Pius
Vad sjuttsingen hette det där trevliga tv-programmet med en robust danska som traskade runt bland blommor och blad?

Det var så himla trevligt att titta på minns jag och min fd arbetskamrat som har blivit trädgårdsfrälst helt plötsligt vill gärna se fler SVT-play serier. Men nu kan jag inte hitta programmet, varken i Sverige eller Danmark.

Help!

Pius
grycken
I trädgården med Camilla Plum?
Red Top
Jag tror inte att det går att se repriserna på svenska, men på dansk TV:s hemsida finns de kvar.

Camilla i haven
KURT
CITAT (Red Top @ 04-08-2009, 22:25) *
Jag tror inte att det går att se repriserna på svenska, men på dansk TV:s hemsida finns de kvar.

Camilla i haven



Och när man ändå ser det, så kan man passa på att också se Boller af stål - brödbakning som också visats av SVT.

Samt Mat der holder - konservering av skörden, som kanske sänds av SVT så småningom.
blomkronan
Jag förstod inte ett ord hon sa blush.gif Danska språket är svårt.....
Pius
CITAT (blomkronan @ 05-08-2009, 08:51) *
Jag förstod inte ett ord hon sa blush.gif Danska språket är svårt.....


Samma här, synd nog för programmen var jättebra, med textning.

Men jag har vidarebefordrat länken till min kompis.

Lite lustigt faktiskt, när han var yngre var han inte ett dugg intresserad av växter. Nu när han är över 40 så lusläser han mina gamla trädgårdtidningar och ser på trädgårdsprogram på nätet. flirting.gif

Men han är väldigt konservativ i sitt plantinköp varje år samma växter typ 5 gula tagetes och 1 vit sommarblomma som jag glömt namnet på.

Men det tar sig i alla fall, trädgårdsintresset dyker upp med åldern kanske.

Pius
KURT
Jag är övertygad om att de allra flesta danskar och definitivt alla norrmän förstår svenska, då vore det ju konstigt om inte det omvända också fungerade?
Alba
Jag har väldigt svårt att förstå danskan, men det kan ju variera lite på dialekten.
Norskan är mycket lättare att förstå men även där finns dialekter som är svåra att förstå.
Det vore intressant att höra vad en norsk- eller dansktalande säger om svenskan.
Berith
Neej danska är inte lätt. Nån som kollar på hon norskan som reser runt i Norge? Råkade se ett avsnitt för nån vecka sen, och det var inte svårt att förstå henne. Skulle lätt klarat mej utan texten.
Berith
CITAT (Berith @ 05-08-2009, 12:56) *
Neej danska är inte lätt. Nån som kollar på hon norskan som reser runt i Norge? Råkade se ett avsnitt för nån vecka sen, och det var inte svårt att förstå henne. Skulle lätt klarat mej utan texten.

Slänger in en länk till ett avsnitt där hon visar vad man inte bör göra när man är klädd i nationadräkt - Norsk attraksjonsklipp!
Alexander-VG-zon3
jag förstår Danska skapligt, men sedan är jag ju också född i Kristianstad giggle.gif
Anja Danmark
Camilla Plum taler også meget hurtigt - og hun bruger mange udtryk, som er helt hendes egne, så jeg kan godt forstå, hvis I helst vil have hende med tekst!

Men hun laver nogle herlige, inspirerende programmer - jeg får i hvert fald altid lyst til at prøve det hele selv...


Mvh
Anja

Lars-Olof Arvids
CITAT (flaxss @ 05-08-2009, 13:17) *
jag förstår Danska skapligt, men sedan är jag ju också född i Kristianstad giggle.gif


Trevligt att du och jag har samma födelsestad, som även kallas Betlehem (Kristi anstad). smile.gif

Om ett par veckor åker jag till Köpenhamn, där jag brukar klara mig bland danskarna utan större problem.

Olle
Motti
Går ett Danskt trädgårdsprogram på tv 1 eller 2 som heter "Anneträdgård"
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-08-2009, 15:37) *
Trevligt att du och jag har samma födelsestad, som även kallas Betlehem (Kristi anstad). smile.gif

Om ett par veckor åker jag till Köpenhamn, där jag brukar klara mig bland danskarna utan större problem.

Olle


häftigt ! då har vi ju mer gemensamt förutom växter och fiskar och annat kanske. kompiskram.gif

Kristianstad tycker jag är en fin och trevlig stad.
Red Top
CITAT (Anja Danmark @ 05-08-2009, 15:24) *
Camilla Plum taler også meget hurtigt - og hun bruger mange udtryk, som er helt hendes egne, så jeg kan godt forstå, hvis I helst vil have hende med tekst!

Men hun laver nogle herlige, inspirerende programmer - jeg får i hvert fald altid lyst til at prøve det hele selv...
Mvh
Anja


Trots att jag är uppvuxen i stockholmstrakten förstår jag nästan allt Camilla säger, även om hon pratar väldigt fort. smile.gif Jag älskar hennes program.

Jag tycker, som du, att hennes program är otroligt inspirerande. Jag får alltid lust att pröva det hon lagar i köket eller fixar i trädgården.

Efter att ha tittat på ett avsnitt av Boller av stål, är det bl a Mogens rugbrød som gäller i vår familj.

Birgitta

Monica B
Jag tror att programmet du söker var Annes Trädgård. Om jag inte minns helt fel så var faktistkt programmet textat på svenska så man behövde inte "förstå" danska för att kunna se det. Så hemskt olik svenskan är ju inte danskan så att den är totalt obegriplig. Man måste bara vara lite lyhörd för att orden uttalas på annat sätt än vi är vana vid. Hmmmm, undrar lite smått om det alltid dyker upp samma typ av kommentarer när man sänder program från t ex Norrland, dvs "jag förstår inte när dom pratar osv.

[attachment=39876:Signatur.jpg]
KURT
Programledaren Anne Just som gjorde Annes Have dog i våras:

http://www.havenyt.dk/artikler/inspiration/nyheder/968.html
Pius
CITAT (Monica B @ 07-08-2009, 15:24) *
Jag tror att programmet du söker var Annes Trädgård. Om jag inte minns helt fel så var faktistkt programmet textat på svenska så man behövde inte "förstå" danska för att kunna se det. Så hemskt olik svenskan är ju inte danskan så att den är totalt obegriplig. Man måste bara vara lite lyhörd för att orden uttalas på annat sätt än vi är vana vid. Hmmmm, undrar lite smått om det alltid dyker upp samma typ av kommentarer när man sänder program från t ex Norrland, dvs "jag förstår inte när dom pratar osv.

[attachment=39876:Signatur.jpg]


När jag började på mitt gamla jobb, i mitten av 80-talet, fick vi en ny chef som var skåning. Eftersom jag tidigare hade jobbat på ett ställe med hela två skåningar så var jag van vid dialekten, men det var inte flickorna i växeln. Så när jag var närvarande i växeln och han skulle gå iväg på något möte eller så, så brukade de alltid fråga mig om vad han hade sagt. rolleyes.gif Själva hade de ingen aning, utan satt och såg ut som frågetecken.

Själv är jag gotländska och en gång frågade en annan skåning varför jag inte pratade gotländska. Då svarade jag, på just min dialekt, att då skulle han inte förstå vad jag sa. Och mycket riktigt, han svarade med ordet VA?

Så det är inte lätt om man inte är van vid språket. Jag hittade förresten en länk till en skandinavisk ordbok, himla praktiskt Skandinavisk onlinelexikon

Pius
Monica B
Jovisst är det så att vissa dialekter kan vara svårare än andra att förstå. Jag har själv väldigt svårt för t ex den gotländska som pratas i t ex Fårösund trots att jag har släkt där giggle.gif . Jag tycker att det är trevligt att vi har så många olika dialekter i Sverige och det är det vi verkligen skall värna om. Tänk vad trevligt det är när man hör ifrån vilken landsända eller landskap folk kommer från när man pratas vid. Jag tycker att det blir trist om vi alla skall ha samma dialekt. Jag har ju i och för sig fördel av att en del av släkten kommer från Gotland och en del från Blekinge och resten från Skåne och så har jag bott större delen av mitt liv i Mälardalen - ganska nyligen återbördad till Skåne. Syftet med mitt inlägg var inte att "klanka" på att folk tycker att skånska eller danska är oförståeligt, jag är egentligen bara nyfiken på om man har andra dialekter än nu då skånskan och gotländskan som folk tycker är så obegripliga att man måste konversera med dom på en neutral dialekt som du tydligen får göra Pius. g.gif
Visst kan norskan vara lättare att förstå än danskan men även Norge har dialekter som är svåra att förstå, ta t ex en person som pratar bergensiska - den är inte lätt att förstå wacko.gif . För norrmän så är det lättare att förstå svenskar än danskar trots att danskan och norskan har så många ord gemensamt.

Men nu blev det ju en stor utvikning från det egentliga ämnet - Annes Trädgård. Jag tyckte det var en jättetrevlig serie och såg på den med glädje. Fick många bra tips om olika saker. Hon var också en mycket bra berättare, lugn och sansad och rusade inte igenom trädgården när hon skulle visa någonting. Fler sådana program tycker jag 000.gif .

[attachment=39877:Signatur.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon