storm
Jag och gubben satt i kväll och diskutera barndomsminnen och kom att tänka på medisterkorv som va så god vart tog den vägen, någon här som mins den?och varför försvan den
Chamomille
Nu blev jag nyfiken. Vad är det för korv?
andersen
medisterkorv är väll bara att åka till Danmark och köpa, om jag inte minns min barndom fel, så var den väll rätt så lik falukorv?
Snöflinga

Visst var det en påläggskorv med små feta prickar confused.gif eller minns jag fel ...
Meriona
Har aldrig nånsin ätit det, men jag har hört namnet. Låter inte så gott egentligen med-ister, låter fett! whistling.gif
Biggan_
CITAT (Meriona @ 05-07-2009, 19:13) *
Har aldrig nånsin ätit det, men jag har hört namnet. Låter inte så gott egentligen med-ister, låter fett! whistling.gif


Tvärtom så är det en mager korv. Det är som en falukorv och används som en falukorv men är mycket magrare och köttigare.
Rosmarin
Ja det var längesen man åt det... hm undrar när den försvann egentligen?

CITAT (Snöflinga @ 05-07-2009, 18:32) *
Visst var det en påläggskorv med små feta prickar confused.gif eller minns jag fel ...


Du tänker nog på medvurst... ?
Platinum
Jag som inte minns denna korv alls var tvungen att googla och tydligen så är det en korv som påminner om falukorv men är rökt.

Fram till 2002 var korven namnskyddad och skulle enligt svensk lag innehålla minst 40% kött, denna reglel upphörde 2002 när Sverige inträdde i EU.

Med andra ord kan det alltså vara så att det finns medisterkorv ute i hyllorna nu också, men att den bär ett annat namn.
KURT
Och skulle man inte finna den i affären, så kan man naturligtvis göra den själv. Salsus har recept på de flesta korvar:

http://salsus.se/index.php?page=medisterkorv-1
Snöflinga

Var på ICA MAXI idag och vad låg väl där i hyllan flirting.gif Jo, massor med Medisterkorv !!!!!!! Till och med nyckelhålsmärkta ohmy.gif Har tydligen gått över till den sunda linjen och finns i handeln till ett moderat pris biggrin.gif
Motti
Medisterkorv är en fetare variante på Falukorv,en så kallat fattigmanskorv!absolut fetare än en falu!Här i småland kallar vi Falukorv för Arbetarlax confused.gif den billigare varianten är Medisterkorv.det vet jag bestämt !

Ps !medisterkorv =med ister =ister är flott eller fett=medisterkorv
renate
Jag mins Medisterkorv som den billigare varianten av Falukorv.Gillar varken den ene eller andra.
Pia mitt i Skåne
I en del affärer häromkring finns den i alla fall. Per i Viken tillverkar den som finns här...
zaaritha
Jag minns också medisterkorv--en "lågkalori" för längese´n!
Den var god!
Kajsa i Arvika
hemma köptes det medisterkorv av en gubbe som åkte runt och sålde ur bakluckan... giggle.gif Han sålde även strumpbyxor och lite annat av livet nödvändigheter.... saknar faktiskt lite den tiden.. lite mer okomplicerat än dagens samhälle..
Chamomille
CITAT (Kajsa i Arvika @ 12-07-2009, 09:08) *
hemma köptes det medisterkorv av en gubbe som åkte runt och sålde ur bakluckan... giggle.gif Han sålde även strumpbyxor och lite annat av livet nödvändigheter.... saknar faktiskt lite den tiden.. lite mer okomplicerat än dagens samhälle..

Ja. Hem till oss kom det en korvtant och knackade på dörren. Mums vilka korvar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon