size open bras! is required for best bra sexy pics, frank without strap, trench is the same as bet and pics of nipples in bra cups or again ooze or hall with food about bake, frank or again bra is required for hilarious which coupon."

g.gif
blomkronan
CITAT (Aqvakul @ 10-06-2009, 10:11) *
Det handlar inte om "dumhuven", utan om SPAM!

Det finns ett dumhuve bakom spamet!!!

Många andra internetsidor som har att man ska regga sig eller svara på frågor har en ruta som man ska skriva av... det vore väll något för Odla istället för karenstid... karenstiden bryr sig inte spamet om! den kan vänta... men det vill inte nya medlemmar.
Azur
Problemet är att det här forumet
1) Saknar funktion för att snabbt & enkelt rapportera spam.
2) Moderationen är långsam eller obefintlig.

Spammarna lägger inte ut sina meddelanden för att nå de som postar här, de lägger dem här för att synas i sökmaskiner. Genom att posta på forum med gott rykte så kringår de t.ex. Googles spamfilter. Om man låter spamkonton och spammeddelanden finnas kvar så uppmuntrar man alltså spammarna att fortsätta. Det är därför forum som t.ex. Zoopet omedelbart raderar spamkonton och alla deras meddelanden.

De bör alltså raderas. Spammen härrör sannolikt från Kina eller USA så man kunde eventuellt IP blockera också.

Karenstid hjälper inte. Captchas och liknande hjälper mot automatisk spam, men inte mot deras mänskliga skötare, så även med captchas får man av och till spam-meddelanden, fast inte alls lika mycket. Det finns gratis-captchas man kunde installera: http://recaptcha.net/
Aqvakul
Jag inser att det finns andra som har betydligt högre kompetens vad avser teknisk SPAM-bekämpning. Men är det inte illavarslande att SPAM-trådar kan få finnas kvar i nästan en vecka?
MariaS
Har bara under dagen gjort tre anmälningar, utan att ngt har hänt!
Berith
Har man sett på nån! Nu är inläggen borta, och jag kan inte hitta nån Jonnonånting bland medlemmarna heller.

Bra jobbat! tummenupp.gif Gör det gärna till en vana!
Pia L
Ni som hittar så mycket spam, LETAR ni efter dom eller?
Visst har det hänt att jag sett något konstigt (oftast inte på svenska) men då gör jag bara som på mailen, jag låter bli att öppna och går vidare.
På en del som skrivit här så låter det som en uppsjö av spam som skulle vara ett problem för dom, jag har inte störts av spamen då jag väljer att varken öppna trådarna eller läsa dom.
Att moderatorerna lyser med sin frånvara numera kan nog stämma, åtminstånne EN gång per dag kanske dom borde sätta sig på odla och svara på mail, PM och radera det ni tycker är stötande.
MariaS
För bara några dagar sedan var det ett sexspam inlagt i en tråd om köttätande växter!? Det tror katten att man blir irriterrad!
Alba
Jag läser varje dag under avd. Forumteknik. Jag kan ju inte undgå att se spammen. Man behöver inte leta.

Jag brukar besöka ett annat forum där spammare nästlar sig in ibland. När spammen ligger kvar länge tycker jag det ger en dålig bild av forumet. Alla spammeddelanden ska plockas bort snarast.
Berith
CITAT (Alba @ 11-06-2009, 15:53) *
Jag läser varje dag under avd. Forumteknik. Jag kan ju inte undgå att se spammen. Man behöver inte leta.

Jag brukar besöka ett annat forum där spammare nästlar sig in ibland. När spammen ligger kvar länge tycker jag det ger en dålig bild av forumet. Alla spammeddelanden ska plockas bort snarast.

Håller med, och speciellt det där. tummenupp.gif
pejori
Håller med om att det är svårt att undvika dom, när dom ligger överallt. ranting.gif
Lite snabbare borde det gå att få bort det, men vi kanske får bli bättre på att anmäla också. g.gif
Monaxe
Vi kom ju överens om för ett eller ett par år sedan att vi skulle skriva spam.gif i tråden samt att det var anmält till adm.
Jag tyckte det fungerade bra, men sen fick jag kritik för att allför nitiskt använda spam.gif så har jag i varje fall lagt ner att anmäla. Verkar bara vara irriterande, inte ens adm tar det på allvar längre.
Odla verkar numera ha höjt toleransen mot spam, tyvärr.
pejori
CITAT (Monaxe @ 11-06-2009, 22:08) *
Vi kom ju överens om för ett eller ett par år sedan att vi skulle skriva spam.gif i tråden samt att det var anmält till adm.
Jag tyckte det fungerade bra, men sen fick jag kritik för att allför nitiskt använda spam.gif så har jag i varje fall lagt ner att anmäla. Verkar bara vara irriterande, inte ens adm tar det på allvar längre.
Odla verkar numera ha höjt toleransen mot spam, tyvärr.


Tråkigt att skötseln av forumet har fått en undanskymd plats.
Kanske dags för flera forumansvariga, som kan avlasta våra admins lite.
Aqvakul
CITAT (Monaxe @ 11-06-2009, 22:08) *
Vi kom ju överens om för ett eller ett par år sedan att vi skulle skriva spam.gif i tråden samt att det var anmält till adm.
Jag tyckte det fungerade bra, men sen fick jag kritik för att allför nitiskt använda spam.gif så har jag i varje fall lagt ner att anmäla. Verkar bara vara irriterande, inte ens adm tar det på allvar längre.
Odla verkar numera ha höjt toleransen mot spam, tyvärr.

Jag har upplevt samma sak och även jag kar tagit konsekvensen att sluta anmäla.
Berith
Men menar ni att ni fått kritik för att ni anmält spam...?? unsure.gif Från vem, om man får lov att fråga? Andra medlemmar eller ledningen?

Och jag som tyckt att det varit så bra att ni skött det där. Såg ju tex att MariaS anmälde dom senaste. tummenupp.gif

Fortsätt anmäl!
Aqvakul
CITAT (Berith @ 12-06-2009, 05:50) *
Men menar ni att ni fått kritik för att ni anmält spam...?? unsure.gif Från vem, om man får lov att fråga? Andra medlemmar eller ledningen?

Och jag som tyckt att det varit så bra att ni skött det där. Såg ju tex att MariaS anmälde dom senaste. tummenupp.gif

Fortsätt anmäl!


Linus var mäkta upprörd för några månader sen. Efter det så slutade Monica och jag att anmäla SPAM.
Berith
Men...! Såklart det ska anmälas!

Eftersom jag tydligen missat den diskussionen och vi inte ska diskutera andra medlemmar här utan att dom kan försvara sej behöver du inte svara... Men nog blir jag nyfiken på varför han tycker att det är ok när porrlänkar och till och med bilder förekommer här? Eller tips och länkar till droger och annan skit?
Aqvakul
CITAT (Berith @ 12-06-2009, 08:19) *
Men...! Såklart det ska anmälas!

Eftersom jag tydligen missat den diskussionen och vi inte ska diskutera andra medlemmar här utan att dom kan försvara sej behöver du inte svara... Men nog blir jag nyfiken på varför han tycker att det är ok när porrlänkar och till och med bilder förekommer här? Eller tips och länkar till droger och annan skit?

Jag tror inte alls han tycker det är OK med SPAM. Men han menade att det är meningslöst att markera dem som anmälda...
(Jag har letat efter tråden, men hittar den tyvärr inte.)
Berith
Meningslöst...? För att det tar för lång tid innan dom försvinner? Eller för att dom ändå återkommer?
Aqvakul
CITAT (Berith @ 12-06-2009, 08:43) *
Meningslöst...? För att det tar för lång tid innan dom försvinner? Eller för att dom ändå återkommer?

Varför inte fråga honom själv - jag minns lite dåligt vilket motiv ...
Berith
CITAT (Aqvakul @ 12-06-2009, 08:49) *
Varför inte fråga honom själv - jag minns lite dåligt vilket motiv ...

Han kanske tittar in här och berättar. smile.gif

Jag uppskattade iaf att ni anmälde. tummenupp.gif
MariaS
Nu ska vi inte bara hänga ut Linus om den tråden. Det var i alla fall närmare 10st som hade synpunkter på varför vi anmälde Spam.

Tonen i tråden var inte heller speciellt trevlig mot oss som flitigt bekämpat denna åkomma. Man kan möjligen misstänka att den som startade tråden också är en av de omtalade spammarna!

I den mån att jag ser spamen kommer jag i alla fall fortsätta anmäla dem. Förr eller senare kommer ju Göran in och tar bort dem i alla fall. Det var väl egentligen bara nu sist som det tog lite tid, han kanske har semester...
Berith
Nej inte meningen att hänga ut nån, och som sagt har jag nog missat den diskussionen. smile.gif

Trodde annars det var Ingemar som var ansvarig för forumet? Spelar egentligen ingen roll, huvudsaken är att porren och drogerna tas bort.
MariaS
Jag har alltid PM:at Göran och då har det inte tagit många minuter innan han varit inne och rensat. VAd jag förstår har väl han och Ingemar delat ansvar...
Berith
Ja då funkar det ju att kontakta Göran också för sånt. yes.gif

Hade nog bara fått intrycket sen tidigare att det var Ingemar som svarade på frågor och undringar rörande forumet. I alla fall när det var nytt, och då det byttes ut en gång. Kom just på den gången när han satt uppe både dag och natt och jobbade och slet för att det skulle bli som vi ville ha det. bravo.gif

Det kan ju i slutändan vara nån av tjejerna på kontoret som fixar och donar. biggrin.gif
Monaxe
Jag hittar inte heller tråden där Aq och jag fick kritik för att vi allför envist markerade spam trådar.
Jag vill inte hänga ut någon eller några, men tonen i tråden var allmänt kritisk mot att vi var varit flitiga med att markera spamtrådarna.

Jag tycker inte att det är speciellt roligt att sitta och öppna dessa meningslösa spaminlägg och peta dit en spam smiley, men har tidigare gjort det så fort som jag upptäckt spam. Efter flera sura kommentarer om detta bestämde jag mej för att lägga ner min rapportering, och Aq gjorde ju detsamma.

Att några störde sig på spam markeringarna gick bla ut på att inlägget automatiskt hamnar längst upp när någon svarar på det. Det var flera som tyckte att det var bättre att låta spammen "självdö" långt ner bland inläggen.
Eftersom det finns någon levande och troligvis tänkande varelse bakom spaminläggen tyckte och tycker jag fortfarande, att det ändå är bra att tala om för den personen att inlägget är genomskådat som spam, och därför blir markerat med en spamsmily, detta oavsett om det rasar in spam i varje avdelning samtidigt. Att markera har varit att tala om "Du är genomskådad".

Jag har alltid meddelat både Ingemar och Göran om i vilken avd spammet är och vad rubriken på det är.
Reaktionerna var jättesnabba i början, spam efter spam togs snabbt bort. Nu har det mattats betydligt, spamainläggen kan ju som nämnts ligga kvar i dygn.

Efter då alltså fått kritik från medlemmar och ett uppenbart ointresse från adm angående anmälda spam, låter iaf jag spammen härja fritt, jag tyckte som sagt inte att det var speciellt kul att öppna dem innan, så nu låtsas jag som jag inte ser dem längre.
MariaS
JA effekten med att låta spamtrådarna ligga kvar och självdö, det såg vi väl i sista omgången. JAg väntade också på att något skulle hända (innan jag anmälde) men effekten blev istället att den som lagt in spamet från början, SJÄLV fyllde på med fler spamsidor. Det fanns ju trådar med både två och tre inlägg spam.

Så jag hoppas att de som var kritiska till spam-anmälningarna sett detta och inser varför åtminstone jag kommer fortsätta att anmäla!
Alexander-VG-zon3
snacka om att missförstå mig!!!

NEJ jag är INTE emot att anmäla!!!!!!!!!!!!

jag är emot att folk skriver fler än ETT inlägg i spamtrådarna och håller dom uppe! vilket jag skrev.

jag är emot att folk överanvänder smilies!!!!!

det räcker med ett inlägg i varje spamtråd med en spamsmilie!!!

jag är EMOT allt vad spam heter och tycker odla borde fixa det bättre än va det är nu.


LÄS TRÅDEN och sluta missförstå mig!
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...817&hl=spam

slutsats från mig - gör ETT inlägg med EN smile och låt den dö och låt admin ta hand om den sen efter den anmälts. att den inte dör är ju såfall admins fel.


CITAT (Monaxe @ 12-06-2009, 11:17) *
Jag hittar inte heller tråden där Aq och jag fick kritik för att vi allför envist markerade spam trådar.
Jag vill inte hänga ut någon eller några, men tonen i tråden var allmänt kritisk mot att vi var varit flitiga med att markera spamtrådarna.

snälla nån, jag nämnde inte ens er, jag skrev allmänt! och ni fick inte kritik just emot er! ALLMÄNT.

kritiken var inte riktigt till er, och jag tycker inte det var kritik mer att jag höll på koka över av dom anledningar jag skrev i mitt förra inlägg i denna tråd.

om ni nu tyckte det var kritik mot er så var det inte det, förlåt om det uppfattades som det kompiskram.gif . men ska ni skriva bakom rygg så ha åtminstone rätt fakta.
Berith
Hittade ett inlägg från Ingemar här där han förklarar varför det ska anmälas! tummenupp.gif
pejori
Ok..Då vet vi... tummenupp.gif
Då räcker det med ett inlägg, med vidhängande smailyom att spammen är anmäld. naughty.gif
Då slipper det sitta tio medlemmar och anmäla samma spam. kompiskram.gif
Berith
Har nu läst flaxss inlägg och den länkade tråden (varför ligger den i Kryddväxter??).

Dom flesta spammen poppar ju upp i Support, det kan väl inte vara störande om det markeras anmält där så tråden flyttas upp? Flyttas upp förresten, det är ju inte ofta det skapas nya trådar där så även utan markering skulle spammet ligga överst länge...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Berith @ 12-06-2009, 12:39) *
Har nu läst flaxss inlägg och den länkade tråden (varför ligger den i Kryddväxter??).

Dom flesta spammen poppar ju upp i Support, det kan väl inte vara störande om det markeras anmält där så tråden flyttas upp? Flyttas upp förresten, det är ju inte ofta det skapas nya trådar där så även utan markering skulle spammet ligga överst länge...


det har åtminstone innan funnits massa spamtrådar i övriga avdelningar och jag tycker det är väldigt störande när trådarna hålls kvar av att ''medlemmar'' skriver fler inlägg i dom. visst admin hittar dom kanske lättare bara det jag vill inta ha dom bland dom nyaste trådarna.

men sedan bara för jag tycker en sak så menas det inte att man behöver brys sig om det.

CITAT (Berith @ 12-06-2009, 12:39) *
Har nu läst flaxss inlägg och den länkade tråden (varför ligger den i Kryddväxter??).


för att där va väl en 50st spamtrådar i den avdelningen.
Aqvakul
CITAT (pejori @ 12-06-2009, 12:34) *
Ok..Då vet vi... tummenupp.gif
Då räcker det med ett inlägg, med vidhängande smailyom att spammen är anmäld. naughty.gif
Då slipper det sitta tio medlemmar och anmäla samma spam. kompiskram.gif

Överens!

No hard feelings Linus. Jag har fullt förtroende för dig!
Berith
CITAT (flaxss @ 12-06-2009, 12:45) *
det har åtminstone innan funnits massa spamtrådar i övriga avdelningar och jag tycker det är väldigt störande när trådarna hålls kvar av att ''medlemmar'' skriver fler inlägg i dom. visst admin hittar dom kanske lättare bara det jag vill inta ha dom bland dom nyaste trådarna.

men sedan bara för jag tycker en sak så menas det inte att man behöver brys sig om det.
för att där va väl en 50st spamtrådar i den avdelningen.

Aj shit! fear.gif Ja det förstår jag, att 50 spamtrådar på samma ställe är irriterande.
Monaxe
CITAT (flaxss @ 12-06-2009, 12:26) *
snacka om att missförstå mig!!!

NEJ jag är INTE emot att anmäla!!!!!!!!!!!!

jag är emot att folk skriver fler än ETT inlägg i spamtrådarna och håller dom uppe! vilket jag skrev.

jag är emot att folk överanvänder smilies!!!!!

det räcker med ett inlägg i varje spamtråd med en spamsmilie!!!

jag är EMOT allt vad spam heter och tycker odla borde fixa det bättre än va det är nu.
LÄS TRÅDEN och sluta missförstå mig!
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...817&hl=spam

slutsats från mig - gör ETT inlägg med EN smile och låt den dö och låt admin ta hand om den sen efter den anmälts. att den inte dör är ju såfall admins fel.
snälla nån, jag nämnde inte ens er, jag skrev allmänt! och ni fick inte kritik just emot er! ALLMÄNT.

kritiken var inte riktigt till er, och jag tycker inte det var kritik mer att jag höll på koka över av dom anledningar jag skrev i mitt förra inlägg i denna tråd.

om ni nu tyckte det var kritik mot er så var det inte det, förlåt om det uppfattades som det kompiskram.gif . men ska ni skriva bakom rygg så ha åtminstone rätt fakta.


Ok, att spam bara ska markeras EN gång för att det ska framgå att det är anmält är jag helt överens om, allt annat är onödigt och håller bara tråden uppe.
Tror att vi kanske har gått om varandra i vår iver att bekämpa spammen, vi lägger det bakom oss nu och kan väl gemensamt försöka hålla vårt forum rent från all skit som spammen innehåller!

No hard feelings!
MariaS
I samma veva som spam-smileyn dök upp, hade admin även fixat så vissa ord blev ordet spam istället. Just där och då, hade vi faktiskt vansinnigt roligt i just den spamtråden, vill minnas att det hann bli flera sidor med inlägg, innan tråden försvann rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Monaxe
CITAT (MariaS @ 12-06-2009, 13:43) *
I samma veva som spam-smileyn dök upp, hade admin även fixat så vissa ord blev ordet spam istället. Just där och då, hade vi faktiskt vansinnigt roligt i just den spamtråden, vill minnas att det hann bli flera sidor med inlägg, innan tråden försvann rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif


Ja, ibland kan fakiskt spammen vara roliga! a0a.gif
Ralf
om man skrev v i a g r a utan mellanslag som blev det nåt annat..... testar nu

jappps det blev ändrat till spam...
MariaS
CITAT (Ralf @ 12-06-2009, 13:57) *
om man skrev v i a g r a utan mellanslag som blev det nåt annat..... testar nu

jappps det blev ändrat till spam...

Visst är det festligt! rotfl.gif Det kan bli riktigt roliga upplysningar om man skriver fel ord i fel ordning giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon