Full version: torka tvätt
vanjalarsa
Är det mer energisnålt att torka tvätt med hjälp av luftavfuktare än med torkskåp? Någon som vet?

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
takstigen
Jag vet inte det
Men man behöver varken det ena eller andra
Vi hänger tvätten i torkskåpet utan att slå på det
Det sparar både plånboken och miljön
Inga från Närke
CITAT (vanjalarsa @ 15-08-2009, 16:46) *
Är det mer energisnålt att torka tvätt med hjälp av luftavfuktare än med torkskåp? Någon som vet?

mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Beror väl på hur och var man hänger tvätten.
1. Ute är väl det mest fördelaktiga för att spara energi
2. Har du litet utrymme och måste tvätta ofta och torka i torkskåp så är det nog energikrävande
3. Har du som jag ett rum i källaren som är rätt stort och sväljer ca 4 maskiner tvätt på 5 kg så är luftavfuktare nog det som är bäst. Du torkar mera kläder på en gång och avfuktaren stannar ju när det inte är fuktigt längre och även källarväggarna håller sig torra. Ett torkskåp sväljer väl inte så mycket tvätt, vet inte för jag har inget haft själv, vet bara att dottern sparade ström när hon slutade att använda torkskåpet, använder det bara utan att knäppa på det under vintertid för att torka ytterkläderna.
skogstroll
jag torkar kläder ute eller på en ställning inne. Är det "brådiskläder" hänger jag på handdukstorkaren på elementet i badrummet. Har varit utan torktumlare mm i fyra år och det går bra smile.gif
Kajsa i Arvika
Torkar ute när det är fint väder.. blink.gif Här har det i regel tagit 3 dagar för tvätten att torka i sommar..

Har torkskåp men är för snål för att använda det förutom i nödfall när grabbens kläder eller stövlar är blöta.. hänger tvätten på ställning inne eller i torkskåpet utan att ha det på..
Gillan
CITAT (Kajsa i Arvika @ 16-08-2009, 09:38) *
Torkar ute när det är fint väder.. blink.gif Här har det i regel tagit 3 dagar för tvätten att torka i sommar..



Skulle jag ha hängt ut min tvätt den här sommaren så hade den hunnit mögla innan den torkat flirting.gif

Vanliga normala somrar så hänger jag ut den. Annars blir det till att hänga den i "tvättstugan" utan vare sig det ena eller andra, men luftavfuktare tycker jag låter mer energisnålt än torkskåp.
Motti
Enligt vår elecktiker så är det väldigt kostsamt att annvända torkskåp dyrare än torktumlare,jag måste torka en del tvätt i tumlaren på vintern eftersom jag har en väldigt liten tvättstuga ,men på sommaren och in på hösten hänger jag ut tvätten.Många som har Bastu brukar torka sin tvätt där .
skogstroll
vintertid när det inte är läge att hänga ut tvätten så hänger jag min på en torkställning vid ett element smile.gif
andersen
CITAT (skogstroll @ 19-08-2009, 16:20) *
vintertid när det inte är läge att hänga ut tvätten så hänger jag min på en torkställning vid ett element smile.gif


Visst går det att hänga ut tvätt mitt i vintern,det tar bara lite längre tid, så gjorde min mamma när jag var barn.Eller minns jag fel?
Motti
Ja det beror på Andersen när du är uppvuxen rolleyes.gif På 50-sextiotalet så stortvättade man på våren då vet jag att min mormor streckade upp hela baksidan av trädgården och tvättade vinterns tvätt med Blåelse,ett litet knyte som gjorde tvätten vit,sen bar det i väg en hel dag till Mangelboden då hade man fika med sig för det tog en evig tid( tyckte man som barn) att mangla allt.
andersen
CITAT (Motti @ 19-08-2009, 19:00) *
Ja det beror på Andersen när du är uppvuxen rolleyes.gif På 50-sextiotalet så stortvättade man på våren då vet jag att min mormor streckade upp hela baksidan av trädgården och tvättade vinterns tvätt med Blåelse,ett litet knyte som gjorde tvätten vit,sen bar det i väg en hel dag till Mangelboden då hade man fika med sig för det tog en evig tid( tyckte man som barn) att mangla allt.


Jag är uppvuxen på början av sextiotalet,så som jag minns det så hängde blåkläder ute på tvättlina och kläderna hängde stelfrusna , men som sakt var jag kan minnas fel det är ju snart 50år sedan!
Motti
Du minns nog inte fel andersen rolleyes.gif det fannns nog dom som hängde ut tvätt på vintern också ,mormors faster brukade göra det av brist på torkutrymen .Men vad jag minns så hade vi en himmelns massa lakan på den tiden för att man inte kunde tvätta och hänga ut just på vintern ,så det skulle räcka hela vinterhalvåret med lakan,då hade man både underlakan och överlakan med spets på som min mormor virkat och även andra gammla släktingar.Mormor brukade vecka örngottsbanden och lägga in Lavendelpåsar imellan lakanen rolleyes.gif Men det är ju en svunnen tid !i dag är det påslakan som gäller och dom manglar man inte, knappt att man stryker dom tror jag,sen har man nog inte typ fyrtio underlakan längre eller fyrtio överlakan.I dag har vi ju tvättmaskiner och torktummlare så man tvättar ju upp samma dag man byter i sängen.Ja det är nya tider nu ! flirting.gif tur är väl det !man skulle inte ha tid att hålla på med så mycket lakan!
anne-li i olofstorp
CITAT (andersen @ 19-08-2009, 16:30) *
Visst går det att hänga ut tvätt mitt i vintern,det tar bara lite längre tid, så gjorde min mamma när jag var barn.Eller minns jag fel?


Hänger alltid min tvätt ute! Kläder på vintern kan hänga på galgar innne, sååå mycket kläder har jag inte, men lakan och handdukar åker ut så fort det inte regnar..... Ibland kan jag ställa in dom djupfrysta i tvättstugan, men om man stryker blir dom torra och luktar såååååå gott,,,,,,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon