kina3
Hej!

En näckros har trillat ur sin kruka på det djupaste stället i dammen. Dvs på drygt en meter. Nu har den ändå lyckats kämpat upp ett litet blad ända upp till ytan på en trådsmal stjälk .

Förra veckan tog jag ett dopp i ett försök att flytta den, men lyckades ej. Den blev som tur var inte skadad (vad jag kan se)

Ska jag nu:
1) genast göra ett nytt försök och försöka flytta den? (inklusive doppa huvudet denna gång vilket jag inte direkt känner för)
X) Låta den stå i lugn och ro till i höst och sedan flytta den?
2) ?

Vän av ordning kanske undrar varför näckrosen är på detta djup öht? Jo jag har flyttade näckrosorna dit för att de skulle klara vintern
Platinum
CITAT (kina3 @ 21-07-2009, 22:30) *
Hej!

En näckros har trillat ur sin kruka på det djupaste stället i dammen. Dvs på drygt en meter. Nu har den ändå lyckats kämpat upp ett litet blad ända upp till ytan på en trådsmal stjälk .

Förra veckan tog jag ett dopp i ett försök att flytta den, men lyckades ej. Den blev som tur var inte skadad (vad jag kan se)

Ska jag nu:
1) genast göra ett nytt försök och försöka flytta den? (inklusive doppa huvudet denna gång vilket jag inte direkt känner för)
X) Låta den stå i lugn och ro till i höst och sedan flytta den?
2) ?

Vän av ordning kanske undrar varför näckrosen är på detta djup öht? Jo jag har flyttade näckrosorna dit för att de skulle klara vintern


Akvarist som jag är undrar jag ju varför du har den planterad i kruka. Har man växter i akvarie mår de ju bäst om man tar dem ur de krukor de står planterade i vid köp eftersom krukorna hämmar rottillväxt.

Jag hade nog inte gjort nått om jag var du, har den kämpat upp ett blad så vantrivs den nog inte.
kina3
Jag håller med: jag förstår inte poängen med krukor. Det var Pappa som fixade dessa.
Nu har jag planterat om alla näckrosor (utom denna) i avklippta damstrumpor. Nylonstrumpyxor alltså.
När roten blir större kommer den tillslut spräcka strumpan. Strumpan är alltså bara till för att hålla jorden på plats.


Trivs: Tja den lever ju, men det är nog på gammal uppsamlad "energi". Iallafall fram tills häromdagen då den fick upp bladet till ytan. Gissar att en näckros behöver ha just blad vid ytan för att den ska kunna samla på sig kraft.
Nu har den en tunn navelsträng att sörpla från.
MariaS
Anledningen att man planterar i krukor, är för om man bottenplanterar och sen på hösten ska städa botten inför vintern, så får man helt enkelt med sig näckrosleran också, och då kommer näckrosen definitivt må illa.

Alternativt: i mindre dammar och i de högre zonerna, behöver man ta in näckrosen över vintern. Enklast då om den står i en korg.
kina3
Aha då fattar jag poängen med korgarna. Man lyfter upp dem innan man städar? Låter jobbigt.
Jag hoppas och tror min nya damm kommer funka utan bottenstädning.

Dock så skulle jag också helst vilja slippa flytta näckrosorna på höst och vår. (övervintrat dem på det djupaste). Så dem kommer jag sätta lite halvdjupt iår och hoppas att det blir lagom
Dvs inte för djupt för att de ska trivas men tillräckligt djupt för att inte isen ska ta dem.

Jag har ännu inte gjort något med stackarn som står tokdjupt.
MayaLisa
1 meter är väl inte tokdjupt?!
kina3
Det är ju olika för olika näckrosor. En del vill ha djupt, andra inte.
Denna har sytrådstunn stjälk (nästan...) och små blad så den vill säkert ha det grundare.
Idag såg jag att det kommit upp ett andra blad och tänk vad glad jag blev! Bladen är dessutom fint melerade!

Ska flytta den vid tillfälle. Kanske väntar till det börjar höstas, men inte så länge att det blir för kallt i vattnet så jag mäktar att gå i och kanske till och med snorkla.
kina3
Kan nu berätta att sagda näckros har lyckats få fram sex blad och ett till är på gång! De senaste är riktigt stora så nu är min oro över och jag kommer inte flytta den. Jätteglad för denna vackra näckros med sina melerade blad.
Nyfiken på vad den kommer få för blommor (jag fick den då man skulle rensa en damm och jag minns inte vad den hade för blomma). Det får bli nästa säsongs höjdpunkt! Väntar mig ingen blomma i år eftersom den precis har kommit igång. Det vore FÖR bra, men vem vet?
Jag ska lägga upp foto vid tilllfälle.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon