Gillan
Halloj alla underbara Odlaiter!

Som en del av er säkert märkt så lyser jag med min frånvaro här på Odla. Det beror inte på något annat än att tiden helt enkelt inte räcker till. Jag har fullt upp med både det ena och det andra och inte ens vännerna IRL får det de borde ha. De stunder jag får över för mig själv, tillbringar jag i trädgården. Endera med huvudet nere i rabatterna eller sittande med en bra bok i nån skön vrå.

I vilket fall som helst så vill jag, som rubriken säger, önska er alla precis en sån sommar ni vill ha. Själv tillhör jag de där som aldrig kan få nog av sol och värme på dagarna och gärna ser att vattnet kommer på nätterna när jag sover giggle.gif ( solen har ju tyvärr lyst med sin frånvaro den senaste tiden, men jag tror nog den kommer tillbaka vad det lider )

Här blommar bland allt annat just nu den Blå bergvallmon och Aklejan " Winky Double"

[attachment=36345:ODLA.jpg]

[attachment=36346:ODLA_nr_1.jpg]

Massor med soliga kramar från mig till er smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Aqvakul
Jag önskar dig Gillan detsamma och alla andra odlaiter också. Ha en riktigt bra sommar! kompiskram.gif

stennie
Det samma till dig Gillan!

och till alla andra också.

En riktigt härlig sommar!

ängsvädd
Jag önskar detsamma biggrin.gif

Ha en skön sommar blomma.gif
Irene_L
Jag önskar dig Gillan en härlig solig sommar (och så lite regn på natten giggle.gif )[attachment=36349:smiliygr_vare.gif][attachment=36348:h_ngmatta.gif]

Nu blommar min blå bergvallmo som jag sådde för 2 år sen. Min är inte så blå som din men det är härligt att se den blomma!
[attachment=36347:bl__bergvallm.JPG]
Alba
Jag önskar dig Gillan en riktigt bra och härlig sommar.

Det där med regn på natten tycker jag är en väldigt bra ide.......hoppas du får rätt.

[attachment=36369:TREVLIG_SOMMAR.jpg]



Lady Hamilton
Detsamma önskar även jag dig kompiskram.gif och alla er andra förstås Följer det startade trnden med att visa en blommande Blå Bergvallmo (färgåtergivningen är exakt) men så lägger jag även in en "sommarbild" och bild på en växt som du brukar få se hemma hos mig blush.gif

[attachment=36372:DSCN2618_kopiera.jpg]
[attachment=36373:DSCN2624_kopiera.jpg]
[attachment=36374:DSCN2628_kopiera.jpg]
Monaxe
Vill verkligen önska det samma till dej Gillan och alla andra, mina fina blå vallmo som jag fick av dej ifjol har vuxit på jättefint, och jag hoppas på en liten blomma nästa år!
Njut av sommaren alla som kan...

Här är en bild på min nästan svarta stockros.


svart stockros.JPG

Biggan_
Önskar dej detsamma Gillan!
En härlig sommar till er alla!

[attachment=36395:IMG_1620...a_vallmo.jpg]
blomkronan
Ja Gillan... det är så nu smile.gif Vi ägnar mer tid i trädgården.... än framför datorn!!!

Jag önskar dig och alla andra odlatister en super skön sommar smile.gif
Gillan
Inte sjutton kommer regnet på natten! Det kommer när helst det behagar!! Men mig veterligen så finns det ingen stans att beklaga sig till confused.gif ......... laugh.gif ...................Nåja, det är svensk sommar..............bara att acctepera fakta( men nu stavade jag nog åt helsike ?? )
Wow vilka fina vallmon ni har.....och vad kul att de jag givit bort verkar ha överlevt bravo.gif ...........Och din citron "Ladyn"!!! Den är ju bara helt otrolig! Nu måste du väl ha slagit eget rekord?

Men Biggan!....Vad heter din Pion? Själv har jag " Bowl of beauty, Sarha Bernard och en sån där " gammal hederlig sak som sägs ska ingå" giggle.gif


Och förlåt för att jag inte svarar er som jag borde blush.gif


Edit:Hemskt ledsen, men jag vet inte vilken "cykelväg" jag for på nyss? ( blandar ihop pioner och vallmo??? ) blush.gif
Gillan
CITAT (Biggan_ @ 14-06-2009, 23:07) *
Önskar dej detsamma Gillan!
En härlig sommar till er alla!

[attachment=36395:IMG_1620...a_vallmo.jpg]



Ja, ja, eftersom jag är som jag är så är det väl bara att krypa till korset............................det där är ju ingen "Pion"!!!! Det är ju en papaver duh.gif , men vilken?, det vet jag ju fortfarande inte dunno.gif
Biggan_
CITAT (Gillan @ 21-06-2009, 04:35) *
Ja, ja, eftersom jag är som jag är så är det väl bara att krypa till korset............................det där är ju ingen "Pion"!!!! Det är ju en papaver duh.gif , men vilken?, det vet jag ju fortfarande inte dunno.gif


Den är köpt som papaver orientale ´Pattys plum´men jag tvivlar på att det är rätt. ´Pattys plum´beskrivs som plommonlila men mina är mörkt rosa med dragning åt det grå hållet.
Så här ungefär.... wink.gif ....

...och det kallar jag inte plommonlila! dunno.gif
Maggan H
En riktigt skön sommar till er alla; här har dock varit så pass kyligt de sista 3 veckorna att vårblomman som jag köpte på Älvsjömässan, (Namn okänt!)den har börjat blomma igen i tron att vintern nu är slut.... crying.gif Måtte resten av sommaren vara någorlunda varm utan isiga vindar. Här var frost i inlandet för bara några dagar sen.

Denna bilden är dock tagen vid utplanteringen i mars/april.

[attachment=36750:ladybird.jpg]
Biggan_
CITAT (Maggan H @ 21-06-2009, 20:45) *
En riktigt skön sommar till er alla; här har dock varit så pass kyligt de sista 3 veckorna att vårblomman som jag köpte på Älvsjömässan, (Namn okänt!)den har börjat blomma igen i tron att vintern nu är slut.... crying.gif Måtte resten av sommaren vara någorlunda varm utan isiga vindar. Här var frost i inlandet för bara några dagar sen.

Denna bilden är dock tagen vid utplanteringen i mars/april.

[attachment=36750:ladybird.jpg]


Så söt den är! wub.gif Synd att du inte kan namnet, vet du inte arten iheller? En sådan skulle jag vilja ha!
Maggan H
Nä, jag litade - återigen - på minnet, som naturligtvis inte kommer ihåg vad den hette! Det enda jag kom på var något om Ladybird, men om det är ens rätt i sammanhanget vet jag inte! ranting.gif Den var i alla fall helt ny i sortimentet, den är inte större är en klase Snödroppar.
Biggan_
CITAT (Maggan H @ 21-06-2009, 20:57) *
Nä, jag litade - återigen - på minnet, som naturligtvis inte kommer ihåg vad den hette! Det enda jag kom på var något om Ladybird, men om det är ens rätt i sammanhanget vet jag inte! ranting.gif Den var i alla fall helt ny i sortimentet, den är inte större är en klase Snödroppar.


Någon annan här kanske vet. Det var väl fler som köpte den skulle jag tro, och alla har inte lika dåligt minne som du och jag! sleep.gif
Dilara
CITAT (Biggan_ @ 21-06-2009, 21:05) *
Någon annan här kanske vet. Det var väl fler som köpte den skulle jag tro, och alla har inte lika dåligt minne som du och jag! sleep.gif


Rosenblund/Rosenstjärna, Rhodohypoxis baurii heter den. Har fullt med skönheterna i min trädgård.
Biggan_
CITAT (Dilara @ 21-06-2009, 21:24) *
Rosenblund/Rosenstjärna, Rhodohypoxis baurii heter den. Har fullt med skönheterna i min trädgård.

Tack snälla! Googlade på den och hittade DETTA här på Odla. Tar du in dom över vintern eller täcker du dem?
Maggan H
Även jag tackar! tummenupp.gif Rosenstjärna, passande namn på en skönhet!
Dilara
CITAT (Biggan_ @ 21-06-2009, 21:58) *
Tack snälla! Googlade på den och hittade DETTA här på Odla. Tar du in dom över vintern eller täcker du dem?


Jag har hört att många har misslyckats, men jag har mina på friland! Det enda man ska se upp med är vinterväta, så jag brukar bara täcka dem en aning. Jag har mina på en liten kulle där det är lagom torrt på vintern.
Biggan_
CITAT (Dilara @ 21-06-2009, 22:25) *
Jag har hört att många har misslyckats, men jag har mina på friland! Det enda man ska se upp med är vinterväta, så jag brukar bara täcka dem en aning. Jag har mina på en liten kulle där det är lagom torrt på vintern.

Tack för hjälpen! tummenupp.gif
Dilara
CITAT (Biggan_ @ 21-06-2009, 22:27) *
Tack för hjälpen! tummenupp.gif


Så lite så! tummenupp.gif
Kajsa i Arvika
Önskar också er alla en varm skön sommar.. det där med regn behöver vi väl inte snacka högt om va.. giggle.gif Sitter inte heller mycket vid datorn.. jobbar, jobbar, jobbar.. och när jag kommer hem sätter jag mej i växthuset och dalar ner på jorden igen genom att stirra på allt det gröna... hade man inte det skulle det gå käpprakt åt pipsvängen känner jag.. Stor kramis till er allihop!

Ps... Gillan, dina malvor är jättevackra och jag delar ut dem åt höger och vänster till förälskade vänner! ricinen växer också bra.. tummenupp.gif ser fram emot en ny busfrötråd!
Myosotis
Tack detsamma! smiley_small_hug.gif Ytterligare en sån där tråd med meconopsisar och svarta stockrosor och vackra vallmor *muttrar ilsket* sick.gif <-- avundsjuk
Klart att man inte har tid att sitta vid datorn om man har meconopsisar att titta på!
Kajsa i Arvika
*muttrar* hur många år dröjer det innan jag har några meconopsisar att titta på då? fick fröer av en vänlig odlait och nu huserar iaf 30 talet småttingar i växthuset... thanks.gif är det en sån där tålamodsprövande sak som man måste vänta på i fem år innan man får njuta av den?
Myosotis
CITAT (Kajsa i Arvika @ 22-06-2009, 11:46) *
...är det en sån där tålamodsprövande sak som man måste vänta på i fem år innan man får njuta av den?

inte ens det. De bara dör. Jag har väntat i 100 år ungefär och lär vänta i all evighet -cry-.gif Var glad att du har små plantor, så länge de lever finns det hopp!
Kajsa i Arvika
har heller aldrig lyckats tidigare.... peppar peppar och ta i trä och alltihop samtidigt...

får jag dem att överleva får du gärna ett par av mej Myosotis.. yes.gif
Irene_L
Inte behöver du vänta 5 år...jag sådde mina för 2 år sen och dom blommar så fint iår...jippie!!! tummenupp.gif
Kajsa i Arvika
nämen vad kul.... hmmm... 2år.... 2009.. 2010... 2011... oj oj oj.... jädrar vad jag ska njuta då.... giggle.gif
Myosotis
CITAT (Kajsa i Arvika @ 22-06-2009, 12:01) *
får jag dem att överleva får du gärna ett par av mej Myosotis.. yes.gif

w00t.gif smiley_small_hug.gif Men tror du att de klarar posten, de är ju så känsliga?

Är det betonicifolia?
Kajsa i Arvika
ja det är betonicifolia...

överlever de får vi väl fundera ut nåt... får väl försöka lura iväg gubben på en kortsemester till Skåne annars... det finns ju en del spännande handelsträdgårdar efter vägen som jag skulle kunna tänka mej att besöka igen.. devil.gif dessutom har jag en Svart nysrot och en vaxklocka inackorderad hos en kompis i Fjärås... laugh.gif kanske dags att hämta hem dem...
malin72
Och Jag önskar dig en Jätte fin Sommar med så klart wub.gif

jag skummläser bara då och då pga omständigheter...så jag missade ju denna så klart blush.gif
men titta vad som blommar så fint här hemma tack vara dig kompiskram.gif

[attachment=36778:v_r205bergvallmon.JPG] [attachment=36779:v_r200bergvallmo1.JPG] [attachment=36780:v_r201bergvallmo2.JPG]

Självklart önskar jag er alla andra en Jätte Härlig Sommar med!!!!!

[attachment=36781:sommar_0...ungsl_k1.JPG] [attachment=36782:sommar_0...ungsl_k2.JPG]
Myosotis
CITAT (Kajsa i Arvika @ 22-06-2009, 12:33) *
ja det är betonicifolia...

överlever de får vi väl fundera ut nåt... får väl försöka lura iväg gubben på en kortsemester till Skåne annars... det finns ju en del spännande handelsträdgårdar efter vägen som jag skulle kunna tänka mej att besöka igen.. devil.gif dessutom har jag en Svart nysrot och en vaxklocka inackorderad hos en kompis i Fjärås... laugh.gif kanske dags att hämta hem dem...

smiley_small_hug.gif Du är såå välkommen! Hoppas jag har nåt att byta med som du kan tänkas vara intresserad av, annars betalar jag gärna för dem.
Gillan
Wow Malin, så fina meconopsisar du har flirting.gif !

Nu har det varit helt underbart väder i en vecka och det ser ut att fortsätta i ytterligare ett par dagar. Det blir ett evinnerligt springande mellan, vattning, gräsklippning, ogräsrensning och ................poooolen så klart giggle.gif

Ha det fortsatt gott i sommarvärmen på er alla smiley_small_hug.gif



Psst! Mina meconopsisar sådde jag förra året och de blommar för fullt i år tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon