Full version: Bilbesiktningen
ingrid fuxwall
De är numera min stora fiende

Idag fick jag räkning från dem, på två tider där man inte infunnit sig. Första tiden var en bil jag inte känner och som jag aldrig sett och andra tiden var vår Astrid men där blev det något fel - kanske var det jag som gjorde fel men jag skrev upp och åkte på en tid som inte fanns.
Fast om de skickade räkningen fel kanske de gjorde fel på bokningen också men jag blir väl tvungen att betala för båda för att slippa indrivning - inte roligt är det, att komma på kant med myndigheterna.

Men idag skulle man undersöka Astrid och hon underkändes - det saknades spolarvätska!
Frågade om ombesiktning men man litade på att jag själv skulle fixa att fylla på. Att Astrid saknar glas på ena blinkersen - ingen kommentar, spolarvätskan var viktigare

mamamaggan
Åt spolarvätskan kan man faktiskt skratta men det andra !!!!


De kan ibland driva en till vansinne. Det har hänt oss att vi inte fått kallelse till besiktning och när jag då ringt och frågat varför så har jag inte fått någon godtagbar förklaring. När jag då frågade hur jag ska bära mig åt för att boka en tid själv så fick jag till svar att jag skulle gå in på nätet och boka. Men , det kan jag ju inte eftersom det krävs en kod som jag inte har eftersom jag inte fått någon kallelse där koden står svarade jag . Det går inte på något annat sätt blev svaret !!!!

Jag kontaktade min lokala besiktning och där var de hur hjälpsamma som helst plus att bilen gick igenom!!

Stå på dig Ingrid , du ska ju inte betala för något som du inte beställt!!! Det är väl nästan så du skulle anmäla din bilbesiktning , vadå ingen spolarvätska ????
Grå
Det är fakiskt lag på att man ska ha spolarvätska i behållaren, eftersom det kan hända hemska olyckor bara på grund av att folk skiter i det för att det "känns mindre viktigt".
En klar vindruta är lika viktigt som att det finns lampor i lamphusen, en varningstriangel och bilbälten i bilen.

Den besiktningsman som släpper igenom en bil utan spolarvätska begår tjänstefel.
Bengalow
Nåja, underkänd är väl att ta i. Den fick väl en anmärkning, en 1:a, och det var väl med rätta. Jag tycker det är bra med bilbesiktning - det är en hel del "ogräs" som försvinner från vägarna genom detta. Och så får man en undersökning som ger ev. tips om reparationsbehov....
andersen
CITAT (Bengalow @ 24-06-2009, 10:46) *
Nåja, underkänd är väl att ta i. Den fick väl en anmärkning, en 1:a, och det var väl med rätta. Jag tycker det är bra med bilbesiktning - det är en hel del "ogräs" som försvinner från vägarna genom detta. Och så får man en undersökning som ger ev. tips om reparationsbehov....


Nja hon fick nog underkänt, det är något nytt system, när felen inte är "så trafikfarliga"så kan du få underkänt det betyder att du skall omedelbart åtgärda felen,och om du blir stoppad av polisen så åker du på en ombesikning dvs en helt nybesiktning där det kan upptäckas nya fel.
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 24-06-2009, 02:18) *
De kan ibland driva en till vansinne. Det har hänt oss att vi inte fått kallelse till besiktning och när jag då ringt och frågat varför så har jag inte fått någon godtagbar förklaring. När jag då frågade hur jag ska bära mig åt för att boka en tid själv så fick jag till svar att jag skulle gå in på nätet och boka. Men , det kan jag ju inte eftersom det krävs en kod som jag inte har eftersom jag inte fått någon kallelse där koden står svarade jag . Det går inte på något annat sätt blev svaret !!!!

Koden är de fyra sista siffrorna i ditt personnummer, så du kan när som helst boka en besiktning själv
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 24-06-2009, 23:21) *
Koden är de fyra sista siffrorna i ditt personnummer, så du kan när som helst boka en besiktning själv



Jo men om man inte vet det så borde väl deras kundtjänst upplysa om det , eller hur ?
Platinum
Jag är väl kanske inte rätt person att anmärka i en tråd om bilbesiktningen, men en sak vet jag och det är att om man gjort ägarbyte på en bil så måste man vara observant själv så man inte missar besiktningstiden.

Jag var lite observant, vi övertog svärföräldrarnas bil då våran var trasig och de köpte nytt, visste ju att de inte hade samma besiktningsperiod som oss och då inget papper kom på mycket lång tid ringde jag dit på eget bevåg fast sambon stod på bilen...oops, 2 veckor kvar till körförbud var svaret.

Så det blev att akutboka tid via nätet och det var på håret att vi fick en tid i tid om man säger så.
mamamaggan
Men om man haft bilen i flera år och ändå inte fåt papper om besiktning ? Så var det för oss.

Sedan envisas de med att jag ska besikta min bil i grannstaden när de bestämmer tiden . Förstår inte varför , jag har hela tiden besiktat den på vår hemort och de har tider lediga så jag undrar ju vad de har för sig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (mamamaggan @ 26-06-2009, 02:33) *
Men om man haft bilen i flera år och ändå inte fåt papper om besiktning ? Så var det för oss.

Sedan envisas de med att jag ska besikta min bil i grannstaden när de bestämmer tiden . Förstår inte varför , jag har hela tiden besiktat den på vår hemort och de har tider lediga så jag undrar ju vad de har för sig.


Får man inget papper hem med tid, ja då måste man ringa själv. Man vet ju ungefär när det är dags.

Och får man en tid som inte passar då är det så enkelt att boka om på nätet.

Jag tror att det står också där att koden är dom sista 4 siffrorna av ägarens personnummer.
mamamaggan
Jo men det var ju just det vi gjorde , ringde själva alltså och fick ingen hjälp med att beställa tid .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon