Full version: Guldfiskyngel?
Bettina
Hej!

Jag undrar om det är någon som fått guldfiskyngel i sin damm än. När vi hade sommarvärme för någon vecka sedan trodde jag att mina guldisar hade börjat leka, men några ägg eller yngel har jag ännu inte sett. Är det någon som vet hur lång tid det tar från lek till yngel? Kan det vara så att leken tog slut när det blev kallare ute? Jag är tacksam för att ta del av era erfarenheter vad gäller guldfiskar i damm. Vattnet i min damm är förresten också ganska brunt just nu. Är det någon som vet hur jag kan få vattnet klarare? Jag har pump med inbyggt filter och UV-ljus.

confused.gif Bettina
MariaS
VAttnet klarnar när växtligheten kommer igång.

När det gäller yngel, så har nog fiskarna lekt, men romen kan inte kläckas förren temperaturen i vattnet kommer upp i runt +20 grader, men då kan du börja spana efter pyttesmå hårstron som simmar runt i kanterna.

Se bara till att du har stenar och annat som ynglena kan gömma sig i. Föräldrarna tar sig gärna ett skrovmål på nykläckta om de får chansen.
MariaS
Ikväll såg jag de första bebisarna. Ska se om det går att ta kort på dem nu när de är så där yttepytte små...
Mony
Åh, så roligt! Jag hoppas på fiskbebisar jag med smile.gif
Chamomille
CITAT (MariaS @ 30-06-2009, 23:21) *
Ikväll såg jag de första bebisarna. Ska se om det går att ta kort på dem nu när de är så där yttepytte små...

Va roligt! Bilder tack smile.gif Hur gör ni med era fiskar på vintern?
MariaS
Mina simmar i dammen året runt. Brukar få max 5cm is när det är som kallast, men jag har en liten anordning som håller en öppen vak i isen för sumpgasens skull.
Chamomille
Aha. Det känns som att det skulle krävas någonting mer om vi skulle göra en damm. I vintras var isen närmare en halvmeter i sjön här wacko.gif Fast det kanske räcker med ett flöde?
MariaS
En mindre pump eller en doppvärmare för damm, räcker gott. Däremot bör djupet vara minst 80cm för att fisken ska ha dräglig bottentemperatur på vintern (runt +4)

Var nyss ute och försökte ta några kort. Tyvärr är inte min kamera tillräckligt bra för att man ska se några yngel på korten, det blir bara suddigt. Ska se om jag kan låna dotterns kamera....
Chamomille
CITAT (MariaS @ 01-07-2009, 10:36) *
En mindre pump eller en doppvärmare för damm, räcker gott. Däremot bör djupet vara minst 80cm för att fisken ska ha dräglig bottentemperatur på vintern (runt +4)

Var nyss ute och försökte ta några kort. Tyvärr är inte min kamera tillräckligt bra för att man ska se några yngel på korten, det blir bara suddigt. Ska se om jag kan låna dotterns kamera....

tummenupp.gif
MariaS
Äntligen lyckades jag fånga två småttingar på bild! Ca 4mm långa i verkligheten!
[attachment=37335:Namnl_st_1.jpg]
Mony
Hehe, ja jag ser dem iallfall! Så gulliga. Hur många brukar överleva?
MariaS
CITAT (Mony @ 01-07-2009, 22:27) *
Hehe, ja jag ser dem iallfall! Så gulliga. Hur många brukar överleva?

BEror på hur smarta de är och gömmer sig! Ibland överlever bara några stycken, ibland massor. Föräldrarna kan bli ganska glupska om det vill sig illa...
Chamomille
CITAT (MariaS @ 01-07-2009, 13:35) *
Äntligen lyckades jag fånga två småttingar på bild! Ca 4mm långa i verkligheten!
[attachment=37335:Namnl_st_1.jpg]

Uj så små... wub.gif Hur mycket växer de på en sommar tro?
MariaS
CITAT (Chamomille @ 02-07-2009, 07:12) *
Uj så små... wub.gif Hur mycket växer de på en sommar tro?

Ja, från det där nykläckta stadiet och till i höst går det fort. Första dygnet fördubblar de sin storlek. Fram i höst kan man sen se yngel på mellan 3-5cm i storlek. Till våren brukar de ha kommit upp i 8cm!?

Jag har haft yngel som blivit i lekstorlek på bara ett år!
Chamomille
Oj de verkar växa snabbt. Ser fram emot fler bilder senare rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon