Lilla Selma
Hjälp - jag har fått en kopparpastafläck på min blus! Det var Fridolf som smort en bängslig skruv på vårt ena mikrofonställ med Bosse Bildoktorns special. Jag gick och bar det under armen och, vips, så hade jag en fläck på blusen. Fick stå framför publiken med kopparpasta på magen, ajajajaj!

Men jag vet ju att här på forumet finns många mångkunniga människor... Hoppas att någon vet, för det är min älsklingsblus. (Fridolfs byxor fick sig också en liten fläck...)

Som tur är är båda plaggen av bomull - det brukar ju vara lättare då...

Hälsar Selma bekymrat
Farbror Blå
Hmm, när jag fick olja på ett nytt plagg gjorde jag såhär:

Behandlade fläcken, med först avfettning, som löste upp oljan

sedan med vatten och maskintvättmedel, masserade försiktigt in medlet och lät ligga i blöt en halvtimme
sedan direkt i maskin.
Min fläck försvann.
*Stintan*
Galltvål sägs kunna rå på de flesta fläckar.

Läs om användningsområden o tips & råd här: http://www.galltval.se/

Lilla Selma
Tack för tipsen - jag fick lite panik och baddade fläcken med lacknafta och sedan gnodde jag in fläckborttagning och så bums i tvättmaskinen - det gick bort! Hade en galltvål, men hade glömt den... Får tänka på den nästa gång...

Kram från Selma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon