Sidor: 1, 2
MariaS
Ja faktiskt! Hela västra delen av götaland lär ska kunna få stora mängder regn under fredagsdygnet. Så ni har väl förankrat växthusen och gett de nyplanterade växterna livbojar.....

För de som är nyfikna... här är en väldigt bra sida för prognoser. Skriv namnet på er ort i rutan, så kan ni få prognoser från timme för timme, till flerdygnsprognos.
Huggorm
Det är allt eller inget som gäller du för tiden, torka eller skyfall
MariaS
Uppenbarligen.

För övrigt står jag med spett och slägga, för att gräva hål och plantera en massa, när det nu ändå ska komma "lite" regn och hjälpa till med vattningen...
Alba
Men nog är det väl underligt väder.
Jag kan inte minnas att vi haft så blåsigt som denna vår. Tiden före midsommar brukar vara nästan vindstilla. De kraftiga vindarna brukar ju komma på hösten.


Den sidan-YR- kollar jag också. Deras rapporter slår nästan aldrig fel.
Bee
Tack för en bra länk!
Gossen Ruda
Var inne på SMHI och hittade denna varning, och ovarning. laugh.gif

Kattegatt

Varning Klass 1 kuling
I natt nordväst ökande till 14-16 m/s.
Ingen brandriskvarning utfärdad
Alba
Men vi kanske ska trösta oss med att myggen blåser bort. naughty.gif unsure.gif
Huggorm
CITAT (Alba @ 11-06-2009, 15:50) *
Men vi kanske ska trösta oss med att myggen blåser bort. naughty.gif unsure.gif

Hoppas att knotten också blåser bort, för dom var bedrövligt jobbiga idag
Pia L
Om det bara vore blåst ändå, då hade dom kanske kunnat blåsa bort, men med allt det här regnandet så tror jag att vi kommer att få ett riktigt myggår crying.gif
Snöflinga

Fast snart har halva sommaren gått ... eller vad man skall kalla det rolleyes.gif
Lady Hamilton
Ja här efter kusten så skulle vi GÄRNA ha MYCKET MERA regn. Kan ingen söder i från skicka hit lite? Visst har vi fått några droppar det sista dygnet (men det var just inget mer än några droppar )men det är så torrt i markerna så brandrisken är stor. Och plantorna måste man vatnna varje dag så att de inte torkar ihjäl sweatingbullets.gif
Gossen Ruda
Regnet har nått Göteborg. Ingen översvämning än. biggrin.gif
Berith
... och enligt en meteorolog i Radio Skaraborg i em så ska det inte komma nåt nämnvärt in över det här området. Lite regn kunde det ju bli, men inte som söderöver tydligen. g.gif
MariaS
Ja regnet har ju kommit in över större delen av sydvästra götaland redan, så vi får väl summera sen hur mycket det blev...
Berith
CITAT (MariaS @ 11-06-2009, 20:18) *
Ja regnet har ju kommit in över större delen av sydvästra götaland redan, så vi får väl summera sen hur mycket det blev...

Japp, och varenda millimeter är välkommen här. yes.gif

Men åskan och stormen kan vi vara utan. nono.gif
MariaS
Jo torrt ska gudarna veta att det är här med! Det är så det dammar om leran, när man väl lyckats spetta loss den...
Gossen Ruda
Det har duttat lite regn tidigare så jag blev mycket förvånad när jag grävde bort en rundel av gräsmattan för att plantera Ginnalalönnen jag köpt. Precis snustorrt. Det behövs en riktig rotblöta för att återställa fukten i marken.
carolo
Jaa, nyss stod jag ute och kupade potatis och nu öser regnet ner! Så nu har det nått Orust!
Lars-Olof Arvids
Här inne på fastlandet (Svenshögen) är det bara lätt regn än så länge. Men det ser väldigt mörkt ut i väster! För mig får både regn och blåst gärna dra över i morgon, för på lördag hade jag tänkt cykla de tre milen in till Uddevalla, fullastad med växter, och delta i Trädgårdsamatörernas marknad!

Olle
Huggorm
Här i Munkedal är det ännu uppehåll, men det är väll en fråga om minuter då om det redan var på orust för en halvtimme sedan
pejori
lättare regn här också...(Partille) men det verkar som det ska bli värre.
Får nog ställa ned mina kaktusar på golvet, så dom inte blåser ner.
TheLan
Ja i Uddevalla så regnar det eller ja på Bokenäset i alla fall. har gjort sen halv 8 tiden ikväll. Jag o mamma var ute tidigare och plockade in hennes lagerblads träd, säkrade vårat lilla plastväxthus och tog ner parasollen. Undra hur Uddevalla kommer se ut imorgon med tanke på hur ofta nedre delen av centrum är översvämmat.
Cathis
Här har det öst ner sedan omkring 7-tiden men nu verkar det ha lugnat sig lite. Så
ser det ut i sydvästra småland ikväll
Huggorm
CITAT (TheLan @ 11-06-2009, 23:20) *
Undra hur Uddevalla kommer se ut imorgon med tanke på hur ofta nedre delen av centrum är översvämmat.

Men det är värst när det samtidigt blåser från väster, då stannar avrinningen genom bäveån liksom av och så översvämmas bastiongatan och museiparken. Nu är ju vattennivåerna dessutom relativt låga, så risken är nog inte så stor just denna gång
Alexander-VG-zon3
riktigt skyfall här faktiskt nu.
MariaS
Väntar fortfarande på regnet. Det började dugga i Lidköping för en timme sen, men här (9km fågelvägen) har det inte kommit en droppe!
Huggorm
Här har inte heller kommit något ännu, trots att det regnat i timmar bara någon mil bort
Wilmer
Samma här typ! Regn tre mil bort, men inte här vid inlandskusten.
Huggorm
Inlandskusten var ett bra ord biggrin.gif
Wilmer
happy.gif Verkar ju råda ett visst kustklimat här också, visst låter det dessutom flott giggle.gif
MariaS
Kust som kust... giggle.gif
Berith
Har inte kollat mätaren än men ser att det är vått på vägen så nåt har iaf kommit ner. yes.gif
Gossen Ruda
17 mm visar min regnmätare. Visserligen en del men än inga flottar med nödställda utanför. biggrin.gif
Berith
CITAT (Berith @ 12-06-2009, 05:53) *
Har inte kollat mätaren än men ser att det är vått på vägen så nåt har iaf kommit ner. yes.gif

5 mm hade det kommit till 6-tiden. Då var det uppehåll men nu regnar det igen. tummenupp.gif Det har också börjat vifta lite i trädtopparna men det är långt ifrån storm.
Lars-Olof Arvids
Lätt regn och mindre rörelser i träden här också.

Olle
Alexander-VG-zon3
45mm har kommit under natten och det fortsätter än.
Gossen Ruda
Av SMHI:s väderstationer som redovisas på nätet har Helsingborg fått mest med 32 mm senaste dygnet, varav ca 20 under natten. Övrigas dygnsnederbörd:
Göteborg 17
Torup 17
Hörby 10
Växjö 5
Såtenäs 15
renate
Tömde regmätaren nu,20mm sedan igår i Hylte 1 mil norr om Torup.Regnet strila ner.En perfekt städdag.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2009, 09:35) *
Av SMHI:s väderstationer som redovisas på nätet har Helsingborg fått mest med 32 mm senaste dygnet, varav ca 20 under natten. Övrigas dygnsnederbörd:
Göteborg 17
Torup 17
Hörby 10
Växjö 5
Såtenäs 15


från SMHI

''De största mängderna i dag väntas i västligaste Götaland. Hittills sen i går kväll har Hallands Väderö (nordvästra Skåne) fått 46 mm, Rångedala (södra Västergötland) 26 mm.''

och så hos mig 45mm.
MariaS
Här började det regna runt midnatt, för ca 1timme sedan hade det kommit 18mm (ca 3mil NO Såtenäs)
Anders zon 1
Här söder om Malmö är det full storm och skyfall samtidigt. Har hittills kommit 25 mm under natten och det är 11 grader ute. Fick göra akututryckning i morse och stötta upp rosenbågen och ett gullregn som höll på att välta. En stor klätterros har knäckts och potatisen ligger fullständigt "utsmetat" längs marken. Inte kul.. :-( Regnet är visserligen välbehövligt men blåsten hade jag gärna varit utan.
Gossen Ruda
CITAT (flaxss @ 12-06-2009, 09:45) *
från SMHI

''De största mängderna i dag väntas i västligaste Götaland. Hittills sen i går kväll har Hallands Väderö (nordvästra Skåne) fått 46 mm, Rångedala (södra Västergötland) 26 mm.''

och så hos mig 45mm.


Aha, så du har flyttat till Hallands Väderö?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2009, 10:50) *
Aha, så du har flyttat till Hallands Väderö?


tänkte lägga till i ditt inlägg därav jag skickade det inte av att vara tyken.

hos mig öser regnet ner väldigt mycket. har inte gått ut och kollat hur många mm det kommit.

men som sagt regnar gör det väldigt mycket. synd att SMHI inte har en väderstation här.
MariaS
Även om man har väderstationer i närheten, så stämmer de inte alltid i alla fall. Hur många gånger har det inte varit översvämning och 100mm i Lidköping, när vi bara har fått 3mm!?

Vet ett år när vi åkte på semester och läste rubrikerna på Expressen. De visade bilder på bilar med regnvatten upp till taket i garage som översvämmats i Lidköping. Hos oss (9km fågelvägen) hade det inte kommit en droppe!

Vägverket har en station 3km bort. Den anger i och för sig inte antal mm, men den kan säga regn när vi har sol.

Funderar allvarligt på att skaffa en sån där egen staion som man kan koppla till datorn, då bör man ju få ut väldigt exakta mätningar här ute hos oss.
MariaS
Senaste observation på norra Kålland:

12,2 m/s i byarna, 5,9 m/s i medel, måttlig nederbörd och 21mm i mätaren....

Glömde temperaturen... +11,0
Gossen Ruda
CITAT (MariaS @ 12-06-2009, 11:10) *
Även om man har väderstationer i närheten, så stämmer de inte alltid i alla fall. Hur många gånger har det inte varit översvämning och 100mm i Lidköping, när vi bara har fått 3mm!?

Vet ett år när vi åkte på semester och läste rubrikerna på Expressen. De visade bilder på bilar med regnvatten upp till taket i garage som översvämmats i Lidköping. Hos oss (9km fågelvägen) hade det inte kommit en droppe!

Vägverket har en station 3km bort. Den anger i och för sig inte antal mm, men den kan säga regn när vi har sol.

Funderar allvarligt på att skaffa en sån där egen staion som man kan koppla till datorn, då bör man ju få ut väldigt exakta mätningar här ute hos oss.


När det gäller lokala åskväder kan skillnaderna vara enormt stora men inte när ett lågtryck drar in. Visst finnns det skillnader även då men dom är inte enorma.
Alexander-VG-zon3
regnet har lugnat sig betydligt nu men det har börjat blåsa lite mer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2009, 12:29) *
När det gäller lokala åskväder kan skillnaderna vara enormt stora men inte när ett lågtryck drar in. Visst finnns det skillnader även då men dom är inte enorma.


ja när det slutat regna helt så ska jag pila ut och ta kort på min regnmätare och visa. ska också ladda batteriena till kameran.

uppdatering från SMHI

''Tillhörande regn över södra Sverige har i natt gett störa regnmängder i västra Götaland där Hallands Väderö rapporterar 54 mm.''

Huggorm
Och här har bara småregnat lite, det måste ha dragit förbi längre inåt land eller så confused.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 12-06-2009, 12:43) *
Och här har bara småregnat lite, det måste ha dragit förbi längre inåt land eller så confused.gif


http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=9444&l=sv

man kan ju se här vart regnet har dragit förbi. det gröna ger väl inte så mycket.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon