Söttok06
Det är en mycket liten förening med bara 8 st som köpt övriga 3 är hyresgäster.
Några är med i styrelsen och jag vet att en av dem har dragit det tyngsta lasset. Vi ska städa trapphus själva och det har väl varit lite si och så med den städningen, men jag hoppas att det blir bättre. Dessutom ska vi klippa gräset runt huset. Jag har tagit på mig att fixa med rabatterna eftersom det är jag som anlagt en del av dem tidigare.

En av våra hyresgäster är väldigt pedantisk med städningen och gräsklippningen. Hon är sjukpensionär sedan ett antal år sedan och har tidigare ringt massor av samtal till den kommunala hyresvärlden som var innan vi tog över. Hon klagade eller kom med förslag till ideliga förbättringar. En del kanske bra, men helt enkelt för mycket.
Nu börjar hon maila om vår städning, vad som ska ingå där. Varför det inte är rengjort här eller där och hon informerar hur hon själv springer runt och städar och röjer.
Antar att hon har någon fobi om det ser minsta smutsigt eller rörigt ut. De andra i styrelsen svarade rätt "bitchigt" på hennes inlägg. Jag skrev också ett inlägg men utan att kommentera hennes person utan mer att vi måste diskutera en norm för hur mycket vi ska städa.

Det är säkert mycket svårare när man är så få, lättare i en större förening där de lägger ut städningen eller gårdsskötseln på någon firma.

Denna granne (hyresgäst) ringer gärna mig i tid och otid. Mindre nu än förut som tur är. Det är då hur vi ska hantera städning och allt möjligt annat i huset. Hon har en del bra idéer men det blir bara FÖR MYCKET.
Och de andra tål henne inte ens det minsta. Tycker bara att hon är asjobbig.

Egentligen har hon ju inte med städningen direkt att göra tycker jag, bara det är någorlunda rent. Hon drar själv in rätt mycket hundhår med sina tre hundar som hon har.

Hur ska man på bästa sätt hantera detta. Är det någon som har erfarenhet???
pejori
Det bästa är väl, att säga att om hon inte tycker att städningen är ok. så kan ni överlåta den på henne. giggle.gif
Min erfarenhet när det gäller synpunkter på allehanda saker, som planteringar och skötsel av dito är, när man säger "du är välkommen att ta över en del av ansvaret" så backar 90 % och håller tyst. tummenupp.gif
Alla vill, men ingen vill ta ansvar, så överlåt det hon ringer om, med varm och trevlig röst, så lär hon backa fort, eller så gör hon det.. giggle.gif
Huggorm
Är hon sjukpensionär har hon ju rätt gott om fritid, och skulle kunna ta städningen som sin egen uppgift att pyssla med om dagarna. Då får hon det som hon vill, och alla kan vara nöjda.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 21-06-2009, 10:40) *
Är hon sjukpensionär har hon ju rätt gott om fritid, och skulle kunna ta städningen som sin egen uppgift att pyssla med om dagarna. Då får hon det som hon vill, och alla kan vara nöjda.


Snacka om att ha fördomar om sjukpensionärer thumbdown.gif

Det enda rätta är väl att tala klarspråk med tanten utan att för den skull vara otrevlig. Tala om att hon faktiskt får finna sig i det bostadsrättsföreningen beslutat i fråga om skötseln inom- och utomhus. Fråga om det kanske finns en uppgift som hon är villig att ta på sig och som hon orkar med. Hon kanske inte ens märker själv vilken negativ attityd hon har så ett litet påpekande därvidlag skulle nog inte heller sitta ivägen.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 21-06-2009, 11:09) *
Snacka om att ha fördomar om sjukpensionärer thumbdown.gif
/.../



Precis min tanke också... crying.gif
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 21-06-2009, 10:40) *
Är hon sjukpensionär har hon ju rätt gott om fritid, och skulle kunna ta städningen som sin egen uppgift att pyssla med om dagarna. Då får hon det som hon vill, och alla kan vara nöjda.



Instämmer i vad andra sagt : Vilka fördomar har ni om sjukpensionärer egentligen ????
Huggorm
Tja, verkar det inte som om hon har en väldig massa överskottsenergi som hade kunnat läggas på nyttigare ting, som att städa trappan till exempel?
Aqvakul
Det är nog läge att varna lite för att köpa bostad i mycket små bostadsrättsföreningar. Ett problem är att hitta en fungerande styrelese. Ett annat problem är att då man sällan har råd att inhandla olika tjänster, så blir det gärna diskussioner hur arbetet ska fördelas mellan medlemmarna. Ett tredje bekymmer är att alla kontroverser tenderar att bli väldigt personliga. Bor dessutom någon eller några med hyresrätt så är dettta ytterligare en möjlig källa till konflikter.
pejori
CITAT (Huggorm @ 22-06-2009, 01:16) *
Tja, verkar det inte som om hon har en väldig massa överskottsenergi som hade kunnat läggas på nyttigare ting, som att städa trappan till exempel?



Att ha överskottsenerig och att vara arbetsoförmögen, är två helt skilda begrepp unsure.gif
Sjukpensionär, är man för att man inte kan arbeta, inte för att man inte vill arbeta.
Trappstädning är ett tungt arbete.
Söttok06
Jag förstår att det kan vara en viss risk med små föreningar. Själv var jag i valet och kvalet om jag skulle säga ja till en ombildning. Men nu är det så. Jag ville inte heller vara hyresgäst vid en ombildning.

Ingen annan av hyresgästerna utom denna kvinna har klagat. Som jag skrev förut höll hon på likadant med det kommunala bostadsbolaget där hon krävde kontroll av städningen som de utförde och andra saker. Hon fick också igenom en hel del av sina krav. En del var säkert bra.
Men folk som har ett heltidsarbete har inte tid att sitta i telefon hela dagarna för att ringa. Inte heller att springa runt på gården och plocka skräp.
Hon har koll på allt där. Är uppe redan i svinottan och kollar runt. Hon reser aldrig bort heller utan är ständigt hemma förutom någon kortare tur som hon tar med sin bil.

Om hon ska städa och det som sitt uppdrag kommer hon vilja ha lägre hyra. Och det är jag osäker på om bostadsförenigen har råd med. Men jag kanske ska lägga det som förslag att om hon tar på sig städningen runt huset som hon tycker att det ska vara, så kan hon väl få lite lägre hyra. Om hon inte accepterar får hon finna sig i den standard som föreningen bestämmer. Eller städa ändå, gratis.
Men då måste föreningen bestämma vilken standard städning och skötseln ska ha.

Hon var på mig igen om städningen i morse. Att det hade gått ett år utan att vi hade rutiner på ditt och datt. Att vi skulle titta vad det kommunala bolaget hade för städåtaganden, sen skulle vi bara kopiera det och göra sammaledes. Men det är ju för sjutton skillnad om det är ett städbolag som sköter städningen än om det är vi själva som måste städa på vår fritid så att säga.
Det är ju som att äga en villa. En del är jättenoga med sina gräsmattor och tomter andra lite mer slarviga. Det bestämmer man ju själv.

*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 22-06-2009, 01:16) *
Tja, verkar det inte som om hon har en väldig massa överskottsenergi som hade kunnat läggas på nyttigare ting, som att städa trappan till exempel?


Har du städat trappor någon gång? Det är faktiskt ganska krävande kan jag upplysa om. Vederbörande vore säkert inte sjukpensionär om hon kunde ha ett jobb som trappstäderska. Självklart kan man som sjukpensionär ha en massa överskottenergi just på grund av att man inte klarar av att utföra en massa sysslor men du verkar tro att sjukpensionärer bara bluffar.
Jag blir uppriktigt både ledsen och arg när jag hör sån skitsnack. angry.gif ranting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon