MetaN
Har en gammal turkos plastdamm som är nedfälld i ett trädäck. Den är inte särskilt snygg som den är. Kan man sätta vattenväxter i den och hur gör man då? I någon typ av kruka? Skulle tro att dammen är 30-40 cm djup och kanske 1.50 bred. Kan man ha fiskar i en sådan damm? Och hur skyddar man dem mot måsar? Måste man täcka en sådan damm så inte "småbarn" ramlar ner?

Tacksam för tips. Har haft en enkel pump med fontän men det gör inte den särskilt mycket roligare så jag behöver verkligen hjälp med att göra något intressant av den.

/MetaN
MariaS
Det finns korgar av plast eller små smidiga påsar av fiberduk, som är ypperliga att plantera i. Djupet är perfekt för en dvärgnäckros, lite säv och smalkaveldun. Sen skulle jag nog sätta ner några tegelstenar, som jag skulle placera en korg med sumpirisar på. Av dessa växter är det bara näckrosen som inte kan övervintra där.

Visst kan du ha fiskar där, men det är för grunt för att de ska kunna övervintra. Då behöver du ngt lämpligt att förvara dem i över vintern.
Alexander-VG-zon3
flytväxter håller ju fiskarna nere plus att plantera tät på sidorna.

andra växter du kan plantera

Bäckveronika, Vattenmynta, Kamelontblad, Vinterlilja (dom två sista övervintras inne). jag brukar plantera i vanliga plastkrukor med plantjord som jag täcker ytan med grus så att jorden hålls kvar. vill du ha ett billigare alt än näckroslera så köp kattsand.

av fiskar kan du ju ha guldfisk (om du räknar ut literna D*L*H, dom gillar mycket volym) annars så kan du ju köpa ett gäng av Kardinalfisk en 10-30st rätt så små fiskar med rödbrons färg. även dom övervintras inne och för dom räcker ett kar på 30-50L finns billiga lådor att köpa på Jysk, IKEA, Jula, Biltema m.m. som funkar bra att förvara dom i under vintern. dom tas ut sen när det är över +10c +15c i vattnet.
MetaN
Tack för tipsen. Dammen skall få en chans till att visa sig dekorativ.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon