ranchn
Hejsan!
Vi håller på att anlägga en trädgårdsdamm med tillhörande fontän.
Därför behöver vi ideér och input.

Bilder på stenen hittar ni här...
http://seterstrand.webalbum.se/fontan
Stenen är ungefär 1,4 meter i diameter och cirka 60 cm ovan mark.
Hålen som är borrade är 35 mm i diameter.


Själva dammen kommer att bli där det i dag är blommor. Den kommer att ha ungefär samma form och kommer att ha en omkrets på cirka 6 meter plus stenens bredd. Själva dammen kommer att sticka cirka 20cm ovan mark. Hur djup vi ska vi vill ha själva dammen vet vi ej än.
Vi kommer ej att ha fiskar i dammen (tror vi).

Nu till våra frågor.
1. Vi vill ha en roterande sten på toppen. Finns det lösa stenar med en diameter på cirka 15-20 cm?
2. För att kunna få en rund sten att rotera, måste man då ha något speciellt munstycke?
3. Vilken pump rekommenderar ni? Vi vill ha en pump som ej ska vara nedsänkt i vatten utan en som står på marken bredvid dammen.
4. Hur får man det helt vattentät mellan sten och polduk?


Vi vore oerhört tacksam on nu kunde hjälpa oss med våra frågor och funderingar.

MariaS
1. Kan jag inte svara på. Men jag skulle nog kolla på någon typ av stenhuggeri.
2. SAmma som på fråga ett.
3. Granngården och välsorterade handelsträdgårdar har bra "maskiner" för dammar att välja på. Tänk på att pumpen ska vara dimensionerad för det statiska vattentrycket (antal cm vattnet ska upp i luften från pumpen räknat) Ska du ha ett filter till, bygger du det bäst själv och får då bästa rening.
4. Min första damm byggdes runt en trekammarbrunn i cement. Där fäste jag dammduken mot cementen med vanligt fogskum för utebruk.

Tänk också på att ha olika djup i din damm. Olika växter kräver olika djup. Kolla gärna här vilka djup som kan behövas. För övrigt en mycke bra sida som tar upp sånt som är viktigt att tänka på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon