Madicken
2a misslyckade försöket nu med att få in foton i mitt album, det står bara att det är för stort. Är det meningen att jag ska krympa bilderna innan jag sätter in dom?
Jag har skapat ett album och valt "ladda ner flera bilder". Det går baa att ladda ner bilderna, men sen då jag laddar upp dom hit tar det en evighet och så funkar det ändå inte sad.gif
GunnellF
Ja du måste förminska dina bilder innan du lägger in dem här, de får vara max 1000 k.
Madicken
Grejt. Det har jag aldrig gjort. Dax att lära mej det då blink.gif
GunnellF
CITAT (Madicken @ 23-07-2009, 12:30) *
Grejt. Det har jag aldrig gjort. Dax att lära mej det då blink.gif



Vilket fotoprogram har du i din dator?
Madicken
^Jag vet inte unsure.gif Jag har provat nu och skapat en testmapp, öppnade fotot i Paint men där kan man inte krympa bilder med att skriva in siffror utan jag måste ändra på %:en. Krympte fotot till 75% och det verkar litet på 328kb? Tycker jag.

Ojdå, nu fick jag ju 2 bilder...
GunnellF
CITAT (Madicken @ 23-07-2009, 12:39) *
^Jag vet inte unsure.gif Jag har provat nu och skapat en testmapp, öppnade fotot i Paint men där kan man inte krympa bilder med att skriva in siffror utan jag måste ändra på %:en. Krympte fotot till 75% och det verkar litet på 328kb? Tycker jag.

Ojdå, nu fick jag ju 2 bilder...



tummenupp.gif
Madicken
Jag kan tydligen mer än jag tror om mej själv... Jag har ändå ganska många foton att sitta och pillra med, det kommer att ta en evighet att få dom alla krympta och hitsatta *suckar*
GunnellF
CITAT (Madicken @ 23-07-2009, 12:41) *
Jag kan tydligen mer än jag tror om mej själv... Jag har ändå ganska många foton att sitta och pillra med, det kommer att ta en evighet att få dom alla krympta och hitsatta *suckar*



Jag brukar behålla originalbilden och spara den bild jag förminskat med nytt namn.
Madicken
Jag tänkte göra en "förminskningsmapp" med kopior så det inte blir nåt konstigt med fotona.
GunnellF
CITAT (Madicken @ 23-07-2009, 12:49) *
Jag tänkte göra en "förminskningsmapp" med kopior så det inte blir nåt konstigt med fotona.



Smart drag tummenupp.gif
Piccante
Om man inte vill kopiera och förminska alla bilder, vilket kan ta en faslig tid så går det bra att länka till bilder från andra album med! Många använder ju Picasa, Photobucket, Webshots, Flickr eller något annat album. Då får man både mer lagringsutrymme och kan visa större bilder.
skogstroll
min kamera tar rätt stora bilder så jag brukar göra om till halva storleken i Paint
*Stintan*
Försök att krympa bilderna till max 100 kb för det brukar gott och väl räcka till storleksmässigt i ett album. Bilderna FÅR vara större men tänk på att du får plats med färre bilder i albumet ju större dom är.
Gossen Ruda
Nej, jag tror att det är max för varje bild. Ett annat sätt att krympa bildfilen är att välja en mindre upplösningsgrad, dvs lite sämre kvalitet. Det kan man göra med JPG-filer.
GunnellF
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2009, 15:51) *
Nej, jag tror att det är max för varje bild. Ett annat sätt att krympa bildfilen är att välja en mindre upplösningsgrad, dvs lite sämre kvalitet. Det kan man göra med JPG-filer.



Det är ändå en fördel att välja hög upplösning när man fotar, sen kan man alltid förminska bilden men det går inte att ändra åt andra hållet. Naturligtvis beror det på vad man ska använda bilden till men själv har jag som princip att jag alltid fota med hög upplösning, för säkerhets skull.
skogstroll
Samma här. Jag vill gärna ha hög kvalitet som jag sparar för mig själv och sen minskar jag den för Odla.
GunnellF
CITAT (skogstroll @ 23-07-2009, 15:58) *
Samma här. Jag vill gärna ha hög kvalitet som jag sparar för mig själv och sen minskar jag den för Odla.



Ja, det är ju lite surt om man vill förstora en bild och man upptäcker att man varit "snål" med upplösningen... bättre att det är tvärtom så att säja.
Gossen Ruda
Givetvis skall originalfotot vara i så hög kvalitet som möjligt, helst i RAW-format utan komprimering men då blir filerna enorma.
skogstroll
ja det beror ju lite på vad man ska ha dem till och om man har plats. Tar jag en bra bild så utgår jag från bästa kvalitet och så minskar jag för forumet. Ibland tar jag med mobilen bara för att dokumentera något
Gossen Ruda
CITAT (skogstroll @ 23-07-2009, 16:14) *
ja det beror ju lite på vad man ska ha dem till och om man har plats. Tar jag en bra bild så utgår jag från bästa kvalitet och så minskar jag för forumet. Ibland tar jag med mobilen bara för att dokumentera något


Platsen är inga problem, man kan köpa en extern USB-hårddisk på många GB för några hundralappar.
Madicken
Nu har jag suttit en evighet och förminskat mina foton... Jag har inga foton i mitt album ännu. Gör ett Picasa sen nån dag, om jag ids längre ranting.gif
Meriona
Jag har inte ens försökt än, men det kommer nog en dag......
Tålamod är en dygd sägs det... wink.gif
Madicken
CITAT (Meriona @ 23-07-2009, 20:40) *
Jag har inte ens försökt än, men det kommer nog en dag......
Tålamod är en dygd sägs det... wink.gif

Jag är odygdig ranting.gif
Meriona
CITAT (Madicken @ 23-07-2009, 20:42) *
Jag är odygdig ranting.gif


giggle.gif

så så
Madicken
Jag fattar ingenting nu! Då jag försökte ladda upp mina foton förr idag stod det att dom var för stora fast jag förminskat dom. Nu var jag in och skulle göra ett nytt försök, men till min stora förvåning fanns det 10 av mina ickeuppladdningsbara foton där confused.gif Nu satt jag in en drös till och fick samma svar: För stora. Nu ska jag vänta en stund och se om dom plötsligt ploppar upp i mitt album w00t.gif
GunnellF
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2009, 16:47) *
Platsen är inga problem, man kan köpa en extern USB-hårddisk på många GB för några hundralappar.



Ja en EX-disk är verkligen att rekommendera oavsett... jag har en själv som back-up, dit jag kopierar över allt jag är rädd om med jämna mellanrum. I övrigt använder jag den inte, den är inte ens inkopplad eftersom jag inte vill riskera få in nåt virus i den. Men man kan naturligtvis ha den som extra hårddisk också...
Gossen Ruda
CITAT (GunnellF @ 24-07-2009, 08:40) *
Ja en EX-disk är verkligen att rekommendera oavsett... jag har en själv som back-up, dit jag kopierar över allt jag är rädd om med jämna mellanrum. I övrigt använder jag den inte, den är inte ens inkopplad eftersom jag inte vill riskera få in nåt virus i den. Men man kan naturligtvis ha den som extra hårddisk också...

Exakt så gör jag själv. Jag hade en extra hårddisk på 32 GB i min gamla dator men min nya hade inga extraplatser, så jag köpte ett extrakabinett till hårddisken med USB-anslutning och har den som backup.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon