Full version: damm till svärmor
wotan
nu är väl dammen i stort sett grundfärdig. började gräva i början på juni. svärmor har tjatat i flera år. men nu står den på plats. blev hyfsat. med tanke på att jag inte kunde något innan har bara läst mig till fakta på nätet.

[attachment=40418:P8140004.JPG]
Mony
Blev hyfsad??? Jag tycker den blev superläcker!! Assnygg! Du borde vara mäkta stolt och din svärmor borde dansa av glädje smile.gif

Superfin kant och du har verkligen lyckats gömma dammduken. Fontänen är pricken över i:et och nästa år kommer växterna frodas tillsammans med alla sommarblommor i krukorna!
MariaS
Wow, vilken damm. Tycker absolut att du ska vara nöjd!
Christer i Falköping
Otroligt fin! Håller själv på att göra färdigt min damm, men jag tycker du lyckats bättre med kanterna än jag gjort.
MariaS
Ja kanter kan vara svåra att få till....
uno
Bra jobbat, den ser fin ut men ett tips, tag bort krukorna och plantera
mellan stenarna.
wotan
CITAT (Christer i Falköping @ 16-08-2009, 10:37) *
Otroligt fin! Håller själv på att göra färdigt min damm, men jag tycker du lyckats bättre med kanterna än jag gjort.


tackar tackar. jo de blev bra men får fixa lite till för dammen svämmar över på vissa ställen när det regnar kraftigt.
MariaS
CITAT (wotan @ 19-08-2009, 19:40) *
tackar tackar. jo de blev bra men får fixa lite till för dammen svämmar över på vissa ställen när det regnar kraftigt.

Kallas bräddavlopp giggle.gif

Faktum är att det är bättre att det svämmar över, än att det är tvärt om. Samtidigt ger det en bra cirkulation på gammalt och nytt vatten.
wotan
CITAT (MariaS @ 19-08-2009, 19:50) *
Kallas bräddavlopp giggle.gif

Faktum är att det är bättre att det svämmar över, än att det är tvärt om. Samtidigt ger det en bra cirkulation på gammalt och nytt vatten.

'
jasså okej. men det är inte så roligt att plaska runt i gummi stövlar thumbdown.gif

CITAT (Mony @ 14-08-2009, 21:26) *
Blev hyfsad??? Jag tycker den blev superläcker!! Assnygg! Du borde vara mäkta stolt och din svärmor borde dansa av glädje smile.gif

Superfin kant och du har verkligen lyckats gömma dammduken. Fontänen är pricken över i:et och nästa år kommer växterna frodas tillsammans med alla sommarblommor i krukorna!


tackar för det.
enda riktiga nackdelen med detta bygge är att nu tvingar svärmor och granntanten mig att beskära alla träd och buskar runt i kring, klippa gräsmattorna, göra rabatter gräva drenering mm mm.

plus att svärmor nu har fått för sig att ett hemmabyggt växthus av gamla fönster... är nått hon vill ha.

tat lugnt. är bara 24 måste ha lite fritid också. hehe whistling.gif
MariaS
Ja tänk vad vi gamla svärmödrar kan hitta på giggle.gif Måste ju visa att åtminstone fantasin är vid full vigör fortfarande whistling.gif innocent.gif
ogräset
Hejsan

Du har gjort en jättefin damm. De gör ingenting att det rinner över vatten, har själv en damm som jag brukar få fylla på med vatten någon gång under sommaren. Men den här sommaren har det regnat så mycket att det inte har behövts, har varit mycket vatten hela tiden överflödigt vatten har blommor och gräsmatta tagit hand om.

Precis som din svärmor har jag också varit lite besvärlig,min son har byggt dammen och ett växthus men nu är jag nöjd det blev toppen.

MVH Birgitta tummenupp.gif
LasseB
SKITFINT helt enkelt
Får man fråga vad måtten på dammen är, funderar nämligen själv på att bygga men är rädd att jag kommer att bygga lite för liten damm.
Men jäklar i min lilla låda de senaste två gångerna jag nämnt dammen så har hustrun inte oponerat sig
MariaS
CITAT (LasseB @ 26-08-2009, 20:49) *
SKITFINT helt enkelt
Får man fråga vad måtten på dammen är, funderar nämligen själv på att bygga men är rädd att jag kommer att bygga lite för liten damm.
Men jäklar i min lilla låda de senaste två gångerna jag nämnt dammen så har hustrun inte oponerat sig

TA vattenslangen och släng ut den på gräsmattan och forma "dammen". Då ser du när det blir rätt och har samtidigt en mall att gräva efter, då slangen även visar formen. Sen är det bara djupet kvar sweatingbullets.gif
LasseB
Jo det är nog en bra ide dammen blir det sista i en lite historia först gräva för kommande avlopp/vatten sedan en grusgång sedan bygga frukostaltan (snacka om i-landsproblem) sedan kommer dammen hej och hå hoppas jag blir panchis till våren gärna en rik sådan
MayaLisa
Kan råda dig att lägga frukostaltan i direkt anslutning till dammen... Helt fantastiskt att sitta och doppa fötterna eller ligga på mage och glo på firrarna , efter fikat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon