Tompaz
Fick en lite fix idé igår att jag skulle nog ha en mindre damm på altanen, skissade ihop lite och här ser vi början...

[attachment=39882:_ndrad_1.jpg]
Först fick man röja fram hörnet där man tänkt ha den!

[attachment=39883:_ndrad_2.jpg]
Första varvet med sten på plats!

[attachment=39884:_ndrad_3.jpg]
Andra varvet nästan på plats, tack till Felix som hjälpte till smile.gif

[attachment=39885:_ndrad_4.jpg]
Börjat passa in dammduk

[attachment=39886:_ndrad_5.jpg]
Dammduk på plats och nästan alla stenar på plats! Jag hade råkat lägga till en rad med sten på ena kortsidan så stenen tog slut! Så Felix sladdade iväg till sitt jobb och hämtade de 3st resterande stenarna smile.gif har inte bestämt mig om jag ska köra fontän eller vattenfallet ni ser i bild.

Fler bilder kommer! smile.gif
Tompaz
Då var vattnet och pumpen på plats, har fortfarande inte bestämt om jag ska ha vattenfallet lr fontän... lr om man köper en pump till och kör både och! wink.gif

[attachment=39891:_ndrad_6.jpg]
[attachment=39892:_NDRAD_7.jpg]

Blir väl att åka o hämta lite koi lr guldfisk under morgondagen OM dammen överlever natten =D
MariaS
Tjusigt! Glöm inte att skaffa växter också. Det kommer gynna hela dammlivet och även förgylla dammens utseende. (Min åsikt)

Har du frostfri altan också? I så fall skulle jag nog satsa på slöjstjärt också...
Alexander-VG-zon3
vacker ! någon näckros och lite fler växter hade blivit snyggt. både på kanten och runt om och i.

hur många liter tror du den är på eller vilka mått? koi kräver rätt mycket utrymme. även guldfisk blir stora och kräver mycket utrymme. Slöjstjärt blir mindre än vanlig guldfisk.

får du inte under +5c +10c så finns där andra subtropiska fiskar som du kan ha där i exempel Praktbarb som liknar lite som en guldfisk fast mindre finns också andra barber som funkar om det inte blir för kallt. har du mycket växter runtom och ev flytväxter så kan du ha Kardinalfisk (dock är dom små) men dom kan hoppa.


sen kanske du behöver någon typ av pump med som ger syre och filtrering. i ett uterum kan det bli varmt och då behöver fiskarna mycket syre.
Tompaz
CITAT (MariaS @ 07-08-2009, 22:00) *
Tjusigt! Glöm inte att skaffa växter också. Det kommer gynna hela dammlivet och även förgylla dammens utseende. (Min åsikt)

Har du frostfri altan också? I så fall skulle jag nog satsa på slöjstjärt också...


jooo! ska nog bli lite växter och koi alt. guldfiskar, vet helt ärligt inte om altanen är frostfri, har ganska nyligen köpt huset så jag tror att ev. firrar får flytta in i huset alt. garaget över vintern, ev att någon försökskanin får bli kvar i dammen tongue.gif

planen inför nästa säsong är väl att ha balkonglådor på båda "bakre" murarna med t.ex olika sorters palettblad som växer uppåt samtidigt som man har någon hängväxt som kan växa ner i dammen. Om allt går som det ska så blir det väl en ca 5*6meters damm utanför huset då med smile.gif faen, man får verkligen blodad tand! =D
MariaS
CITAT (Tompaz @ 07-08-2009, 23:08) *
jooo! ska nog bli lite växter och koi alt. guldfiskar, vet helt ärligt inte om altanen är frostfri, har ganska nyligen köpt huset så jag tror att ev. firrar får flytta in i huset alt. garaget över vintern, ev att någon försökskanin får bli kvar i dammen tongue.gif

planen inför nästa säsong är väl att ha balkonglådor på båda "bakre" murarna med t.ex olika sorters palettblad som växer uppåt samtidigt som man har någon hängväxt som kan växa ner i dammen. Om allt går som det ska så blir det väl en ca 5*6meters damm utanför huset då med smile.gif faen, man får verkligen blodad tand! =D

Lustigt, det har jag inte märkt whistling.gif Akvarier är ju heeeelt överskattat giggle.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Tompaz @ 07-08-2009, 18:14) *
Fick en lite fix idé igår att jag skulle nog ha en mindre damm på altanen, skissade ihop lite och här ser vi början...

[attachment=39882:_ndrad_1.jpg]
Först fick man röja fram hörnet där man tänkt ha den!

[attachment=39883:_ndrad_2.jpg]
Första varvet med sten på plats!

[attachment=39884:_ndrad_3.jpg]
Andra varvet nästan på plats, tack till Felix som hjälpte till smile.gif

[attachment=39885:_ndrad_4.jpg]
Börjat passa in dammduk

[attachment=39886:_ndrad_5.jpg]
Dammduk på plats och nästan alla stenar på plats! Jag hade råkat lägga till en rad med sten på ena kortsidan så stenen tog slut! Så Felix sladdade iväg till sitt jobb och hämtade de 3st resterande stenarna smile.gif har inte bestämt mig om jag ska köra fontän eller vattenfallet ni ser i bild.

Fler bilder kommer! smile.gif



VA??? w00t.gif Kan man göra... "BARA SÅ"??? ohmy.gif Gud, vad fint!!! wub.gif biggrin.gif
Vilket smart, enkelt och bra tips! tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif
Trodde väl inte att man kunde bygga "uppåt"... duh.gif Jag har alltid trott att man måste gräva ur en damm... blush.gif

thanks.gif Tompaz för det förslaget. Hoppas att du får njuta mycket av det porlande som din fina damm kommer att ge dig.
Kanske jag gör en liknande nästa år... flirting.gif
MariaS
CITAT (Sussie F-Flower @ 08-08-2009, 00:31) *
VA??? w00t.gif Kan man göra... "BARA SÅ"??? ohmy.gif Gud, vad fint!!! wub.gif biggrin.gif
Vilket smart, enkelt och bra tips! tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif
Trodde väl inte att man kunde bygga "uppåt"... duh.gif Jag har alltid trott att man måste gräva ur en damm... blush.gif

thanks.gif Tompaz för det förslaget. Hoppas att du får njuta mycket av det porlande som din fina damm kommer att ge dig.
Kanske jag gör en liknande nästa år... flirting.gif

giggle.gif Man kan göra bägge delarna t.o.m.! När man gräver, lägger man jorden på kanten osså vips har man fått en dubbelt så djup damm direkt tummenupp.gif
Tompaz
Hmmm... var runt och kollade efter dammväxter, men det som fanns kvar på handelsträdgården var ju mest bara ett skämt, fanns små halvruttna musselblommor och vattenhyacinter för 70-80kr/st, fanns några fjuttiga näckrosor som hade typ 2 blad vid ytan, man tycker ju att de borde ha fått liiite mera blad om de stått i tunnor hela sommaren, dessa var inte ens prissatta och vågade inte fråga vad de skulle kosta... sen fanns de några irisar som iofs såg någorlunda okej ut. I värsta fall så får väl största delen av växterna vänta tills nästa säsong, köper lite vattenpest på zoo-butiken istället smile.gif

flaxxs: jo vet att både koi och guldfisk blir stora, därför finns ju planen på 25-30m3's damm på utsidan nästa år smile.gif denna är på ca 600L så den räcker ju ett tag iaf. Man ska ha tålamod till att köpa några fiskar till att börjas med så att damm och filter och allt kommer i balans... men TÅLAMOD, var hittar man det? =D ska iaf svänga förbi zoo idag och jag misstänker nog att det kommer med 3-4st koi bara för sakens skull tongue.gif
Alexander-VG-zon3
Dammväxterna är inte så snygga just nu - bättre blir det till våren-försommaren. näckrosor däremot brukar alltid ha lite blad på plantskolor var man än köper dom eller vid vilken tid man är.

http://www.vattenliv.nu/-c-27.html - här har dom växter till salu. och går du till en zoobutik så finns där många växter som du kan ha där i (förutom vattenpest), dom flesta ''vatten''växter växer ju också upp med blad och blomskott ovan vatten ytan speciellt om du köper stängelväxter. blir det för kallt vill dom övervintra svalt men frostfritt.

och sedan om du ska köpa substrat till dina vattenväxter och näckrosor, så kan du köpa kattsand med renlera det blir billigare än att köpa näckros lera men det är samma innehåll. som näring kan du köpa långtidsverkande kulor, granulat som lägst i leran finns olika tillverkare både dyra och billiga.
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 08-08-2009, 00:48) *
giggle.gif Man kan göra bägge delarna t.o.m.! När man gräver, lägger man jorden på kanten osså vips har man fått en dubbelt så djup damm direkt tummenupp.gif



laugh.gif Ja, DET tror jag att jag har sett att någon här på odla har gjort.
Oj! vad sugen jag blev på lite "vattenliv" ute på altanen.... naughty.gif
Tompaz
Blev 5st koi idag, är väl 15-20cm + att jag "stal" lite växtdelar från zoo-arkens växtakvarium, de hade ändå slängt bort det som låg o flöt i dem iaf så smile.gif

[attachment=39918:_ndrad_8.jpg]

[attachment=39919:_ndrad_9.jpg]

[attachment=39920:_ndrad_10.jpg]
MariaS
REna regnskogskänslan du börjar få till! Om du skaffar vattenpest till inne eller utedammen, bör du tänka på att den förökar sig ganska kraftigt! Den lyckades t.o.m. att övervintra i min damm ute nu i vintras crying.gif jag har nu myyyyycke vattenpest....
Alexander-VG-zon3
vattenpest har inte några problem att övervintra ute. och den finns ju upp till Dalarna. och den första inplanterade vattenpesten var nära Skara.
MariaS
CITAT (flaxss @ 08-08-2009, 15:42) *
vattenpest har inte några problem att övervintra ute. och den finns ju upp till Dalarna. och den första inplanterade vattenpesten var nära Skara.

FAst spridselvarning! Det är inte för inte den kallas vattenpest...
Alexander-VG-zon3
jo den växer rätt bra om den trivs, även om den inte verkar så invasiv i sverige som i andra delar av Europa. men i dammar kan den nog växa igen snabbt om man inte håller efter den. man får ta upp den och slänga hälften.
DragonLady
Ett litet brasktips till er som bygger tunga saker på "altan" golv, kolla så att golvet tål vikten på bygget.. en damm med betongsten kan bli för tung flirting.gif

Har oxå räknat på detta med att ha en liten damm i uterummet för att det bl.a skall bli lite fuktigare där ute på sommaren så inte ohyran trivs så bra.
Och så är det ju så mysigt oxå giggle.gif
Gillan
Jag vill inte vara nån glädjedödare på nåt sätt Tompaz, för det du gjort ser jättemysigt ut, men förutom det Dragonladyn säger om vikten så undrar jag hur du "förankrat" dammduken? Och har du bara "lagt" stenarna ovanpå varandra? Brukar man inte lägga stenarna "omlott" med bruk emellan?

Jag blir bara orolig för hållbarheten...........................annars ser det urmysigt ut tummenupp.gif
Tompaz
För vår del är det nog ingen risk att golvet ger vika, är gjuten platta men har man bara trä-altan så kan det ju va en idé att förstärka undertill tongue.gif

Gillan: jupp, stenarna är bara staplade och sen ligger duken förankrad med översta stenlagret, tänkte som så att 600L vatten borde inte kunna få omkull 900kg sten eftersom trycket är lika mot alla sidor, skulle belastningen av någon anledning öka på en sida så borde det ändå bli en motkraft i andra ändan dammen som balanserar upp det. Vet inte om detta låter förståeligt alls men kort och gott så borde det betyda att det behövs en ordenlig "extern" belastning för att det ska gå åt H*****E tongue.gif + att övre lagret ligger liiiite omlott så det binder ju ihop det lite iaf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon