Full version: Rådjur !
Fladdermusen
Jag har problem med rådjur.Dom äter allt.Från tulpaner till mangold,rödbetor,rosknoppar.Jag har en kolonilott med stuga.Försöker odla inte bara ätbart utan oxå blommande grejer.Rådjuren äter allt dom kommer åt.Har försökt med RåOdör men det luktar ju apa.Det går inte att vara ute när vinden ligger på åt fel håll.Någon som har tips på växter,gärna högre blommande saker, som rådjuren skyr?Clematisen är det finte mycket kvar av.Jag vill ju inte hägna in allt för att få behålla det.
MariaS
Här!

[attachment=36916:R_djurss_kert.doc]
marypytting
I Zetas växtkatalog så står det "Rå" i vänsterspalten vid de växter som rådjuren oftast låter bli. Tycker den är bra. Finns att ladda ner på deras hemsida. Dina rådjur verkar ju lite tokiga som äter mangold confused.gif

Förutom olika medel och vargurinstickor så har jag sett ett tips om att ta svartavinbärsgrener och sätta bland andra växter som rådjursskrämma. Vet inte om det funkar men de gillar ju absolut inte svarta vinbär eller kryddoftande och aromatiska växter.
skogstroll
läste i morse i Allers trädgård smile.gif (rådjurssäkra perenner). De glatt i sig rosor, grönsaker och annat mums. Eller gör som jag bosätt dig på ett berg giggle.gif de äter inget för mig (ta i trä...)

Pion
Treblad
Vårtandrot
Bergormrot
Spetsmössa
Stjärnflocka
Röd solhatt
Tremastarblomma
Färgväppling
Amerikansk trolldruva
Aklejor
Gillenia
Vivor
Peztis
Jag sådde mangold ett år och det gör jag inte om av flera orsaker!

1, Rådjuren åt det
2, Och när de ändå mumsade på mangolden så satte de i sig annat till (salladsbuffé, liksom) och klev runt i planteringarna.
3, Kan inte påstå att jag själv tyckte mangold var så vidare värst gott. Sambon tyckte det definitivt inte!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon