Full version: citronplanta
Anita R
Hjälp!! min citron tappar sina frukter, har den nu på utealtanen annars står den i glasverandan, göder med specialgödning för citrus, kan det vara blåst och regn den inte tål? Vad gör man med alla nya grenar som kommer i alla bladveck ska man toppa/ klippa bort? Anita R g.gif [img]






citrus 006.jpg


citrus 001.jpg


citrus 002.jpg

MariaS
Just citronen brukar vara benägen att självgallra sig. Klarar den inte av att bära all frukt (kan t.ex. bero på för liten kruka eller för tät jord) så tappar den helt enkelt frukterna.
Alexander-VG-zon3
andra orsaker att den tappar frukt är ungplanta, feljord, fel klimat/väder, ohyra, felbeskärning.

oftast får man ändå rätt så mycket frukt även om den tappar en del. ger man den rätt jord och har den ute så mycket det går och övervintrar den rätt så får man ändå frukt så det räcker.

ibland kan det vara skönt att dom tappar lite får citron kan ju få mängder med kart.

annars har du en vacker och välväxt planta som verkar blomma villigt. du kan om du vill klippa in långa skott på våren men det behövs inte. grenar som tyngsned av frukter kan kortas in efter man skördat. annars så kräver dom inte så mycket beskärning. döda, skadade eller sjukagrenar ska man ju alltid ta bort.
Anita R
Tack för svaren!
Jag har köpt plantan i år och planterat om den i medelhavsjord och lite större kruka, skall kanske ha större än man tror?. Det blir ju lite trångt i glasverandan på vintern med det är ju smällar man får ta om man vill ha egen citrusodling!
AnitaR tummenupp.gif
andersen
CITAT (Anita R @ 09-07-2009, 12:26) *
Tack för svaren!
Jag har köpt plantan i år och planterat om den i medelhavsjord och lite större kruka, skall kanske ha större än man tror?. Det blir ju lite trångt i glasverandan på vintern med det är ju smällar man får ta om man vill ha egen citrusodling!
AnitaR tummenupp.gif


Nu blir jag nyfiken, du säjer att du har den ute på glasverandan,hur kallt blir det där på vintern? dvs klarar den frost?
Anita R
Ja nu står den den i glasverandan (altanen) som inte är vinterbonad,på vintern har jag den i glasveranda som ingår i mitt kök så det är ju varmt, kanske för varmt, har haft apelsinplantan där i ca 5 år och det har gått bra
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anita R @ 09-07-2009, 12:26) *
Tack för svaren!
Jag har köpt plantan i år och planterat om den i medelhavsjord och lite större kruka, skall kanske ha större än man tror?. Det blir ju lite trångt i glasverandan på vintern med det är ju smällar man får ta om man vill ha egen citrusodling!
AnitaR tummenupp.gif


kolla vad Medelhavsjorden innehåller! en del innehåller kalk andra inte. citrusar vill inte ha kalk.



CITAT (andersen @ 09-07-2009, 12:46) *
Nu blir jag nyfiken, du säjer att du har den ute på glasverandan,hur kallt blir det där på vintern? dvs klarar den frost?


även om jag inte medvetet utsätter min citron för frost så har den klarat några frostnätter av att jag haft den ute i tro att det inte skulle ha blivet frost. Citrus limon i vila klara ner till -3c -6c.
dock frukter, kart, knoppar, blommor, nytillväxt tål lite frost till ingen frost alls.

sedan varierar frosttåligheten med namnsorter/hybrider/arter.
Blixten
Min citron har extremt många kart, säkert 100-200 på en liten planta. Ska jag klippa bort några för alla dessa kan ju inte bli stora, känns som att ju längre jag väntar desto mer energi borde karten ta från plantan eller har jag fel?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Blixten @ 03-08-2009, 20:22) *
Min citron har extremt många kart, säkert 100-200 på en liten planta. Ska jag klippa bort några för alla dessa kan ju inte bli stora, känns som att ju längre jag väntar desto mer energi borde karten ta från plantan eller har jag fel?


citroner självgallrar om dom inte klarar av att utveckla all frukt. annars om grenen håller på att brytas så kan du klippa veck varannan kart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon