Full version: Dethär med vädret..
Gunilla T
Jag tillhör inte dom som klagar på naturen men nu är det sannerligen olustigt. Åskvädren har avlöst varandra den senaste veckan efter att hettan försvann och i förrgår natt vräkte hagel ner eller snarare stora isbitar som förorsakade stora skador bland växterna. Kraftiga skyfall spolar ut jorden ur rabatterna och de flesta höga växter ligger numera längs marken. Samtliga växter i trädgården har perforerade blad av hagelskuren.

I går em försökte jag städa upp och fick klippa bort massor av växter.

I natt började ett kraftigt regn och det regnar fortfarande med full styrka - hittills har vi fått 45 mm sedan inatt och det är nog rekord här. Skriver dagbok sedan länge om väder, vindar och växter men jag har aldrig upplevt något liknande.

Nu skall man inte dra några slutsatser av enskilda händelser men denna extrema väderlek som varit i vår och i sommar är precis det som forskarna varnat för.

Hur ser det ut i andra delar av landet?
Myosotis
crying.gif trostar.gif Tråkigt med hagel på sommaren. no.gif Här i norra Skåne har det inte haglat men regnat ganska mycket och åskat en del. Inget onormalt, skyfall som sköljer bort grusvägen har inträffat förr. Jag är bara så glad att den hemska hettan är över!
Motti
Sista skyfallet här knäckte mina Riddarsporrar crying.gif och i dag är det 15 grader och fiberpälsen åkte fram,konstigt va det kan skiffta ena dagen svetas man sig fördärvad och nästa är det kallt och höstlikt confused.gif Barnbarna är här några dagar och hade ju villat bada men det är alldeles för kallt ute nu blink.gif Som tur är är dom påhittiga och kan sysselsätta sig ,i dag byggde mormor koja till dom och sen var det full fart på fantasin rolleyes.gif Nu får man hoppas på bättre väder så grönsakerna växer så man kan börja skörda sitt arbete .
Pia L
Jag älskar värmen så jag klagade inte när det var runt 30 grader, men nu klagar jag, det är egentligen inte så kallt, ca. 15 grader men det blåser isiga vindar istället.
Bonusarna har varit med sin mamma i Leksand från i måndags till idag för att vara på leksand sommarland, hoppas att dom har kunnat bada och åka karuseller ändå....någon som vet hur vädret har varit där nere?
Här har regnet och halvstormarna avlöst varandra och solen lyser med sin frånvaro, kroppen börjar ta stryk nu, den tycker varken om blåst eller kyla
Alexander-VG-zon3
här har det varit varierade väder denna sommar snö, stormar, hagel(riktigt riktigt stora), hetta, torka, 45-50mm. åska har det faktiskt inte varit så mycket av. dock älskar jag all form av väder och gillar när det händer nåt så för mig är det bara välkommet detta annorlunda väder. gillade fatikst när det kom snö/snöblandat regn i april/maj.
Platinum
Här har det börjat komma rejält med vatten också och SMHI har utfärdat klass-1 varning.

Inga större skador på växterna i trädgården ännu vad jag kunde se vid ronden jag gjorde ute alldeles nyss, annat än att vissa växter ligger längs marken av vattentyngden men det var väntat för de hade ju påannonserat skyfall. Glad är jag också att jag band upp tomaterna på friland häromdagen, annars hade de nog varit knäckta allesammans vid det här laget.

Längs vägarna har det varit en och annan trädvält i länet där jag bor har jag hört på nyheterna som orsakt lite störningar i trafiken. Var in till staden Gävle idag för besök på AF och där kunde man notera att vägbrunnarna inte hinner svälja vattenmängden så det är stora pölar längs vägarna.

Visst är det tråkigt när det formligen vräker ner men jag försöker se det positivt, det myckna regnandet borde vara positivt för kommande svampplockningssäsong.

Och var försiktiga ni som måste ut i trafiken. Omkörningar i hällregn är inte att rekommendera, sikten är dålig nog som det är ändå utan att man får upp extra vatten på rutan av förbipasserande.

Grå
Nere i Ulricehamn var det skyfall sa Henrik tidigare, men här uppe på kullen har det bara varit gråmulet hela dagen idag. Kyligare än förut, bara 15 grader. Jag trivs.
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 09-07-2009, 12:38) *
Jag tillhör inte dom som klagar på naturen men nu är det sannerligen olustigt. Åskvädren har avlöst varandra den senaste veckan efter att hettan försvann och i förrgår natt vräkte hagel ner eller snarare stora isbitar som förorsakade stora skador bland växterna. Kraftiga skyfall spolar ut jorden ur rabatterna och de flesta höga växter ligger numera längs marken. Samtliga växter i trädgården har perforerade blad av hagelskuren.

I går em försökte jag städa upp och fick klippa bort massor av växter.

I natt började ett kraftigt regn och det regnar fortfarande med full styrka - hittills har vi fått 45 mm sedan inatt och det är nog rekord här. Skriver dagbok sedan länge om väder, vindar och växter men jag har aldrig upplevt något liknande.

Nu skall man inte dra några slutsatser av enskilda händelser men denna extrema väderlek som varit i vår och i sommar är precis det som forskarna varnat för.

Hur ser det ut i andra delar av landet?


Tänk att jag tror inte alls att vi haft särskilt extremt väder. Det är väl så att det är inte samma platser som drabbas varje gång men nog brukar det förekomma både rejäla hagelskurar och slagregn då och då som förstör grödan mer eller mindre.

Regnet är välkommet eftersom det faktiskt var väldigt torrt i markerna. Märks kanske att jag inte är någon vän av värmeböljor däremot tycker jag att det är kul med väder och trivs rätt bra i gråvädret.
MariaS
Hos oss har det varit extremt åt andra hållet. Om vi skulle komma ikapp nederbörden från förra året bara under juli månad, så skulle vi behöva få 238mm regn! Vi har fått 30mm! Däremot ligger medeltemperaturen ca 1,5 grad lägre hitintills i år, trots extremvarma slutet av juni.

Annars är vi ju inte ens i närheten av temperaturer och nederbörd, av vad vi fick år 2000. Då var det både varmare och mer nederbörd totalt över året, än något annat år...
Azur
När värmen kom förra veckan hoppades jag den skulle hålla i sig ett tag så marken kunde torka upp lite och fästingplågan kom av sig, men icke.
Nu hoppas jag bara det inte blir en lika kall och blöt höst som 2008, då regnade det dagligen i två månader och vi hade översvämningsproblem överallt.

DragonLady
Här på ön har det inte kommit så mycket regn precis.. är lika torrt i marken fortfarande.
Idag kom det lite regn men det slutade lika snabbt igen, konstigt hur olika det kan vara, bara någon mil härifrån innåt fastlandet är det mycket mer vatten..
Inga från Närke
Åska har vi inte haft så mycket av där jag bor i alla fall det har gått runt vårt område. Igår var det en underbar dag här så jag hann göra lite i trädgården som rensa ogräs och klippa av alla pionblommorna som nu har blommat slut för detta året. Synd att det går så fort.
Har varit ute på lite stöldturne när vi promenerat Nemo och jag (ja bara på ställen där ingen bor utan ett ödehus och vid banvallen) fanns lite blommor som jag tog med och planterade så får vi se till nästa år om vi bor kvar om det tagit sig.

Just nu har det regnat här sedan lunch ungefär och tidigare skurar så de jordgubbar som jag hade är nog inte plockbara utan ruttnar på stället. Får hoppas på några soliga dagar senare och sedan kommer hallonen nu och de tycker ju om regn. Har plockat ca 5 liter på de plantor jag har och det räcker.

Nu ska jag ta en kopp kaffe sedan stryka lite tvätt och städa lite inomhus när det är väder för det.

Kram på er alla i ruskvädret
Alexander-VG-zon3
extremt väder är det nog inte. sommaren 2006 hade jag torka i ca 2,5-3månader om jag kommer ihåg rätt och inte tyckte jag det var extremt. sommartorka händer ofta i östsverige och utmed kusterna.

och de regnmägnder som sverige fått på olika håll är väl inte heller så extremnt. det har ju hänt förr.

och sommarvärme på över +25c +30c är inte heller så extremt det händer nästan varje sommar någonstans i Sverige. och snö under sommaren har hänt innan även i skåne.

kanske inte extremt väder men lite konstigt väder i år. här har det varit väldigt växlande mellan alla typer av väder och vintern har ju också varit konstig med väldigt växlande väder.
Gunilla T
Nu har vi fått 55 mm och det regnar kraftigt fortfarande. Det var blött innan så det räckte...gick en sväng i trädgården också - såg inte så trevligt ut.
KURT
Först värme och sedan regn, det kan knappast blir bättre för svampen!
andersen
CITAT (Azur @ 09-07-2009, 15:15) *
När värmen kom förra veckan hoppades jag den skulle hålla i sig ett tag så marken kunde torka upp lite och fästingplågan kom av sig, men icke.
Nu hoppas jag bara det inte blir en lika kall och blöt höst som 2008, då regnade det dagligen i två månader och vi hade översvämningsproblem överallt.


tog bort mitt inlägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon