netaave
Grannen bygger o det har vi godkänt men den blir så hög 2.40 upp till takstolarna sen kommer dom uppe på det, vi hade trott vi sku kunna se över den men så verkar det inte bli. Det vi godkände skriftligt åt honom va ju 15 kvm men där stod inget om höjd.
MariaS
Så här står det i alla fall i reglerna om Friggebod utan bygglov:

"Från och med den 1 januari 2008 är det tillåtet att utan bygglov uppföra så kallade friggebodar med en sammanlagd byggnadsarea på 15 m2. Tidigare låg gränsen på 10 m2. Precis som tidigare får inte taknockshöjden överstiga 3 meter och boden får inte placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Om de grannar som berörs av friggeboden medger det kan boden placeras närmare tomtgränsen."

Dessutom råkar jag veta att detta inte gäller på strandskydd! då gäller fortfarande bygglov om ens för en liten sten som ska flyttas.
KURT
CITAT (MariaS @ 06-08-2009, 18:55) *
Så här står det i alla fall i reglerna om Friggebod utan bygglov:

"Från och med den 1 januari 2008 är det tillåtet att utan bygglov uppföra så kallade friggebodar med en sammanlagd byggnadsarea på 15 m2. Tidigare låg gränsen på 10 m2. Precis som tidigare får inte taknockshöjden överstiga 3 meter och boden får inte placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Om de grannar som berörs av friggeboden medger det kan boden placeras närmare tomtgränsen."

Dessutom råkar jag veta att detta inte gäller på strandskydd! då gäller fortfarande bygglov om ens för en liten sten som ska flyttas.



Nåja, så strikta är ju ändå inte reglerna, man kan ju uppenbarligen alltid köpa sig runt reglerna.
MariaS
CITAT (KURT @ 06-08-2009, 20:02) *
Nåja, så strikta är ju ändå inte reglerna, man kan ju uppenbarligen alltid köpa sig runt reglerna.

giggle.gif jo det har vi ju både hört och läst om, men det var väl ändå lite större projekt än en friggebod det handlade om giggle.gif
Piccante
CITAT (netaave @ 06-08-2009, 19:45) *
Grannen bygger o det har vi godkänt men den blir så hög 2.40 upp till takstolarna sen kommer dom uppe på det, vi hade trott vi sku kunna se över den men så verkar det inte bli. Det vi godkände skriftligt åt honom va ju 15 kvm men där stod inget om höjd.

Om du bor inom planlagt område så kan det stå angivet i detaljplanen hur hög nockhöjd hus får ha och vilken takvinkel de får/ inte får ha osv. Det går även att detlajreglera hur stora skärmtak, verandor, uteplatser etc får vara. Det finns högsta tillåten höjd får plank och väggar på uteplaster så vida man inte får dispens. Det är väldigt mycket upp till varje kommun att välja om man vill utnyttja rätten att styra upp detlajplanerna detaljerat eller om man vill vara lite mer slapphänt. I områden med kulturhistorisk hus kan det var väldigt strikt medan i moderna områden med blandade byggnadsstilar så kan det vara friare att utforma. Även om ni har gett medgivande till att friggeboden får stå nära er gräns så kan det vara värt att kolla med kommunen om de ens får bygga så hög friggebod ens om de söker bygglov för den?

CITAT (KURT @ 06-08-2009, 20:02) *
Nåja, så strikta är ju ändå inte reglerna, man kan ju uppenbarligen alltid köpa sig runt reglerna.

nä, det gäller bara i områden som är riksintresse för naturvård eller friluftsliv.
netaave
Ja vi har godkänt att den får stå i tomtgränsen, men ska genast kolla det där med 3 m smile.gif tror den är/blir högre för han ska ha loft på den också
Fågelvägen
Om den är högre än 3 m så är den inte en friggebod utan det krävs bygglov. Något loft kan det ju inte rymmas med den takhöjden! Det är ju möjligt att grannen får/har fått bygglov för ett högre hus.

Kanske bäst att fråga kommunen om ert medgivande gäller fast ni trodde det var fråga om en friggebod, dvs ett hus med max 3 m i nockhöjd?
iltainen
Grannfejden nästa det är så ni svenskar vill ha det. Ring Aschberg!
netaave
Han har inte nåt bygglov o jag tänker isf bara vänligt påpeka sen är det upp till han.
Nåt bråk startar jag inte hur irreterad jag än är, det är det inte värt.
KURT
Taknocksbegränsningen på 3 m är dessutom genomsnittshöjden. Om någon t ex skulle få för sig att bygga en friggebod i form av suterrängmodell, så måste alltså den över delen vara lägre än 3 m om genomsnittshöjden skall hålla sig under 3 m.
Tobb
Jag har funderat på om man får bygga exempelvis fyra friggebodar runt en trädäck? Visserligen inget behov av det tongue.gif men funderade på det för ett tag sedan. Snarare att det beror på hur stort trädäck man får bygga?
Inga från Närke
CITAT (netaave @ 06-08-2009, 23:11) *
Han har inte nåt bygglov o jag tänker isf bara vänligt påpeka sen är det upp till han.
Nåt bråk startar jag inte hur irreterad jag än är, det är det inte värt.

Kolla på denna adressen: http://www.sorselestugan.se/Stugor/stuga_15m2_loft.html
KURT
CITAT (Tobb @ 07-08-2009, 10:55) *
Jag har funderat på om man får bygga exempelvis fyra friggebodar runt en trädäck? Visserligen inget behov av det tongue.gif men funderade på det för ett tag sedan. Snarare att det beror på hur stort trädäck man får bygga?



Jag tror inte att det är några begränsningar i storleken på trädäcket, men eftersom den sammanlagda ytan på friggebodarna inte får överstiga 15 kvadratmeter, så blir var och en ganska liten!
Piccante
CITAT (KURT @ 07-08-2009, 12:11) *
Jag tror inte att det är några begränsningar i storleken på trädäcket, men eftersom den sammanlagda ytan på friggebodarna inte får överstiga 15 kvadratmeter, så blir var och en ganska liten!

enligt GP idag så ska man söka bygglov för altaner efter en prejudicerande dom. Så stora trädäck bör man nog söka lov för så det inte blir ett svartbygge. Dessutom så kan den maximala byggnadsytan/ tomt vara begränsad så man kan inte fylla tomten med friggebodar bara för att man får uppföra en utan lov.
Tobb
Får man bara ha en friggebod på hela sin tomt?
Ralf
CITAT (Tobb @ 07-08-2009, 16:26) *
Får man bara ha en friggebod på hela sin tomt?

nej du får ha många friggebodar
men sammanlagda ytan får vara max 15 m2
MariaS
CITAT (Markus_H @ 07-08-2009, 12:30) *
enligt GP idag så ska man söka bygglov för altaner efter en prejudicerande dom. Så stora trädäck bör man nog söka lov för så det inte blir ett svartbygge. Dessutom så kan den maximala byggnadsytan/ tomt vara begränsad så man kan inte fylla tomten med friggebodar bara för att man får uppföra en utan lov.

Prejudikatet för altanerna gäller altaner som kan utgöra en ytterligare nyttjande yta under altanen. Domarna som föll gällde befintliga altaner som byggts så det fanns ståhöjd på 1,8m till 3m under däcken. Det är dessa altaner som det kommer gälla bygglov på.

Altaner som byggs på plan mark utan utrymme under kommer inte behöva bygglov i fortsättningen heller.
Inga från Närke
Hur har det gått med grannens friggebod?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon