Full version: Bortkommen Cyklon
Chamomille
I natt hörde jag plötsligt världens brak ute på verandan. Jag trodde på fullt allvar att huset höll på att ramla ihop. När jag tittade ut så såg jag detta.

[attachment=38886:Parasoll.jpg]

Detta som hänger bakom/på planket är alltså ett parasoll. Från att ha stått i bildäcket framför hammocken har det alltså lättat minst 2 meter flygit ett par meter i sidled och hängt sig bakom planket blink.gif . Ska tilläggas att det blåste ingenting ute när jag kom ut för att titta var det var. Parasollet är väldigt tungt. Det har inte rört sig någongång innan fastän det har blåst på ganska rejält här i sommar. Vad 17..... confused.gif
Myosotis
Utomjordingar...?
skogstroll
Mysko... jag upplevde nåt liknande en gång på Mosebacke-terrassen. Vi satt i godan ro vid ett bord med ett parasoll när det plötsligt lyfte och flög iväg och en tant några meter bort fick det i huvudet... ohmy.gif
andersen
Jag tror att det var en Tromb.
*Stintan*
Bergis någon som tyckte att du behövde ett tak över hammoken. giggle.gif
skogstroll
ja det ser ju rätt ok ut g.gif
Gossen Ruda
En liten trombunge är den troligaste förklaringen, det behövs inte mycket för att lyfta ett parasoll. Vad jag kan se var det lite regn över Stockholm i natt och det just vid luftfronter och åska som tromber kan bildas. Sen finns det andra liknande fenomen som uppstår pga solen. Jag såg flera under en kort tid vid en trafikplats där solen gassade. Dom syntes pga allt skräp och löv som virvlade upp i luften. Jag gick in i en av dom men det bara blåste där, jag sögs inte upp. Fast det såg lustigt ut när intet ont anande kajor flög in i luftvirveln och åkte snabbhiss uppåt. Dom fick väldig fart på vingarna och flög därifrån. laugh.gif

Kontakta SMHI, dom kanske är intresserade eller har en bättre förklaring.
Huggorm
Mycket skumt kan hända under lill-lördagens natt när folk är på väg hem från krogen...
Meriona
Grannens jättestora studsmatta flög 6 meter rätt upp i luften förra sommaren, sen damp den ner med en smäll på exakt samma plats. Ingen trodde mig när jag berättade det efteråt... mad.gif
skogstroll
...nu bor ju jag i/på ett blåshål men ibland när det fläktar på så får man plocka grejer efteråt, helt otroligt ibland.

Stolar som flugit 20 meter bort, grejer ligger till höger och vänster, en tung trädgårdsstol hittade jag nere i skogen (och det är en rejäl flygtur), en jättestor tung gammal strelitzia blåste omkull för inte så länge sen.... jag kanske också har tornados smile.gif
andersen
CITAT (skogstroll @ 22-07-2009, 15:31) *
...nu bor ju jag i/på ett blåshål men ibland när det fläktar på så får man plocka grejer efteråt, helt otroligt ibland.

Stolar som flugit 20 meter bort, grejer ligger till höger och vänster, en tung trädgårdsstol hittade jag nere i skogen (och det är en rejäl flygtur), en jättestor tung gammal strelitzia blåste omkull för inte så länge sen.... jag kanske också har tornados smile.gif


Tornados drabbars inte Sverige av,det finns inte dom förutsättningarna här.
Alexander-VG-zon3
CITAT (andersen @ 22-07-2009, 15:49) *
Tornados drabbars inte Sverige av,det finns inte dom förutsättningarna här.


kan finnas, tornados kan ju hända överallt i världen om det bara är rätta väderförhållanden för en tornado att bildas. dock i sverige har väl det aldrig hänt så kraftig som i exempel usa. vi för väl nya oss med tromber och virvelvindar.

CITAT (skogstroll @ 22-07-2009, 15:31) *
...nu bor ju jag i/på ett blåshål men ibland när det fläktar på så får man plocka grejer efteråt, helt otroligt ibland.

Stolar som flugit 20 meter bort, grejer ligger till höger och vänster, en tung trädgårdsstol hittade jag nere i skogen (och det är en rejäl flygtur), en jättestor tung gammal strelitzia blåste omkull för inte så länge sen.... jag kanske också har tornados smile.gif


när jag både hos mormor (där jag har trädgården) är ett blåshål, vinden får/har fritt spelrum.

och där kan hända samma som hos dig, det är ofta även om det bara blåser lite som krukor och stolar blåser veck/omkull.

men sedan måste det ju inte vara en virvelvind/tromb som gör det utan det kan vara kastvindar som kan vara rätt kraftiga. och sedan i en storm kan det komma små virvlar och vindar som ändrar riktigt.
andersen
CITAT (flaxss @ 22-07-2009, 16:09) *
kan finnas, tornados kan ju hända överallt i världen om det bara är rätta väderförhållanden för en tornado att bildas. dock i sverige har väl det aldrig hänt så kraftig som i exempel usa. vi för väl nya oss med tromber och virvelvindar.


Nej det kan det inte, vi har inte dom väderföhållanden här.
Gossen Ruda
Jag håller med andersen, tornados av USA-modell slipper vi här även om våra små tromber kan ställa till med en hel del skador.
skogstroll
trodde tromb och tornado var olika ord på samma sak... hur som helst så förekommer ju virvelvindar
pejori
Nja...Tornados är nog att ta i, men en tromb kan det vara. tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (andersen @ 22-07-2009, 16:15) *
Nej det kan det inte, vi har inte dom väderföhållanden här.


hallå det var ju det jag skrev tongue.gif

det KAN hända över allt om det blir rätta väderförhållanden. det finns ju liksom ingen vägg som skiljer sverige från världen som gör att det bara blir ''sverigeväder''. tornado kan hända på island i norge och här Om det nu skulle bli rätta förhållanden även om det aldrig har hänt så kan det kanske med en varmare planet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tromb

CITAT (skogstroll @ 22-07-2009, 16:38) *
trodde tromb och tornado var olika ord på samma sak... hur som helst så förekommer ju virvelvindar


enligt wiki är det rätt det som du skrev.
skogstroll
hur som helst så fattar väl de flesta vad jag menar, vi bor ju inte i Ohio direkt
andersen
CITAT (flaxss @ 22-07-2009, 16:44) *
hallå det var ju det jag skrev tongue.gif

det KAN hända över allt om det blir rätta väderförhållanden. det finns ju liksom ingen vägg som skiljer sverige från världen som gör att det bara blir ''sverigeväder''. tornado kan hända på island i norge och här Om det nu skulle bli rätta förhållanden även om det aldrig har hänt så kan det kanske med en varmare planet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tromb
enligt wiki är det rätt det som du skrev.


Men det kan det ju inte, för vi har inte dom väderförhållande här.väder
Alba
Practical joke confused.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (andersen @ 22-07-2009, 17:01) *
Men det kan det ju inte, för vi har inte dom väderförhållande här.väder


vem har bestämt att Sverige aldrig kan få dessa väderförållhaden ?

är det bara rätt för en tromb att bildas så bildas den.






Huggorm
Vem vet vad klimatförändringarna för med sig
andersen
CITAT (flaxss @ 22-07-2009, 17:18) *
vem har bestämt att Sverige aldrig kan få dessa väderförållhaden ?

är det bara rätt för en tromb att bildas så bildas den.


Det är det faktum att jorden är rund, som bestämmer vilka väderförhållande vi har här i Sverige.

Läste du inte länken? annars så kan jaj klippa in texten ifrån Anders Nylund.



Hur kommer det sig att Sverige har svårt för att få orkaner och tornados medan USA har dem rätt så ofta? Kan vi ens få dessa väderproblem?

Tackar!
/Victor

Hej Viktor

Nej vi kan inte få dessa vädersystem hit annat än att en och annan lättare tromb (tornado) dyker upp sommartid.
Skillnaden beror på den mycket stora skillnaden i tillgång på värmeenergi.
När det gäller de tropiska orkanerna så ligger de delar av USA som berörs söder om 30 gr nord vilket motsvarar söder om Kanarieöarna. Sedan måste det finnas ett stort hav i öster eftersom de tropiska ovädren bara kan växa till över hav OCH att de rör sig västerut nära ekvatorn.
Sådana förhållanden finns (på norra halvklotet) bara i Mexicanska gulfen (inkl USA), vid Australien och i Kinesiska Sjön.
Där finns också de tropiska orkanerna.
Tornados behöver upphettad landyta och kall luft i höjden. Det finns på våren i USA när mellanvästern värmts upp samtidigt som kvarvarande vinterkyla finns i högre luftlager. Det är fallet där den stora kontinenten med USA och Kanada ihop kylts av rejält under vintern.
Dessa förhållanden finns även i Asien men skillnaden är att markvärmen i USA får sällskap av fuktig luft som från Mexicanska gulfen strömmar norrut över mellanvästern. Fuktigheten i luften ger explosivitet åt molntillväxten.

Hälsningar
Anders Nylund
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 22-07-2009, 17:30) *
Vem vet vad klimatförändringarna för med sig


verkar som någon förstod vad jag menade tummenupp.gif

det finns ju både orkaner och tromber i sverige om än milda sådan. med klimatförändringen och rätta förhålladen så är det ju inget som hindrar en kraftigare tromb eller orkan att hända även här även om det inte hänt än.

men jag kanske missat nåt eller inte förstor.



CITAT (andersen @ 22-07-2009, 17:30) *
Det är det faktum att jorden är rund, som bestämmer vilka väderförhållande vi har här i Sverige.


har läst länken. och förstår fortfarande inte varför dessa förhållanden inte kan inträffa här.
andersen
CITAT (flaxss @ 22-07-2009, 18:07) *
verkar som någon förstod vad jag menade tummenupp.gif

det finns ju både orkaner och tromber i sverige om än milda sådan. med klimatförändringen och rätta förhålladen så är det ju inget som hindrar en kraftigare tromb eller orkan att hända även här även om det inte hänt än.

men jag kanske missat nåt eller inte förstor.
har läst länken. och förstår fortfarande inte varför dessa förhållanden inte kan inträffa här.


I länken så står det vilka förutsättningar som krävs bla ett stort hav i öster, det har vi ju inte där finns ryssland,och vi måste ha ett hav som är varmt annars så blir det ingen tillväxt av ovädret.
Alexander-VG-zon3
CITAT (andersen @ 22-07-2009, 18:27) *
I länken så står det vilka förutsättningar som krävs bla ett stort hav i öster, det har vi ju inte där finns ryssland,och vi måste ha ett hav som är varmt annars så blir det ingen tillväxt av ovädret.


ändå har vi både orkaner och tromber i sverige. med ett varmare klimat så varför inte.
andersen
CITAT (flaxss @ 22-07-2009, 18:30) *
ändå har vi både orkaner och tromber i sverige. med ett varmare klimat så varför inte.


Därför att Tornados är så mycket större en orkaner och tromber.Tornados på lätt Svenska
Chamomille
Funderade först på några stackars utomjordingar som hade sumpat tefatet. Men särskilt långt kom dom inte biggrin.gif
Snarare en tromb då. Kul! Eller inte... För parasollet gick sönder wacko.gif
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 22-07-2009, 14:40) *
Bergis någon som tyckte att du behövde ett tak över hammoken. giggle.gif

Ja, giggle.gif Det kom upp idag, så denna någon behöver inte skämta med mig igen en natt...

CITAT (skogstroll @ 22-07-2009, 14:43) *
ja det ser ju rätt ok ut g.gif

Tja, det kunde ju lika bra ha hängt kvar där eftersom det ändå gick sönder samt att jag satte hammocktaket åt fel håll angry.gif
Gudrun i Göteborg
Tromber finns det gott om. Och de kan lyfta mycket även om de inte klarar Gossen Ruda.

Orkaner finns också. Gissa om jag var trött efter min namne, dvs den däringa blåsten för en del år sedan crying.gif
"Håll i hatten - nu kommer hon!" och liknande fick jag höra hur länge som helst efteråt wacko.gif
Meriona
Haha, stackars dig, Gudrun.... kompiskram.gif rotfl.gif
MariaS
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 22-07-2009, 19:14) *
Tromber finns det gott om. Och de kan lyfta mycket även om de inte klarar Gossen Ruda.

Orkaner finns också. Gissa om jag var trött efter min namne, dvs den däringa blåsten för en del år sedan crying.gif
"Håll i hatten - nu kommer hon!" och liknande fick jag höra hur länge som helst efteråt wacko.gif

kram2.gif Förstår dig sååå väl, har nämligen en kompis som heter Per.... (två år senare)
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 22-07-2009, 14:47) *
En liten trombunge

wub.gif vad gulligt...


CITAT (Gossen Ruda @ 22-07-2009, 14:47) *
Jag gick in i en av dom men det bara blåste där, jag sögs inte upp.

laugh.gif synd... eller jag menar - vilken tur... wink.gif
skogstroll
jag trodde tromb och tornado var olika ord på samma sak
Farbror Blå
(Fortsättning från en annan tråd, saga på finlandssvenska:)

Mumin ich Snorkfröken titta på förödelsen. hade lilla My varit ifarten nu igen? Hon hade varit som förbytt sedan dagen hon inte fått äta hur många pannkakor hon ville.
Men ingenstans fanns My att skåda. Så, plötsligt fick di se en liten, liten trombunge, som gömde sig bakom en buske,,
Gossen Ruda
CITAT (skogstroll @ 23-07-2009, 09:03) *
jag trodde tromb och tornado var olika ord på samma sak


Egentligen är det samma sak på svenska resp engelska men säger man tornado så menar man oftast dom kraftiga virvelstormarna som nästan uteslutande drabbar USA. Vi saknar dom geografiska förutsättningarna för denna vädertyp, dock är en tornado givetvis också en tromb.
Chamomille
Egentligen var det tornado jag skulle skriva i mitt första inlägg men det bidde lite fel...
Gossen Ruda
CITAT (Chamomille @ 23-07-2009, 11:03) *
Egentligen var det tornado jag skulle skriva i mitt första inlägg men det bidde lite fel...

Jo, hade det varit en cyklon skulle inte huset stått kvar.
Wilmer
Minns att en tromb vände upponer på grannarnas utedass när jag var barn. Inte så mysigt giggle.gif Har sett en maffig tromb för tio år sedan när jag var ute och red. Den startade ute på ett fält, växte sig starkare och starkare, sög upp mer och mer skräp. Sedan fick den fart och drog runt i en skog, ut på ängarna och bort mot vårat stall där den svepte genom en förvirrad hästflock och vidare över ladan och bort. Den var cirkus tio meter i diameter minst, drog sakta fram med sitt virvlande skräp. Det blev fart på träden i skogen, men inget värre hände. Hästarna blev smått panikslagna dock, utom min för jag höll oss undan.
Gossen Ruda
CITAT (Wilmer @ 23-07-2009, 21:53) *
Minns att en tromb vände upponer på grannarnas utedass när jag var barn. Inte så mysigt giggle.gif Har sett en maffig tromb för tio år sedan när jag var ute och red. Den startade ute på ett fält, växte sig starkare och starkare, sög upp mer och mer skräp. Sedan fick den fart och drog runt i en skog, ut på ängarna och bort mot vårat stall där den svepte genom en förvirrad hästflock och vidare över ladan och bort. Den var cirkus tio meter i diameter minst, drog sakta fram med sitt virvlande skräp. Det blev fart på träden i skogen, men inget värre hände. Hästarna blev smått panikslagna dock, utom min för jag höll oss undan.


Jo, det var något sådant jag såg också. Man ser dom mest pga allt skräp som dras upp, i en "riktig" tromb är det däremot oftast kondenserad vattenånga som syns pga det låga lufttrycket. Dom bildas när det är riktigt varmt och solen gassar och får den uppvärmda luften att stiga och börja rotera. Har hört beteckningen dammdjävul på dom. Dom "riktiga" tromberna däremot bildas oftast under åskmolm och stora bymoln. Samma princip dock, varm luft som stiger och roterar.
anne-li i olofstorp
CITAT (Wilmer @ 23-07-2009, 21:53) *
Minns att en tromb vände upponer på grannarnas utedass när jag var barn. Inte så mysigt giggle.gif Har sett en maffig tromb för tio år sedan när jag var ute och red. Den startade ute på ett fält, växte sig starkare och starkare, sög upp mer och mer skräp. Sedan fick den fart och drog runt i en skog, ut på ängarna och bort mot vårat stall där den svepte genom en förvirrad hästflock och vidare över ladan och bort. Den var cirkus tio meter i diameter minst, drog sakta fram med sitt virvlande skräp. Det blev fart på träden i skogen, men inget värre hände. Hästarna blev smått panikslagna dock, utom min för jag höll oss undan.



tur om det inte satt någon på dasset (eller i kanske)
Wilmer
Nej, fy vad vidrigt det hade varit...
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2009, 11:11) *
Jo, hade det varit en cyklon skulle inte huset stått kvar.

Nää giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon