Sidor: 1, 2, 3
Monaxe
Har knappt varit inne de senaste månaderna på Odla pga att det tar flera minuter för EN sida att ladda upp...Värt att konstatera är att det BARA är Odla som är så här segt. Alla andra sidor kommer blixtsnabbt, så min uppkoppling är det inget som helst fel på, går via fiber.
Segheten på Odla är är likadan på jobbet där vi har superuppkoppling...

Jag tycker INTE man ska behöva skaffa nya prylar för att ETT forum inte fungerar, jag tänker alltså inte skaffa firefox eftersom IE fungerar alldeles ypperligt för mig, bortsätt från Odla.nu då.

Så nu tackar jag för mej på ett tag, hoppas på att kunna återkomma när man fixat till forumet så väntetiderna är normala.
Nauti
Fungerar för oss andra så det är ju uppenbarligen inte forumet det är fel på.
Irene_L
Men så synd! Kommer att sakna dig! kram2.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Nauti @ 12-07-2009, 12:56) *
Fungerar för oss andra så det är ju uppenbarligen inte forumet det är fel på.


Nej, vi är fler som har problemet och som skrivit om det!
Jag tycker nog att det är snudd på nonchalant att ingen reaktion kommer från dem som "sköter" forumet....
Lite kunde man väl skriva och kanske berätta att man felsöker eller så.

Ibland blir man ju helt vansinnig på segheten, så jag förstår verkligen varför du pausar, Monaxe, men jag tycker det är synd att det ska behövas.

Nauti
faktiskt väldigt konstigt att det fungerar för vissa men inte för andra då :/ Sedan är det väl så att ingen bryr sig om forumet särskilt mycket. Det märker man ju ganska tydligt just nu,
RibesRubusVitis
Du ska nog inte räkna med att man någonsin anpassar forumet tillbaka så att det passar din gamla webbläsare. Hemsidor utveckas hela tiden, liksom programmen för att läsa dem. Snart märker du att även andra sidor går långsamt på din dator, så förr eller senare måste du ändå uppgradera.
Firefox kostar ju ingenting (bara lite plats på hårddisken); varför inte pröva?

(Själv använder jag Safari för Mac, men har Firefox i reserv eftersom det knappast finns hemsidor som passar alla läsare. Även IE kan behövas ibland.)
Nauti
Firefox är väl enligt en del tester snabbare än IE. Sedan kan man även tweaka firefox så att det går upp till 30x snabbare smile.gif Vet inte om man kan det med IE?
ängsvädd
CITAT (Monaxe @ 12-07-2009, 12:41) *
Har knappt varit inne de senaste månaderna på Odla pga att det tar flera minuter för EN sida att ladda upp...Värt att konstatera är att det BARA är Odla som är så här segt. Alla andra sidor kommer blixtsnabbt, så min uppkoppling är det inget som helst fel på, går via fiber.
Segheten på Odla är är likadan på jobbet där vi har superuppkoppling...

Jag tycker INTE man ska behöva skaffa nya prylar för att ETT forum inte fungerar, jag tänker alltså inte skaffa firefox eftersom IE fungerar alldeles ypperligt för mig, bortsätt från Odla.nu då.

Så nu tackar jag för mej på ett tag, hoppas på att kunna återkomma när man fixat till forumet så väntetiderna är normala.

Vad tråkigt - kommer att sakna dig.
Berith
CITAT (Monaxe @ 12-07-2009, 12:41) *
Har knappt varit inne de senaste månaderna på Odla pga att det tar flera minuter för EN sida att ladda upp...Värt att konstatera är att det BARA är Odla som är så här segt. Alla andra sidor kommer blixtsnabbt, så min uppkoppling är det inget som helst fel på, går via fiber.
Segheten på Odla är är likadan på jobbet där vi har superuppkoppling...

Jag tycker INTE man ska behöva skaffa nya prylar för att ETT forum inte fungerar, jag tänker alltså inte skaffa firefox eftersom IE fungerar alldeles ypperligt för mig, bortsätt från Odla.nu då.

Så nu tackar jag för mej på ett tag, hoppas på att kunna återkomma när man fixat till forumet så väntetiderna är normala.

Japp, har varit segt mer eller mindre för dom flesta sen förra våren. Finns många trådar om det. Och varje gång det kommer nya inlägg om det så kommer alltid nån och säger att det är mottagarens fel.

Vi har försökt komma fram till vad det är som felar, och om det vore mottagarnas fel skulle ju alla ha samma datorer, samma uppkoppling, samma program osv. Vilket vi inte har, hur många goda råd vi än får från dom "aldrig" drabbade.

Skriver aldrig inom "" för jag antar att ni som inte märkt av segheten inte är här 24 timmar om dygnet?? Ni kan alltså inte veta hur det är hela tiden?
Biggan_
Fast jag tycker det är lite olika. Oftast fungerar det snabbt och bra för mej, men det händer ibland att det är totalt hopplöst. Jag tror inte ett ögonblick på att det skulle vara våra program eller utrustning det var fel på för då skulle det ju inte fungera perfekt för det mesta. wink.gif
GunnellF
Jag är inne ganska mycket, olika tider på dygnet utom på natten, och har ALDRIG problem med att sidan är trög. Visst kan det gå lite saktare ibland att ladda upp en sida, men absolut inte oacceptabelt. Det handlar om sekunder hit och dit alltså... Jag använder Firefox, har en relativt ny dator (inte ens ett år gammal) som är pigg och rask och uppkopplingen är helt okej.

Därför har jag också svårt att tro att det är Odlas server det är fel på.
Monarda
Använder också Firefox och upplever att svarstiderna för det mesta är ok men att det någon enstaka gång tar väldigt lång tid.
Berith
Biggans, Gunnells och Monardas inlägg här visar ju absolut att det inte är nån gemensam nämnare hos användarna.
titti49zon6
Hemma har jag Firefox webbläsare och 8MB bredbandsuppkoppling, här i stugan sitter
jag med IE och mobilt bredband HSPA (inte 3G) 3 pinnar på mottagningen och har
inga som helst problem med att läsa,ladda upp bilder osv. på Odla. Märker ingen skillnad
mot vad jag har hemma.
Jag vet däremot att sonen som gillar snabba uppkopplingar blir galen om han ska använda det mobila nätet,
kanske är det skillnad på hur vi upplever den extra sekund som det kanske tar , vet att med min gamla
tröga bärbara så går allt trögt, spelar ingen roll vilket forum jag skall in på alla är lika tröga på den.
Är det så att vi blir mer o mer stressade och allt ska gå blixtsnabbt?? även om det går snabbt???
Azur
CITAT (Berith @ 12-07-2009, 14:17) *
Biggans, Gunnells och Monardas inlägg här visar ju absolut att det inte är nån gemensam nämnare hos användarna.

Fast vi har diskuterat det här förut, och ingen som hade någon annan browser upplevde Odla som långsamt.

Jag vet inte vad problemet kan vara, men man kan ju börja med att tömma cachen och kolla att man har uppdaterat internet explorer.
MariaS
Jag har de senaste fyra dagarna varit på resa i landet, varför jag endast kunnat använda mobilt modem. Det modemet ligger på sämsta hastighet (0,25 Mb) och mottagningen har inte varit den bästa under dessa dagar heller.

Därutöver använder jag Firefox.

Visst har jag haft något längre svarstider, pga de dåliga mottagningsförhållandena, men inte så att jag störs av det. Däremot var grannen på campingen vansinnig, då han bara fick time out på väderradarn, med mitt modem. Hans dator var utrustad med IE. För övrigt identiska datorer!

Det är ju helt klart skillnad på dator och dator, när man använder Firefox v. IE. IE tar ju ändå 137Mb, mot Firefox 7,8Mb!
Danne031
Skulle uppskatta att jag upplevt långa svarstider 1-2ggr det senaste kvartalet. Loggar för det mesta in 2-4ggr/dag, veckodagar är det uteslutande efter 16:00.

Halvgammal dator men enbart Firefox för mig.
Alba
Så synd att du försvinner men jag förstår dig. Sjäkv har jag inga problem men vet hur enerverande det kan vara med ett forum som inte fungerar bra.

Innan du ger upp.........om du har uppgraderat till IE 8.........gå tillbaka till IE 7.
IE 8 är känt för att ha problem med uppladdningen på en del hemsidor. Jag har upplevt det på ett annat forum och fick tips att byta till IE 7....sagt och gjort.....nu har jag inga problem där längre.
mojan
CITAT (Monaxe @ 12-07-2009, 12:41) *
Så nu tackar jag för mej på ett tag, hoppas på att kunna återkomma när man fixat till forumet så väntetiderna är normala.


Tråkigt, men jag förstår dig. Ha det så bra, sköt om dig och dina växter.
Gossen Ruda
Beträffande den berömda segheten så försvann den för mig när jag bytte dator, det är fortfarande problem från den datorn som hamnade i sommarstugan. Med modemuppkoppling. rolleyes.gif Segheten är bara kopplad mot Odla och beror troligen på reklamen, det började när den skiten kom. Så, problemet berör bara Odla mot vissa datorer. Bara att byta nån av dom.
Myosotis
Synd! Du får titta in då och då. Igår och idag har det varit lite segt här också, fick precis svaret "Bad Request. Your browser sent a request that this server could not understand.” igen när jag skulle skriva trots att jag nu kör med firefox. Med IE gick det inte alls till slut. Men jag behöll IE som jag använder till allt annat, man kan ju ha båda. Kan det vara något för dig Monica?

Och jag blir så trött på er som upprepar gång på gång att det inte är något fel. Eftersom det går så snabbt hos er föreslår jag att ni söker efter de gamla trådarna i ämnet och läser dem. Jag orkar i alla fall inte längre upprepa mig.
Sussie F-Flower
Önskar Dig Allt Gott under tiden som du "vilar" från odla. kompiskram.gif
För mig har det bara varit några ggr (5?) på drygt ett år som det har varit "trögt". Då har jag växlat över till Firefox och det har gått fortare... men jag gillar inte layouten där (eller vad det kallas...)
För min dator tar det ca 2-3 sek att få fram sidan jag vill komma till, med XP... (nästan alltid)

Sköt om dig och alla dina vackra blommor så länge. Vi hörs längre fram... smiley_small_hug.gif tummenupp.gif
gnon49
Hade problem med IE7 men med IE8 löste det sig. Det bästa är att kringgå problemet med en annan webbläsare just för t.ex Odla. Har själv även Avant browser där man kan aktiver både pop-up och reklamfönster. Kanske något att prova.
Berith
CITAT (Myosotis @ 12-07-2009, 20:53) *
---
Och jag blir så trött på er som upprepar gång på gång att det inte är något fel. Eftersom det går så snabbt hos er föreslår jag att ni söker efter de gamla trådarna i ämnet och läser dem. Jag orkar i alla fall inte längre upprepa mig.

tummenupp.gif
Wilmer
Jag förstår dig mycket väl, och det är lustigt att det bara är odla av alla sidor man är på som det är segt, eller hur?? Jag använder flera olika datorer och är här olika tider, det varierar med samma dator, och när det är segt är det inte lite jag kan vänta en minut-segt utan cement segt.
Cathis
Just nu har jag det jättesegt, men det beror väl på mitt mobila bredband, därför är jag bara här lite korta stunder.
Kram Mon vi hörs!!
Anki på Öland
Jag har mobilt bredband och IE8 men har inte haft problem med segheten sen jag fick bort all den rörliga reklamen!
Anki
Snigelhatare
Nu har det gått bra här ett tag men periodvis så är det så segt att man struntar i forumet. Det är bara detta forumet som är segt, inga andra! Så problemet ligger absolut hos odlaforumet eftersom alla andra forum fungerar bra.

Motti
Det var tråkigt att höra Monaxe !själv så tycker jag det fungerar hyffsat bra, jag har Java men så kör jag mobilt bredband då har man inte dom förväntningarna att det ska gå supersnabbt,men visst är det skillnad för mig att gå från Telias bredband till Mobilt bredband som vi fick göra när vi flyttade ut på landet.Å andra sidan har ju många semester nu och njuter av de soliga dagar vi får då sitter man inte så mycket vid datorn som man gör annars på hösten och vintern.Hoppas du hittar tillbaks hit igen snart ,)

Kram Motti rose.gif
Farbror Blå
Tror hela tiden Monica menar mej, eftersom jag kan vara lite seg..
skogstroll
Jag tror ändå det har något med inställningar att göra, jag kan gå in på forumet på jobbet där jag har snabbt bredband, hemma där jag har väldigt långsamt mobilt bredband och till och med på mobilen utan att kunna klaga på hastigheten. Kolla uppdateringar och liknande, det kanske är något virusprogram eller något som slöar ner? Kanske säkerhetsinställningarna?
Gossen Ruda
Dom senaste dagarna har det ofta varit sirap för mig, kanske 10 sekunder för att växla sida. Både från jobbet och hemma. Nåt är strul här.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 14-07-2009, 10:03) *
Dom senaste dagarna har det ofta varit sirap för mig, kanske 10 sekunder för att växla sida. Både från jobbet och hemma. Nåt är strul här.

"Nåt är strul här." - egentligen skulle man ha en omröstning om det här, om det är hos Odla felet ligger eller om vi användare inte förstår att det är hos oss det är fel.
skogstroll
om det går fort för en del så kan det väl inte vara fel på Odla? jag vet hur det kan vara här på jobbet, en del tycker det går väldigt långsamt med vår egna hemsida. Det kan bero dels på deras tröga dator eller dels på deras tålamod.
Berith
CITAT (skogstroll @ 14-07-2009, 10:12) *
om det går fort för en del så kan det väl inte vara fel på Odla? jag vet hur det kan vara här på jobbet, en del tycker det går väldigt långsamt med vår egna hemsida. Det kan bero dels på deras tröga dator eller dels på deras tålamod.

Men dom som säger att dom aldrig upplever sirapen kan ju ha samma uppkoppling eller program eller vadsomhelst som den som säger att det går hur trögt som helst...?

Förklara gärna varför det är skillnad! Vi har försökt hitta den gemensamma nämnaren i ett och ett halvt år nu.
Alba
Jag önskar verkligen att någon kunde komma på vad det beror på.
Det är inte roligt när medlemmar måste lämna forumet för att det är så segt........oavsett vad det beror på.
Det måste ju finnas en förklaring..........men vad ?
andersen
Jag undrar om det finns någon annan förklaring, än att det är systemfel hos odla.nu..är så djävla trött på det här,segheten kommer i perioder och har så gjort under en lång tid..har ingen betydelse vilken dator jag sitter vid eller vilken vebbläsare jag använder, har 100/100 fibrer från BBB,even min arbetsplats har bra lina samma sak där.

Sedan rätt som det är, så fungerar forumet bra en period,ok tänker man då är väll forumet fixat men icke sa nicke. En annan sak som jag tycker är dåligt varför är det ingen Admin på forumet som visar sig och tar del av forumet? det är inget bra med ett forum där ingen ansvarig är deltagande.Det är inte att vara närvarande som Admin och plocka bort trådar med porr och annan skit,att vara närvarande menar jag att Admin skall gå in i vissa trådar som den här och deltaga i pratet det finns hur många sådana här trådar som handlar om segheten på odla. nu INGEN ADMIN har så som jag sett varit inne och sakt något, det är dåligt.

Monaxe
CITAT (Nauti @ 12-07-2009, 12:56) *
Fungerar för oss andra så det är ju uppenbarligen inte forumet det är fel på.


Nu skriver jag ett inlägg till fast jag hade bestämnt mig för att låta Odla.nu ligga i träda ett tag.

Men jag måste få kommentera ditt inlägg Nauti, du menar att det är fel på min stationära dator, min laptop, och min sons helt nyinköpa dator, samt fel på flertalet av datorerna på mitt jobb? Eller menar du att det är mej det är fel på?

Faktum är att det BARA och då menar jag BARA odla som går segt och otroligt långsamt att ladda upp, inga andra sidor från forum el liknande är det problem med...

Värt att notera är att det inte är alltid som Odla segar, och då vaknar ju hoppet varje gång om att det ska fungera som vanligt, men hittills och jag blivit lika besviken varje gång...Och vad jag förstår är det ju inte bara jag som har dessa problem med ENBART odla.nu.
Så du har inte riktigt rätt Nauti när du säger att det fungerar för er andra, det kanske fungerar för en del andra, men långt ifrån alla.


CITAT (andersen @ 14-07-2009, 14:33) *
Jag undrar om det finns någon annan förklaring, än att det är systemfel hos odla.nu..är så djävla trött på det här,segheten kommer i perioder och har så gjort under en lång tid..har ingen betydelse vilken dator jag sitter vid eller vilken vebbläsare jag använder, har 100/100 fibrer från BBB,even min arbetsplats har bra lina samma sak där.

Sedan rätt som det är, så fungerar forumet bra en period,ok tänker man då är väll forumet fixat men icke sa nicke. En annan sak som jag tycker är dåligt varför är det ingen Admin på forumet som visar sig och tar del av forumet? det är inget bra med ett forum där ingen ansvarig är deltagande.Det är inte att vara närvarande som Admin och plocka bort trådar med porr och annan skit,att vara närvarande menar jag att Admin skall gå in i vissa trådar som den här och deltaga i pratet det finns hur många sådana här trådar som handlar om segheten på odla. nu INGEN ADMIN har så som jag sett varit inne och sakt något, det är dåligt.


Tack Andersen för ditt inlägg, det belyser precis problemet så som jag upplever det. Även jag är ruskigt trött på att få höra att det är hos användaren felet ligger och inte hos Odla.
Det skulle verkligen vara på sin plats med en uttalande av Admin vad gäller dessa problem. Men det verkar inte finas något intresse för att förklara varför det blir så här?
Det är inte kul att forumet tappar deltagare i samma takt som nyreggade spammare dyker upp med diverse bilder...
Wilmer
Kan bara hålla med............. smiley_small_hug.gif
Pia L
Idag har det gått ovanligt segt för mig här, när jag ska byta sida så hänger det sig och där det förväntas att stå "klar" längst ner i vänstra hörnet står det bara "stoppad" och sidan kommer inte upp, nu på kvällen har det dock gått liiiiite snabbare.
Gita
[quote name='Monaxe' date='14-07-2009, 23:01' post='1055739']
Men jag måste få kommentera ditt inlägg Nauti, du menar att det är fel på min stationära dator, min laptop, och min sons helt nyinköpa dator, samt fel på flertalet av datorerna på mitt jobb? Eller menar du att det är mej det är fel på?

Det är säkert inga fel på era datorer, men uppenbarligen måste ni har några felinställningar.
För Odla fungerar bra från min stationära dator,från min dator på jobbet, från min laptop med nätverksuppkopling och med mobil uppkoppling, också fråm min dotters dator i London och min sons dator i Oslo. Har därför svårt att tänka mig att era problem beror på forumet.
Gita
Monaxe
Så himla konstigt bara att just Odlas forum ska kväva några speciella inställningar för att kunna fungera tillfredställande jämt och inte bara vid vissa tillfällen. J
ust nu har jag exvis suttit flera minuter och väntat på ett sidan ska ladda. Har Laddat upp Facebook, AoT, ett annat nystartat forum, samt läst min mail...under tiden som odla bara står och tuggar för att få fram sina sidor...jajaja, det är säkert fel på mina inställningar, eller så passar jag och odla helt enkelt inte ihop längre!
pejori
Just nu, är det tvärstopp här med, trots att det brukar fungera sedan jag blockerade reklamen,
Pia L
Hur har ni gjort för att blockera reklamen?? Jag har den ju ändå fast utanför....om någon förstår hur jag menar, alltså det syns bara litegrann, men den finns ju ändå där, den är ju inte blockerad då ju
Berith
CITAT (Gita @ 14-07-2009, 23:35) *
Det är säkert inga fel på era datorer, men uppenbarligen måste ni har några felinställningar.
För Odla fungerar bra från min stationära dator,från min dator på jobbet, från min laptop med nätverksuppkopling och med mobil uppkoppling, också fråm min dotters dator i London och min sons dator i Oslo. Har därför svårt att tänka mig att era problem beror på forumet.
Gita

Det är precis såna kommentarer som jag tycker är så konstiga - tror du verkligen att vi/dom det går trögt för ibland (det skrivs ju lite här och där att det inte är alltid) har felinställningar ibland?

thumbdown.gif åt ett sånt inlägg.
Red Top
CITAT (Pia L @ 15-07-2009, 00:16) *
Hur har ni gjort för att blockera reklamen?? Jag har den ju ändå fast utanför....om någon förstår hur jag menar, alltså det syns bara litegrann, men den finns ju ändå där, den är ju inte blockerad då ju


Om du installerar det här programmet, kan du själv välja vad du vill blockera.
http://adblockplus.org/en/
Gita
CITAT (Berith @ 15-07-2009, 08:17) *
Det är precis såna kommentarer som jag tycker är så konstiga - tror du verkligen att vi/dom det går trögt för ibland (det skrivs ju lite här och där att det inte är alltid) har felinställningar ibland?

thumbdown.gif åt ett sånt inlägg.

Trist med nedåtpekande tummar, men det är väl ditt sätt att uttrycka dig!
För det är faktiskt så att vissa inställningar kan påverka BARA ibland under vissa förutsättningar.
Det kan ju också vara så att datorn ibland arbetar med något annat i bakgrunden, en automatosk uppgradering eller ett virusskydd som går igång.
Gita
*Stintan*
Hur ofta kör ni diskrensning och defragmenterar?

andersen
CITAT (*Stintan* @ 16-07-2009, 15:27) *
Hur ofta kör ni diskrensning och defragmenterar?


Fast det har väll inte med att göra, att enbart odlas sidor är sega,då skulle ju alla sidor och hela datorn i sig vara seg. Jag kör diskrensning och defragmenterar ca varanan månad,det är i sig inte lika viktigt i dag för att datorena är så mycket kraftfullare en var dom var på 286ans tid.
skogstroll
Jag kan säkert bli rättad i efterhand whistling.gif fast hur i hela friden kan det vara fel på Odla när det går fort för en del? Jag är inne varje dag i princip och ofta och jag har aldrig problem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon