Full version: Kristallyrsel-Usch!
Maggan H
Usch vad jag är trött! sad.gif Vaknade med världens yrsel i morse som sen höll i sig hela förmiddagen. Fick ringa efter gubben som kom hem och tog hand om hunden och mig några timmar. Har sen legat hela dan och känner mig ändå helt slutkörd, yrseln surrar bara lite långt inne nu. Har haft detta en gång innan men det är nog ca 10 år sen. Har fler haft det, eller rättare sagt, hur många av er har haft det? Lär ändå vara ganska vanligt. Fruktansvärt obehagligt i alla fall.


Info om Kristallyrsel
CillaM
Just dessa besvär har jag haft flera gånger men aldrig vetat vad det varit för fel.
pejori
Jag har haft det och det är riktigt plågsamt. crying.gif
Rosmarin
Men usch då, stackars dig Maggan!!! kompiskram.gif
Vad kan man göra åt det här? Hoppas att det går över snabbt och att det aldrig mer kommer tillbaka! rtfm.gif
smiley_small_hug.gif

smiley_small_hug.gif till er också Cilla och Pejori!
pejori
CITAT (Rosmarin @ 09-07-2009, 19:24) *
Men usch då, stackars dig Maggan!!! kompiskram.gif
Vad kan man göra åt det här? Hoppas att det går över snabbt och att det aldrig mer kommer tillbaka! rtfm.gif
smiley_small_hug.gif

smiley_small_hug.gif till er också Cilla och Pejori!



Det går att bota. tummenupp.gif
Man får snurra i en speciell stol, så kristallerna lägger sig på rätt plats igen. tummenupp.gif
Rosmarin
CITAT (pejori @ 09-07-2009, 19:28) *
Det går att bota. tummenupp.gif
Man får snurra i en speciell stol, så kristallerna lägger sig på rätt plats igen. tummenupp.gif


Jaha! Så bra! tummenupp.gif
Maggan H
Tack, Rosmarin!
Usch, hoppas jag slipper snurra i en stol, det snurrar alldeles tillräckligt ändå! Men kommer det igen så får man väl göra nåt åt det. Just nu känns det relativt bra, jag kan gå i alla fall utan att det snurrar.
Meriona
Min farbror råkade ut för detta, han är 90 jämnt och fick en riktigt omild behandling av läkaren, kastad åt alla möjliga håll och kanter för att det skulle lossna, och tydligen funkade det, för han blev bra sen. smile.gif Hade aldrig hört talas om det innan!
pejori
CITAT (Meriona @ 09-07-2009, 21:11) *
Min farbror råkade ut för detta, han är 90 jämnt och fick en riktigt omild behandling av läkaren, kastad åt alla möjliga håll och kanter för att det skulle lossna, och tydligen funkade det, för han blev bra sen. smile.gif Hade aldrig hört talas om det innan!



Precis...
Man får också på sig konstiga glasögon, typ realityglasögon!!! för spel...(fattade någon det där ????) confused.gif confused.gif
När dom skvimpat fel, så måste dom tvingas rätt igen.
Det värsta är, dom sekundsnabba yrselatackerna som kan komma när som helst.
Men, bot finns, även om det är obehagligt. crying.gif giggle.gif
Dilara
Ojjjjjjjj vad snurrig jag är! Läste fel whist.gif

Gossen Ruda
Jaså, det är så det heter. Jag har haft det några gånger med flera års mellanrum men nu är det säkert 10-15 år sen. Går oftast över på några timmar men det är inga roliga timmar. Har lagt märke till att det ofta skett när jag pendlat med bil under kurser mm. Förmodligen skakar kristallerna loss under färderna och klumpar ihop sig under natten, för det kommer direkt när jag rest mig ur sängen på morronen. Oj vad det snurrar. Bra att veta att man kan söka läkare om det återkommer men hur 17 tar man sig till läkaren när man inte kan stå rak utan att hålla sig i nånting?
zissi
En ung kvinna jag känner lite fick hjälp av ett rörelseprogram från sjukgymnastiken. Övningarna skulle hon göra några gånger om dagen. Det hjälpte men sen fick hon åter igen besvär och fick då rådet att fortsätta övningarna även i friskt tillstånd för att förhindra återfall.

Det låter som en jobbig sjukdom. trostar.gif till er som är drabbade.
Lady Hamilton
Oj! Hade aldrig hört talas om detta förut. Stackars er som drabbas av detta trostar.gif Men väldigt bra att få veta att det existerar och få reda på att det går att åtgärda Krya på er och ta det lugnt så ni inte blir "yrsliga" kompiskram.gif
Myosotis
sick.gif Blev faktiskt illamående av att börja läsa länken. sick.gif Vad jobbigt!! trostar.gif Tror att det kan vara samma som min kusin har haft, han bara låg på sängen och mådde illa och det var något med balansorganet kommer jag ihåg.
DragonLady
Jisses vad det är mycket man kan drabbas av... unsure.gif själv har jag bara "vanlig" yrsel från lågt blodtryck sleep.gif
Rosmarin
Ja tänk så många olika åkommor det finns som man inte ens har hört talas om!

Jag hoppas för er som har råkat ut för detta att det inte drabbar er ofta eller att ni kan genomgå en behandlig även om denna också verkar besvärlig. Men bättre det förmodligen än att när som helst kunna drabbas av en sådan här fruktansvärd yrsel som slår ut en helt och hållet!

Hur mår du nu Maggan?

smiley_small_hug.gif
Maggan H
Jo tack, ganska hyfsat, fortfarande lite extra trött men värken i ögonen är nästan borta ( det är ju dom som går hit o dit så musklerna blev ansträngda). Dom rann hela dan i går. Det enda jag har gjort idag är att vattna krukor och växthus med slangen, sen har jag bara vilat. Skippade tom grillfesten ikväll hos släkten, maken fick åka själv, men det gör inget, ska inta soffläge snart. Rör jag för häftigt på huvudet el tittar upp eller ner så märker jag av det lite, men inte särskilt mycket, mest som ett tryck i skallen. Så det är snart borta, tack o lov.
Meriona
Det var skönt att höra Maggan, att du är på bättringsvägen! wub.gif
zaaritha
Jag har också upplevt detta o det var otäckt!
Biggan_
Usch, det låter inget vidare att bli drabbad av! Tur att det blev bättre så snart! trostar.gif
Danne031
Jag har haft något liknande, ett virus på balansnerven...guuuud vad jobbigt det var. Som att ha allt det dåliga av en fylla, i över en vecka.

Lider med alla som har det här.
Rosmarin
Tur att det blivit bättre. Ta hand om dig nu och vila så mycket du kan! trostar.gif
Maggan H
Nu känner jag mig i skick som ny, dvs bättre begagnad.... biggrin.gif Hoppas det håller sig borta för tid o evighet även om det gick ganska snabbt över.
pejori
CITAT (Maggan H @ 17-07-2009, 18:38) *
Nu känner jag mig i skick som ny, dvs bättre begagnad.... biggrin.gif Hoppas det håller sig borta för tid o evighet även om det gick ganska snabbt över.



Det är en jäkla tur, att det går över mellan varven giggle.gif
Skönt att höra att det är bättre. tummenupp.gif
Rosmarin
Vilken tur att det känns bättre nu. Vilken pärs...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon