Full version: Det blommar ännu...
Micke
Vinrankorna har försjunkit i vinterdvala, äppelträdet fällt sina löv, funkiorna lagt sig till vila och till och med höstkrokusen har blommat ut. Men alltjämt blommar mina violer, tilltufsade visserligen efter hårda frostnätter och snö som smält bort, men blommar gör de och nya knoppar kommer det - och jag bor faktiskt inte i Skåne, utan i södra Finland...

Hur är det med er andra, har ni något som ännu hänger med?

Micke
Ti bee
Njae, prydnadskål om det räknas? smile.gif Ett antal penséer som jag hade tänkt skulle blomma först i vår, hmm. Någon seg luktärt faktiskt. Den sibiriska hjärtstillan står upp och blommar till hälften, men ser väldigt hängig ut nu. Annars ingenting tror jag, jo förresten en höstaster blommar för fullt, men har börjat rasa åt sidan. Annars ser det ut som om vintervilan infunnit sig, rätt dött med andra ord.
smile.gif
Ewa L
Oootroligt nog har jag en del som blommar.

Ex.vis min Peace-ros, fotograferad nu i helgen som var:

Tog in den största knoppen och den slog faktiskt ut inne, men blev inte långvarig.


Dessutom, jordgubbar i blom!! rolleyes.gif huh.gif Visserligen remonterande sort och de kommer självklart inte hinna ge bär, men lite mystiskt ser det ut.
Blomstertanten
sad.gif
Inte mycket som blommar här i Närke. Det som fanns gick definitivt hädan när vi hade en vecka med minusgrader. ( -13 som lägst)

Det enda som inte helt gett upp är höstastern, men den sjunger verkligen på sista versen !

unsure.gif Om nu växter kan sjunga alltså! tongue.gif
*Felix matte*
Märklig höst (vinter) har också vi högt uppe i Lappland
Inget som blommar längre, men
8 plusgrader idag och härligt solsken, vatten överallt
den lilla mängd snö vi fått håller på att försvinna:D
Det känns som det var april
cissi i onsala
Min tovsippa är på väg att slå ut! Annars så har en del visnat ned kvar är kinesisk riddarsporre och så har mina rosor satt nya knoppar nu efter kylan vi hade får en tid sedan. Penseérna har jag inte kunnat med att ta bort från krukan vid ytterdörren - de är jättefina än.
sanna
....
renate
rolleyes.gif Det är inte mycket som blommar nu hos mig,penseerna har inte givit upp än,prynatsgräset är vackert gyllenbrunt(vilken färg) inte att glömmer mina julrosor de har blommat sedan i sommras ,någon enstaka höstasteroch höstgentiana blomma fortfarande,men det gröna är också fint mina små buxbomsklot står grönt och vackert bland allt det bruna. laugh.gif

Hälsar Renate zon4
Sylvia
Här blommar jordvivor en andra omgång, sedan har jag en märklig Verbena som vägrar att gå hädan, den bara blommar! En o annan liten viol här också, liksom några rosor. wub.gif
Mariann
Blommar o blommar wacko.gif med lite god vilja kanske jag har nått som blommar. En gul prästkrageliknande fast högre som jag inte minns namnet på, någon ros på new dawn, rosa brudslöja. Fast blommar wink.gif njae.
Anders zon 1
Efter en snabbinventering i trädgården kan jag konstatera att här i Skåne blommar en del av de riktigt seglivade höstblommorna fortfarande, t ex höstkrokus, tidlösa, höstaster, höstgentiana, Sternbergia, kärleksört, gul nunneört, höstcyklamen, och en del rosor. Och märkligt nog även en lavendel! Fast den svåra frosten för ett par veckor sedan gick hårt åt det mesta så det är definitivt ingen prunkande blomstring. De flesta träd och buskar har fällt löven nu och det är riktigt höstgrått och råkallt ute.

/Anders
Ingo
Hos mig gick allt som är någorlunda frostkänsligt hädan under den där dryga veckan med minusgrader som vi hade. Några penséer i en kruka är det enda som fortfarande blommar. Bland buskar och träd är det bara albarosorna som fortfarande är gröna - lite mörknade av frosten bara - men de brukar alltid vara sega.
Anders zon III
Ingen större växtkraft och det är bara bra med tanke på att det kan bli kallt närsomhelst igen. Men grekisk vädd, lavendel, stor blåklocka, rosenvial och förstås höstaster och sånt blommar, de uthärdade köldperioden, -6° hade vi här som kallast.
Har sett i stan idag att rhododendron blommar en del också.
sanna
....
Anders zon III
På Stadsbyggnadskontorets planterade gård mot Fleminggatan...
Betty
De sista små envisa blommorna på blodnävan och ett par ensamma små violblommor är allt som återstår efter denna fantastiska sommarens fägring.
Den snö som täckte marken med några centimeter för en vecka sedan har regnat bort, solen skiner och det är +9 grader... Växthuseffekten??? unsure.gif
anne
tongue.gif Mina pellisar mår alldeles förträffligt i växthuset. Blommar gör höstaster och kärleksört men höstfloxen tog frosten för en tid sedan. Jo kungsnejlikeroten har fått knopp men den står väldigt skyddad.

Hälsar Anne.
Eva i Skåne
Precis som Sylvia har jag en verbena som blommar.
Min är en hängverbena i en ampel. När det var som kallast var det 12 minusgrader på natten. Den hänger på en öppen terass, men halvt under tak. Nu har det ju varit milt ett tag igen och den ser inte ut att ha tagit stryk av kylan.
Jag har haft hängverbenor flera år, men har alltid betraktat dem som ettåriga sommarblommor. Nu får den hänga där den hänger till den inte blommar längre, men jag undrar: Går det att övervintra dem???
estet
Jag har kvar några blommande violer under altan, ganska skyddat läge.

smile.gif
Emser
I Uppsala står rosorna förtfarande i blom och Kaprifolen blommar för fullt på sina ställen.... märkligt - det känns lite fel, måste jag erkänna. Nu ska det ju vara minusgrader och snorkallt. Inte +10 och blommande rosenbuskar wacko.gif
Bettson
Jag har tyckt att höstarna är längre och varmare nu än för några år sedan.
Likaså kan vårarna vara senare trots att solen skiner så blir det ingen tidig värme. Det är som om årstiderna förskjutit sig ca fyra till sex veckor.

Man har ju sina tecken i tiden. Tex vilket datum man har musöron på björken, och när olika perenner blommar. Datum när skörden är klar, eller när man klippt gräset på senare år.

Är det någon mer som tycker si g uppleva samma saker?
Här blommar fortfarande rosorna.
Ingo
Hittade en till när jag var ute och räfsade igår - en blommande lejongap som hade växt ut genom en springa i sidan på kompostlådan. Förmodligen ett frö från lejongap som jag hade på framsidan för två år sen.
Inte särskilt skyddat läge heller men den har kanske extra värme från komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon