Mony
Är det någon som vet om man kan stoppa i några "malar" i en trädgårdsdamm? Med Malar menar jag sådana fiskar med stor mun man har in akvarium som äter alger.
KURT
Om avsikten "bara" är att minska på mängden alger, så finns det bättre sätt.
MariaS
1. Den typ av malar som finns i akvariehandeln, klarar inte den kyla som dammen har på vintern. De kommer inte överleva.

2. Malar som klarar våra vintrar, blir så stora att en vanlig trädgårdsdamm inte räcker till.

Koikarp och guldfisk är annars ganska duktiga på att ta hand om vanliga alger i trädgårdsdammar. Har man för stor algtillväxt, bör man nog tänka på att sätta in mer växter i och runt dammen. Dammen ligger helt enkelt för soligt/ljust.

Väljer man att inte ha fisk i dammen och ändå får mycke alger, finns det bra kemikalier som man kan bekämpa algerna med.
Azur
Ancistrus, som jag antar att det handlar om, klarar som sagt att bo i dammen på sommaren, men kommer att dö till vintern.
Mony
Ok, då droppar jag "mal-tanken" smile.gif

Får väl gå ut i de skånska bäckarna och leta upp lite dammusslor!
MariaS
CITAT (Mony @ 24-06-2009, 21:23) *
Ok, då droppar jag "mal-tanken" smile.gif

Får väl gå ut i de skånska bäckarna och leta upp lite dammusslor!

Schy, sånt får man inte säga högt.

Det är nog lika förbjudet, som att flytta ormar, paddor, ödlor och ormar. Men det kommer säkert någon och specificerar det med ska du se.
Mony
Oj då visste inte att det var förbjudet? Då ska jag såklart åka till en zoobutik och köpa istället smile.gif
Azur
Damm-musslor äter uteslutande växtplankton, dvs har du problem med att vattnet blir grönt då kan de hjälpa. De hjälper inte ett dugg mot trådalger.

Ta musslor i en sjö istället för i en bäck. Det är mycket större chans att musslorna i bäcken är fridlysta än att de i sjön är det, och musslorna i sjön tål ditt dammvatten bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon