cala98
Läst om att man kan ha tapet bakom glas som stänkskydd vid diskbänken. Har ni någon erfarenhet om det funkar bra?
Hur sätter man fast skivan?
Vad ska man tänka på?
Inga från Närke
CITAT (cala98 @ 09-08-2009, 12:07) *
Läst om att man kan ha tapet bakom glas som stänkskydd vid diskbänken. Har ni någon erfarenhet om det funkar bra?
Hur sätter man fast skivan?
Vad ska man tänka på?

Lägg frågan i Bygg så hamnar den rätt och du kanske får fler svar.
Berith
Rätt? Avdelning Bygga handlar väl om konstruktioner och byggning i trädgården? Tycker den ligger alldeles rätt jag. smile.gif

Fast jag vet inte hur man gör med glasskiva över diskbänken. Ibland ser man ju det på inredningsprogram, men jag kan inte påminna mej att jag sett hur dom fäster den...? g.gif
Aqvakul
Det är ju oerhört viktigt att ingen fukt hittar in bakom glasskivan. Föreställer mig att den borde limmas på något sätt (glasklart lim...) och sen fogas med silikon...
CeciliaR
Jag har inbillat mig att det finns någon slags klammer man fäster med. Silikon måste väl till där skivan möter diskbänk men det vore ju tråkigt om den sitter så fast så man inte kan byta det man har bakom glaset. Känns nästan som att det är själva grejen med att ha det. Fast du har har säkert rätt i att fukt då skulle leta sig in Aqvakul. Det är i alla fall en väldigt snygg och annorlunda lösning på stänkskydd smile.gif
Meriona
Det är något inredningsprogram som gjort detta, om Ernst eller Martin var inblandad kommer jag inte ihåg, men de där glasskivorna skruvades nog bara upp om jag inte minns fel. Och det blev jäkligt snyggt. Det var en lada som gjordes om till sommarbostad, så det var nog Ernst som var pappa till det, gissar jag....
Motti
Man ber glasmästaren att han borrar hål för skruv och tar ut eventuelle hål för kontakter,man kan också måla glasskivan på baksidan i vilken färg man vill ha.Tapeter är lättare att byta ut när man tröttnat och vill ha nytt,så väldigt blaskat man ju inte så jag tror det håller bra men det går ju att lägga en silikonsträng ner till,finns ju våtrumstapeter också.Vi har vänner som sat upp en glasskiva som de målat svart,själva funderar vi på det eller tapet,går också att screentrycka glas som de gjorde i Timmel huset på tv 4,man kan välja bild själv och tex ta egna kort.
ABCiV
Om du inte behöver ta hål för något så går det jättebra med en vanlig glasskiva (tjocklek får du av glasmästaren, beror på storlek och påfrestan), men om du ska ta hål så måste den härdas (mkt dyrare).

Man limmar fast den med silikon i kanterna. Bara att skära bort när man ska byta det bakom el. glaset. Visst kan man även sätta fast den i någon typ av ram, det finns oändliga lösningar, bara fantasin sätter gränserna.

Vi har glasmästeri och det är väldigt populärt med såna här lösningar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon