Full version: Min damm
*Charlotta*
Här kommer bilder på min damm.
Äntligen är jag nöjd med vattnet, varken för mycket alger eller brunfärgat, men det har tagit 3 somrar!
Så ni som är på väg att skotta igen dammen - det var jag - ge inte upp för när växterna etablerat sig och man lärt sig filter, pump etc så kommer det bli bra.
Och visst är det fantastiskt att sätta sig på stenen vid dammen och dricka frukostkaffet tillsammans med fiskarna.
MayaLisa
Ja, frukost med fiskarna ...visst är det härligt!! tummenupp.gif
Mony
Gud vilken läcker damm! Tur du inte fyllde igen den wink.gif
Betty
Jättefin damm *Charlotta*! bravo.gif ...men var ni inte tvungna att ta bort en hel massa rötter från det där trädet som står mellan dammen och huset? Finns det inte en risk att trädet blir instabilt i så fall och/eller att rötter riskerar att växa in i och punktera dammduken? unsure.gif
Men som sagt, det är jättesnyggt - jag med vill ha en damm! smile.gif
*Charlotta*
Tack för alla rara kommentarer!
Nej några rötter såg jag inte när vi grävde, björken måste ha riktigt djupa sådana. Däremot är det rätt jobbigt med alla löv på hösten och "regnet" av frökapslar. Löven fångas i nät på senhösten och det är inget större besvär. För att minska att allt annat rasar ner i dammens djup har jag skaffat en sk skimmer avsedd för pool som jag ska försöka monera ihop lite snyggt bland växterna. Vi får se om det funkar!
Anledningen till att dammen hamnade där den gjorde var att mina grabbar hade en stor sandlåda där och när jag tog bort den insåg jag att björken kommer att suga bort det mesta av vattnet så att plantera en massa växter skulle bara ge mig mer att vattna. Så då fick det bli en damm!
skogstroll
Väldigt fin damm! Jag hade en björk vid min damm men den rök... det blev för mkt löv och vem vet vad rötterna gjort annars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon